Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Ik vermoed dat solar charging zelf switched tussen 1F en 3F adhv beschikbaar vermogen (ik gebruik solar charging zelf niet, maar via EMS modbus aansturing).
Ik kan bevestigen dat solar charging dit doet, ja. Maar zelf gebruik ik liever comfort mode omdat auto's niet graag hebben dat het laadproces volledig stilgelegd wordt omdat de zon ineens weg is. En ook: ik heb in deze periode liever een voldoende opgeladen batterij zodat de auto zichzelf via voorverwarming volledig kan ontdoen van vorst iedere ochtend. Bij solar charging kan je 's ochtends voor de verrassing staan dat de batterij helemaal niet bijgeladen werd.

Is er een mogelijkheid om met de paal te connecteren zonder een ethernet draad in die paal te steken ?
Neen
Per technische fiche is er een wifi module (geen idee uiteraard of die aanstaat of niet).
Ze moeten nog een firmware ontwikkelen om die WiFi module in gebruik te nemen. Momenteel zit die daar niks te doen.

@aXl_ OK - ik heb blijkbaar wel een password. Het stickertje met ID/password plakt op de technische fiche van de paal (die ik uiteraard nooit bekeken heb) en niet op het kartonnetje "important information" waar een vakje voorzien is voor een sticker met password.

Ik heb een ID, pwd, recovery code en een QR code. Is er een mogelijkheid om met de paal te connecteren zonder een ethernet draad in die paal te steken ? Er zit ergens een SIM card in, maar geen id of dat 'Alfen' of 'Mobility plus' is.

Per technische fiche is er een wifi module (geen idee uiteraard of die aanstaat of niet).
Volgens mij heeft een Alfen S line geen wifi. Mijn manual zegt er ook niets over. Je moet die met kabel verbinden op je thuisnetwerk. De ethernetpoort is bereikbaar door de witte cover er af te schroeven (schroeven bovenaan links en rechts op de zijkanten los zetten, en dan kap naar boven kantelen). Ethernetpoort zit links boven (LAN is andere ethernetpoort dan de P1).

Standaard IP is 169.254.1.10. Voor de eerste configuratie kan je de netwerkkabel rechtstreeks in je laptop pluggen, ip van je laptop in hetzelfde subnet plaatsen en dan met de ace installer software, in de wired connection, een vast IP op je netwerk toekennen.
Vanaf dan kan je ook met de Alfen Eve Connect app verbinden.

Volgens mij heeft een Alfen S line geen wifi. Mijn manual zegt er ook niets over.
Sinds week 43 van 2023 bouwen ze een WiFi chip in de laadpalen hoor. Maar softwarematig deden ze daar niks mee tot onlangs met versie 7.1.x, vandaar dat de documentatie er ook geen woord over rept.

Laadpalen die ouder zijn kan je hardwarematig upgraden met deze kit: https://knowledge.alfen.com/space/SER/1364688897/4G+and+WiFi+Upgrade+Kit+NG910

Jammer genoeg heeft mijn Alfen de WiFi chip nog niet, omdat die gebouwd is in maart 2022, terwijl ik die pas gekocht heb in mei 2024. 😡

Sinds week 43 van 2023 bouwen ze een WiFi chip in de laadpalen hoor. Maar softwarematig deden ze daar niks mee tot onlangs met versie 7.1.x, vandaar dat de documentatie er ook geen woord over rept.

Laadpalen die ouder zijn kan je hardwarematig upgraden met deze kit: https://knowledge.alfen.com/space/SER/1364688897/4G+and+WiFi+Upgrade+Kit+NG910

Jammer genoeg heeft mijn Alfen de WiFi chip nog niet, omdat die gebouwd is in maart 2022, terwijl ik die pas gekocht heb in mei 2024. 😡

Mijn paal is geinstalleerd in nov 2024. Hoe kan ik zien wanneer die geproduceerd is ?

Sticker aan de buitenkant onderaan de laadpaal. De datum staat bij mij in de rechterbovenhoek. Centraal staat het serienummer (ACExxx).
Nice. 18-01-2024 staat op de sticker.

Had aan die mobi+ support gevraagd om single-/multi-phase aan te zetten. Geen antwoord. Gevraagd om solar charging aan te zetten. Geen antwoord. Gevraagd om de pwds te krijgen. Generiek antwoord dat dat niet mag wegens bladiebladiebla.

Ik ga vanavond toch eens kabeltje inpluggen en zien of ik met dat pwd op het stickertje er niet in raak :hakkuh:

Nice. 18-01-2024 staat op de sticker.

Had aan die mobi+ support gevraagd om single-/multi-phase aan te zetten. Geen antwoord. Gevraagd om solar charging aan te zetten. Geen antwoord. Gevraagd om de pwds te krijgen. Generiek antwoord dat dat niet mag wegens bladiebladiebla.

