Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Ah ja, gemeenschap. Had in gedachten dat die aangesloten was op uw persoonlijke elektriciteitsvoorziening.
Enige probleem in de toekomst gaat dan zijn de capaciteitsbelasting indien al uw buren een elektrische wagen voorzien en die ook via de gemeenschap gaan opladen.
Je kan tot 3 easee home laadboxen installeren waarbij één iemand de master is. (Meer kan ook, maar dan moeten we andere type easee chargers plaatsen + het elektriciteitsnetwerk verzwaren).

Je kan dan via de master (via de easee app) bepalen met hoeveel vermogen men in totaal mag opladen. Via loadbalancing wordt dit dan netjes verdeeld.

Maar je hebt gelijk :) Dat gaat het laden trager bij 2,5 kW als iedereen tegelijkertijd zou opladen, tenzij ik de max bijvoorbeeld op 7,5 kW zet (bij 3 laders). Dan kan men laden tussen 2,5 en 7,5 kW afhankelijk van hoeveel man tegelijkertijd aan het laden is. Maar ja dan is de maandpiek id hoger.

Ah ja, gemeenschap.
Ik had het liever opgezet via de individueel meterkast / zekeringskast. Maar dat was knap lastig.
We hebben een kleine krappe kelder.

De individuele meters bevinden zich daar in de kelder, de zekeringskasten staan in de afzonderlijke appartementen.
Er liggen ook geen wachtbuizen dus je krijgt niet zomaar een extra kabel er doorgetrokken.
De kabels van de meterkasten naar de zekeringskasten zijn gewoon los door de muur getrokken. :frown:
(In 2009 mocht dat nog, nu niet meer)

Terwijl voor de gemeenschap zowel de meterkast als de zekeringskast beiden in de kelder staan.
Er is wél een wachtbuis naar buiten, dus daar kon wel een kabel doorheen voor de laadbox.

Dus dat was veel gemakkelijker.

Laatst bewerkt:
Helft thuislaadpalen niet aangemeld bij Fluvius: tienduizenden Vlamingen riskeren boete

Ik heb een aangemelding gedaan toen ik de mijne geplaatst heb, echter toen was dat nog per email.

Ik zie die nu inderdaad staan onder de tab Groene stroom van mijn privéaccount maar eigenlijk is deze in praktijk gekoppeld aan de VME dus strikt genomen moet die laadpaal dan onder de VME account staan en NIET onder de privéaccount.

Eigenaar: Makila = Check.
EAN code = dat is inderdaad deze van de VME = Check
Datum indienstname = Check
Merk = Check
Maximaal vermogen = Check
Aantal laadpunten = Check

Dus ik denk dat het dan wel OK is zo? Het gaat er over dat Fluvius weet heeft dat die laadpaal er staat en dat deze correct gekeurd is?

Binnenkort komt er een EV dus ik ben eens aan het kijken waar ik het thuislaadpunt best kan voorzien.

Ik heb helaas de pech dat de meterkast aan de andere kant van het huis zit dan de oprit. Als ik de laadpaal daar laat installeren moet er een meterslange kabel over de volledige lengte van de voorgevel naar de oprit. Met een kabel van 7.5 m is het al heel nipt om de laadpoort van de auto te bereiken. Plus, naar installatie toe niet zo foolproof, aangezien het langs binnen vrij krap is. In de meterkast lopen tal van buizen/kabels tegen de muur richting de 1ste verdieping, net op de plaats waar boorwerken moeten gebeuren om naar buiten te geraken. Dolle pret als een installateur een paar centimeter verkeerd zit.

Een alternatief zou zijn om een laadpaal op een sokkel te voorzien in de voortuin. In de meterkast is er nog een vrije wachtbuis, maar dat is de 50mm buis van de energiebocht die normaal voorzien is voor een telefoonkabel. Kan/mag die gebruikt worden voor een stroomkabel voor een laadpaal? Raakt dat door keuring? Er zit geen trekdraad in dus geen idee hoe lastig dat gaat zijn om daar een kabel door te krijgen, buiten de bocht van de energiebocht zijn er geen bochten.

Binnenkort komt er een EV dus ik ben eens aan het kijken waar ik het thuislaadpunt best kan voorzien.

Ik heb helaas de pech dat de meterkast aan de andere kant van het huis zit dan de oprit. Als ik de laadpaal daar laat installeren moet er een meterslange kabel over de volledige lengte van de voorgevel naar de oprit. Met een kabel van 7.5 m is het al heel nipt om de laadpoort van de auto te bereiken. Plus, naar installatie toe niet zo foolproof, aangezien het langs binnen vrij krap is. In de meterkast lopen tal van buizen/kabels tegen de muur richting de 1ste verdieping, net op de plaats waar boorwerken moeten gebeuren om naar buiten te geraken. Dolle pret als een installateur een paar centimeter verkeerd zit.

Een alternatief zou zijn om een laadpaal op een sokkel te voorzien in de voortuin. In de meterkast is er nog een vrije wachtbuis, maar dat is de 50mm buis van de energiebocht die normaal voorzien is voor een telefoonkabel. Kan/mag die gebruikt worden voor een stroomkabel voor een laadpaal? Raakt dat door keuring? Er zit geen trekdraad in dus geen idee hoe lastig dat gaat zijn om daar een kabel door te krijgen, buiten de bocht van de energiebocht zijn er geen bochten.
Ik heb mijn energiebocht ook misbruikt voor andere dingen hoor. Ik heb geen gas en geen telefoon. Voor de keuring is dat geen probleem denk ik.

Kun je niet via uw energiebocht naar buiten en dan de kabel ondergronds verder graven tot aan uw oprit en daar een sokkel zetten of langs de andere gevel omhoog gaan?

Kun je niet via uw energiebocht naar buiten en dan de kabel ondergronds verder graven tot aan uw oprit en daar een sokkel zetten of langs de andere gevel omhoog gaan?
Dat zou inderdaad de bedoeling zijn in dat scenario, via de energiebocht naar buiten en dan een sleuf voorzien onder de voortuin richting een sokkel naast de oprit. De andere gevel is niet bereikbaar zonder een betegeld pad/oprit open te breken.

Dat zou inderdaad de bedoeling zijn in dat scenario, via de energiebocht naar buiten en dan een sleuf voorzien onder de voortuin richting een sokkel naast de oprit. De andere gevel is niet bereikbaar zonder een betegeld pad/oprit open te breken.
Dan zou ik dat zo doen. De kabel van mijn laadpaal loopt door een 40mm flexibel geloof ik. Dus 50mm zal zeker genoeg zijn voor de kabel + ethernet kabel.

Geen trekkabel lijkt me niet zo'n probleem. Met zo'n trekveer zit je daar zo door. Juist hopen dat er dopjes opzitten en de buis niet vol zand zit.

Mensen die hun ervaring kunnen delen met laadpalen van Eassee, Peblar Business of Smappee?

Vooral belangrijk om te kunnen laden op overschot (zonnepanelen). Heb reeds P1 dongle van homewizard.

Smappee stukje duurder dan de rest en uitgebreide app met inzichten. Geen fan van de onduidelijke abbo formule.
Meerprijs waard ten opzichte van de 2 anderen?

Peblar werkt enkel lokaal (voordeel/nadeel) dus zonder app om laadbeurten van op kantoor op te volgen.

Moet hier op het werk kiezen tussen twee laadpalen en kan momenteel echt niet kiezen tussen de twee.
Beiden kunnen hetzelfde. Mag ik even jullie advies vragen?
Het gaat tussen Volt Time One en de Easee Charge up.

Na het overlopen van paar offertes gaat het de easee charge up worden.
Was niet de goedkoopste maar werkte wel alles mooi af met zwarte kabelgoten etc. Ook ineens een zwaardere kabel naar de paal moesten we in de toekomst onze installatie verzwaren.

Mensen die hun ervaring kunnen delen met laadpalen van Eassee, Peblar Business of Smappee?
Heb nu +2 jaar een Easee. Goede laadpaal, heeft eigenlijk altijd al perfect gewerkt, app ook en de backend ook.

Hoe het zit met loadbalancing kan ik nog niet zeggen want heb pas vrijdag mijn digitale meter geïnstalleerd gekregen.
Meter is nog niet bekend bij MijnFluvius en de poort staat dus ook nog niet open.
Ik heb al wel de Easee Equalizer die dat volledig automatisch zou moeten regelen.
Ik hoop dat ik deze week er meer over kan zeggen.

Het enige wat ik niet ideaal vind is dat ik 2 EV's heb, 1 op de zaak en 1 privé. Facturatie voor die op de zaak doe ik zelf met een rapportje uit Easee Cloud.
Wil ik het onderscheid kunnen maken tussen de wagens, moet ik het laadproces starten met een RFID kaartje tegen de laadpaal. In de app kan je niet het onderscheid maken tussen de wagens als je het laden start. Misschien kan dat wel via de API via HomeAssistant, dat ga ik nog onderzoeken.

EDIT: toch nog enkele zaken die me niet bevallen bij de Easee.
1) als je een 3-fase aansluiting hebt, dan zal hij pas beginnen laden als alle drie de fase 6A leveren. Zelf heb ik monofase. Maar je kan best veel zonnestroom verliezen vooraleer je wagen begint te laden.
2) Ik heb ook de Easee Equalizer die zou toestaan om het verbruik te optimalizeren. Nu eindelijk mijn digitale meter werkt, merk ik echter dat je maximum 12A kan instellen om van het net te gebruiken (als je hem instelt). In de zomer ca va, maar in de winter of 's nachts is dit dus vrij waardeloos. Dan zou ik toch 16A willen om een klein beetje vlotter te laden.

Er zijn veel zaken waar je op moet letten bij het kiezen van een laadpaal, die je natuurlijk allemaal niet kent wanneer je voor het eerst kiest.

Laatst bewerkt:
In de voormiddag was er vandaag amper zon door heel wat wolken, nu in de namiddag is er veel meer zon omdat er veel minder wolken zijn. Ik heb geen slimme oplaadpaal (een oude van Tesla), gaat deze mijn wagen via de zonnepanelen opgeladen hebben deze morgen? Of moet ik écht wachten totdat de zon er helemaal doorkomt?

Ik ben iedere dag om 6u wakker. Zou ik mijn wagen dan al opladen van zodra het klaar wordt? Of toch beter wachten tot de zon er helemaal doorkomt? Ik werk heel veel thuis dus ik kan dit wel kiezen.

In de voormiddag was er vandaag amper zon door heel wat wolken, nu in de namiddag is er veel meer zon omdat er veel minder wolken zijn. Ik heb geen slimme oplaadpaal (een oude van Tesla), gaat deze mijn wagen via de zonnepanelen opgeladen hebben deze morgen? Of moet ik écht wachten totdat de zon er helemaal doorkomt?

Ik ben iedere dag om 6u wakker. Zou ik mijn wagen dan al opladen van zodra het klaar wordt? Of toch beter wachten tot de zon er helemaal doorkomt? Ik werk heel veel thuis dus ik kan dit wel kiezen.

Hangt allemaal af van welke opwekking je hebt en aan welk amperage je laadt.
Plastisch uitgedrukt.

Uw zonnepanelen wekken 2A op bij bewolking voor 5 minuten en dan 6A op voor 10 minuten.

1) Jij hebt ingesteld op uw lader dat je zal laden aan 10A over 15 minuten en dat de rest van uw gebouw geen verbruik heeft. Dan zal je gedurende de eerste 5 minuten 8A van het net halen en de volgende 10 minuten 4A.
2) Jij hebt ingesteld op uw lader dat je zal laden aan 6A over 15 minuten en dat de rest van uw gebouw geen verbruik heeft. Dan zal je gedurende de eerste 5 minuten 4A van het net halen en de volgende 10 minuten 0A.

Uw effectieve verbruik wordt uitgedrukt in kwh.

Hoe je het best gebruikt hangt af van verschillende zaken. Wat wekken uw zonnepanelen op? Hoelang moet je laden? Wat is uw verbruik van de rest van uw gebouw? Uw meter het laten doen en de mogelijkheid hebben om de laadpaal te doen zonneladen vergemakkelijkt de keuze.
Persoonlijk zou ik het gewoon insteken op het moment dat je normaal een goede zonnewinst hebt en die kost van de wolken erbij nemen. Indien je echter lang moet laden en je dus elke dag lang moet laden zou ik die insteken op momenten dat er weinig opbrengst is zoals 6h.

Net zoals sommige mensen snachts zouden laden aan lager tarief indien men geen zonnepanelen had.

Ik lees hier ook iets over een Homewizard P1 meter, ik denk dat zoiets wel interessant is.

Vandaag 17kwH geproduceerd door zonnepanelen en de piek rond de middag. Om 18u amper nog iets.

Laatst bewerkt:
Ik lees hier ook iets over een Homewizard P1 meter, ik denk dat zoiets wel interessant is.

Vandaag 17kwH geproduceerd door zonnepanelen en de piek rond de middag. Om 18u amper nog iets.

