Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Hier is mijn home assistant mini pc stuk gegaan waar ik evcc op had draaien.
Dus nu heb ik in de alfen eve software alles omgezet zodat ik kon laden met de eve connect app op zonnestroom...

Firmware van laadpaal in 2 stappen moeten upgraden naar versie 7.x.x.x en p1 meter ingeplugd en app geïnstalleerd. Op eerste zicht leek het te werken buiten het feit dat als ik het comfortladen op 3kw instelde deze dat niet deed en enkel op 1.6kw verder bleef laden.

Als ik de keuze van zonneladen afzet dan laad de paal wel snel en schakeld dan ook van 1 naar 3 fasen.

Vndaag was er wat zon en ook dn schaalt de paal zijn vermogen niet omhoog.

In de myeve app zie ik dan dat de factoren die de laadstroom beperken van de voertuigconfiguratie zou zijn??
Wat is dit? En weet iemand wat het probleem zou zijn? Firmware trg downgraden mssn?

Op regenachtige dagen als deze heeft er toch geen enkele Vlaming voordeel aan zijn zonnepanelen? Klopt die redenering?

Geen zon -> opladen via net -> veel betalen

Correct?
En het is nu niet dat de 6 graden die ze zaterdag voorspellen ook fantastisch is…

Serieuze vraag: hoe ver kun je daarmee rijden of opladen?

Zal wat afhangen van de wagen zelf uiteraard. Maar ik heb zo'n 15KWh/100km bij <90Km/u en richting 19KWh/100km als er snelwegen bij komen kijken.

Dus met 5.6KWh zal het 29 á 37km zijn. Mss wat minder als hij veel moet opwarmen (de ruimte binnen dan, verwarming)

Laatst bewerkt:
Op regenachtige dagen als deze heeft er toch geen enkele Vlaming voordeel aan zijn zonnepanelen? Klopt die redenering?

Correct?
En het is nu niet dat de 6 graden die ze zaterdag voorspellen ook fantastisch is…

Klopt dat dagen zoals deze quasi niets opleveren voor zonnepanelen. Vandaag toch de volle 1,2 kWh opgewekt :p

Maar opladen via het net is nu ook niet zo duur. Neem bv. 19 kWh/100 km verbruik, aan een prijs van €0,25 - 0,30/kWh (all-in) = €4,8 - 5,7 per 100 km. Daar kan je een benzineverbruik van pakweg 3,2 - 3,8 liter per 100 km mee betalen.
Ik zeg niet dat je er de meerprijs van veel EV's snel mee zal terugverdienen, maar op zich valt de verbruikskost goed mee, zelfs bij laden van het net. Het is pas als je gaat publiek laden of snelladers gebruikt dat die kost x2 tot x3 gaat en ineens belachelijk duur uitvalt vergeleken met een ICE.

Correct?
Veel betalen is relatief. Ik betaal de volle pot voor elektrische rijden nu, maar das nog steeds de helft van brandstof rijden.
In de zomer rij ik bijna uitsluitend op PV energie.
Ik zit op jaarbasis aan meer dan 50% rijden op de zon, waardoor ik gemiddeld 2.4euro/100km betaal. Met brandstof was dat 11euro/100km.

Veel betalen is relatief. Ik betaal de volle pot voor elektrische rijden nu, maar das nog steeds de helft van brandstof rijden.
In de zomer rij ik bijna uitsluitend op PV energie.
Ik zit op jaarbasis aan meer dan 50% rijden op de zon, waardoor ik gemiddeld 2.4euro/100km betaal. Met brandstof was dat 11euro/100km.
Zelfs met die prijzen ~4x lager vs. benzine, moet je wel stevig wat kilometers rijden om de huidige meerkost van een EV er uit te halen: 10k meerprijs > 120k km nodig.
Uiteraard zijn er nog een heel aantal componenten die zwaar kunnen doorwegen in het voordeel van de EV (onderhoudsarm, rijplezier, ecologie, overheidskorting etc.. ...).

Geen kritiek hé - Ik weet dat voor jou de M3 een no-brainer was gegeven je situatie, maar dat is zeker nog niet voor iedereen het geval.
Benieuwd naar wanneer er nog wat meer betaalbare EVs op de markt komen hoe het evolueert.

Geen kritiek hé - Ik weet dat voor jou de M3 een no-brainer was gegeven je situatie, maar dat is zeker nog niet voor iedereen het geval.
Benieuwd naar wanneer er nog wat meer betaalbare EVs op de markt komen hoe het evolueert.

Wat is de definitie van een betaalbare wagen ? Rond welk bedrag zou het dan moeten zijn en wat voor type wagen beeld je er u dan bij in?

Wat is de definitie van een betaalbare wagen ? Rond welk bedrag zou het dan moeten zijn en wat voor type wagen beeld je er u dan bij in?
Ik zou dat rond de 25k situeren voor de gemiddelde Jan met de pet. Dus niet voor de kapitaalkrachtige pensioné's of grootverdieners maar eerder working class standaard gezinnetje. Alles daarboven is hogere middenklasse of hoger wat mij betreft. Het gaat niet om wát kan je maximaal betalen maar wel om 'wat kan je betalen zonder dat het je een arm en een been kost'.

Ik zou dat rond de 25k situeren voor de gemiddelde Jan met de pet. Dus niet voor de kapitaalkrachtige pensioné's of grootverdieners maar eerder working class standaard gezinnetje. Alles daarboven is hogere middenklasse of hoger wat mij betreft. Het gaat niet om wát kan je maximaal betalen maar wel om 'wat kan je betalen zonder dat het je een arm en een been kost'.
Vergeet niet dat brandstofwagens ook ferm duurder geworden zijn.

Zal wat afhangen van de wagen zelf uiteraard. Maar ik heb zo'n 15KWh/100km bij <90Km/u en richting 19KWh/100km als er snelwegen bij komen kijken.

Dus met 5.6KWh zal het 29 á 37km zijn. Mss wat minder als hij veel moet opwarmen (de ruimte binnen dan, verwarming)
150Wh/km is nu ook wel heel laag in deze temperaturen. En je hebt ook nog laadverliezen.

Ik stelde de vraag omdat de ID3 het basis model een tijdje aan 29k verkocht werd met daarbij dan een remise van 5k via de premie. Goed wetende dat diezelfde wagens in het begin van het jaar nog op 40k+ stonden... (maar hun stocks zijn significant - en het basismodel id3 is nu ook niet zo sexy...)

2de hands kom je al tesla's tegen tussen de 15 - 25k. En de Zoe vb die kan je al op de kop tikken voor 5 - 15k.
Daarom dat ik mij afvroeg in welke richting men denkt als men spreekt over betaalbare wagens.

De depreciatie van nieuwe wagens is gewoon groot. Ik heb een elektrische wagen gekocht voor 39k. En die was vorig jaar nog 65k. Ik gok dat binnen 1 - 2 jaar die wel te koop gaat zijn voor tussen de 30 en 35k. En mogelijks binnen 4 jaar rond de 20 - 25k zal schommelen.

Zodra je een nieuwe wagen buiten rijdt mag je bij wijze van spreken al zeggen van bam daar gaat de BTW :p.

Men zal op termijn wel een paar modelletjes voorzien die wat goedkoper zijn. Maar de dacia spring ultimate is vb 15k zonder premie maar ik kan mij inbeelden dat de wens naar snelladen en range wel iets breder is dat dit.

Maar brandstofwagens zijn ook niet zo super goedkoop. Als je ze nieuw bekijkt.

150Wh/km is nu ook wel heel laag in deze temperaturen. En je hebt ook nog laadverliezen.
Valt nog wel mee ze.
Dit is van deze morgen commute naar brussel.

Zie onderaan
Energy data

Ik moet er wel bij zeggen, dat de data die de wagen rapporteert op het eind van de rit wel rond de 19kwh/100km zegt. 'k weet eigenlijk niet goed waarom de app statistieken altijd lager zeggen.
Maar ik ben wel vrij zeker dat ik enkele dagen terug nog wel met de wagen naar Aldi en terug rij tegen de 15kwh/100km gewoon. Maar da's natuurlijk wel nergens boven 50kph.

De laadverliezen heb je zeker wel gelijk en die kunnen blijkbaar soms relatief hoog zijn had ik recent ergens gelezen.
Maar daar heb ik niet echt een goed zicht op / heb ik nooit echt bekeken spijtig genoeg.

Valt nog wel mee ze.
Dit is van deze morgen commute naar brussel.

Zie onderaan
Energy data

Ik moet er wel bij zeggen, dat de data die de wagen rapporteert op het eind van de rit wel rond de 19kwh/100km zegt. 'k weet eigenlijk niet goed waarom de app statistieken altijd lager zeggen.
Maar ik ben wel vrij zeker dat ik enkele dagen terug nog wel met de wagen naar Aldi en terug rij tegen de 15kwh/100km gewoon. Maar da's natuurlijk wel nergens boven 50kph.

