Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Staat er ampere limiet? Op 3 fasen geen probleem maar op 1 fase wel?

Op 3 fasen gewoon laden geen probleem.
Op 3 fasen zon laden wel een probleem.

Dus …

Gewoon laden:

4.2 kW is 4.2 laden
4.8 kW is 4.8 laden
7.3 kW is 7.3 laden
Etc

Lager gaat niet. Wss wegen 3fasige aansluiting.

Zonladen (dus met phase switching ingeschakeld)
Comfort waarde op 1.4 kW is 1.4 laden (1fase)
Comfort waarde op 3.4 kW is 1.4 laden (1 fase)
Comfort waarde op 3.7 kW is 1.4 laden (1 fase)
comfort waarde op 4.2 is 4.2 laden (3 fase)
Comfort waarde op 5.7 is 4.2 laden (3 fase)
Comfort waarde op 7.3 is 4.2 laden (3 fase)

Qua ampere limiet geen idee. Ik denk niet dat dit in mijn wagen als optie staat (id7). Heb nog nergens anders echt issues gehad.

6A op 1 fase = 1.4kw. Op 3A 4.2. Lijkt me geen toeval te zijn. Auto kan niet laden onder de 6A. Dus ergens zal er een bovenlimiet staan. Check eens je settings in paal of auto.

6A op 1 fase = 1.4kw. Op 3A 4.2. Lijkt me geen toeval te zijn. Auto kan niet laden onder de 6A. Dus ergens zal er een bovenlimiet staan. Check eens je settings in paal of auto.

Maar het straffe is dat dit enkel is als zonladen geselecteerd wordt. Anders geen limiet. Dus ik vermoed dat de enige plaats waar het kan zitten binnen de load balance settings is. En daar staat de maximum smart meter current op 25A. En active load balancing safe current op 8A. Ik zou vermoeden dat het dan hier op het laatste is maar dan maakt die 8A ook geen sense gezien ik maar 6A Max trek. En ook al verander ik dit naar 10A. Maakt geen verschil.

Denk dat ik morgen de installateur maar eens ga optrommelen.

Controleer in de ACE installer eens de imbalance current.
Knop Power settings, Installation, Imbalance current. Zet je best uit.

Edit: je hebt het ook bij 3-fase. Dan zal het dit niet zijn.

Ik heb een case aangemaakt bij de installateur, ben er gisteren veel te lang mee bezig geweest naar mijn goesting. Om een enorme leek te zijn had ik wel wat support of uitleg verwacht tijdens de installatie, of toch in elk geval een vraag naar wat mijn wensen waren. Maar zonder de technische kennis die ik nu opgedaan heb vrees ik toch dat da niet goed gekomen was.

Uiteindelijk zou ik ermee kunnen leven dat de paal gecapped is op 6A per fase. Mijn doel bij het begin was al om zo weinig mogelijk stroom van mijn panelen naar het net te laten gaan, en dat lukt nu best aardig, ook al is mijn omvormer maar in staat voor max 3,5kW terug te leveren. Als het dan bewolkt is of even geen zon, dan zet het net er het verschil wel even bij.

Waar ik niet bij stil gestaan heb is hoe de paal zich gedraagt als ik binnenshuis aan het verbruiken ben. Ik was van plan om mijn piekvermogen niet boven de 4.2kW te laten gaan, maar dan zal ik op een bewolkte dag al in de problemen komen als ik dus 4.2 op mijn paal aan het trekken ben. Dus voor mijn gewone dagdagelijkse kleine verbruik voorzie ik best een marge. Maar ... Stel dat ik dan een oven van 1kW opzet, dan gaat die paal dus neen zeggen op 4.2 right ?

Wat is dan de gebruikelijke actie die er gebeurt ? Gaat die paal dan normaal downscalen tot je totale piek vermogen terug 4.2kW is. Want bij comfort staat er letterlijk, het voertuig laadt op met dit vermogen, ongeacht de hoeveelheid zonnepanelen-energie die beschikbaar is (maar er staat niks van wat er gebeurt als je de cap bereikt)

Dus let's say ... oven (1kW) + gewone verbruikers (0,2 kW), dan blijft er 3kW over voor die paal, en zou hij dus van 3-fasen naar 1 fase moeten switchen en de cap van 6A die ik nu opmerk moeten negeren zodat ik op 1 fase een 14A haal. right ? Maar door die cap van 6A per fase ga ik gewoon eender wat er gebeurt naar 1,4kW (6A op 1 fase) terug gezet worden.

Ik hoop dat ik het zo juist begrijp ? :)

Ik ga effe afwachten wat ze zeggen, en anders .... dan probeer ik hem nog eens terug op 1 fase te zetten gezien ik toch maar max 14A wil gebruiken (heb 25A beschikbaar). Es zien wat ie dan weer doet.

Oh ja. Heb ook gemerkt dat mijn maximum smart meter current op 25A staat. Ik zie nergens voorlopig dat ik daar een vermogen kan instellen wat wel dom is. Want is dat dan 25A over de fase die actief zijn ? Zo ja wat stel je dan in als je niet wil dat je over de 4,7kW gaat ?

Als je daar 7,14 ingeeft dan capped je installatie wel op 4,7kW. Maar wat gebeurt er dan als je paal naar 1-fasig schakelt ? Dan zit je ineens op max 1.7kW ?

Of is dat gewoon om ervoor te zorgen dat je stoppen niet doorslaan ? En is de functie die ik zoek gewoon nog niet beschikbaar :)

Laatst bewerkt:
Amai, creg tarief voor april 31 cent. En dat in een maand met veel zonoverschot. Gaat weer een winstgevend maandje worden.

Amai, creg tarief voor april 31 cent. En dat in een maand met veel zonoverschot. Gaat weer een winstgevend maandje worden.
Ja ik snap niet dat iedereen klaagt over opleggen als je thuis laadt?

Krijg nu 32c terug en mijn stroomkosten zijn 23c. Laden gecapped op 4kw. Capaciteitstarief zal me dus niet nekken, al zal dat ook niet zoveel uitmaken?

Heeft iedereen dan zo een duur elek contract?

Krijg nu 32c terug en mijn stroomkosten zijn 23c. Laden gecapped op 4kw. Capaciteitstarief zal me dus niet nekken, al zal dat ook niet zoveel uitmaken?

Iedereen rekent fout. Ze duwen vaste kosten en capaciteitstarief erin.

Stroomkosten is hier 24 cent of zo. Maar we laden volledig op zon deze maand. Flappen tappen.

Betalen 15 euro per maand aan engie en krijgen elke maand 100 euro voor terugbetaling elektriciteit. Gratis reisje, thank you very much.

Wel ja, gemiddeld 35-36c hier... Maar vooral door het capaciteitstarief, zo blijkt... Traag laden aan 2.5-4 kW is niet altijd een optie met 2 EV's en één 7,4 kW laadpaal.. Net als spreiding van het verbruik met bv. wasmachine en droogkast...
En zonder zonnepanelen nog wel.

Vaste kosten meerekenen is fout ja.

Voor het capaciteitstarief mag je alleen het verschil tussen je maandpiek zonder EV en maandpiek met EV meerekenen. Maar dat kan wel wat verschil maken op je factuur.

Vaste kosten meerekenen is fout ja.

Voor het capaciteitstarief mag je alleen het verschil tussen je maandpiek zonder EV en maandpiek met EV meerekenen. Maar dat kan wel wat verschil maken op je factuur.
Fout? Afrekening doe ik hier maandelijks dus, dit, is, m'n reële gemiddelde kWh maandprijs. Factuur incl. BTW / aantal kWh.

Wel ja, gemiddeld 35-36c hier... Maar vooral door het capaciteitstarief, zo blijkt... Traag laden aan 2.5-4 kW is niet altijd een optie met 2 EV's en één 7,4 kW laadpaal.. Net als spreiding van het verbruik met bv. wasmachine en droogkast...
Het kwh piekbedrag is 40 eur per kw. Stel dat je al een piek van 4 a 5 haalt. Met auto is dat dan 8 kw piek.

4x40 euro = 160 euro verschil op jaarbasis.

