Het grote DIY topic

Geen kippenhokken of tuinhuizen hier, maar ik zag in de hubo goedkope hardhoutlatjes dus ik dacht ik probeer eens om zo'n fancy plantenhouder na te maken.
Leuk projectje
AfX0eXk.jpg
 
Gohja. Denk eerder aan gebruiksgemak. Dat zijn voor mij dingen die nogal eens van plaats veranderen. Das nogal eens trekken en sleuren bij zo een geval :)
Ahzo, das bij ons niet de bedoeling idd. Het is eerder een stationair iets om volle vuilzakken op te slaan tot aan de vuilronde, en glas Enzo.

Belangrijk is dat het volledig afgesloten is, we hebben nogal last van ratten anders (vergif Enzo ligt maarja, we moeten onze vuilzakken dus afschermen).

Daarnaast hebben we nog 2 plastic vuilbakken voor zo 1 zak in te steken, die staan dichter bij het huis. Dit komt aan ons poort te staan.

Mss wel kijken voor de deksels in 12 of 15 MM uit te voeren, maar das dan eerder om het opheffen te vergemakkelijken idd. Al de rest van het corpus zou ik wel op 18mm willen houden.
 
Ik wou ook dat ik dat kon of iemand kende die dat goed kan. Hier 2 tuinstoelen met een fabricagefoutje, 1 vd 4 poten die verkeerd opgelast zijn zodat ie de neiging heeft voorover te kantelen als je voorin zit..
 
Lassen met een halfautomaat mig/mag is super easy, ervoor lessen volgen lijkt mij wat overkill.
baget lassen is al ietsje moeilijker.
ik heb het mezelf geleerd ’al doende’ en eenmaal je wat vertrokken bent is het wel tof.

automatische laskap is echt wel een dikke + om te hebben. Zo hou je zicht op je werk tot de seconde dat je begint te lassen.

heb zo op het werk al zotte reparaties uitgevoerd terwijl dit eigenlijk mijn taak niet is.
een snijbrander is zowat het enige stuk gereedschap waar ik een afkeer voor heb. (Geen feeling mee,)
 
De handeling op zich cava, maar basistechniek leren is nooit verloren. Ik kan iets aan elkaar lassen, maar niet proper. Ook hoe je sterke verbindingen en constructies maakt is bv niet onnuttig om te leren.
 
Imo gewoon een tweedehands halfautomaat kopen en ergens proper "oud ijzer" vinden. Lassen is echt iets dat ge moet leren door te doen.
Veelal leer je dan heel goed “plakken en smeren”, echt correct en goed lassen is toch nog wel iets anders. Wil je dat kunnen dan moet je ten eerste de theorie en de handelingen leren, en die omzetten in de praktijk.
 
Imo gewoon een tweedehands halfautomaat kopen en ergens proper "oud ijzer" vinden. Lassen is echt iets dat ge moet leren door te doen.
Meestal zijn dat gigantische bakken die ge met halve precisie manueel moet instellen. Daar begin ik echt niet mee :)
Tegenwoordig kost een nieuwe echt niet de kop meer. Ok ge hebt dan geen top of the bill Contimac of Miller, maar voor wat te oefenen zijn die dingen beste ok. Vaak kunnen die zowel bagetten, mig als tig. Tig toorts trekt 90% van de tijd wel op geen ballen, maar als ge vnl tig wilt lassen koopt ge sowieso beter nen tig only

en ik zeg het, van wat te foefelen kan ik gerust 2 dingen aan mekaar lassen en dat proper maken met het lamellenschijfke. Met een mig automaat die een beetje ok is kan volgens mij quasi iedereen dat. Wat ik niet kan is bv een propere naad leggen die overal even sterk is en die niet opgekuist moet worden. Ook het toestel correct afstellen is bij mij eerder “meer vermogen is altijd las” dan tegoei weten wat ge doet.
Ge hebt eigenlijk vrij snel door dat lassen easy to learn, hard to master is
 
Als je weet dat bijna iedere serieuze las gedaan wordt met een WPS, dan weet je dat lassen echt niet iets is wat je zomaar even doet.
Zoals ik al zei ja dingen aan elkaar smeren dat is niet zo moeilijk. Maar een las leggen die aan bepaalde specificaties voldoet en überhaupt sterk is dat is nog een andere zaak.
Of iets zoals roerlassen is toch niet zo simpel.
 
Veelal leer je dan heel goed “plakken en smeren”, echt correct en goed lassen is toch nog wel iets anders. Wil je dat kunnen dan moet je ten eerste de theorie en de handelingen leren, en die omzetten in de praktijk.
Imo moet je als hobbyist echt niet correct en goed kunnen lassen als ge thuis eens een rekje of een bloembak wil gaan lassen. Als ge redelijk kunt lassen kom je al ver genoeg. Het is nog altijd een diy topic he. Of gaan we ook iedereen die eens wat met beton wil gaan maken gaan aanraden om ontkistingsolie, curring compound en een trilnaald te gaan gebruiken. En al zeker hun een studie laten doen over welke betonkwaliteit ze nodig hebben met de noodzakelijk toeslagstoffen
 
Imo moet je als hobbyist echt niet correct en goed kunnen lassen als ge thuis eens een rekje of een bloembak wil gaan lassen. Als ge redelijk kunt lassen kom je al ver genoeg. Het is nog altijd een diy topic he. Of gaan we ook iedereen die eens wat met beton wil gaan maken gaan aanraden om ontkistingsolie, curring compound en een trilnaald te gaan gebruiken. En al zeker hun een studie laten doen over welke betonkwaliteit ze nodig hebben met de noodzakelijk toeslagstoffen

Had ik dat zaterdag maar geweten :eek:

Ik heb een paar betonsokkels gegoten voor mijn DIY kippenhok. Nu gaat dat zeker omvallen :(
 
Imo moet je als hobbyist echt niet correct en goed kunnen lassen als ge thuis eens een rekje of een bloembak wil gaan lassen. Als ge redelijk kunt lassen kom je al ver genoeg. Het is nog altijd een diy topic he. Of gaan we ook iedereen die eens wat met beton wil gaan maken gaan aanraden om ontkistingsolie, curring compound en een trilnaald te gaan gebruiken. En al zeker hun een studie laten doen over welke betonkwaliteit ze nodig hebben met de noodzakelijk toeslagstoffen
Ligt zuiver aan uw verwachtingen natuurlijk. Als het gewoon is om iets samen te plakken dan vergt dat weinig kennis of skill.
Maar als je iets wilt lassen wat structureel in orde moet zijn dan moet je wel beseffen dat je iets meer know-how nodig hebt.

Nog maar simpel uw remork oplassen ofzo. Je moet zien dat dat toch een beetje correct is gedaan.

DIY wilt niet zeggen dat je slordig of niet nauwgezet te werk moet gaan. DIY kan je ook heel uw sanitair doen. Maar ik ga er dan toch vanuit dat je ook de correcte werkwijzen toepast en ervoor zorgt dat het lekvrij is.
 
Ik wil ook graag een beetje fier op mijn werk kunnen zijn. Zo een laske leggen om rap iets vast te zetten, geen probleem. Maar een x-poot lassen voor een tafel die presentabel genoeg is voor in huis te zetten is bv een ander paar mouwen.
 
Ik wil ook graag een beetje fier op mijn werk kunnen zijn. Zo een laske leggen om rap iets vast te zetten, geen probleem. Maar een x-poot lassen voor een tafel die presentabel genoeg is voor in huis te zetten is bv een ander paar mouwen.
Ik las liever zoiets dan iets met verschillende diktes staal. Ik ben ook zeker geen pro maar mijn collega carrossier is smid en metaalbewerker in bijberoep en die toont me af en toe wel hoe hij het doet. Gewoon wat oefenen op overschotjes en de juiste afstelling krijgen met je halfautomaat. Je leert die knetter wel herkennen als het juist staat en visueel zien dat het mooi inbrand en je bent al een heel eind.
 
Plankje begint vorm te krijgen. Gisteren de lijmklemmen er maar vanaf gehaald en eens mooi opgeschuurd, vandaag achter vernis gegaan om het te lakken.

Is voor naast onze zetel te hangen om een glas op te zetten, dus er moet niet van het minste of geringste al ringen in getrokken worden :p + het is eens leuk om te experimenteren met lakken (heb ik nog nooit gedaan dusja)


 
Terug
Bovenaan