Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Dat durf ik te betwijfelen, deel gerust de cijfers
Factuur van maart nog niet binnen, maar voor februari waren dit mijn kosten met engie flow:

Afname - dit betaal je aan ENGIE ................................................. 72,58
Netwerkkosten - dit storten wij door aan de netbeheerder........... 46,31
Toeslagen en heffingen - dit storten wij door aan de overheid ......17,59
Kortingen ......................................................................................- 20,06
incl BTW .......................................................................................123,41

Voor 356kwh => 0,3466 €/kwh

Forfetair betdrag was 28,22 €/kwh voor q1. Het bedrag voor q2 (31,94) zou ook niet matchen.

Deze berekening houdt zelf geen rekening met mogelijke negatieve impact door capaciteitstarief.

• Een op de vier werknemers met een thuislaadpaal voor hun elektrische bedrijfswagen gebruikt die amper tot nooit.
  • Ook het gemiddelde volume dat met de thuislaadstations geladen wordt, neemt af.
  • Werknemers met een elektrische bedrijfswagen vrezen de financiële impact van thuisladen op hun energiefactuur.
  • Sinds de invoering van het capaciteitstarief zagen we al een daling van de thuisoplaadbeurten. Maar sinds het nieuwe forfaitaire tarief om laadkosten terug te betalen, is die trend nog sterker geworden.
  • Werknemers wijken steeds vaker uit naar publieke laadpalen. Al zijn die voor de werkgever dan weer duurder, omdat het laadtarief er doorgaans dubbel zo hoog is als bij thuisladen.
Als ik niet kan laden tijdens de dag op de zonnepanelen verlies ik ook per laadbeurt.
Ik ga het hier t voordeligst doen voor mij. Dus ook minder gebruik er van maken. Als ik thuis ben alleen laden op zon, en op bewolkte dagen of in de winter ergens op kantoor of onderweg. Ik heb al extra kosten moeten maken door die paal aan te schaffen tis wel goed zo.

Ben ik de enige die dat niet erg vindt om daar wat aan in te schieten?
Tenslotte de baas betaalt ook je privé kilometers. En je hebt het gemak van thuis te kunnen laden.
Het verlies gaat ook niet eens over grote getallen.

idem. het is leuke als het een extraatje oplevert, en dat doet het overigens ook. CREG loopt achter, dus de maanden die je nu te duur betaalt, krijg je op andere maanden gewoon gecompenseerd.

En al zeker als je er een beetje zon in kan pompen, waar je normaal geen hol meer aan verdient.

Ik laad ook "met verlies" ik geef maar aan dat het forfetaire tarief het niet covert en ik het artikel snap.

Laatst bewerkt:
Ben ik de enige die dat niet erg vindt om daar wat aan in te schieten?
Tenslotte de baas betaalt ook je privé kilometers. En je hebt het gemak van thuis te kunnen laden.
Het verlies gaat ook niet eens over grote getallen.
Ja en nee, daarvoor betaal je al VAA.
Als je kon gaan tanken moest je ook niet bijschieten.
Dus als je het zo vergelijkt niet, maar los daarvan snap ik het ergens wel.

Forfetair betdrag was 28,22 €/kwh voor q1. Het bedrag voor q2 (31,94) zou ook niet matchen.

Deze berekening houdt zelf geen rekening met mogelijke negatieve impact door capaciteitstarief.
Heb je maandelijkse facturatie met digitale teller? Dan heb je geen negatieve impact van capaciteitstarief, dat zit er al in.
Raar dat het forfaitair bedrag bij jou zo laag is, CREG tarief voor april 2025 is 35 cent dus dan doe je winst.

Heb je maandelijkse facturatie met digitale teller? Dan heb je geen negatieve impact van capaciteitstarief, dat zit er al in.
Raar dat het forfaitair bedrag bij jou zo laag is, CREG tarief voor april 2025 is 35 cent dus dan doe je winst.
Het is een kwartaal tarief blijkbaar. Niet het maandelijkse CREG tarief.

Capaciteit piek trek je 12 maanden mee. Dus of het er echt in zit geen idee. Ik dacht dat creg ook niet meer gebruikt mocht worden, enkel het forfetaire kwartaal bedrag. Dat staat ook on dat artikel.

Amai, waar jij mee bezig bent zeg... Ik zou al lang een aangetekende brief met ingebrekestelling verstuurd hebben. Korte metten mee maken.

Ik heb natuurlijk niet veel te eisen. Het is de laadpaal via madam haar werk. En madam haar werk heeft mobi+ al buiten geflikkerd. Enkel de legacy contracten zitten nog bij hen.

Dus ik ben overgeleverd aan hun grillen en moet proberen om zo goed mogelijk alles in orde te krijgen zonder ze te veel af te pissen.

Zal wel zo zijn, ken nog zo'n mensen die fier zijn als een gieter dat ze 'ecologisch' zijn met hun zonnepanelen, wanneer ik kijk in hun garage staat de omvormer, later gebleken, al meer dan een jaar 'uit'...

Als je het als gebruiker niet af en toe proactief opvolgt of monitoring op zet, heeft het ook weinig nut.

Voor de fans.

Alles lijkt nu eindelijk deftig te werken. Paal laadt vanaf 9h smorgens en volgt dan zo goed als perfect de productie curve...

Echter...

Na de omvormer die eruit vliegt omdat er meer dan 253V is, vliegt de paal blijkbaar eruit als de V onder de 220V is... het net ziet er hier prachtig uit. Om 10-11h is het net aan het crashen en zitten we met 250V 250V 210V op de 3 fasen in de meterkast... Hopelijk kan fluvius dat recht trekken.

Maar goed above is minor issue, want de paal herstart redelijk snel als de voltages zich herstellen.

Groter issue is dat de paal na paar uur perfecte zon tijdens zonneladen naar safe current terugvalt. Heb nu eindelijk een snugger iemand op de support gevonden die deftig kan troubleshooten. Blijkbaar verliest de paal zijn p1 verbinding en valt hij terug op safe current. En die verbinding herstelt pas als je de sessie stopt.

Heb een homewizard splitter die ik nu wat in de gaten hou. Het lichtje van de kabel die naar de alfen paal loopt flikkert als je de laadsessie start. Na anderhalf uur of zo is er geen communicatie meer en flikkert er niks meer (en dus safe current).

- Heb de kabel al eens goed ingeduwd opnieuw, zit goed.
- Om 9h starten, tegen 10.30 ligt hij eruit. Vandaag om 12h gestart, rond 13h lag het eruit. Nu net de laadkabel nog eens ingestoken en laadsessie gestart. Er is communicatie op P1 en auto laadt niet (aja, want het is nacht <> dolar charging. Zal die heel de nacht laten zitten om te zien of die naar safe current terugvalt)
- heb al op tweakers zitten lezen. Homewizard spliiter is een actieve splitter, dus dat zit safe.
- de kabel lijkt me ok te zijn, anders zou het niet uren goed gaan. Zal nog eens proberen de rj11 connectorz te vervangen, maar lijkt me ook niet het probleem te zijn.
- heb al gedacht dat het misschien aan de zon kan liggen? Paal staat in vlakke zon. Kan het zijn dat die te warm wordt of zo en niet meer kan processen? Random thought.

Het is een "gen 5" meter, die dus om de seconde een data pakketje stuurt. Zijn er settings in de paal nodig om dit deftig te kunnen processen? Anderen die gelijkaardige issues gehad hebben met de homewizard splitter? Of kan het aan de digi meter liggen? In de homewizard app zie ik geen gaps , dus lijkt me niet dat de meterkast zijn p1 uitvalt voor lange tijd...

Ik heb ook die splitter van HomeWizard, en geen problemen hier. Let wel op: word die gevoed via een USB-C kabel in jouw situatie? Bij mij niet, omdat die voldoende stroom krijgt van de slimme meter om stabiel te werken. Maar dat verschilt dus van installatie tot installatie.

Info van HomeWizard:
Als het PWR-lampje uit of rood is, heeft de splitter mogelijk extra stroom nodig. Je kan de speciale usb-c poort op de splitter zelf gebruiken voor stroom.

Ik heb ook die splitter van HomeWizard, en geen problemen hier. Let wel op: word die gevoed via een USB-C kabel in jouw situatie? Bij mij niet, omdat die voldoende stroom krijgt van de slimme meter om stabiel te werken. Maar dat verschilt dus van installatie tot installatie.

Info van HomeWizard:

Nee, dat is het probleem niet. Als de paal eruit ligt is de hoofd LED op de splitter EN de HW dongle LED wit aan het flikkeren. Enkel de paal LED niet.

Gisteren nog eens de rj11 connectors eens goed vastgeduwd en kabel in en uit gedaan. Om 21h solar charging gestart en nu zijn we 14h later en er nog niet uit gevlogen. Als we er nu uit vliegen, zal het toch iets aan de paal of mobi+ liggen.

Wat een plezier zeg dat thuisladen...
Blij dat ik die plannen voorlopig heb opgeborgen en besloten heb om dat geld dat ik aan een EV ging verbrassen bij de hoop ga gooien om een ander huis te kopen.

Blij dat ik die plannen voorlopig heb opgeborgen en besloten heb om dat geld dat ik aan een EV ging verbrassen bij de hoop ga gooien om een ander huis te kopen.

bwa, het loopt ook niet allemaal verkeerd hoor.
Mijn SMA doet wat ie moet doen. Solar consumption = auto laden. Aan 4 cent per kWh (en zonder nettarieven te moeten betalen :D )
Vandaag nog homeoffice, dus de laatste 10% gaat ie er ook nog bijsteken vandaag.

487698803_10237428449189636_801509439948655659_n.jpg

Inderdaad, met het weer dat we de voorbije week en komende week hebben, gratis naar het werk rijden(particulier) :love:

Neen, dat is in de myeve app
Ondertussen is de laadpaal gekeurd en actief, meteen het zonladen getest om dan te merken dat het niet werkt. En daarnaast gebeuren er UI wise nog wel zeer rare dingen waarbij je er al mee bezig moet zijn om te merken dat er foutieve info getoond wordt. Oh boy hoeveel mensen gaan er niet gewoon gekloot zijn vraag ik me af.

1. Dus, ik heb in MyEve "Allow 1- and 3-phases charging" aangevinkt. In mijn Eve Connect App zie ik nu volgende:

Screenshot-2025-04-08-at-11-24-52.png

Stroomvoorziening staat op 3-fase met faseschakeling. Zou dus moeten werken.

2. Ik kies comfort mode in de Eve Connect app en kies daar Zonladen -> ComfortNiveau met een minimum laadvermogen van 1,4kW. (Ik zou ook gewoon laden kunnen kiezen om te testen of ik op 1 fase zou kunnen laden, maar daar staat als Minumum aan te passen vermogen 4.2 kW, dat is wss niet er dynamisch en hangt wss af van het feit dat mijn paal 3-fasis aangesloten is. Die optie gebruik is voorlopig dus maar niet.

3. Anyway, een minimum comfort van 1,4kW zou dus moeten geven, ik laad op 1 fase aan 1,4kW, en wat er over is van de zon dat pomp ik er maar bij.

4. Ik was op het ogenblik van de test ongeveer 1kW aan het opwekken met mijn panelen.

IMG-3096.jpg

Dat zou dus ongeveer een injectie in de auto moeten geven van 2,4KW. Ik kijk naar mijn laadsnelheid, op de paal staat 4,2Kw. Hmm vreemd. In de Eve Connect app staat dat ik aan het zonladen ben aan 4,2kW. Als niet zo nauw kijkende consument neem je dan aan dat da in orde is.

IMG-3094.jpg

5. Guess what, het is helemaal niet in orde. Bij nader inzien ben ik gewoon dus alles van het net aan het halen en ook nog steeds over mijn 3-fases.

IMG-3097.jpg
Screenshot-2025-04-08-at-11-12-58.png

Naast het feit dat die app dus op geen kl*ten trekt (omdat hij aangeeft dat ik aan 4,2kW aan het zonladen ben terwijl ik het van het net haal) werkt die phase-switching dus ook niet.

----
Long story short, om te testen of ik op 1-fase kan laden wil ik de paal dus even instellen op 1 fase. Maar waar doe ik dit exact in de settings ?In de charging settings kan ik het Station maximum allowed phases op 1 zetten maar ik weet niet of dit de juiste plaats is ? Ik heb al ergens gelezen dat je dit best aanpast op de Socket, maar die waarde van Maximum Phases kan ik niet veranderen.

Nog een bemerking, in de MyEve app staan er andere instellingen dan in ACE installer :/ In MyEve bvb verdwijnt het vinkje gewoon na een tijd bij "Allow 1- and 3-phases charging" terwijl het in de ACE installer wel nog geactiveerd staat, en bvb, voor deSocket staat in MyEve Maximum current op 16A, en als socket type Balz/Mennekes, terwijl in de ACE installer Maximum current op 25A staat en Connector type op Fixed Cable

🤔

Nog een EDIT: Hoe weet ik trouwens of het P1 signaal correct wordt doorgegeven ? Nog geen Homewizard hier

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan