Het grote verhuurders topic

Lang verhaal kort.

Vader is overleden, ouderlijk huis komt beschikbaar als mijn zus eruit is (schat 1 a 2 jaar) want zij gaat het niet overhouden.

Dus de vraag is: houd ik het over en zet ik er een huurder in of verkoop ik het huis beter en zoek een andere investering.

Bouwjaar 1980, epc geen idee, heeft eigenlijk wel wat renovatie nodig en wat zijn de wettelijke plichten voor renovatie.

Het enige waar ik over blijf denken is dat als er een scheiding zou komen, ik iets van mezelf heb.

tbh, lijkt me wel degelijk uw probleem te zijn. Ik zou daar nu ook niet mee kunnen lachen als ik een huis zou huren en de verhuurder mij in het midden van de zomer laat weten dat ik X-aantal weken zonder frigo ga zitten thuis en ik maar mijn plan moet trekken?

Er is toch geen verplichting om een huurpand met frigo en / of diepvries ter beschikking te stellen? Dan kan de huurder zijn eigen goesting doen in de keuze van de frigo en die ook gewoon meepakken als ze dat willen.

En draaien ze voor de vervolgmiserie ook gewoon zelf op. En kiezen ze zelf het toestel dat ze willen.
Dacht dat er ook een contractuele wijze was om ook al is er een frigo aanwezig dat je duidelijk stelt dat je een pand verhuurt ZONDER frigo. Zodanig dat bij schade ze zelf een frigo mogen voorzien en die dan ook kunnen meenemen.
En dan kan je als eigenaar nog altijd overeen komen om die frigo over te nemen indien gewenst... bij uittredende plaatsbeschrijving. Ergo ik geef 50-100€ voor de frigo om hem te laten staan.
Neen -> neem hem dan maar mee. En in 99% van de gevallen laten de huurders die toch staan omdat ze geen goesting hebben om dat zwaar ding mee te nemen...

Lang verhaal kort.

Vader is overleden, ouderlijk huis komt beschikbaar als mijn zus eruit is (schat 1 a 2 jaar) want zij gaat het niet overhouden.

Dus de vraag is: houd ik het over en zet ik er een huurder in of verkoop ik het huis beter en zoek een andere investering.

Bouwjaar 1980, epc geen idee, heeft eigenlijk wel wat renovatie nodig en wat zijn de wettelijke plichten voor renovatie.

Het enige waar ik over blijf denken is dat als er een scheiding zou komen, ik iets van mezelf heb.

Kunnen wij moeilijk iets over zeggen. Als je de marktprijs betaalt voor een verhuurpand is het niet zo aantrekkelijk. Als je de renovatiekost moet betalen, dan is het eerder een investering op lange termijn waar vooral de waardestijgingen zorgen voor de winst ipv de huurgelden. Huurgelden helpen om er iets extra aan over te houden. Een huis dat je kan opdelen in 2 of 3 zal interessanter zijn. Een huis van 200m2 zal niet 2 of 2.5 keer de opbrengst geven van een appartement van 70m2. Al hebben appartementen ook nadelen.

Wettelijke verplichting voor renovatie voor eigen bewoning : geen (enkel bij verkoop van toepassing, niet bij erfenis - had ik in het verleden gelezen - niet 100% zeker). Renovatieverplichtingen voor verhuur -> ik dacht D.
En wettelijke bepalingen zoals dubbel glas, geen schimmel (opletten met koudebruggen - potentieel ventilatiesysteem voorzien), dakisolatie (al is de eis beperkt). Geldige elektriciteitskeuring. Bepaalde klasses halen tegen een bepaalde datum. En ik denk dat we het daarmee zoal gehad hebben.
Wel opgelet : https://www.vlaanderen.be/bouwen-wo...waliteitsnormen/minimaal-epc-label-vanaf-2030

Maar komt die erfenis niet terecht in de gemeenschap? Zoja dan heb je ook niet strikt gezien een eigen ding. En het is aan u om te bepalen hoe belangrijk voor u, uw ouderlijk huis is.
Het hebben van een extra huis zorgt voor veel verplichtingen en brol...