Rekenen in mijn voorbeeld, ik krijg 10 cent teveel tov mijn stroomprijs. 10.000km rijden aan 20kw.

500 kw maal 10 cent teveel krijgen. Is 50 euro. Je legt er dus 110 euro aan toe op jaarbasis omdat je piek 4kw hoger ligt tov normaal verbruik. Pijnlijk 🫣

Ik versta niet waarom laden aan 4kw niet kan. Zelfs gewoon 's nachts laden, brengt 80k km op. Als je af en toe een dagje kunt laden zit je aan 100 120k per jaar.

Tenzij je alle 2 natuurlijk 100k rijdt en/of maar 6h thuis bent per dag. Maar dan zal die 100 of 200k per jaar extra capaciteit tarief er niet toe doen.

Hier gaat de EV in stopcontact bij thuiskomen, enkel laden zon. 1 of 2x per week wisselen we eens van auto en kan de EV een dagje laden. In het weekend laadt die gewoon op overdag. 0 impact op cap tarief.

Zonder panelen lijkt het me gemakkelijk. Er is geen opportunity cost of optimalisatie mogelijk. Gewoon paal op 4kw dynamisch zetten en slurpen s nachts. En panelen installeren uiteraard...

Begin al eens met uw load balancer dat op 6 of 7kW te zetten. Dan gaat uw piek allesinds niet meer omhoog als uw washmachine of vaatwasser zijn water begint te verwarmen. En die 2kW die je dan voor 15-20min verliest zijn verwaarloosbaar. Uw piek zou nooit meer mogen zijn dan 7.5kW

Begin al eens met uw load balancer dat op 6 of 7kW te zetten. Dan gaat uw piek allesinds niet meer omhoog als uw washmachine of vaatwasser zijn water begint te verwarmen. En die 2kW die je dan voor 15-20min verliest zijn verwaarloosbaar. Uw piek zou nooit meer mogen zijn dan 7.5kW
Wat voor paal heb jij ? Ik kom er dus achter dat dit bij Alfen dus niet mogelijk is.

In essentie zorgt load balancing bij Alfen ervoor dat je lader samenwerkt met alle andere apparaten in je huis om te voorkomen dat je hoofdzekering overbelast raakt. Het houdt het totale stroomverbruik van je huis onder de maximale capaciteit van je aansluiting.

Wat je eigenlijk beschrijft, lijkt meer op "load merging". Dit betekent dat de lader niet alleen rekening houdt met de maximale stroomafname van je huis, maar ook met de stroom die je momenteel zelf opwekt, bijvoorbeeld met zonnepanelen. De lader combineert deze twee bronnen om het laadproces te optimaliseren.

De Alfen Eve Single Pro ondersteunt deze functie (nog) niet.

Wat voor paal heb jij ? Ik kom er dus achter dat dit bij Alfen dus niet mogelijk is.

In essentie zorgt load balancing bij Alfen ervoor dat je lader samenwerkt met alle andere apparaten in je huis om te voorkomen dat je hoofdzekering overbelast raakt. Het houdt het totale stroomverbruik van je huis onder de maximale capaciteit van je aansluiting.

Wat je eigenlijk beschrijft, lijkt meer op "load merging". Dit betekent dat de lader niet alleen rekening houdt met de maximale stroomafname van je huis, maar ook met de stroom die je momenteel zelf opwekt, bijvoorbeeld met zonnepanelen. De lader combineert deze twee bronnen om het laadproces te optimaliseren.

De Alfen Eve Single Pro ondersteunt deze functie (nog) niet.
Hij heeft geen zonnepanelen, dus als hij zegt dat zijn hoofdzekering maar 7kW is, dan zal zijn laadpaal en huishoudelijke toestellen samen nooit meer dan 7kW trekken.
En volgens mij kijkt de load balancer enkel naar de digitale meter, dus PV opwekt kent ie dan niet.

Zelf heb ik een Smappee laadpaal.

Aangezien je laadpaal het maximale vermogen moet weten om dit te kunnen, kan je paal dit al hardwarematig aankunnen.
Dus is het nu kwestie van de instelling waar het maximale vermogen in staat, te vinden en te verlagen naar 6-7kW.

Terug
Bovenaan