Ik ga vanavond toch eens kabeltje inpluggen en zien of ik met dat pwd op het stickertje er niet in raak :hakkuh:
de ace service installer software heeft ook een paswoord nodig

user/pwd: Post/prEze8

I am about the give up.
- Op mijn laptop van het werk kan ik ACE service installer niet installeren wegens permissies niet ok
- Mijn oude prive laptop is nog Win 7 en niet compatible met .NET 4.8.1 die nodig is voor service installer
- Vermoedelijk is de paal met WIFI module maar zonder latest greatest firmware want de wifi connectie via eve app werkt niet

dus kan niet met die paal connecteren...

Vanavond nog eens met de werk laptop van madam proberen...

En dan moet je nog rekening houden met het feit dat de backoffice pipo's waarschijnlijk het standaardwachtwoord van die flyer gewijzigd hebben. Da's nu eenmaal Alfen: een frustrerende marathon vol hindernissen die alsnog tegen een muur kan eindigen.

Op de werk laptop van de madam mag de ACE installer ook niet geinstalleerd worden. Dus ja, alle opties zijn op nu.

Anyway, het alternatief is dat ik het laat zoals het nu is en dan de cap in de auto om de maand beetje verhoog naar 6 7 8 9 10 A over maanden heen, dat is nu ook geen werk. Of het zelfs laat zoals het nu is, krijg ook de batterij halfvol met minimale netconsumptie aan huidige settings.

Alleen interessant wat er na 4y gebeurt als de paal volledig afgeschreven is en officieel volledig onze eigendom is... Dan ga ik toch die passwoorden moeten krijgen ??

Zal binnen week of 2 nog eens rondje customer support doen en ze vragen om de solar charging aan te zetten en de phase switching...

Bon - ze kunnen het nu plots toch onder de 6A zetten. En je raadt het nooit. Het laadt toch op terwijl het op 2A staat. De man van de support had het nog nooit gezien 😐
Ik kan dat ook op m'n laadpaal. Weet wel dat de auto minimaal 6A nodig heeft, dus als je geen 4A uit de zon kunt halen, zal je niet kunnen laden.

Ik kan dat ook op m'n laadpaal. Weet wel dat de auto minimaal 6A nodig heeft, dus als je geen 4A uit de zon kunt halen, zal je niet kunnen laden.

Dat is de bedoeling. We hebben 11kwp liggen. Ik heb nu al 3000W productie vanaf ~9.30 tot ~16.30. We produceren veel meer dan we nodig hebben. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk uit eigen productie te laden.

Die paal kan niet open gezet worden voor publiek laden. Met het pasje kun je ofwel bij jezelf thuis laden of op publieke palen.

Als je thuislaadt krijg je CREG tarief voor alles dat via het pasje geladen is. Hence: de volledige zonproductie in de auto krijgen is wat we willen en niet nodeloos smorgens uit het net plukken en dan s middags niet meer laden omdat de batterij al vol zit.

En ik weet dat het nitty gritty klinkt. Maar we laden ongeveer 100kwh per week. Aan een delta van ongeveer 25cent op CREG vs injectie tarief is dat ongeveer 1000 euro per jaar winst. Als die paal gewoon geconfigged kan worden op piek 0 of 1kw, dan is dat free money met 0 effort. Gewoon telkens kabel inpluggen als je thuiskomt en de zon zijn ding laten doen.
Ewel, ge zet een eigen semi-publieke laadpaal op uw oprit en ga daar met uw laadpas laden.
Of jij dan op uw oprit aan het laden bent of aan de lokale Carrefour gaat hetzelfde zijn. Stel een tarief in van 55cent/kWh, laad daar met 2 auto's en ge hebt genoeg extra om heel uw energiefactuur te betalen van uw woning.

Dat is de bedoeling. We hebben 11kwp liggen. Ik heb nu al 3000W productie vanaf ~9.30 tot ~16.30. We produceren veel meer dan we nodig hebben. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk uit eigen productie te laden.
Snap ik, maar dan kunt ge 's nachts of op een regenachtige dag niet bijladen als dat nodig is.
Als ze de solarladen functie kunnen activeren, dan zou dat beter zijn. Dan kun je zelf kiezen tussen solar of net laden.

Ik ben sinds afgelopen weekend terug begonnen met 100% solar laden (11.4kWp). Hopelijk terug tot begin/half oktober.

Ewel, ge zet een eigen semi-publieke laadpaal op uw oprit en ga daar met uw laadpas laden.
Of jij dan op uw oprit aan het laden bent of aan de lokale Carrefour gaat hetzelfde zijn. Stel een tarief in van 55cent/kWh, laad daar met 2 auto's en ge hebt genoeg extra om heel uw energiefactuur te betalen van uw woning.
Maar dan moet je al een btw nummer hebben. Geen idee of het dan nog de moeite waard is.

Hoe kan je werkgever de factuur ontvangen als je niet eens een btw nummer hebt?
Dat is net het idee waarom je zelf bij een backoffice gaat:

De backoffice stuurt de factuur uit naar de werkgever, of beter gezegd, naar de uitgever van de gebruikte laadpas die het op diens beurt aan de werkgever factureert. Daarna schrijft de backoffice een vergoedingsfactuur uit naar jou als ontvanger. En dat is in ons geval naar onze privé rekening, waar dus helemaal geen BTW-nummer aan te pas komt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan