Ik heb een case aangemaakt bij de installateur, ben er gisteren veel te lang mee bezig geweest naar mijn goesting. Om een enorme leek te zijn had ik wel wat support of uitleg verwacht tijdens de installatie, of toch in elk geval een vraag naar wat mijn wensen waren. Maar zonder de technische kennis die ik nu opgedaan heb vrees ik toch dat da niet goed gekomen was.
Uiteindelijk zou ik ermee kunnen leven dat de paal gecapped is op 6A per fase. Mijn doel bij het begin was al om zo weinig mogelijk stroom van mijn panelen naar het net te laten gaan, en dat lukt nu best aardig, ook al is mijn omvormer maar in staat voor max 3,5kW terug te leveren. Als het dan bewolkt is of even geen zon, dan zet het net er het verschil wel even bij.
Waar ik niet bij stil gestaan heb is hoe de paal zich gedraagt als ik binnenshuis aan het verbruiken ben. Ik was van plan om mijn piekvermogen niet boven de 4.2kW te laten gaan, maar dan zal ik op een bewolkte dag al in de problemen komen als ik dus 4.2 op mijn paal aan het trekken ben. Dus voor mijn gewone dagdagelijkse kleine verbruik voorzie ik best een marge. Maar ... Stel dat ik dan een oven van 1kW opzet, dan gaat die paal dus neen zeggen op 4.2 right ?
Wat is dan de gebruikelijke actie die er gebeurt ? Gaat die paal dan normaal downscalen tot je totale piek vermogen terug 4.2kW is. Want bij comfort staat er letterlijk, het voertuig laadt op met dit vermogen, ongeacht de hoeveelheid zonnepanelen-energie die beschikbaar is (maar er staat niks van wat er gebeurt als je de cap bereikt)
Dus let's say ... oven (1kW) + gewone verbruikers (0,2 kW), dan blijft er 3kW over voor die paal, en zou hij dus van 3-fasen naar 1 fase moeten switchen en de cap van 6A die ik nu opmerk moeten negeren zodat ik op 1 fase een 14A haal. right ? Maar door die cap van 6A per fase ga ik gewoon eender wat er gebeurt naar 1,4kW (6A op 1 fase) terug gezet worden.
Ik hoop dat ik het zo juist begrijp ?
Ik ga effe afwachten wat ze zeggen, en anders .... dan probeer ik hem nog eens terug op 1 fase te zetten gezien ik toch maar max 14A wil gebruiken (heb 25A beschikbaar). Es zien wat ie dan weer doet.
Oh ja. Heb ook gemerkt dat mijn maximum smart meter current op 25A staat. Ik zie nergens voorlopig dat ik daar een vermogen kan instellen wat wel dom is. Want is dat dan 25A over de fase die actief zijn ? Zo ja wat stel je dan in als je niet wil dat je over de 4,7kW gaat ?
Als je daar 7,14 ingeeft dan capped je installatie wel op 4,7kW. Maar wat gebeurt er dan als je paal naar 1-fasig schakelt ? Dan zit je ineens op max 1.7kW ?
Of is dat gewoon om ervoor te zorgen dat je stoppen niet doorslaan ? En is de functie die ik zoek gewoon nog niet beschikbaar