Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Nog maar pas deze thread gevonden.
Ik heb sinds een week een Wallbox Pulsar plus.

Dat ding kan geen wifi houden blijkbaar? Zelfs niet met een accesspoint er naast... Verliest direct terug zijn verbinding.

Ervaringen mee?
Zou ik mss beter een apart accesspoint voorzien die enkel op 2,4Ghz zit bv voor die wallbox, misschien dat hij het daar makkelijker mee heeft?
Ik heb UTP daar buiten dus kan daar een buiten AP hangen, zou nog goed zijn voor de tesla ook voor updates.

Is het omdat de unit geen Wifi heeft dat ik geen power boost en eco-smart kan inschakelen?
Normaal moet ik dat kunnen koppelen met mijn P1 meter dacht ik, of heeft dat een eigen P1 meter?
Of heb ik zo'n unit nodig in de tellerkast?

Graag advies, ik wil graag elke dag eco-smart laden.

Bekijk bijlage 21116
Ik heb dezelfde. Hier werkt de wifi ook meestal niet, maar dat is omdat het te ver is. Uiteindelijk als ik iets manueels wil doen (bv. het schedule overrulen), ga ik er even bij staan en doe het via bluetooth. Voor de rest boeit het mij niet dat ik er niet naar kan verbinden op afstand.
Bij mij hebben ze daar een apart tellerke voor bijgehangen in de kast en dat was volgens mij ook wel nodig ter voorbereiding van koppeling met PV (ligt er nog niet).

Ik denk dat je best eens je installateur contacteert om het in orde te brengen of te vragen hoe het in elkaar zit...

Ja inderdaad.
Staat nu ook op 3kw
Ik limiteer het gewoon via de tesla app, is makkelijker bereikbaar

Ik was de laadinstellingen van mijn laadpaal aan het testen (voor het capaciteitstarief) en ik heb iets nieuw ontdekt. Als ik 3 fasig oplaad aan 6A (4.1 kW) dan laadt mijn Cupra Born niet op en krijg ik na een minuutje proberen een rood licht te zien. :tongue:

Ik heb de range van het elektrisch netwerk erbij genomen en de waarde moet tussen 8A en 32A zijn.
Mijn opties via de app van de laadpaal zijn echter 6A - 10A - 13A - 20A - 25A - 32A - Die 6A kan dus inderdaad niet omdat de laadpaal dan géén stroom levert. :tongue:

Ik stel mij dan wel de vraag waarom 6A een optie is in de app van mijn laadpaal ??? :support:
Misschien moet dit dus 8A zijn maar is dit een foutje in de app.

Zal afhankelijk zijn van wat de wagen ondersteunt?
Mijn iX3 laadt wel op aan 6A (4,1kWh), ik doe niets anders dan zo laden.
De wagen zelf is helemaal niet het probleem he ;)

De 3 fase zekeringsgroep van mijn laadinfrastructuur heeft een range van 8A (minimum) tot 32A (maximum).
6A valt buiten die range, dus dan krijgt de wagen gewoon geen stroom om op te laden.

Als ik al een oplaadsessie gestart ben (ik heb dus een groen lichtje branden) en ik pas het aan naar 6A in de app dan zie ik plots het laden terugvallen naar 0 kW. :tongue:

Zal afhankelijk zijn van wat de wagen ondersteunt?
Mijn iX3 laadt wel op aan 6A (4,1kWh), ik doe niets anders dan zo laden.
Ik heb alle settings nog eens getest.

1 fasig kan ik opladen tussen 6A (1.4 kW) en 32A (7.4 kW)
3 fasig kan ik opladen tussen 10A (5.5 kW) en 32A (22 kW)
[minimum is 8A maar 8A opladen aan de laadbox bestaat niet]

Mijn wagen zelf kan laden tussen 1.4kW en 11.3 kW.

