Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Zit met de volgende situatie.

Binnen een jaar rijd ik elektrisch. Laadpaal wordt door de werkgever voorzien. Elke kwh wordt terugbetaald, idem met zonne energie.
Nadeel: wij wekken nauwelijks zonne energie op. Op een hoogdag zoals afgelopen week, halen wij 10kWh binnen. Reden? We wonen in een omgeving vol bomen. Dus niet echt een verdienmodel op die manier.

Mijn partner is zelfstandige. Van mijn werkgever mag zij zelf een paal kopen op de zaak en de verbruikte stroom wordt dan via de leverancier naar haar gestort.

IK vind heel weinig over het verdienmodel op die manier. Heeft iemand hier ervaring mee en is het de moeite?

Kleine sidenote. Ik rijd 70.000km/jr. Dus er zal heel wat geladen worden. Ruwweg 20 volledige ladingen per maand.

Binnen een jaar rijd ik elektrisch. Laadpaal wordt door de werkgever voorzien. Elke kwh wordt terugbetaald, idem met zonne energie.
Nadeel: wij wekken nauwelijks zonne energie op. Op een hoogdag zoals afgelopen week, halen wij 10kWh binnen. Reden? We wonen in een omgeving vol bomen. Dus niet echt een verdienmodel op die manier.

Mijn partner is zelfstandige. Van mijn werkgever mag zij zelf een paal kopen op de zaak en de verbruikte stroom wordt dan via de leverancier naar haar gestort.

IK vind heel weinig over het verdienmodel op die manier. Heeft iemand hier ervaring mee en is het de moeite?

Kleine sidenote. Ik rijd 70.000km/jr. Dus er zal heel wat geladen worden. Ruwweg 20 volledige ladingen per maand.
Als je een verdienmodel wilt zal het maar voor korte duur zijn. De overheid is er mee bezig om te voorkomen dat werknemers daaraan verdienen.

Als je een verdienmodel wilt zal het maar voor korte duur zijn. De overheid is er mee bezig om te voorkomen dat werknemers daaraan verdienen.

Geen rijtaks, geen accijnzen op brandstof, gratis laden op zonnestroom en ervoor nog vergoed worden via creg tarief.

Vuile belastingsontduikers dat we zijn.

Geen rijtaks, geen accijnzen op brandstof, gratis laden op zonnestroom en ervoor nog vergoed worden via creg tarief.

Vuile belastingsontduikers dat we zijn.
"Belastingontduiker" klinkt zo negatief 😆. Ik zou het eerder "belastingontwijker" noemen 😄.

Stel dat je 0,30€/kWh betaalt en er 0,45€ vraagt via de laadpaal. Hoe worden die 0,15€/kWh dan belast?

"Belastingontduiker" klinkt zo negatief 😆. Ik zou het eerder "belastingontwijker" noemen 😄.

Stel dat je 0,30€/kWh betaalt en er 0,45€ vraagt via de laadpaal. Hoe worden die 0,15€/kWh dan belast?
Je moet een BTW nummer hebben en dit aangeven als inkomsten. Jouw vriendin haar vennootschap zal er dus op belast worden.

Ik zou dat verdienmodel vooral niet overschatten, zeker als je nog eens de kost voor een laadpaal moet doen. En al helemaal niet als je weinig zonne-energie opwekt.
Op zonnige dagen wek ik gemakkelijk 30 kWh per dag op, maar op een jaar tijd laad ik maar ~25% van mijn verbruik uit zonnepanelen (~1000 kWh per jaar) wegens:
- regelmatig 's avonds laden omdat ik overdag niet thuis ben
- weinig opbrengst tijdens donkere maanden & dagen

Stel dat je 100 zonnige dagen hebt waarop je 10 kWh opwekt, dan komt dat neer op 1000 kWh per jaar (op minder zonnige dagen zal je nog iets van zonne-energie kunnen laden, maar aan de andere kant zal je ook wel ander verbruik hebben van je zonne-energie, en dan reken ik nog maar met 1 auto die oplaadt in plaats van 2). Aan CREG tarief van €0,30/kWh (gemiddelde voor Q1+Q2 2025) is dat €300 per jaar. Kost dus wel een aantal jaar voor je een laadpaal + installatie hebt terugverdiend.

Voor jou zelf is het een andere zaak omdat de laadpaal door je werkgever voorzien wordt, dus elke kWh zonne-energie die je in je auto kan laden in plaats van te injecteren, levert je ongeveer €0,25 op.

Werknemers verdienen daar ook niet aan. De terugbetaalde energiekosten zijn ofwel voor de energieleverancier, ofwel voor de afschrijving van de zonnepaneel installatie. Je verliest bovendien je terugleververgoeding.

Van mij mag mijn werkgever gerust een 2de aparte elektriciteitsmeter komen plaatsen op zijn kosten, daarvoor een energiecontract aangaan en de laadpaal daarvan laten laden. Maar dan wel volledig gescheiden van MIJN zonnepaneleninstallatie.

Werknemers verdienen daar ook niet aan. De terugbetaalde energiekosten zijn ofwel voor de energieleverancier, ofwel voor de afschrijving van de zonnepaneel installatie. Je verliest bovendien je terugleververgoeding.

Van mij mag mijn werkgever gerust een 2de aparte elektriciteitsmeter komen plaatsen op zijn kosten, daarvoor een energiecontract aangaan en de laadpaal daarvan laten laden. Maar dan wel volledig gescheiden van MIJN zonnepaneleninstallatie.
Die afschrijving van de zonnepanelen installatie is wel een héél pak minder dan 25 cent per kWh.

Dat is de waarheid oneer aandoen é ;)

Mensen met overschot op hun zonnepanelen verdienen daar effectief aan tov het allemaal op het net pompen.

Of dat een slechte zaak is is dan weer een andere discussie, er wordt gesproken van het net zoveel mogelijk te ontlasten: je eigen zonne-energie in jouw auto pompen ipv iedereen massaal het overschot aan energie op het net laten steken lijkt me net iets goed. Dat sommige mensen daardoor op het einde van de maand/het jaar netto meer overhouden lijkt me een mooie incentive en dat proberen aanpakken is dan eerder gerommel in de marge.

Mensen met overschot op hun zonnepanelen verdienen daar effectief aan tov het allemaal op het net pompen.

Of dat een slechte zaak is is dan weer een andere discussie, er wordt gesproken van het net zoveel mogelijk te ontlasten: je eigen zonne-energie in jouw auto pompen ipv iedereen massaal het overschot aan energie op het net laten steken lijkt me net iets goed. Dat sommige mensen daardoor op het einde van de maand/het jaar netto meer overhouden lijkt me een mooie incentive en dat proberen aanpakken is dan eerder gerommel in de marge.

Beetje wel, want op jaarbasis betaal ikzelf 0 voor mijn elektriciteit en heb ik alleen maar afschrijving van de panelen.
In mijn geval verdien ik dus zo een 600 euro per jaar aan thuisladen (maar daar moet afschrijving zonne-installatie nog af).

Maar ik geef ook ineens een goed alternatief.
De werkgever plaatst een 2de meter, gaat een energiecontract aan en laat je laden. Ik hoef daar als werknemer niet tussen te zitten, ik zat daar toen ik nog diesel tankte ook niet tussen. Een 2de piste is enkel publiek laden verplichten, maar dan is een EV ineens duurder dan een benzine in gebruik. Of... we gaan terug dieselen, mij ook goed :).
Maar dat zijn de enige manieren om de werknemer geen verlies/winst te geven op de brandstofkosten.

Thuisladen is wel een heel gemak…
Zeker in tijden dat het constant regent.
Een jaartje bekijken en dan mogelijk wel voor een laadpaal gaan thuis, ik heb de wagen nog maar een week, dus te vroeg om conclusies te trekken, maar voorlopig loopt het wel goed zonder thuisladen.

Hier zelfs geen mogelijkheid om een laadpaal thuis te hebben via het werk, dus als je thuis een laadpaal wilt, moet je het zelf bekostigen en is het laden op uw kosten en niet van de werkgever. Er wordt hier eigenlijk amper thuisgewerkt, dus altijd naar kantoor, daar kunnen we altijd laden, genoeg laadpalen.

Moet zeggen zo zie ik het ook wel. Sinds eind februari een Peugeot e 3008. Eerst maanden mogen gaan snelladen (meestal) iedere dag. Ik doe jaarlijks minstens 40 000. Vorige week een alfen via eneco laadpaal thuis. Wel een gemak om die toch voor minstens één derde bij te laden iedere nacht. (23u-7u aan 3.7kw). Als de wagen dan thuis staat tijdens een feestdag of weekend laad ik hem op tussen 9u-17u. Aangezien ik een 25-30kwh produceer op mooie dagen is het leuk meegenomen maar meer dan €20-€50 per maand zal het niet zijn. Vaak ook dat er overdag soms dan nog te weinig productie is waardoor hij toch voor de helft/kwartvan het net dan neemt. Mijn collega's, een stuk of 3 die ook elektrisch rijden durven hun thuislaadpaal niet gebruiken wegens schrik voor het capaciteitstarief. Hoe ik het ook probeer uit te leggen.. Het gaat er niet in 😛

Solar charging is hier 80-100 euro in de pocket per week. Netto winst na aftrek injectie opportuniteitskost. Geen vetpot, wel een goeie citytrip met 0 effort.

Beetje wel, want op jaarbasis betaal ikzelf 0 voor mijn elektriciteit en heb ik alleen maar afschrijving van de panelen.
In mijn geval verdien ik dus zo een 600 euro per jaar aan thuisladen (maar daar moet afschrijving zonne-installatie nog af).

Maar ik geef ook ineens een goed alternatief.
De werkgever plaatst een 2de meter, gaat een energiecontract aan en laat je laden. Ik hoef daar als werknemer niet tussen te zitten, ik zat daar toen ik nog diesel tankte ook niet tussen. Een 2de piste is enkel publiek laden verplichten, maar dan is een EV ineens duurder dan een benzine in gebruik. Of... we gaan terug dieselen, mij ook goed :).
Maar dat zijn de enige manieren om de werknemer geen verlies/winst te geven op de brandstofkosten.

Ik zie niet in waarom de werknemer geen winst/verlies mag maken? Met aan tankkaart maakt hij toch ook winst, zijn naft is gratis ? Moest hij theoretisch een Shell of Q8 station uitbaten en daar gaan tanken, is er ook winst. De realiteit is nu eenmaal dat er weinig commerciele palen zijn en veel prive productie sites, namelijk PV installaties. Je hebt het voordeel dat je daar een paal kunt zetten.

Wat heb je liever als werkgever ? 30-40-50-60 cent per kwh naar tesla sturen of 30-40 cent belastingvrij naar je werknemer sturen omdat die toevallig panelen liggen heeft ?

Terug
Bovenaan