Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

akkoord maar het verschil tussen 729 btw in en 1079 exclusief btw voor een identieke component is toch wel een stevig verschil.
Die eindfactuur van 2300 euro is trouwens eentje zonder btw he. (FIP dus excl btw)
Dat laatste schrijf ik toch ook? ;) Maar voor het overige akkoord.

Ik heb een Alfen pro single 22kW lader, ingesteld op max 11 kW laden. Laatste firmware.

Aangezien ik maar 1 UTP kabel heb, heb ik de paal nu verbonden met mijn netwerk, een p1 homewizard op de P1 meter aangesloten en deze onder protocol DSMR4.x/SMR5.0 (P1) geconfigureerd.

- Paal is goed geconfigureerd, aangezien ik tussen 1 en 3 fasen kan wisselen, load balancing kan afzetten etc.
- P1 meter van homewizard werkt, kan alles monitoren EN ik kan de API bereiken vanop mijn PC.

Echter lijkt de P1 data niet op de paal toe te komen...
Als ik load balancing aanzet, dan kan ik maar op 6A laden (4 kW 3-fase en 1,3kW mono). Als ik load balancing af zet, dan knalt die naar 10kW.
De bedoeling is laden met zonnestroom, maar dan moet op zijn minst de loadbalancing via de P1 wel werken.
Ik kan ook de fasespanningen bvb niet zien in de Eve-app, enkel die gerapporteerd via de laadpaal, niet via de P1 meter.

Nog iemand die een P1 meter van homewizard gebruikt en kan helpen met de instellingen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een Alfen pro single 22kW lader, ingesteld op max 11 kW laden. Laatste firmware.

Aangezien ik maar 1 UTP kabel heb, heb ik de paal nu verbonden met mijn netwerk, een p1 homewizard op de P1 meter aangesloten en deze onder protocol DSMR4.x/SMR5.0 (P1) geconfigureerd.

- Paal is goed geconfigureerd, aangezien ik tussen 1 en 3 fasen kan wisselen, load balancing kan afzetten etc.
- P1 meter van homewizard werkt, kan alles monitoren EN ik kan de API bereiken vanop mijn PC.

Echter lijkt de P1 data niet op de paal toe te komen...
Als ik load balancing aanzet, dan kan ik maar op 6A laden (4 kW 3-fase en 1,3kW mono). Als ik load balancing af zet, dan knalt die naar 10kW.
De bedoeling is laden met zonnestroom, maar dan moet op zijn minst de loadbalancing via de P1 wel werken.
Ik kan ook de fasespanningen bvb niet zien in de Eve-app, enkel die gerapporteerd via de laadpaal, niet via de P1 meter.

Nog iemand die een P1 meter van homewizard gebruikt en kan helpen met de instellingen?
de laadpaal is verbonden via de homewizard? of hoe moet ik dat bezien? Moet je daar niks achtief zetten ivm P1 meter?
Want ik zie staan op de site:
  • Dynamisch loadbalanceren mogelijk door samenwerking met slimme meter (DSMR, TIC) of externe energiemeters (Modbus RTU, Modbus TCP/IP)
Dus denk ik dat er nog moet gezegd worden hoe de laadpaal werkt, ofwel via DSMR, of modbus. Maar ik kan verkeerd zijn.

vond dit terug:
pagina 29 controleren. (of 62 als tekst)

de laadpaal is verbonden via de homewizard? of hoe moet ik dat bezien? Moet je daar niks achtief zetten ivm P1 meter?
Want ik zie staan op de site:
  • Dynamisch loadbalanceren mogelijk door samenwerking met slimme meter (DSMR, TIC) of externe energiemeters (Modbus RTU, Modbus TCP/IP)
Dus denk ik dat er nog moet gezegd worden hoe de laadpaal werkt, ofwel via DSMR, of modbus. Maar ik kan verkeerd zijn.

vond dit terug:
pagina 29 controleren. (of 62 als tekst)

De paal en de P1 meter van homewizard zijn beide verbonden met mijn netwerk. Je kan in de Eve app een homewizard dongle instellen en dan zou die de P1 waardes moeten ontvangen.

Ondertussen gevonden dat je de standaard poort (23) niet moet gebruiken, maar poort 80 (makes sense, de API is bereikbaar via http).
Het lijkt te werken nu, zelfs met loadbalancing neemt hij het max beschikbare en dan is 11kW.

ah, er zit dus een splitter op. ik weet dat niet alle splitters evengoed werken.

Er zit geen splitter op. De homewizard P1 meter steek je rechtstreeks in de P1 meter.

Enige wat ik nu zie is dat de fase op de slimme meter niet dezelfde zijn als op de paal (als ik de spanningen vergelijk). Geen idee of dat enig nadelig effect heeft.

Aangezien ik maar 1 UTP kabel heb, heb ik de paal nu verbonden met mijn netwerk
Misschien niet het antwoord dat je verwacht, maar als alternatief kan je het ook op een minder propere manier oplossen: de UTP bestaat uit 8 aders en door er maar 4 te gebruiken voor de LAN verlaag je de snelheid van 1Gbps naar 100Mbps, wat geen drama is voor een laadpaal. Met de vrijgekomen aders kan je alsnog een verbinding met de P1 maken.