Nu ja zo erg is dat niet hé. Als ik een digitale meter krijg dan laad ik 1 fasig op aan 16A (3.7 kW) of 20A (4.6 kW) of ik laad 3 fasig op aan 10A (5.5 kW). Veel verschil gaat dit nu ook weer niet uitmaken :)

Laatst bewerkt:
Ik ben opzoek naar een laadpaal om thuis te installeren die kan laden op de zon (grote PV installatie) en liefst kan koppelen met een back office zodat ik met mijn laadpas van het werk kan laden en zonder gedoe mijn kWh krijg op het einde van de maand.
Smappee lijkt een van de weinigen die dit allemaal ondersteunt. Iemand die toevallig zo eentje heeft? Belangrijk is dat die goed autonoom kan schakelen tussen 1 fase en 3 fase laden (1.4kW tot 11kW) afhankelijk van de beschikbare PV energie.

Meestal sluit je de paal enkelfasig OF 3fasig aan. en dan naargelang uw laadvermogen dat je instelt gaan opladen (of resterende zonneenergie)
Als je tot 11kW (ik zie niet in waarom je zo snel zou willen laden thuis) wilt, moet je sowieso 3fasig gaan.

Ik ben opzoek naar een laadpaal om thuis te installeren die kan laden op de zon (grote PV installatie) en liefst kan koppelen met een back office zodat ik met mijn laadpas van het werk kan laden en zonder gedoe mijn kWh krijg op het einde van de maand.
Smappee lijkt een van de weinigen die dit allemaal ondersteunt. Iemand die toevallig zo eentje heeft? Belangrijk is dat die goed autonoom kan schakelen tussen 1 fase en 3 fase laden (1.4kW tot 11kW) afhankelijk van de beschikbare PV energie.
Ik zoek hetzelfde maar hier via D'Ieteren is het enkel die Shell palen die we via 't werk krijgen.

11KW laden is toch leuk als je wat minder tijd hebt, en je bent er op voorzien. Maar met 3 fasen zit je dus altijd vast aan een vrij hoge minimum piek, dus niet interessant als de zon maar half schijnt want dan ga je nog veel vanuit het net pompen?
Ik zou gerust een hele dag aan 6A kunnen laden zodat het zoveel mogelijk gratis is, maar da's met 3 fase dan al niet mogelijk waarschijnlijk want het minimum per fase is vaak 6A dus het traagste dat je in 3 fase kan laden is dan al 18A? (3KW)

Ik zou gerust een hele dag aan 6A kunnen laden zodat het zoveel mogelijk gratis is, maar da's met 3 fase dan al niet mogelijk waarschijnlijk want het minimum per fase is vaak 6A dus het traagste dat je in 3 fase kan laden is dan al 18A? (3KW)
dat klopt niet, je mag de stromen niet gaan optellen.
Enkelfasig & 6A = ~1,4kW (U*I)
3fasig & 6A = ~4,1kW (√3*U*I) (dus niet *3, omdat de fasen 120° van elkaar verschoven zijn, en geen 180°)

Ik heb een Easee laadpaal geinstalleerd door een kleine kmo (Blulinc) die backoffice doet. Easee kan doen wat jij vraagt maar hoe je dat zou kunnen koppelen met laadpas van uw werk weet ik ook niet goed. Ik ben zelfstandig dus ik heb een laadpas van Blulinc zelf.

dus het traagste dat je in 3 fase kan laden is dan al 18A? (3KW)
Hier is het traagste 1 fasig = 6A (1.4 kW) en voor 3 fasig = 10A (6.9 kW) dat ik kan opladen en max is voor beiden 32A
[+ 18A - 3 fasig is iets van een 12-13 kW en géén 3 kW]

10A is geen 6.9kw he. Dat is een 2000 Watt ofzo
Mee eens maar wat ik zeg is ook correct hé. Je verwart hier 1 fasig tov 3 fasig. :tongue:
Uw antwoord is (bijna) correct voor 1 fasig, maar ik spreek over 3 fasig opladen.

Als ik mijn wagen oplaad aan 10A - 3 fasig dan laadt de wagen op aan 6.9 kW.
1 fasig is dat 2.3 kW of 2300 Watt (dus wat jij zegt) :)

Daarom dat het 3 fasig noemt hé. Dan moet je dat cijfer vermenigvuldigen met 3
3*2.3 kW = 6.9 kW

(Allé ja eigenlijk is *3 niet 100% correct -zoals RealFlub zegt- maar om het éénvoudig te houden doe ik het zo)

Laatst bewerkt:
Meestal sluit je de paal enkelfasig OF 3fasig aan. en dan naargelang uw laadvermogen dat je instelt gaan opladen (of resterende zonneenergie)
Als je tot 11kW (ik zie niet in waarom je zo snel zou willen laden thuis) wilt, moet je sowieso 3fasig gaan.
Omdat ik een 3 fase 32A aansluiting heb en een full electric huis. Als ik een monofase laadpaal neem, dan moet ik al sneller gaan load balancen want alle fases zijn in gebruik. De zonnepanelen liggen oost-west en van 12-16h zit ik met 7kW aan PV vermogen. Dat wil graag zo snel mogelijk in de wagen injecteren. Als ik 's avonds de lader nog insteek of in het tussen seizoen, moet hij kunnen terug schakelen naar 1 fase om onder de 4kW te geraken.
Vorige maand haalde ik gemiddeld 57kWh opbrengst per dag, dus ik heb voldoende PV stroom om uitsluitend op overschotten te laden en dan wil ik maximaal benutten.
Ik zoek hetzelfde maar hier via D'Ieteren is het enkel die Shell palen die we via 't werk krijgen.

11KW laden is toch leuk als je wat minder tijd hebt, en je bent er op voorzien. Maar met 3 fasen zit je dus altijd vast aan een vrij hoge minimum piek, dus niet interessant als de zon maar half schijnt want dan ga je nog veel vanuit het net pompen?
Ik krijg een Q8 electric laadkaart. E-flux is een van de bekendere backoffices denk ik en met Q8 zou je daar moeten kunnen tanken.
Als ik daarmee kan koppelen en ik kan met mijn laadpas op mijn oprit laden, dan kan zou ik zelf een tarief moeten kunnen bepalen dan met mijn laadpas op de oprit laden en dat zou mijn voorkeur genieten.
Nu is het om 3 maand een onkosten nota van het maandelijkse verbruik met de CREG indienen, maar ik zou dat liever gewoon plug and play hebben.
Ik heb een Easee laadpaal geinstalleerd door een kleine kmo (Blulinc) die backoffice doet. Easee kan doen wat jij vraagt maar hoe je dat zou kunnen koppelen met laadpas van uw werk weet ik ook niet goed. Ik ben zelfstandig dus ik heb een laadpas van Blulinc zelf.
Easee ziet er ook wel een mooi systeem uit. Ik ga ze nog eens goed vergelijken

Na wat verder opzoeken, blijkt dat de Smappee niet kan switchen tussen 1 en 3 fase. Als workaround tonen ze u hoe je fase 2 en 3 disconnect zodat je vanaf 1.4kW kunt solar laden. Ideaal is dat niet voor zo'n dure laadpaal...
In 2024 zouden ze met nieuwe hardware komen die het wel kan.

Na wat verder opzoeken, blijkt dat de Smappee niet kan switchen tussen 1 en 3 fase. Als workaround tonen ze u hoe je fase 2 en 3 disconnect zodat je vanaf 1.4kW kunt solar laden. Ideaal is dat niet voor zo'n dure laadpaal...
In 2024 zouden ze met nieuwe hardware komen die het wel kan.
Ik heb Easee en ik kan kiezen tussen automatisch (Easee kiest zelf afhankelijk van de beschikbaarheid tussen 1 en 3 fasig) of geforceerd 1 fasig opladen.

