Het grote slowchat topic

wou het niet in het filmtopic plaatsen,

maar na het zien van gladiator 2.... toch efkes bij stil gestaan:
In rome konden ze 2000 (of was het 2500 jaar) geleden, zo'n gigantische amfitheaters bouwen, en hele dorpen uit stenen en zuilen en pillaren...

als je dan ziet hoe ze in afrika nu anno 2024 nog in hutten en zo wonen, is het mij toch eens beginnen dralen in mijn hoofd: hoe komt dat dat zij daar nooit in begonnen zijn? Uiteraard zijn er ontwikkelde plaatsen ook in afrika, maar lijkt me toch frappant dat er nog mensen in hutten willen wonen, als je ziet hoe comfortabel ze niet leefden in de romeinse tijd.
Of weten die dan echt van niet beter? is dat een andere levensstijl of wat...

In rome konden ze 2000 (of was het 2500 jaar) geleden, zo'n gigantische amfitheaters bouwen, en hele dorpen uit stenen en zuilen en pillaren...

als je dan ziet hoe ze in afrika nu anno 2024 nog in hutten en zo wonen, is het mij toch eens beginnen dralen in mijn hoofd: hoe komt dat dat zij daar nooit in begonnen zijn? Uiteraard zijn er ontwikkelde plaatsen ook in afrika, maar lijkt me toch frappant dat er nog mensen in hutten willen wonen, als je ziet hoe comfortabel ze niet leefden in de romeinse tijd.
De Romeinen hadden niet genoeg leem en stro om hutten te bouwen, dus werden ze gedwongen om met steen te werken.

Voor serieuze antwoorden zou je een topic moeten openen in natuur&wetenschap, maar dan best ook de opbouw van de openingspost wat anders aanpakken. Enfin, niet dat er veel fout in staat, maar om het onderwerp serieus aan te snijden dan bedoel ik.
En om toch iets serieus er op te zeggen: Ik denk dat de Afrikanen die nu nog in hutten wonen ofwel komedie spelen om toeristen te lokken, ofwel in bepaalde stammen wonen en leven. Afrika is ook iets te groot om in 1 lijn te behandelen. Egypte en bij uitbreiding ook Libië hadden in de oudheid ook een grote cultuur.

ok dat van leem en stro wist ik niet.

en nee, aparte topic hoeft niet hoor; veel discussie waarde heeft dit niet. thanks for the heads up

Is vrij complex om op te antwoorden he. Dat zal van heel veel zaken en details in de geschiedenis afhangen. De Romeinen zaten hier ook in onze streken maar een bouwwerk vergelijkbaar qua grootte met het Colosseum ofzo is er ook maar ergens in de middeleeuwen gekomen. Romeinen konden hele steden bouwen maar zijn op een bepaald moment ook uitgestorven (wordt gezegd door een vergiftiging door de lood in hun waterleidingen). Kennis is daardoor grotendeels verloren gegaan en de generaties volkeren die erachter kwamen moesten qua kennis dan weer vanaf 0 (of 0,5 helemaal verloren zal het misschien wel niet gaan) herbeginnen. Ter vergelijking met de Egyptenaren: wij weten ook niet hoe die zoveel duizend jaar geleden die Pyramiden bouwden, dat blijft ook een mysterie waar we het raden naar hebben.
Plus de kennis moet tot bij u als volk geraken. Romeinen zijn bv enkel in Noord Afrika geweest, wat nog vrij stedelijk genoemd kan worden. Sommige dorpen liggen zo afgelegen dat er nooit iemand komt, laat staan dat ze zelf ooit in het dorp ernaast geraken. Er zijn bv nog volkeren ergens diep in de Amazone die nog altijd niet ontdekt zijn. Dan weet je gewoon van niet beter, het is niet dat ze internet hebben om het op te zoeken, laat staan dat ze kunnen lezen. En wij zijn ginder in Afrika nu niet echt een hulp geweest om onze kennis te gaan uitdragen. Integendeel wij zijn eerder de middelen ginder gaan weghalen zodat zij minder kans gehad hebben om kennis en steden op te bouwen. Dus ik zou het er vooral op houden dat ze gewoon van niet beter weten. Of dat ze wel weten dat er beter is, maar gewoon ook niet weten hoe er aan te beginnen.

"Aangenaam, ik ben beffer" leek me anders ook al voldoende.
En dan die kleine gewoon antwoorden: "Aangenaam, ik ben Dieter." zeker, dan staat Beffer daar terug mooi te blinken.

En dan die kleine gewoon antwoorden: "Aangenaam, ik ben Dieter." zeker, dan staat Beffer daar terug mooi te blinken.

2 jaar en 3 dagen klaar zitten met een mop en hem dan eindelijk geslaagd kunnen gebruiken. Dat moet nogal eens een onevenaarbaar goed gevoel geven.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan