Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Ik heb nu al zo'n P1 meter van homewizard, kan ik daar al iets mee?
Ik ben echt een gigantische leek in al dit, dus excuses als bepaalde vragen enorm dom overkomen. Ik doe dat niet bewust :D
Het hangt er van af welke laadpaal je neemt, maar ik denk in de meeste gevallen ga je een p1 splitter nodig hebben. Omdat de laadpaal zelf ook die p1 poort gaat willen uitlezen, ipv via een api link van de homewizard.
Maar het vergt idd wat leeswerk om wat mee te zijn over alles. Of een vriend hebben die het mooi uitlegt kan ook veel helpen.
Uiteindelijk is het allemaal niet zo complex. Ik heb via dit forum heel veel bijgeleerd daarover.

Ik heb nu al zo'n P1 meter van homewizard, kan ik daar al iets mee?
Ik ben echt een gigantische leek in al dit, dus excuses als bepaalde vragen enorm dom overkomen. Ik doe dat niet bewust :D
Ik geloof dat Alfen de HW P1 meter kan uitlezen, maar andere merken gebruiken een rechstreekse verbinding of magnetische klemmen.
Maar daar zou ik me niet teveel zorgen over maken. Je kunt altijd een P1 poort splitter kopen om jou laadpaal en HW P1 meter tegelijkertijd aan te sluiten.

Hoi,

Even een korte situatieschets: altijd een fervent verbrander van dino’s geweest maar sinds kort een nieuwe werkgever waar ik als bedrijfswagen een PHEV heb. Bij deze dus alvast mijn excuses als ik onzin uitkraam. Ik moet de resterende looptijd van het contract nog uitdoen (+- 2 jaar) en zal daarna verplicht een EV moeten kiezen. Voor de PHEV waar ik momenteel mee bol heb ik een granny charger die ik af en toe eens insteek, eerlijk gezegd rij ik vaak als een neanderthaler met een “platte batterij” rond en dus puur op benzine.

Eenmaal de EV er komt zal dit uiteraard veranderen. Via een flex reward plan kunnen we kiezen voor een laadpaal. De duur loopt samen met de leaseperiode van de wagen (5 jaar), de kosten worden in het 1e jaar verrekend. De VAA van de laadpaal gooien ze blijkbaar samen in 1 pot met de wagen en wordt dus niet apart belast.

Mijn concrete vragen:
  • We krijgen de keuze tussen Smappee en Zencharger, de provider is Stroohm moest dat iets uitmaken. Los van de belachelijke namen, zijn die wat “deftig”? Ik heb 70m²aan zonnepanelen en zou als het zover is eventueel ook eens kijken voor een thuisbatterij (mogelijks al wat vroeger). Daarnaast ben ik niet vies van wat domotica (Home Assistant), maar wil me niet vastrijden door eventuele beperkingen omdat ik een laadpaal “van den Aldi” heb. Misschien beter om er op eigen kost eentje te zetten maar die dan wel meer kan (?) en bvb vlotjes met een thuisbatterij overweg kan?

• 5 jaar is een lange periode en de kans dat ik in die periode van WG switch is natuurlijk niet onbestaande. In onze policy staat er dat we in dit geval de laadpaal moeten overnemen aan de restwaarde. Lijkt mij wel fair, of durven WG’s u hier nog eens extra shaften? Nog andere zaken die ik over het hoofd zie?

Laatst bewerkt:
Situatieschets:

EV is opgegeven bij de werkgever.
Ik kan via EDI een laadpaal laten plaatsen op kosten van de werkgever.
Momenteel ligt er een 5G6 voedingskabel klaar onder de carport, die rechtstreeks naar de kast gaat.
Echter ligt er geen UTP bij.
Volgens 2 personen die alle dagen met kabels werken is het haast onmogelijk om in de preflex van 5G6 nog een UTP bij te trekken.
Ik heb geen zin om gaten te boren in de spouwmuur voor enkel een UTP kabel naar buiten te krijgen.
Zou ik via WIFI en via EDI iets kunnen doen?

Thanks!

Ik geloof dat Alfen de HW P1 meter kan uitlezen, maar andere merken gebruiken een rechstreekse verbinding of magnetische klemmen.
Maar daar zou ik me niet teveel zorgen over maken. Je kunt altijd een P1 poort splitter kopen om jou laadpaal en HW P1 meter tegelijkertijd aan te sluiten.

Ik heb de Alfen Pro en een P1 homewizard.
Je kan ofwel de Alfen Pro via UTP aan je netwerk hangen en de Homewizard P1 via wifi connecteren en zo de P1 poort koppelen, dat is wat ik nu sinds April gebruik en dat werkt perfect. Ik heb een loadbalancing licentie en kan perfect zonneladen etc.

Of je kan een P1 splitter gebruiken om de Alfen en de P1 poort serieel te verbinden en de P1 homewizard via wifi aan je netwerk te hangen, In dat geval heb je de homewizard niet nodig om load balancing te doen, maar enkel ter informatie en kan je die achterwege laten ook..

Je kan natuurlijk ook 2 UTP-kabels trekken en de P1 serieel en de Alfen aan UTP hangen. Die UTP is nodig als je de paal wil instellen zonder hem open te doen. Bij mij hadden ze die dus niet gelegd en daarom nu enkel UTP aangesloten icm Homewizard voor P1 data.

De laadpaal is een 3-fase 22kW model en ook zo ingesteld, mijn wagen kan max 11kW laden. Maar ik heb die van bij de start op monofase ingesteld en heb nog nooit meer dan aan 4kW geladen.

Als ge uw eigen merk al begint af te breken 🤣.

Waarom een 5g6? Desnoods gebruikt ge die als trekdraad voor UTP en 5g2.5 daar kunt ge nog 11kW tot buiten trekken

Omdat je dan niet tot 32A kan gaan (monofase 7,4kW). Voor een laadpaal moet je gewoon eenmalig een 5G6 trekken.

Ik heb de Alfen Pro en een P1 homewizard.
Je kan ofwel de Alfen Pro via UTP aan je netwerk hangen en de Homewizard P1 via wifi connecteren en zo de P1 poort koppelen, dat is wat ik nu sinds April gebruik en dat werkt perfect. Ik heb een loadbalancing licentie en kan perfect zonneladen etc.

Of je kan een P1 splitter gebruiken om de Alfen en de P1 poort serieel te verbinden en de P1 homewizard via wifi aan je netwerk te hangen, In dat geval heb je de homewizard niet nodig om load balancing te doen, maar enkel ter informatie en kan je die achterwege laten ook..

De laadpaal is een 3-fase 22kW model en ook zo ingesteld, mijn wagen kan max 11kW laden. Maar ik heb die van bij de start op monofase ingesteld en heb nog nooit meer dan aan 4kW geladen.
Maar je hebt nog steeds 1 UTP kabel liggen om te koppelen met de back office he?
Hij heeft helemaal geen UTP kabel liggen, dus dan wordt het al lastig.

Maar je hebt nog steeds 1 UTP kabel liggen om te koppelen met de back office he?
Hij heeft helemaal geen UTP kabel liggen, dus dan wordt het al lastig.

Backoffice is via een SIM kaart en dus mobiele dataconnectie van orange....
Die UTP is puur voor P1 data en instellen van de laadpaal via netwerk/app. Als je die niet hebt kan je alleen dom laden en de stroom in de auto beperken.

Als er een stopcontact onder de carport zit en deze niet volledig open is, is mss een powerline nog een oplossing. Al is dat geen nette oplossing en de snelheid laag, dat is normaal wel meer dan voldoende. Een powerline wordt zo heet dat koude normaal geen issue is.

Laatst bewerkt:
Als je nog een andere kring stroom hebt in de buurt van de laadpaal zou je eventueel een wifi-bridge kunnen overwegen. Dat maakt connectie met je wifi en biedt een UTP poort. Of zelfs een powerline.

Ik heb Easee Charge en werkt via 4G connectie. Uiterst stabiel en Easee equalizer is in meterkast aangesloten op P1 poort en zorgt voor load balancing en monitoring. (Communiceert draadloos met Charge laadpaal)

Mijn werkgever werkt enkel met EDI, dus heb niet veel keus. De 5g6 ligt er al in door de promotor. Momenteel is het inderdaad een enkelfasige kast, ik zie ook nu in het nut niet in om te verzwaren naar een driefasige kast. Ik ben 'bang' dat als ik er 2 kabels ga uittreken, ze later er niet meer ga inkrijgen...

Ik heb wel een stopcontact onder de carport (is eigenlijk een lichtkring, maar heb daar een stekkerdoos gehangen, omdat ik anders mijn ledlampjes van onder de carport niet aangesloten kreeg :-)). Als die wifi-bridge niet al te veel stroom trekt, zou dit wel kunnen denk ik. Dus cru gesteld, die P1 homewizard aan de digitale meter hangen en dan via de wifi-bridge een UTP naar de paal onder de carport zou kunnen lukken? Of lees ik het verkeerd?

Een laatste oplossing is dat ik ergens in een buisje van de energiebocht probeer die UTP naar buiten te krijgen, en dan mits wat graafwerk en monteerwerk op de carport zo een UTP rechtstreeks van binnen naar buiten krijg.

Of een derde optie: kan men aan de voedingskabel die er al ligt, die 5g6 ook een opbouwstopcontact zetten? Zodat alles conform is. Of mag er enkel een laadpaal op die kring komen?

Dan trek je een 3g6 en utp door die buis.

Huske, bizar lukt hier perfect met een 5g2.5 kan zelfs harder als 11 kW laden indien nodig. Is ook gekeurd geraakt. Dus die 5g6 moet niet eenmalig.

Dat kan, maar dan is dat geen 22kW lader en monofase kan je geen 7,4kW laden.
Technisch wel natuurlijk, tot de kabel doorbrand.

Hebben jullie enkelvoudige meter of dag/nacht?
Zelf heb ik een enkelvoudige, maar aangezien we nu dan binnenkort veel 's nachts gaan opladen, begin ik te overwegen om toch dag/nacht te nemen. Al is het verschil wel heel klein geworden.

Hier dag/nacht met een verschil van 2,5 ct per kWh.

Puur nachtladen zal voor 4000kWh een 100 Euro goedkoper zijn, maar je consumeert altijd op het duurder dagtarief dan standaard enkelvoudig waardoor het beperkt rendeert. Ook de nettarieven zijn gelijkgemaakt.

Terug
Bovenaan