Je hebt dan Easee Charge vermoed ik? (Voor business gebruik)
Ik heb Easee home (Alleen privégebruik).

Laatst bewerkt:
Ik heb Easee en ik kan kiezen tussen automatisch (Easee kiest zelf afhankelijk van de beschikbaarheid tussen 1 en 3 fasig) of geforceerd 1 fasig opladen.
Dat zou iedere 3 fasige laadpaal moeten hebben om optimaal gebruik te maken van de zon...
De Smappee is geen goedkope laadpaal en heeft die feature helaas niet.

Kan jij ook een limiet instellen voor het capaciteitstarief? Wij hebben een warmtepomp, maar zodra de zon een beetje uitzit in de winter slaat die af. Dan zou het handig zijn om bv 5-6kW als limiet in te stellen en hem automatisch de load balancing te laten doen.

Dat zou iedere 3 fasige laadpaal moeten hebben om optimaal gebruik te maken van de zon...
De Smappee is geen goedkope laadpaal en heeft die feature helaas niet.

Kan jij ook een limiet instellen voor het capaciteitstarief? Wij hebben een warmtepomp, maar zodra de zon een beetje uitzit in de winter slaat die af. Dan zou het handig zijn om bv 5-6kW als limiet in te stellen en hem automatisch de load balancing te laten doen.
Zie een paar posts hierboven. Ik kan de max instellen op 6A (alleen 1 fasig - 3 fasig werkt niet door een beperking van mijn huidig elektrisch netwerk) - 10A - 13A - 16A - 20A - 25A of 32A
En ik kan kiezen tussen 1 fasig of "automatisch bepalen door Easee" opladen. (In praktijk 99/100 is dat dan 3 fasig)

Dus ja ik kan (onrechtstreeks) een limiet instellen zodat ik mij niet blauw betaal aan capaciteitstarief (voor mij vanaf eind 2024)

Opmerking: Online kan dit niet. Ik kan die instellingen alleen aanpassen via de Easee Home App op mijn GSM

Laatst bewerkt:
Zie een paar posts hierboven. Ik kan de max instellen op 6A (alleen 1 fasig - 3 fasig werkt niet door een beperking van mijn huidig elektrisch netwerk) - 10A - 13A - 16A - 20A - 25A of 32A
En ik kan kiezen tussen 1 fasig of "automatisch bepalen door Easee" opladen. (In praktijk 99/100 is dat dan 3 fasig)

Dus ja ik kan (onrechtstreeks) een limiet instellen zodat ik mij niet blauw betaal aan capaciteitstarief (voor mij vanaf eind 2024)

Opmerking: Online kan dit niet. Ik kan die instellingen alleen aanpassen via de Easee Home App op mijn GSM
Maar dat is gewoon jouw laadpaal limiteren? Kan hij het ook dynamisch?
Bv: Maximaal import vermogen 5kW. Warmtepomp verbruikt 1kW, wasmachine 2kW en de auto laadt aan 2kW. Wasmachine is klaar, auto laad aan 4kW. Warmtepomp gaat uit, auto laadt aan 5kW tot iemand de vaatwasser aansteekt bv.

Maar dat is gewoon jouw laadpaal limiteren? Kan hij het ook dynamisch?
Bv: Maximaal import vermogen 5kW. Warmtepomp verbruikt 1kW, wasmachine 2kW en de auto laadt aan 2kW. Wasmachine is klaar, auto laad aan 4kW. Warmtepomp gaat uit, auto laadt aan 5kW tot iemand de vaatwasser aansteekt bv.
Momenteel niet. Daarvoor heb ik een extra klein toestelletje nodig genaamd Easee Equalizer :)

Vermits ik nog geen digitale meter heb, is dit momenteel zinloos om dat apparaat al te plaatsen.
Maar het is dus wel mogelijk met Easee.

Terug
Bovenaan