Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Oke, thanks!

Nog 1 opmerking: de tesla gen 3 kan nu toch ook al verbinding maken met wifi en met de app, en van wat ik online lees, zit er ook iets van connectie met zonnepanelen aan te komen. Is dat dan niet al een slimme lader, of toch misschien 'in wording'?

Iemand hier iets van info/tips over?

Beloftes en Tesla zijn een slecht combinatie.
Zonder concrete informatie zou ik er ver weg van blijven. En als het erdoor komt, kan het nog eens met een maandabonnement komen ook, of enkel in combinatie met eigen andere producten zijn zoals de powerwall.

Verder omvat een slimme laadpaal nog meer functionaliteiten.

Oke, thanks!

Nog 1 opmerking: de tesla gen 3 kan nu toch ook al verbinding maken met wifi en met de app, en van wat ik online lees, zit er ook iets van connectie met zonnepanelen aan te komen. Is dat dan niet al een slimme lader, of toch misschien 'in wording'?

Iemand hier iets van info/tips over?
Enkel met Tesla zonnepanelen denk ik. Die niet in België verkocht mogen worden.

Tesla laadpaal is echt een dikke afrader.
Er is niet meteen een nadeel om een 22 kW laadpaal te hebben, je kan die eenvoudig op 11 kW of lager instellen.
Ben je wel zeker dat je 3-fasen van 400V hebt thuis?

Oke, thanks allemaal!

Ben niet heel zeker van de 400V... Ik zie op de zekeringskast wel op verschillende plaatsen 400V staan dus ik veronderstel van wel..?

Uiteindelijk gaan we waarschijnlijk voor een Peblar of een Smappee laadpaal gaan. 11 of 22 kW, dat gaan we dan nog wel zien. Waarschijnlijk 11kW.

Zijn jullie voor of tegenstanders van deze merken en waarom?

400V of 800V is de architectuur van de auto. 800V is meer toekomstgericht dan 400V of biedt meer mogelijkheden.

Heeft niks te maken met het voltage van je huis. Dat wordt toch getransformeerd via een in de auto ingebouwde AC naar DC converter.

Voor zowel 11 als 22 kW moet je over 3 fasen beschikken als aansluiting. Als je vaak 400V op je zekeringkast ziet staan, is de kans daartoe groot dat je dat kunt.

Edit
Dacht dat je het nog over 400 vs 800V had, maar je reageerde op de 3 fasen 400V van HdC. My bad. Je zult wel 3 fasen hebben.

Laatst bewerkt:
Als ik een laadstation wil dat gewoon 22KW aan kan en load balancing kan doen, wat raden jullie dan aan?
Gewoon wallbox of iets anders?

Bovenstaande stond nu op ibood, maar dan moet ik daar wel nog een specifiek type slimme meter tussen zetten, daar heb ik eigenlijk geen zin in. Of moet je dat standaard bij elke station doen voor load balancing te hebben?

Als ik een laadstation wil dat gewoon 22KW aan kan en load balancing kan doen, wat raden jullie dan aan?

Bovenstaande stond nu op ibood, maar dan moet ik daar wel nog een specifiek type slimme meter tussen zetten, daar heb ik eigenlijk geen zin in. Of moet je dat standaard bij elke station doen voor load balancing te hebben?
Succes met uw capaciteitstarief.

Dat ga je altijd moeten doen, de laadpaal kan op z’n eentje niet weten hoe het zit met het verbruik in de rest van het huis. Daar heb je een load balancer voor nodig. Dat kan met magnetische klemmen of met een verbinding naar je digitale teller bijvoorbeeld.

Dat ga je altijd moeten doen, de laadpaal kan op z’n eentje niet weten hoe het zit met het verbruik in de rest van het huis. Daar heb je een load balancer voor nodig. Dat kan met magnetische klemmen of met een verbinding naar je digitale teller bijvoorbeeld.
Ik heb nu al zo'n P1 meter van homewizard, kan ik daar al iets mee?
Ik ben echt een gigantische leek in al dit, dus excuses als bepaalde vragen enorm dom overkomen. Ik doe dat niet bewust :D

Brrr 900 euro extra per jaar betalen voor de luxe van snel laden, bovenop se aanschaf van je laadpaal. En waarom zou je aan load balancing willen doen? Om te vermijden dat je 26kW zou binnenhalen van het net en misschien teveel capaciteitstarief zou moeten betalen?

Brrr 900 euro extra per jaar betalen voor de luxe van snel laden, bovenop se aanschaf van je laadpaal. En waarom zou je aan load balancing willen doen? Om te vermijden dat je 26kW zou binnenhalen van het net en misschien teveel capaciteitstarief zou moeten betalen?
Ja, ik denk dat ik het inderdaad allemaal wat verkeerd had.
Load balancing dus inderdaad voor dat capaciteitstarief, op zich lijkt 11KW mij meer als voldoende (ik had er te weinig over nagedacht 😬
Dus die 900 euro extra gaan we niet doen.

Ik ga gewoon eens iemand laten langskomen met wat kennis van zaken waar ik mijn noden aan kan uitleggen en die mij de gepaste oplossing kan geven :)

Load balancing dus inderdaad voor dat capaciteitstarief, op zich lijkt 11KW mij meer als voldoende (ik had er te weinig over nagedacht 😬

Ik ga gewoon eens iemand laten langskomen met wat kennis van zaken waar ik mijn noden aan kan uitleggen en die mij de gepaste oplossing kan geven :)

11Kw is zelfs al overkill als je met het capaciteitstarief inzit.

per kw dat je minder piek trekt bespaar je +-40 euro.

Mijn auto wordt 's nachts gedurende 10-11u aan 4kW geladen met een loadbalancing op 6kW (als de warmtepomp draait dan krijgt de auto maar +-2.5kW meer), meer dan voldoende om 's anderendaags km te malen.

Ik ga nooit boven 5kW denk ik. 12uur laden is al 60kWh er bij. Steek die elke dag in en je moet misschien maar 10-30kWh bijladen.

11Kw is zelfs al overkill als je met het capaciteitstarief inzit.

per kw dat je minder piek trekt bespaar je +-40 euro.

Mijn auto wordt 's nachts gedurende 10-11u aan 4kW geladen met een loadbalancing op 6kW (als de warmtepomp draait dan krijgt de auto maar +-2.5kW meer), meer dan voldoende om 's anderendaags km te malen.
Klopt, alleen ga ik wel vanaf april met 2 elektrische wagens zitten.
Dus dan gaat het misschien ne moeilijke worden.

Dus jij hebt dan 7,4kw?

Ik ga nooit boven 5kW denk ik. 12uur laden is al 60kWh er bij. Steek die elke dag in en je moet misschien maar 10-30kWh bijladen.

Dat is inderdaad wel de denkfout die ik had gemaakt. Als ik die elke dag zou insteken, dan gaat het maar of een 20KW bijladen, dan mag het nog "maar" 4KW zijn, ben ik op 5 uur rond. Meer als genoeg dan.

Terug
Bovenaan