Laatst bewerkt:
Er is toch geen verplichting om een huurpand met frigo en / of diepvries ter beschikking te stellen? Dan kan de huurder zijn eigen goesting doen in de keuze van de frigo en die ook gewoon meepakken als ze dat willen.

En draaien ze voor de vervolgmiserie ook gewoon zelf op. En kiezen ze zelf het toestel dat ze willen.
Dacht dat er ook een contractuele wijze was om ook al is er een frigo aanwezig dat je duidelijk stelt dat je een pand verhuurt ZONDER frigo. Zodanig dat bij schade ze zelf een frigo mogen voorzien en die dan ook kunnen meenemen.
En dan kan je als eigenaar nog altijd overeen komen om die frigo over te nemen indien gewenst... bij uittredende plaatsbeschrijving. Ergo ik geef 50-100€ voor de frigo om hem te laten staan.
Neen -> neem hem dan maar mee. En in 99% van de gevallen laten de huurders die toch staan omdat ze geen goesting hebben om dat zwaar ding mee te nemen...

Uit niets uit de initiële post blijkt dat dit hier het geval zou zijn. Als je een huis huurt met een normale keukenuitrusting (frigo, fornuis, dampkap, oven,...) dan mag je er toch vanuit gaan dat het genot hiervan vervat zit in de huurprijs en dat herstellingen of vervangingen van deze toestellen ten laste van de verhuurder zijn.

Verhuren is niet alleen op het einde van de maand de huurgelden innen maar komt ook met verplichtingen. Waarmee ik voor alle duidelijkheid niet wil zeggen dat Cege hierin te kort schiet. Maar ik begrijp wel dat de huurder misnoegd is als die weken zonder frigo komt te zitten en daarvoor een compensatie vraagt.

Denk dat de TS gewoon haar gezeur moe is. Zowel voor de huurder als verhuurder is het een beetje water bij de wijn doen in zulke ongemakkelijke situaties. En als beide partijen consequent zijn in niet moeilijk doen, dan gaat dat allemaal ook veel vlotter.

Het lijkt erop dat de huurder moeilijk in omgang is en snel klaagt en bepaalde verplichtingen eigenlijk ook niet nakomt. Dan kan ik als verhuurder begrijpen dat je minder geduldig of coulant bent met die persoon.

Uit niets uit de initiële post blijkt dat dit hier het geval zou zijn. Als je een huis huurt met een normale keukenuitrusting (frigo, fornuis, dampkap, oven,...) dan mag je er toch vanuit gaan dat het genot hiervan vervat zit in de huurprijs en dat herstellingen of vervangingen van deze toestellen ten laste van de verhuurder zijn.

Verhuren is niet alleen op het einde van de maand de huurgelden innen maar komt ook met verplichtingen. Waarmee ik voor alle duidelijkheid niet wil zeggen dat Cege hierin te kort schiet. Maar ik begrijp wel dat de huurder misnoegd is als die weken zonder frigo komt te zitten en daarvoor een compensatie vraagt.

Uiteraard is het een appartement dat met keuken en inbouw frigo wordt verhuurd.

Wat me vooral stoort is dat dat mens altijd 2 weken wacht om zaken te rapporteren (en dan meestal op een vrijdagavond of zaterdag) en dan na 1 d (typisch op zondag) begint berichten te sturen dat 'er al meer dan 2 weken X of Y is'.

1) Rapporteer het sneller
2) Los ook eens zelf iets op
3) Pak ook eens verantwoodelijkheid voor je eigen zaken

Als ze zelf iets naar de kloten doet, is het altijd naar een ander kijken. i.e., deuren uit de hangself trekken, onderhoud tuin, ... En dan mag je er niks over zeggen want meteen op haar paard.

Als het voor de verhuurder is, is het ook altijd naar een ander kijken.

It goes both ways...

Denk dat de TS gewoon haar gezeur moe is. Zowel voor de huurder als verhuurder is het een beetje water bij de wijn doen in zulke ongemakkelijke situaties. En als beide partijen consequent zijn in niet moeilijk doen, dan gaat dat allemaal ook veel vlotter.

Het lijkt erop dat de huurder moeilijk in omgang is en snel klaagt en bepaalde verplichtingen eigenlijk ook niet nakomt. Dan kan ik als verhuurder begrijpen dat je minder geduldig of coulant bent met die persoon.

Ze is gewoon niet snugger en heeft niet goed door dat er als huurder ook verplichtingen zijn. En zoals gezegd kan ze het spel eigenlijk niet betalen. Ik weet dat haar dochter elke maand bijspringt. Dus elke tegenslag met minimale financiele impact is onmiddellijk panic mode. En dan mag ik de bonen fretten. Maar het zou helpen als je normaal doet, dan doe ik ook normaal. Maar na al die jaren is mijn geduld een beetje op aan het raken.

Wie heeft er de Oekraine indexatie niet onmiddellijk volledig doorgerekend, maar vetraagd? Bibi. En dan begint ze 2y later te neuten dat haar huur meer stijgt dan de buurvrouw. Ja, stank voor dank noem ik dat. Ze zit er 5y, app was <10y toen ze er in ging. We zitten al aan een nieuwe oven, nieuwe frigo, nieuwe microgolf, 2x nieuwe kraan, nieuwe douchekop, nieuwe ketel, nieuwe waterontharder. Alles samen over de 10k. Bij een normale mens gaan die dingen niet zo snel kapot... Filters voor dampkap "ik weet niet hoe ik dat moet bestellen". Ketelonderhoud "ik weet niet hoe dat moet". Tuin onderhouden "ik ben niet mobiel. Op een bepaald moment stopt het, he. Als je het niet kunt betalen, ga dan ergens anders.

Paar maand geleden had ze nog het lef om te neuten dat ze een verhard baantje wil in haar voortuin zodat ze haar ramen beter kan wassen. Ja, hallo, dien de bouwvergunning zelf maar in en zoek maar een aannemer. Hallo..... "Je wilt dat dus niet doen voor mij". "euh, nee". ENTITLED, MUCH.

Mijn vorige huurder was geven en nemen langs 2 kanten. Mens heeft daar jaren gezeten met 0 problemen. Mijn pensio bomma, niks dan miserie en het is precies alsof je tegen een achterlijke kleuter spreekt.

Ik had een huurster die belde “er kwamen vonken uit het stopcontact” en de stroom is uitgesprongen. dus ik tegen 120km/h ter plaatse.

Om dan vast te stellen dat 3 frietketels inpluggen in uw verlengsnoer van den action niet snugger is!
Daarna uit te leggen hoe een zekeringkast werkt aan een vrouw van 40. (Alles is nieuw en gelabeld)

Filters van de dampkap was hetzelfde. (Recirculatie model met koolstoffilter) pure rocket science.

Op zich brave mensen, maar je moet echt het handje vasthouden.

Ik had een huurster die belde “er kwamen vonken uit het stopcontact” en de stroom is uitgesprongen. dus ik tegen 120km/h ter plaatse.

Om dan vast te stellen dat 3 frietketels inpluggen in uw verlengsnoer van den action niet snugger is!
Daarna uit te leggen hoe een zekeringkast werkt aan een vrouw van 40. (Alles is nieuw en gelabeld)

Filters van de dampkap was hetzelfde. (Recirculatie model met koolstoffilter) pure rocket science.

Op zich brave mensen, maar je moet echt het handje vasthouden.

Mijn genie had paar jaar geleden een kapotte oven. Thermostaat werkte niet meer, dus dat spel bleef maar bijverwarmen. Ideaal voor een ingebouwde oven in een houten kast.

