Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

1.4kW comfort laden geeft met 1kW opbrengst nog steeds 1.4kW laden. Hij zal dan dan 1kW uit de zon halen en 400W uit het net.

Maar dat app aangeeft dat je 4.2kW uit de zon haalt, klopt natuurlijk niet. Of de app is bugged of de laadpaal leest de meter niet goed uit.
Probeer eens met die maximum allowed phases op 1 te zetten. Dat zou toch moeten doen wat je vraagt? Worst case zet je het terug zoals het was.

Ik heb ondertussen getest om het charging station op op 1 fase te zetten.

Nog even extra info meegeven, mijn omvormer is dus maar 3,5kW, te licht dus om 3-fasig op zon te laden. Daarom dat ik op de paal dus ook aangeduid heb dat hij indien dit gebeurt naar 1 fase moet switchen. Dat deed hij dus niet.

Ik heb het op comfort gezet met een minimum laadvermogen van 3.0 kW.
De auto laadt op aan 1.8kW. Wel geen 3. Maar ook geen 1,4kW meer ... Dus ... vreemd ...
Ik ga naar mijn meters kijken:
Verbruik van het net staat op 0.
Injectie staat op 1.553 kW. Waarom stroomt dat niet naar de wagen ?
Vrouw zet een wasmachine op, injectie staat op 0.8, verbruik op 0.

Dus ook al kies ik 3.0 KW dat naar de wagen moet, toch stuurt hij er maar 1,8 en houdt er 1,5 over.

Je laadpaal leest de digitale meter niet correct uit. Volgens mij valt hij terug naar de safe current.
Past bovenstaande in dezelfde oorzaak ?

Ik heb ondertussen getest om het charging station op op 1 fase te zetten.

Nog even extra info meegeven, mijn omvormer is dus maar 3,5kW, te licht dus om 3-fasig op zon te laden. Daarom dat ik op de paal dus ook aangeduid heb dat hij indien dit gebeurt naar 1 fase moet switchen. Dat deed hij dus niet.

Ik heb het op comfort gezet met een minimum laadvermogen van 3.0 kW.
De auto laadt op aan 1.8kW. Wel geen 3. Maar ook geen 1,4kW meer ... Dus ... vreemd ...
Ik ga naar mijn meters kijken:
Verbruik van het net staat op 0.
Injectie staat op 1.553 kW. Waarom stroomt dat niet naar de wagen ?
Vrouw zet een wasmachine op, injectie staat op 0.8, verbruik op 0.

Dus ook al kies ik 3.0 KW dat naar de wagen moet, toch stuurt hij er maar 1,8 en houdt er 1,5 over.

Past bovenstaande in dezelfde oorzaak ?

Staat er niet ergens nog een max ampere dingetje mis ingesteld ? 8A ergens ? Op 3 fasen is dat 5kW, op 1 een pak minder uiteraard...

Als de teller niet uitgelezen wordt, valt hij gewoon terug op een domme "safe current" * 230V

Staat er niet ergens nog een max ampere dingetje mis ingesteld ? 8A ergens ? Op 3 fasen is dat 5kW, op 1 een pak minder uiteraard...

Als de teller niet uitgelezen wordt, valt hij gewoon terug op een domme "safe current" * 230V
Ahaaa

De paal zelf staat op 25A

Bij load balancing:
Safe current 8A
Conclusie P1 dus niet goed uitgelezen :)

Ik ga de kabel maar eens testen. Merci @Raa een @cege voor t inzicht en me op de goede weg te zetten !!

Ahaaa

De paal zelf staat op 25A

Bij load balancing:
Safe current 8A
Conclusie P1 dus niet goed uitgelezen :)

Ik ga de kabel maar eens testen. Merci @Raa een @cege voor t inzicht en me op de goede weg te zetten !!

Hangt de kabel er rechtstreeks in of via een splitter ? Is er een lichtje aan het flikkeren ?

Kabel zit toch zeker in de P1 poort en niet de S1 ? 4 draadjes/RJ11 stekker aan beide kanten. Draadjes in zelfde volgorde aan de 2 kanten.

Hangt de kabel er rechtstreeks in of via een splitter ? Is er een lichtje aan het flikkeren ?

Kabel zit toch zeker in de P1 poort en niet de S1 ? 4 draadjes/RJ11 stekker aan beide kanten. Draadjes in zelfde volgorde aan de 2 kanten.
Rechtstreeks in de digitale, op de meter zelf heb ik maar 1 P1 poort he. Op de paal zelf moet hij ook juist zitten want installateurs hebben het aangesloten. Zit naast de RJ11 ook een RJ45 aansluiting naar mijn netwerk, welke wel werkt.

Maar, nu ik aan het typen ben bedenk ik me het volgende ... Ik had zelf al binnen een RJ11 erop geknepen, enkel buiten moest de installateur dit ook nog doen. Dus ofwel gewoon slecht contact, ofwel idd de draadjes op een andere volgorde aangesloten. motherf*

Ik ga de paal es los draaien en bekijken

't is niet omdat een installateur het gedaan heeft, dat het goed is.
Van HomeWizard kan je een P1 poort splitter kopen om meerdere toestellen aan de digitale meter te koppelen.

