Het grote slowchat topic

Je had het graag.
vintage_old_man_well_played_meme1.jpg

Op mijn identiteitskaart staat ‘Gent’ als geboortestad. Het dichtst dat ik er ooit bij heb gewoond was Aalter tot mijn 2 jaar. Maar ik ga voor mijn kop nooit zeggen ‘ik ben West Vlaming’ want ik heb die spirit nie. (Dat is een compliment voor de echte WVl)

Ik ken west-vlamingen die geen west-vlaams kunnen (ouders die vonden dat hun kind thuis AN moest spreken :puke:) en zo dat tussentaaltje praten zoals op de vtm, wat niet eens AN is. die mogen voor mijn part dan ook gewoon door oost-vlaanderen of antwerpen geadopteerd worden.

Ik ken west-vlamingen die geen west-vlaams kunnen (ouders die vonden dat hun kind thuis AN moest spreken :puke:) en zo dat tussentaaltje praten zoals op de vtm, wat niet eens AN is. die mogen voor mijn part dan ook gewoon door oost-vlaanderen of antwerpen worden geadopteerd.
Ik kan daar ook niet goed tegen. Voed uw kind op in plat West-Vlaams aub. Nederlands leren ze via TV en school. Maar wat de jonge ouders tegenwoordig tegen kun kinderen broebelen trekt op geen van beiden.

Ik ken west-vlamingen die geen west-vlaams kunnen (ouders die vonden dat hun kind thuis AN moest spreken :puke:) en zo dat tussentaaltje praten zoals op tv, wat niet eens AN is. die mogen voor mijn part dan ook gewoon door oost-vlaanderen of antwerpen worden geadopteerd.
Mijn ene ouder was Gents, mijn andere van Roeselare. Wij spraken thuis AN en ik kreeg van alle leerkrachten complimenten omdat mijn Nederlands zo mooi was. Ene ouder was ook wel beroepsjournalist (toen kon dat nog, voor alles freelance was) en schrijver dus taal was thuis belangrijk.

Ik kan daar ook niet goed tegen. Voed uw kind op in plat West-Vlaams aub. Nederlands leren ze via TV en school. Maar wat de jonge ouders tegenwoordig tegen kun kinderen broebelen trekt op geen van beiden.
Het is een soort Vlaams-Brabants/Brussels Nederlands. Ik herken het van 30 jaar geleden, neef en nicht woonden in Zellik en die spraken precies zo. Ik begrijp niet hoe dat nu ‘de rigueur’ is geworden.

Dit ja. Wij hadden er zo 2 in heel ons middelbaar die zo praatten. Die konden dus echt geen west-vlaams. Allebei kinderen van tandartsen, idk of het een rijkemensending was.

Genoeg met platte West-vlamingen in de klas gezeten wiens tussentaal of AN nog niet vaag in de buurt kwam van iets wat door een Antwerpenaar of Vlaams Brabander zou begrepen kunnen worden, dus neen, school alleen is niet voldoende helaas 🙈.

vind ik nog aanvaardbaar aangezien uw pa geen west-vlaams kon dan.

verder dat je mooi Nederlands moet kunnen ok, ik zie soms ook bepaalde west-vlamingen proberen AN te praten in 't nieuws die zelfs de juiste woorden in 't AN niet vinden en dan moet ik wel lachen, maar daarvoor moet je uw kind toch niet in 't AN opvoeden. Ik vind west-vlaams kunnen praten als west-vlaming een meerwaarde. bij ons was taal ook wel belangrijk (ouders zijn beiden masters talen), maar thuis was het west-vlaams, altijd.
Stuur ze dan op dictie, verplicht! 😭😭😭

vind ik nog aanvaardbaar aangezien uw pa geen west-vlaams kon dan.

verder dat je mooi Nederlands moet kunnen ok, ik zie soms ook bepaalde west-vlamingen proberen AN te praten in 't nieuws die zelfs de juiste woorden in 't AN niet vinden en dan moet ik wel lachen, maar daarvoor moet je uw kind toch niet in 't AN opvoeden. Ik vind west-vlaams kunnen praten als west-vlaming een meerwaarde. bij ons was taal ook wel belangrijk (ouders zijn beiden masters talen), maar thuis was het west-vlaams, altijd.
Als je het beiden ‘goed’ kan dan is het altijd leuk om de taal zo in stand te houden. In Gent is het echt Gents bijna helemaal weg, doodjammer. In West Vlaanderen heeft men veel meer trots in dat soort erfgoed. Maar je moet het wel goed genoeg kennen, als je gewoon om de drie dagen eens ‘akkerdjieie, Kenji’ zegt… no es bueno.

Als je het beiden ‘goed’ kan dan is het altijd leuk om de taal zo in stand te houden. In Gent is het echt Gents bijna helemaal weg, doodjammer. In West Vlaanderen heeft men veel meer trots in dat soort erfgoed. Maar je moet het wel goed genoeg kennen, als je gewoon om de drie dagen eens ‘akkerdjieie, Kenji’ zegt… no es bueno.
heb echt gents in mijn 3 jaar in gent echt bijna nooit gehoord idd. vind ik persoonlijk jammer, ik vind dialecten wel iets wat niet mag verloren gaan. :( hoorde je zo soms nog eens bij oude vrouwtjes die tegen elkaar aan 't praten waren op de tram. maar zou dat niet te maken hebben met dat er daar zoveel volk rondloopt/gaat wonen dat niet van gent is? velen van buiten gent gaan daar wonen voor werk etc.

valt te zien welk volk het was zeker. ik weet bvb dat mijn AN totaal niet op west-vlaams trekt, ik praat zoals ze het in het vak taalvaardigheden in gent verwachten "kmag nie horen dat je van west-vlaanderen zijt héééé" en ma is nog leerkracht Nederlands geweest, praat ook gewoon "mooi", zelfde voor mijn pa. maar wij hebben thuis nooit "AN" gepraat omdat dat nodig zou zijn om AN te kunnen :unsure:

vind dat west-vlaams overigens ook een zekere "warmte" heeft. als je binnen gaat bij de bakker is da gewoon tof dat ge met elkaar kunt zwanzen in elkaars eigen dialect. zelfs aan de telefoon tbh, laatst met iemand van een immokantoor die zo heel keurig aan 't praten was tot ik zei waar ik woonde en dan hup de volgende vraag was in 't west-vlaams en was precies ook zo een hele moodswitch in positieve zin :biglaugh: AN is voor als ik voor de klas sta, of voor formele dingen, of als ik ergens kom buiten west-vlaanderen.
Niet naar u gericht: Ik ken heel wat West Vlamingen die oprecht denken dat ze AN spreken, maar echt gewoon niet verstaanbaar zijn. En dat geldt toch voor een goei 30% van het volk dat ik tijdens mijn studies in Kortrijk kende...

Ik had zelfs 1 prof die geen letter AN kon, die gaf gewoon les in zijn dialect. Tegen dat ik wist welk vak hij gaf, was het jaar om :unsure:.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan