Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Ook de enigste manier om die fraude met thuisladen tegen te gaan denk ik .(fraude is misschien een zwaar woord maar moest iets gebruiken héé )

Zo betaald hij werkelijk verbruik (misschien iets duurder dan ) maar de thuislader gaat er niets op bij verdienen . ;),

Ik heb van de werkgever een mooie laadpaal gekregen, voor zover laadpalen mooi kunnen zijn, maar die heeft wel het ongemak dat er geen mogelijkheid is om een kabel aan op te hangen.

Heeft iemand een idee wat hier de beste/properste oplossing is? Ik zou denken een klem rond de paal links van de laadpaal en daar een haak aan monteren, maar ik vind niet echt iets waar ik verder op kan bouwen.

laadpaal.jpg
shopping

Kan via een flex reward plan (13e maand) een Stroohm Zencharger (= Peblar) laten plaatsen. De cijfers volgens onze HR tool:

Budget gekoppeld aan laadpaal€ 2.109,36
Bruto€ 1.757,80
Netto€ 741,41
Netto voordeel€ 1.367,95

Duidelijke nadelen zijn natuurlijk wel zelf geen keuze en minder controle (tov volledig privé te laten installeren), maar dat model van Peblar lijkt me voor die prijs wel OK? Of mis ik nog iets?

ende mogelijkheden. Bij sommige backoffices beta
Ja, ik zou wel aanraden om die semi-publiek te zetten. Dat wil zeggen dat de meeste laadpassen wel aanvaard worden, maar dat de locatie niet op kaarten en in laadapps gepubliceerd wordt als publiek laadpunt. Je wil immers geen laadtoeristen op je oprit aantrekken.

Als je dat tegen die werkgever zegt wat je van plan bent, dan gaat die zeggen dat je de CREG-tarieven moet hanteren.

Maar anderzijds kan je ook gewoon je mond houden, en zelf het tarief naar wens instellen. Neem dan een tarief dat ongeveer hetzelfde is als echte publieke laadpalen in je buurt. De kans is klein dat ze dit gaan controleren, en ze weten alvast niet dat het geld op jouw privérekening terecht komt, net omdat er een backoffice tussen zit die alles regelt. Op die manier hebben wij de VAA van een bedrijfswagen toch teniet kunnen doen door een combinatie van laadvergoedingen en solar charging. :woohoo:

Kun je deze open zetten voor elke laadpas? Wij zouden dit willen doen voor de shell-kaart? Als ik het goed begrijp dan gebruikt deze shell-kaart een ander OCPP-backoffice?
Moet ik enkel kijken naar een laadpaal die minstens OCPP 1.6-J heeft of zijn er nog andere zaken?
Welke laadpaal heb jij?

Kan via een flex reward plan (13e maand) een Stroohm Zencharger (= Peblar) laten plaatsen. De cijfers volgens onze HR tool:

Budget gekoppeld aan laadpaal€ 2.109,36
Bruto€ 1.757,80
Netto€ 741,41
Netto voordeel€ 1.367,95

Duidelijke nadelen zijn natuurlijk wel zelf geen keuze en minder controle (tov volledig privé te laten installeren), maar dat model van Peblar lijkt me voor die prijs wel OK? Of mis ik nog iets?
Ikzelf heb een ZenCharger geplaatst door Stroohm. Heel tevreden van de laadpaal alles werkt lokaal en je hebt zelf volledige controle. Het enige nadeel is dat de software updates via Stroohm lopen. Je kan niet gewoon de update downloaden op de website van Peblar. Je loopt dus sowieso achter. Ik heb toentertijd Peblar gecontacteerd en zij gaven aan dat ze aparte updates voorzien per white label.

Mocht ik vandaag een nieuwe laadpaal moeten kopen dan zou het gewoon weer een Peblar zijn, maar dan ook echt Peblar branded.

Nog enkele zaken die ik waardeer:
  • Home Assistant certified
  • Load balancing kan met CT klemmen of met de HomeWizard dongle
  • Lokale API beschikbaar
  • Lokale web interface om alles in te stellen en op te volgen
  • Duidelijke documentatie (installatie + gebruik)
  • Peblar klantendienst reageert snel en compleet (toen ik wat technische vragen had)

@CrushTheButton Klinkt goed.

Dat je achterligt op updates zou voor mij u niet zo een issue zijn, maar idd wel minder controle dan moest je hem prive kopen. De zaken die je opsomt zijn allemaal ook gewoon van toepassing op de ZenCharger (aangezien dat een Peblar in een ander jasje is)?

Heb je trouwens 1 of 3-fasen?

Dat je achterligt op updates zou voor mij u niet zo een issue zijn, maar idd wel minder controle dan moest je hem prive kopen. De zaken die je opsomt zijn allemaal ook gewoon van toepassing op de ZenCharger (aangezien dat een Peblar in een ander jasje is)?