Na paar weken belt die "zeg, cege, mijn oven doet al paar weken raar. Alles dat ik er in steek verbrandt. Het lijkt alsof hij gewoon blijft verwarmen"... <stilte> "oh ja, de kasten rond de oven zijn ook al een beetje bruin".

Ik rij daar naartoe, en de kast deuren links, rechts, boven, onder zijn dus effectief semi-afgebladderd en al beetje bruin ipv wit...

"Beste <biep>, in het vervolg mag je rapper bellen als er iets kapot is"... 2d later zat er een nieuwe oven in. Voor t zelfde geld was dat spel daar in de fik gevlogen.....

Een week na die nieuwe oven belt die "Zeg, wanneer ga je die kapotte deurtjes vervangen ?". Ja, niet, he. Ik ga die vervangen als je daar ooit weg bent, niet nu. Tenzij je ze zelf wilt betalen, koeke. Zoals ik zei. Niet zo snugger en entitled.

Wat is het volgende ? Een steen door het raam flikkeren en vragen dat ik een nieuw raam steek op mijn kosten ?

Heb hier ook wel aantal jaren verhuurd in centrum Antwerpen, heb drie huurders gehad die er een jaar ingebleven zijn dus veel zoeken (deed alles zelf). Kreeg echt wel 100'den aanzoeken op een dag. Nu 3 jaar geleden beslist om via een sociaal verhuurkantoor te gaan. Was een karwei om alles in orde te maken met al hun regeltjes (zoals vensterbanken op 72cm ipv de 68cm dat het was) maar sindsdien er wel niks meer van gehoord en maandelijks mijn geld, dus ben op zich tevreden hiervan.

Iemand ervaring met het aankopen en verhuren van studentenkoten via een projectontwikkelaar? Ben mezelf aan het informeren, moet nog info krijgen aangaande de kosten, lijkt me op zich behoorlijk risicoloos/moeiteloos, al zal het rendement an sich wat lager zijn, lijkt me dat de kotenmarkt in het Antwerpse bvb. nog best interessant is om in te investeren?

Ik zit er midden in maar mijn ervaring gaat maar zo ver dat oplevering deze of volgende maand is en dat inkomsten vanaf september/oktober pas zullen volgen. Mijn eerste gevoel is allesinds ook dat er weinig omkijken naar is en dat alles geregeld wordt, dat heeft inderdaad een prijs.
Dit is nu een geval waar alles door een beheerder wordt gedaan en ook alle inkomsten in een pool komen en verdeeld worden onder de eigenaars, als net jouw kamer niet verhuurd zou zijn heb je dus niet als enigste geen inkomsten.
Er zijn uiteraard andere projecten waar dit anders loopt en waar je zelf u huurder moet/kan zoeken maar er wel extern beheer zal gedaan worden etc,
Als je specifieke vragen hebt kan je ze altijd stellen.

Ik zit er midden in maar mijn ervaring gaat maar zo ver dat oplevering deze of volgende maand is en dat inkomsten vanaf september/oktober pas zullen volgen. Mijn eerste gevoel is allesinds ook dat er weinig omkijken naar is en dat alles geregeld wordt, dat heeft inderdaad een prijs.
Dit is nu een geval waar alles door een beheerder wordt gedaan en ook alle inkomsten in een pool komen en verdeeld worden onder de eigenaars, als net jouw kamer niet verhuurd zou zijn heb je dus niet als enigste geen inkomsten.
Er zijn uiteraard andere projecten waar dit anders loopt en waar je zelf u huurder moet/kan zoeken maar er wel extern beheer zal gedaan worden etc,
Als je specifieke vragen hebt kan je ze altijd stellen.
Kan je mogelijk via PB laten weten welk project? Ben nu ook naar iets specifieks aan het kijken, misschien handig dat ik kan vergelijken :) Merci!

Terug
Bovenaan