Misschien niet het antwoord dat je verwacht, maar als alternatief kan je het ook op een minder propere manier oplossen: de UTP bestaat uit 8 aders en door er maar 4 te gebruiken voor de LAN verlaag je de snelheid van 1Gbps naar 100Mbps, wat geen drama is voor een laadpaal. Met de vrijgekomen aders kan je alsnog een verbinding met de P1 maken.

Dat wist ik. In de laadpaal is dat cava. Maar binnen staat de elektriciteitsmeter behoorlijk ver van de modem. Al kan je dat ook weer oplossen.

Er zit geen splitter op. De homewizard P1 meter steek je rechtstreeks in de P1 meter.

Enige wat ik nu zie is dat de fase op de slimme meter niet dezelfde zijn als op de paal (als ik de spanningen vergelijk). Geen idee of dat enig nadelig effect heeft.
Ja, ik was even verward, dacht dat je de laadpaal ook rechtstreeks via de P1 poort liet babbelen, maar nu is het dus via netwerk. blijkbaar ondersteund die Alfen idd rechtstreeks homewizard.
Je zult wel moeten maken dat de Homewizard een vast IP-adres krijgt. ik zie dat ook op tweakers bezig ben :D

ivm gewisselde fasen, for best practice is dat beter dat het juist is, maar ik denk in realiteit niet, want hij zal toch nooit de max stroom overschrijden die je instelt.

ivm gewisselde fasen, for best practice is dat beter dat het juist is, maar ik denk in realiteit niet, want hij zal toch nooit de max stroom overschrijden die je instelt.

Heb die al eens gewisseld (enige plaats waar ik die vind is bij load balancing), maar bij de spanningen wisselt dat niet.
Maar ik kan toch al naar mono-fase switchen en de laadstroom beperken, zonneladen ed.

Heb de p1 meter nog geen vast ip gegeven, maar dat lijkt me idd het beste om te doen.

Ik blijf het stom vinden dat er zoveel EV's zijn die perfect kunnen dienen als thuisbatterij en daar amper tot niet wordt op ingezet

Benieuwd wat de prijs van dit bv is

De auto moet dat ook ondersteunen en ik denk dat daar het grootste probleem zit momenteel. Voor zover ik weet zijn er weinig merken die dit ondersteunen en dan nog op een beperkt aantal modellen.

Waarom zou dat voor happy few zijn? Kunnen enkel happy few thuis laden?

Zie ook niet in waarom dat duur zou zijn
Europa hoeft helemaal niets te verplichten. Je bent vrij om een wagen te kiezen die dat wel ondersteunt.
Niet iedereen zou daarvan gebruik maken en dat zou de prijs van de goedkoopste EV's opdrijven.

Een verplichting die enkel nut heeft voor de happy few en relatief duur is?

Zelfde gedacht hier, Europa legt al genoeg verplichtingen op zonder ook zo'n eerder uitzonderlijke use cases te verplichten. En vergeet niet dat voor de gemiddelde automobilist de meerkost van een EV nog altijd een serieuze drempel is, geen reden om dat nog eens met een serieus bedrag te verhogen...

Ik denk dat het inderdaad een minderheid is die structureel zoveel kan thuis laden én dan nog eens die lading niet nodig hebben om te rijden maar eerder voor gewoon elektrisch verbruik.

Als er effectief een markt voor is, zullen er wel meer producenten dat aanbieden, al dan niet als optie.

Waarom zou dat voor happy few zijn? Kunnen enkel happy few thuis laden?

Zie ook niet in waarom dat duur zou zijn
Je moet al thuis kunnen laden, zonnepanelen hebben, de auto overdag thuis hebben om hem met zonnepanelen te kunnen laden, zelf de electriciteit moeten betalen (werkgevers die salariswagens geven gaan dit niet toelaten), ...

Europa hoeft helemaal niets te verplichten. Je bent vrij om een wagen te kiezen die dat wel ondersteunt.
Niet iedereen zou daarvan gebruik maken en dat zou de prijs van de goedkoopste EV's opdrijven.
Vraag me echt af wat de meerkost is en of dat niet louter gewoon software is
Zelfde gedacht hier, Europa legt al genoeg verplichtingen op zonder ook zo'n eerder uitzonderlijke use cases te verplichten. En vergeet niet dat voor de gemiddelde automobilist de meerkost van een EV nog altijd een serieuze drempel is, geen reden om dat nog eens met een serieus bedrag te verhogen...

Ik denk dat het inderdaad een minderheid is die structureel zoveel kan thuis laden én dan nog eens die lading niet nodig hebben om te rijden maar eerder voor gewoon elektrisch verbruik.

Als er effectief een markt voor is, zullen er wel meer producenten dat aanbieden, al dan niet als optie.
Maar dan is het ineens uw thuisbatterij, kan je dynamisch tariefladen en dus geld uitsparen!

Ondertussen worden batterijparken gesubsidieerd...
Je moet al thuis kunnen laden, zonnepanelen hebben, de auto overdag thuis hebben om hem met zonnepanelen te kunnen laden, zelf de electriciteit moeten betalen (werkgevers die salariswagens geven gaan dit niet toelaten), ...
Moet helemaal niet met oa dynamische tarieven, windmolens die teveel stroom produceren en dus negatieve prijzen tot gevolg, ...

En enkel in België zijn veel bedrijfswagens (salariswagens bestaan niet dat is populistische taal) maar EU gezien is dat peulschil. En waarom verbieden? Gewoon simpele wiskunde toepassen (iets met + en -)

Terug
Bovenaan