De ZenCharger heeft die idd. Dat zijn dezelfde toestellen in een ander jasje.

Hij is 3-fase aangesloten maar ik heb hem geconfigureerd op 1-fase.

De reden dat die updates mij toen wel stoorden was omdat de laadpaal toen nog maar net was uitgebracht en hij ontbrak nog heel wat functionaliteit. Dus elke update was toen wel echt een verbetering. Ondertussen is het wel minder relevant.

Voor je aan (fixed) 3-fase gaat moet je je wel de bedenking maken dat het minimum laadvermogen dan op 4,2kW komt te liggen.
Op 1 fase kan je van 1,4-7,4kW gaan.
Veel ligt dus aan het feit of de paal kan overschakelen en hoeveel zonnestroom je kan opwekken icm hoe snel je moet kunnen laden. Hier met max 4,2kW PV output en gemiddeld 400km/week (80kWh/week) is 3-fase laden bvb zinloos.

Ik kan hier thuis 3 fasig laden aan 11 22 kW maar mijn "easee laadbox" heeft ook een instelling om 1 fasig te laden dus ik heb dat ingesteld op 2,5 kW.
Ik begrijp niet goed dat er effectief laadboxen / palen zijn waar je dat niet kan instellen. Eigenlijk zou dat iets standaard moeten zijn.

Op 1 fase kan je van 1,4-7,4kW gaan.
1,4 instellen lukt hier niet, minimum dat ik kan instellen is 7 A = 1,6 kW (dat is door easee zo bepaald)

Bij 1,6 kW krijg ik echter een "rood" lichtje te zien aan mijn Cupra 'Born'.
Ik moet minstens 2,0 kW (8 A) aangeven of het laden faalt.

Maar goed dat is geen probleem want laden trager dan 2,5 kW is een beetje idioot. :tongue:

Laatst bewerkt:
Ik kan hier thuis 3 fasig laden aan 11 22 kW maar mijn "easee laadbox" heeft ook een instelling om 1 fasig te laden dus ik heb dat ingesteld op 2,5 kW.
Ik begrijp niet goed dat er effectief laadboxen / palen zijn waar je dat niet kan instellen. Eigenlijk zou dat iets standaard moeten zijn.

1,4 instellen lukt hier niet, minimum dat ik kan instellen is 7 A = 1,6 kW (dat is door easee zo bepaald)

Bij 1,6 kW krijg ik echter een "rood" lichtje te zien aan mijn Cupra 'Born'.
Ik moet minstens 2,0 kW (8 A) aangeven of het laden faalt.

Maar goed dat is geen probleem want laden trager dan 2,5 kW is een beetje idioot. :tongue:

Hier heb ik ook een 22kW lader, maar geknepen op mono-fase 7,4 kW.
Hier kan ik wel met 6A laden omdat de auto dat accepteerd. Ik kan de Alfen ook op 1A zetten, geen idee of er dan effectief geladen wordt moest de auto dat kunnen.

Ik laad geregeld trager dan 2,5kW, ik zet mijn laadpaal in de zomer aan vanaf er 1kW PV overschot is en dat is dan aan 1,4kW laden. Die laad vanzelf met een hoger vermogen als er meer overschot is en 's avonds maakt die de omgekeerde beweging. Dus zo idioot is dat nog niet als je je zonopbrengst wil maximaliseren.

De Alfen kan 1- en 3-fasen laden, manueel in te stellen of automatische omschakeling, al heeft de auto dat niet graag als dat vaak gebeurd.

Ik laad geregeld trager dan 2,5kW, ik zet mijn laadpaal in de zomer aan vanaf er 1kW PV overschot is en dat is dan aan 1,4kW laden. Die laad vanzelf met een hoger vermogen als er meer overschot is en 's avonds maakt die de omgekeerde beweging. Dus zo idioot is dat nog niet als je je zonopbrengst wil maximaliseren.
Ja met zonnepanelen heb je gelijk. :) Maar als je er géén hebt is < 2,5 kW zinloos.

Ja met zonnepanelen heb je gelijk. :) Maar als je er géén hebt is < 2,5 kW zinloos.

Zinloos vanuit capaciteitstarief? Of zinloos omdat het dan eindeloos lang duurt voor je wat range hebt bijgeladen?

Ik laad de laatste tijd vaak op 10A 1-fasig = 2,3 kW zodat mijn maandpiek ergens op 2,6 - 2,7 kW landt omdat er altijd nog wel wat ander verbruik in huis is. Niet uit sport om mijn piek 0,iets kW lager te krijgen maar omdat ik met die laadsnelheid voldoende heb om tegen 's morgens terug op 80% te zitten.

Zinloos vanuit capaciteitstarief? Of zinloos omdat het dan eindeloos lang duurt voor je wat range hebt bijgeladen?

Ik laad de laatste tijd vaak op 10A 1-fasig = 2,3 kW zodat mijn maandpiek ergens op 2,6 - 2,7 kW landt omdat er altijd nog wel wat ander verbruik in huis is. Niet uit sport om mijn piek 0,iets kW lager te krijgen maar omdat ik met die laadsnelheid voldoende heb om tegen 's morgens terug op 80% te zitten.
Hoezo?
2,0 kW is trager dan 2,5 kW en capaciteitstarief is id 2,5 kW.
Dus waarom zou ik bijvoorbeeld laden aan 2,0 kW ipv 2,5 kW als ik geen zonnepanelen heb?

Ik ben wel nog iets vergeten te zeggen oeps: Ik laad op via de elektriciteit van de algemene delen (niet via de individuele teller).
Dus het maandelijkse piekvermogen is chronisch die 2,5 kW waarmee ik mijn wagen oplaad.

Laatst bewerkt:
Hoezo?
2,0 kW is trager dan 2,5 kW en capaciteitstarief is id 2,5 kW.
Dus waarom zou ik bijvoorbeeld laden aan 2,0 kW ipv 2,5 kW als ik geen zonnepanelen heb?
omdat je altijd (sluimer)verbruikers hebt die ervoor kunnen zorgen dat je in een hoger capaciteitstarief valt (ook al is dat natuurlijk écht in de marge).

Even de vraag omdraaien: waarom zou je het niet doen? :)

omdat je altijd (sluimer)verbruikers hebt die ervoor kunnen zorgen dat je in een hoger capaciteitstarief valt (ook al is dat natuurlijk écht in de marge).

Even de vraag omdraaien: waarom zou je het niet doen? :)
Zie mijn updated post. Voor mij persoonlijk is < 2,5 kW effectief zinloos. Exact 2,5 kW is in mijn geval altijd het beste.
Lees: Ik heb nooit sluimerverbruikers in mijn geval.

Zie mijn updated post. Voor mij persoonlijk is < 2,5 kW effectief zinloos. Exact 2,5 kW is in mijn geval altijd het beste.

Dan snap ik de redenering :) een uitzonderlijke situatie omdat je sluimerverbruikers op een andere teller zitten dan je laadpaal. Dan zie ik ook geen reden om onder de 2,5 kW te zakken.

Beide redeneringen hadden trouwens gekund, toen ik nog niet op het werk kon laden, zette ik mijn thuislader standaard op 20A omdat ik anders te weinig range kon bijladen op de momenten dat ik thuis was.

Lijkt mij raar dat je geen sluimerverbruikers hebt.

Een frigo, diepvries, tv on standby, wekker, internet switch, parlefoon... zijn allemaal sluimerverbruik.

Lijkt mij raar dat je geen sluimerverbruikers hebt.

Een frigo, diepvries, tv on standby, wekker, internet switch, parlefoon... zijn allemaal sluimerverbruik.
Scroll eens enkele posts naar boven. ;)

Er is géén frigo aangesloten, géén diepvries, géén TV, géén wekker, ... niks van dat alles. :tongue:

Eens zien wat er is aangesloten op de algemene delen

- Parlefoon. Maar dat verbruikt echt niks. En al zeker geen kwartier lang op vol vermogen he.
- LED verlichting --> Dat brandt geen 15 minuten
- De lift --> In stilstand verbruikt dat echt heel weinig (dat is maar een lift voor 2 verdiepen) en bij gebruik heb je wél een piek maar dat is max een paar minuten. Géén kwartier. Dus alweer: Geen impact.
- Opladen --> 2,5 kW (wat effectief chronisch het piekvermogen is op myfluvius)
- ... that is it

Gemiddelde piekvermogen was vorig jaar 2,484 kW bij opladen aan 2,5 kW. (lichte afwijkingen)

Laatst bewerkt:
Scroll eens enkele posts naar boven. ;)

Er is géén frigo aangesloten, géén diepvries, géén TV, géén wekker, ... niks van dat alles. :tongue:

Eens zien wat er is aangesloten op de algemene delen

- Parlefoon. Maar dat verbruikt echt niks. En al zeker geen kwartier lang op vol vermogen he.
- LED verlichting --> Dat brandt geen 15 minuten
- De lift --> In stilstand verbruikt dat echt heel weinig (dat is maar een lift voor 2 verdiepen) en bij gebruik heb je wél een piek maar dat is max een paar minuten. Géén kwartier. Dus alweer: Geen impact.
- Opladen --> 2,5 kW (wat effectief chronisch het piekvermogen is op myfluvius)
- ... that is it

Gemiddelde piekvermogen was vorig jaar 2,484 kW bij opladen aan 2,5 kW. (lichte afwijkingen)
Ah ja, gemeenschap. Had in gedachten dat die aangesloten was op uw persoonlijke elektriciteitsvoorziening.
Enige probleem in de toekomst gaat dan zijn de capaciteitsbelasting indien al uw buren een elektrische wagen voorzien en die ook via de gemeenschap gaan opladen.

Terug
Bovenaan