De laadverliezen heb je zeker wel gelijk en die kunnen blijkbaar soms relatief hoog zijn had ik recent ergens gelezen.
Maar daar heb ik niet echt een goed zicht op / heb ik nooit echt bekeken spijtig genoeg.

Mogelijks zit je ook nog met een verschil als je de auto voor het vertrekken voorverwarmt, dat wordt niet meegenomen in de ritstatistieken maar maakt wel deel uit van je werkelijk verbruik.

Laadverliezen zijn inderdaad relatief hoog, een test van ANWB gaf verliezen van:
- 6 - 10% bij laden aan 11 kW
- 9 -14% bij laden aan 3,5 - 5,5 kW
- 13-15% met een uitschieter tot 24% bij laden aan 2,3 kW

@Tomski lukt het aan jou om je wagen enkel in de nacht op te laden?

Welke instellingen gebruik je dan? Die van de wagen en zet je de lader gewoon op snel laden of zet je in de sma app laden met doel (wat je dan om 6h zet)

Want aan mij lukt het niet met de id4 en de sma lader. Maar die software van de id4 is echt slecht. Voor ik nog dagen probeer, misschien kan de lader het gewoon niet...

@Tomski lukt het aan jou om je wagen enkel in de nacht op te laden?

Welke instellingen gebruik je dan? Die van de wagen en zet je de lader gewoon op snel laden of zet je in de sma app laden met doel (wat je dan om 6h zet)

Want aan mij lukt het niet met de id4 en de sma lader. Maar die software van de id4 is echt slecht. Voor ik nog dagen probeer, misschien kan de lader het gewoon niet...

Tuurlijk. Mijn auto heeft als instelling enkel laden in de daluren, en via de app heb ik dat gedefinieerd als zijnde tussen 21u en 6u. Vervolgens laadt hij 's nachts bij aan 4,4kW tenzij de warmtepomp draait, dan draait de SMA home manager de kraan toe naar de auto tot ongeveer 2,5kW vermogen om niet boven de 6kW piek te gaan. Het is dus hier een combinatie van laadpaal en auto settings.

Tuurlijk. Mijn auto heeft als instelling enkel laden in de daluren, en via de app heb ik dat gedefinieerd als zijnde tussen 21u en 6u. Vervolgens laadt hij 's nachts bij aan 4,4kW tenzij de warmtepomp draait, dan draait de SMA home manager de kraan toe naar de auto tot ongeveer 2,5kW vermogen om niet boven de 6kW piek te gaan. Het is dus hier een combinatie van laadpaal en auto settings.
Dan ligt het aan de software van de id4 dus...

Dat de Volvo maar snel geleverd wordt 😉

Ik heb de Alfen Pro en een P1 homewizard.
Je kan ofwel de Alfen Pro via UTP aan je netwerk hangen en de Homewizard P1 via wifi connecteren en zo de P1 poort koppelen, dat is wat ik nu sinds April gebruik en dat werkt perfect. Ik heb een loadbalancing licentie en kan perfect zonneladen etc.

Of je kan een P1 splitter gebruiken om de Alfen en de P1 poort serieel te verbinden en de P1 homewizard via wifi aan je netwerk te hangen, In dat geval heb je de homewizard niet nodig om load balancing te doen, maar enkel ter informatie en kan je die achterwege laten ook..

Je kan natuurlijk ook 2 UTP-kabels trekken en de P1 serieel en de Alfen aan UTP hangen. Die UTP is nodig als je de paal wil instellen zonder hem open te doen. Bij mij hadden ze die dus niet gelegd en daarom nu enkel UTP aangesloten icm Homewizard voor P1 data.

De laadpaal is een 3-fase 22kW model en ook zo ingesteld, mijn wagen kan max 11kW laden. Maar ik heb die van bij de start op monofase ingesteld en heb nog nooit meer dan aan 4kW geladen.

Omdat je dan niet tot 32A kan gaan (monofase 7,4kW). Voor een laadpaal moet je gewoon eenmalig een 5G6 trekken.

Een late reactie, maar dus je paal hangt met de UTP aan het lokaal netwerk, de P1 Home Wizard stuurt via WiFi zijn gegevens door en zo kan je load balancen? Kan je dan ingeven dat hij de gegevens van Home Wizard moet halen?

Dus je kan perfect werken via de app om de paal te sturen?

Terug
Bovenaan