Het grote DIY topic

Woodworking for mere mortals heeft wel degelijke plannen.
Yep, das een goede en heb ik ondertussen wel al veel van gezien. Wel Amerikaans, dus hun 'simpele' dado cuts mag je op een andere manier doen (bovenfrees) omdat het hier niet mag (prof) ofwel sterk afgeraden wordt (hobby) en je kan de machines quasi niet in Europa vinden.
 
Mijn ontwerp is finaal om mijn tafelzaag er mooi in te zetten, en aanpasbaar als ik een hoger of lager model zou kopen achteraf. (momenteel nog een black & decker tafelzaag die zijn ding doet, is wel een handig met een telescopisch uitschuifbaar gedeelte om bredere dingen te kunnen zagen)

onderaan ga ik dus schapjes en kastjes zelf maken naargelang het nodig is, en ruimte voorzien om compressor (onder de tafelzaag (die gelukkig een stofzuigafvoer heeft :LOL: )) en stopcontacten in te bouwen.

Volledig in geschaafd vuren 38x89 (dubbel voor de poten)

mcozyGp.jpg

zM0WOwn.jpg
 
Mijn ontwerp is finaal om mijn tafelzaag er mooi in te zetten, en aanpasbaar als ik een hoger of lager model zou kopen achteraf. (momenteel nog een black & decker tafelzaag die zijn ding doet, is wel een handig met een telescopisch uitschuifbaar gedeelte om bredere dingen te kunnen zagen)

onderaan ga ik dus schapjes en kastjes zelf maken naargelang het nodig is, en ruimte voorzien om compressor (onder de tafelzaag (die gelukkig een stofzuigafvoer heeft :LOL: )) en stopcontacten in te bouwen.

Volledig in geschaafd vuren 38x89 (dubbel voor de poten)

mcozyGp.jpg

zM0WOwn.jpg
Hoe ga je de boel verlijmen? Gewoon koud tegen elkaar? Of inkepen (is in principe sterker)
 
aangezien ik redelijk veel in mijn werkkot ga zitten in het weekend ga ik mss wel es kijken naar een pelletkachel met timer en vorstbeveiliging.
Toch merci :D
Mijn garage is nu wel tochtvrij en goed geisoleerd maar het moet wel haalbaar blijven
Kijk is naar een Qlima of Zibro laserkachel op petroleum. Deze tijd van het jaar staan die altijd in promotie in de DHZ-zaken.
Wij hebben er zo een voor in de voortent van de caravan, daar krijg je een werkkot goed warm mee hoor.
 
Kijk is naar een Qlima of Zibro laserkachel op petroleum. Deze tijd van het jaar staan die altijd in promotie in de DHZ-zaken.
Wij hebben er zo een voor in de voortent van de caravan, daar krijg je een werkkot goed warm mee hoor.
Wat verbruikt zo'n ding?
 
Wat verbruikt zo'n ding?
Beetje afhankelijk van de temperatuur die je wilt (zit een thermostaat in).
Met een volle tank (5l) heb je tussen de 15-44 uur brandduur, dat is bij mij zo'n dag of vier (paar uur per dag in een niet geisoleerde tent met buitentemp van 10°C).
De bussen petroleum (20l) kosten 35-40 euro kom ik dus zeker 2 weken mee toe.
 
Interessante video over hoe je een frame kunt maken.

Recent heeft die kerel een "aquarium" gemaakt uit hout van + 6000L. Ik denk dat deze hier door de vloer zakt :eek:

Die heeft dan ook een volledig pand gebouwd om zijn aquariums in te zetten.

Zelf een aantal jaren geleden ook eens een onderstel gebouwd op zijn manier (160x80 cm). Kon een camion overrijden.
 
Mijn ontwerp is finaal om mijn tafelzaag er mooi in te zetten, en aanpasbaar als ik een hoger of lager model zou kopen achteraf. (momenteel nog een black & decker tafelzaag die zijn ding doet, is wel een handig met een telescopisch uitschuifbaar gedeelte om bredere dingen te kunnen zagen)

onderaan ga ik dus schapjes en kastjes zelf maken naargelang het nodig is, en ruimte voorzien om compressor (onder de tafelzaag (die gelukkig een stofzuigafvoer heeft :LOL: )) en stopcontacten in te bouwen.

Volledig in geschaafd vuren 38x89 (dubbel voor de poten)

mcozyGp.jpg

zM0WOwn.jpg
We gaan er nog geraken vandaag :clap:


cgLv6Sg.jpg
 
Hier uiteindelijk de oude eetkamer tafel omgebouwd tot werkbank.

Bovenop een plaat van 18mm multiplex los erop, en dan de overstekende randen afgewerkt met repen multiplex, Ger bescherming van het originele blad. Gaat geen kant op momenteel.

Ik moet ze wel nog eens verhogen, want nu komt ze eigenlijk een 10-15 CM te laag op goed te zijn, maar dat kunnen we wel met wat restjes multiplex oplossen.
 
Ik ben wel jaloers op die renders van bouwplannen die jullie maken.
Mijn "bouwplannen" bestaan zelden uit meer dan een verfrommeld stuk papier met wat afmetingen op gekrabbeld... en de rest zuig ik wel uit mijn duim terwijl ik bezig ben.
Just wing it...
 
Ik ben wel jaloers op die renders van bouwplannen die jullie maken.
Mijn "bouwplannen" bestaan zelden uit meer dan een verfrommeld stuk papier met wat afmetingen op gekrabbeld... en de rest zuig ik wel uit mijn duim terwijl ik bezig ben.
Just wing it...
Woodworking for Mere mortals to the resq:


Superhandige sketchup tutorial die ik gevolgd heb, zeker voor zaken die wat nauwer luisteren is het een zegen om dat vooraf eens uit te tekenen!
 
Mijn ontwerp is finaal om mijn tafelzaag er mooi in te zetten, en aanpasbaar als ik een hoger of lager model zou kopen achteraf. (momenteel nog een black & decker tafelzaag die zijn ding doet, is wel een handig met een telescopisch uitschuifbaar gedeelte om bredere dingen te kunnen zagen)

onderaan ga ik dus schapjes en kastjes zelf maken naargelang het nodig is, en ruimte voorzien om compressor (onder de tafelzaag (die gelukkig een stofzuigafvoer heeft :LOL: )) en stopcontacten in te bouwen.

Volledig in geschaafd vuren 38x89 (dubbel voor de poten)

mcozyGp.jpg

zM0WOwn.jpg
Hebt ge deze toevallig met de afmetingen? :) staat hier ook op de planning en beter goed afgekeken dan slecht zelf gedaan :unsure:
 
Ik ben wel jaloers op die renders van bouwplannen die jullie maken.
Mijn "bouwplannen" bestaan zelden uit meer dan een verfrommeld stuk papier met wat afmetingen op gekrabbeld... en de rest zuig ik wel uit mijn duim terwijl ik bezig ben.
Just wing it...
Hier ook...
Laatste tijd wel met Sketchup beginnen tekenen. Gaat moeizaam, maar ik merk toch dat het veel helpt om dingen beter te visualiseren.
 
Hier ook...
Laatste tijd wel met Sketchup beginnen tekenen. Gaat moeizaam, maar ik merk toch dat het veel helpt om dingen beter te visualiseren.
Bekijk echt die tutorial die ik gelinked heb. Uurtje investeren maar ik heb er enorm veel mee geleerd.

Grote voordeel is dat je DNA ook met een cutlist kan werken (via open cutlist plugin) om zo het aantal platen/planken dat je nodig hebt te berekenen.

Als ik dat heb, geef ik het in cutlist optimizer in, en dan weet je ook de meest optimale manier om je platen te (laten) zagen.

 
Terug
Bovenaan