Die homewizard geeft gewoon de mogelijkheid om uw verbruik op te volgen in een grafiekje en live. Wordt gebruikt om met een laadpaal te koppelen die kan zonneladen.
Maar voor een domme lader heeft dat geen meerwaarde. Uiteindelijk gaat die niet voorspellen wat je opwekt.

Valt eerder onder de principe van meten is weten.
Aan opwekken heb je niet veel, je moet weten wat er overblijft. Als uw huis van die 17kwh, 7 kwh gebruikt dan kan je met optimaal zonneladen 10kwh in uw wagen steken. Dat is een 50tal km bij de meeste wagens. En in perfect omstandigheden... wat jij toch niet kan voorspellen.

True. Is een slimme laadpaal zijn geld waard? Ik hoor verhalen over €3000. Ik kan ook gewoon het weer volgen en als de zon eens ‘s middags schijnt laad ik op 🙏

Zelfde "probleem" als @Horse zowat en ik heb geen 120blz teruggelezen

Ik laad mijn EV nu op aan zo'n mennekes stopcontact van 16A
Stroomaansluiting is 3 fasig

Als ik de auto wil opladen dan is het minimum 6A wat denk ik overeenkomt met 4100 Watt?
Zoveel wekken de panelen momenteel nog niet op - op een korte periode rond de middag na - dus ik neem ook continu stroom van het net tijdens het laden

Kan een (slimme) laadpaal wel omschakelen naar een lager vermogen op basis van wat de panelen opwekken zodanig dat de auto trager kan opladen en er minder van het net wordt genomen?

Ik zit nu op dagen dat ik bijna 20kWh in de auto steek en evenveel van het net haal en andere dagen wordt er 17-18kWh geïnjecteerd

Als ik tijdens de winter gewoon oplaad vanop het net, wil ik wel eens weten wat mij dat precies telkens kost. Ik veronderstel niet zo duur als tanken, maar het zal alleszins niet goedkoop zijn!

Als ik tijdens de winter gewoon oplaad vanop het net, wil ik wel eens weten wat mij dat precies telkens kost. Ik veronderstel niet zo duur als tanken, maar het zal alleszins niet goedkoop zijn!
Aan 35 cent en 20kWh/100km kost u dat 7 euro/100km.

Aan 1,7 euro per liter momenteel en 7L/100km kost u dat 12 euro/100km aan benzine.

Zelfde "probleem" als @Horse zowat en ik heb geen 120blz teruggelezen

Ik laad mijn EV nu op aan zo'n mennekes stopcontact van 16A
Stroomaansluiting is 3 fasig

Als ik de auto wil opladen dan is het minimum 6A wat denk ik overeenkomt met 4100 Watt?
Zoveel wekken de panelen momenteel nog niet op - op een korte periode rond de middag na - dus ik neem ook continu stroom van het net tijdens het laden

Kan een (slimme) laadpaal wel omschakelen naar een lager vermogen op basis van wat de panelen opwekken zodanig dat de auto trager kan opladen en er minder van het net wordt genomen?

Ik zit nu op dagen dat ik bijna 20kWh in de auto steek en evenveel van het net haal en andere dagen wordt er 17-18kWh geïnjecteerd
Een slimme laadpaal kijkt naar uw net afname/injectie en stelt constant bij om de meter op 0 te houden. De EV krijgt dan enkel het overschot van de zon. Als de laadpaal kan schakelen tussen 1 en 3 fase, dan kun je beginnen laden van 1.4kW. Of je gebruikt een 1 fasige kabel/maakt 2 fasen los in de laadpaal en dan werkt het enkel nog 1 fasig. Zo heb ik dat met mijn laadpaal gedaan. Dan kun je laden tussen de 1.4kW en 7.4kW.

Een slimme laadpaal kijkt naar uw net afname/injectie en stelt constant bij om de meter op 0 te houden. De EV krijgt dan enkel het overschot van de zon. Als de laadpaal kan schakelen tussen 1 en 3 fase, dan kun je beginnen laden van 1.4kW. Of je gebruikt een 1 fasige kabel/maakt 2 fasen los in de laadpaal en dan werkt het enkel nog 1 fasig. Zo heb ik dat met mijn laadpaal gedaan. Dan kun je laden tussen de 1.4kW en 7.4kW.

Dus voor het meeste profijt uit mijn panelen ga ik best op zoek naar een slimme laadpaal die kan schakelen tussen 1 en 3 fase?

Iemand een aanrader?

Terug
Bovenaan