Voor zo een kleine zonnepaneleninstallatie zou ik er ook niet teveel van wakker liggen; je gaat toch van het net moeten nemen hoor.

Ik heb een soortgelijke installatie (5000kWp en 4,2kW omvormer) en ik laad mijn auto van April tot Oktober 100% op zonnestroom en duw nog 2-300kWh/maand op het net

Rechtstreeks in de digitale, op de meter zelf heb ik maar 1 P1 poort he. Op de paal zelf moet hij ook juist zitten want installateurs hebben het aangesloten. Zit naast de RJ11 ook een RJ45 aansluiting naar mijn netwerk, welke wel werkt.

Maar, nu ik aan het typen ben bedenk ik me het volgende ... Ik had zelf al binnen een RJ11 erop geknepen, enkel buiten moest de installateur dit ook nog doen. Dus ofwel gewoon slecht contact, ofwel idd de draadjes op een andere volgorde aangesloten. motherf*

Ik ga de paal es los draaien en bekijken

Ik was het beu om draadjes te testen en herknijpen. Ik heb een RJ11/RJ45 testertje. Stuurt signalen uit op elk draadje 1 2 3 4 5 6 7 8 en dan op het ontvangerte krijg je lichtjes te zien 1 2 3 4 6 7 5 8 --> oopsie, herknijpen...

Ok we zijn al wat verder, kabels zaten dus niet goed aangesloten. Effe opnieuw gedaan en ik zie nu daadwerkelijk stroom terug geleverd op de smart meter. heb hem ondertussen ook terug op 3 fases gezet om te testen.

Screenshot-2025-04-08-at-15-40-00.png

MAAR ... als ik oplaadt dan is het opnieuw aan 1.4 kW. Terwijl er 3 gevraagd is.

Wil bovenstaande zeggen dat mijn omvormer teruglevert op L3 en dat mijn phase mapping ook aangepast moet ?

Screenshot-2025-04-08-at-15-43-08.png

Dus ipv L1L2L3 naar L3L2L1 ?

Phase rotatie moet je volgens mij niet aankomen. Het maakt niet uit op welke fase je terug levert.
Toon ook eens uw solar charging settings.

(ik ken Alfen niet in detail)
Kan het niet dat uw load balancing de injectiestroom ook meetelt, en de load balancing gewoon werkt met de absolute waarde ipv naar de richting van de stroom te kijken?

Phase rotatie moet je volgens mij niet aankomen. Het maakt niet uit op welke fase je terug levert.
Toon ook eens uw solar charging settings.

Is het niet zo dan dat je omvormer op dezelfde fase terug moet leveren als de fase die gebruikt wordt bij je laadsessie ? Dus ipv L1 -> L3 ?

Screenshot-2025-04-08-at-16-04-50.png

(ik ken Alfen niet in detail)
Kan het niet dat uw load balancing de injectiestroom ook meetelt, en de load balancing gewoon werkt met de absolute waarde ipv naar de richting van de stroom te kijken?
Dat snap k niet :D

Nog wat meer info nu de zon weg is, nu haalt hij maar 0.5 van de zon, en de rest van het net zou hij moeten aanvullen. Ik vraag 3.2 dus ik verwacht dat ie dus 2.7 van het net bijpompt, maar gebeurt dus niet. Het lijk dat vanaf hij over 1-fase moet laden er een cap opzit, en ik kan niks vinden in de instellingen, buiten die safe current dan, maar hij heeft wel een P1 verbinden nu ??

IMG-3115.png
IMG-3116.png

3 fase is geen probleem:

Screenshot-2025-04-08-at-17-24-17.png

EDIT: nog even wat verder getest, vanaf ik het comfortniveau verhoog naar +4.2 kW dan gaat hij 3-fasig laden, maar ook al zet ik dit op 7kW of meer in de Eve Connect app, toch gaat hij niet hoger dan 4.2kW. Lijkt me toch enorm te buggen. Ofwel mss vertraging op de P1 ?

Laatst bewerkt:
Er zit een bug in de ACE installer bij lezen van de smart meter data in je laatste screenshot. Als je naar een anders scherm gaat en terug naar dat schema zie je de data wel.

Kijk eens of je een amperelimiet hebt per fase?

Ik heb eenzelfde soort installatie met Solaredge 10k en Alfen. Het enige verschil is een thuisbatterij.

Zou mijn wagen ergens iets cappen vanaf het moment dat ik solar ga laden ?

Screenshot-2025-04-08-at-19-07-35.png

lijkt me toch sterk want als ik gewoon laadt zonder zonladen haalt ie wel zijn gevraagde kW. maar waar komt die melding dan vandaan

Zou mijn wagen ergens iets cappen vanaf het moment dat ik solar ga laden ?

Screenshot-2025-04-08-at-19-07-35.png

lijkt me toch sterk want als ik gewoon laadt zonder zonladen haalt ie wel zijn gevraagde kW. maar waar komt die melding dan vandaan
Staat er ampere limiet? Op 3 fasen geen probleem maar op 1 fase wel?

Terug
Bovenaan