Het grote DIY topic

Heb je gedacht aan cellulose inblazen in de plaats van glaswol? Had je nog wat extra warmtecapaciteit cadeau gekregen.
Kan je natuurlijk moeilijk zelf doen, dus is ineens firma laten komen, maar het materiaal zelf is wel goedkoop ter compensatie.
Voor de omvang van dat dak viel de aankoop van glaswol (voor R 6,8)+ alle andere benodigdheden (dampscherm, kit, lijm, isover plagyp) op +- 1.300€ om het zelf te doen.
De offerte voor het laten inblazen van Univercell cellulose (50kg/m³, R 5,7) door een vakman kwam op 21.890€. 😂

Dat van verschillen in warmtecapaciteit en het effect ervan qua warmtedoorslag is vooral reclamepraat van firma's die cellulose spuiten. Uit praktijktesten van WTCB blijkt dat er zo goed als geen verschil is tussen de verschillende soorten isolatie:

415_nl.gif

Houtwol (WW)
Minerale wol (MW)

Wie wil investeren in thermisch comfort in de zomer kan zich beter focussen op uitwendige zonnewering en nachtventilatie.
 
Of zoals 100 jaar geleden enkele bomen planten in de nabijheid van de woning.
In de zomer koelte van het bladerdek,in de winter zonlicht en mooi uitzicht
 
De offerte voor het laten inblazen van Univercell cellulose (50kg/m³, R 5,7) door een vakman kwam op 21.890€. 😂
Dat is een pak meer dan wat ik moet gaan betalen voor mijn hele nieuwbouwhuis te laten inblazen.
Ik vermoed dat je met een aannemer zat die geen zin had in je project en de prijs wat opdreef (of je zit met lastige elementen om het leverbaar te maken)

Dat van verschillen in warmtecapaciteit en het effect ervan qua warmtedoorslag is vooral reclamepraat van firma's die cellulose spuiten. Uit praktijktesten van WTCB blijkt dat er zo goed als geen verschil is tussen de verschillende soorten isolatie:
Als ik dat artike (de gratis korte versie) goed lees dan volgt die grafiek uit een simulatie, en niet praktijktesten.
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt (ik zou eens de wetenschappelijke literatuur moeten zoeken hierover), maar die grafiek is voor mij niet afdoende om te kunnen concluderen dat de faseverschuiving van je isolerende delen er niets toe doet.
Ik vind bijvoorbeeld (lichtjes gerelateerd) dat het energiegebruik van gebouwen met verschillende thermische massa's toch verschilt (en dat afhankelijk van hun gebruik en het klimaat waarin ze zich bevinden). Wederom, niet echt conclusive voor de cellullose/houtwol dingen, maar een gesimuleerd eendagsgrafiekje gaat me hier niet van overtuigen...

Er zijn nog andere redenen om cellulose (of andere "zwaardere" isolatiematerialen te verkiezen, zoals akoestiek etc.

Wie wil investeren in thermisch comfort in de zomer kan zich beter focussen op uitwendige zonnewering en nachtventilatie.
Daar geef ik je zeker geen ongelijk in. Al onze kamers zijn met aan twee gevels te verluchten net daarom.
 
Nu de school terug begonnen is en de zoon een nieuwe kamer heeft..
Eens werk maken van een bureau.
Afstand tussen de 2 muren zal iets zijn van 3m.
Links, recht en achter een L profiel met in het midden een ladekastje zal wel voldoende zijn.
Ga het met een keukenwerkblad maken.

Nog mensen die dit zo gedaan hebben?
 
Nu de school terug begonnen is en de zoon een nieuwe kamer heeft..
Eens werk maken van een bureau.
Afstand tussen de 2 muren zal iets zijn van 3m.
Links, recht en achter een L profiel met in het midden een ladekastje zal wel voldoende zijn.
Ga het met een keukenwerkblad maken.

Nog mensen die dit zo gedaan hebben?
ik zou het ondersteunen met iets van metaal, dan heb je een hele vrije kant onder je bureau (zou mijn voorkeur zijn, anders zit dat ladekastje altijd in de weg)
 
ik zou het ondersteunen met iets van metaal, dan heb je een hele vrije kant onder je bureau (zou mijn voorkeur zijn, anders zit dat ladekastje altijd in de weg)
Met metaal bedoel je een steun poot? Op 3 zijden was ik van plan om een metalen L ijzer te plaatsen.
Bedoeling gaat zijn dat er bv links een tv komt en rechter gedeelte studie.
Ladekast kan bv meer uit het midden
Zou dat dan zoveel storen?
 
Met metaal bedoel je een steun poot? Op 3 zijden was ik van plan om een metalen L ijzer te plaatsen.
Bedoeling gaat zijn dat er bv links een tv komt en rechter gedeelte studie.
Ladekast kan bv meer uit het midden
Zou dat dan zoveel storen?
neen, een blokprofiel aan de open lengte, kan je ook later doen mocht je merken dat het blad gaat doorbuigen.

Ik zou juist de hele kant vrijhouden zodat je vlot met je bureaustoel overal kan rijden, lijkt me wel een meerwaarde en dan een aantal ladekastjes aan de kant msischien (kan je ook je blad op laten steunen.

De L profielen aan de muur, zijn een goed idee, gewoon dik genoeg uitvoeren
 
Iemand een idee of suggestie hoe ik een plaat van pakweg 100x150 (mdf of multiplex) op een muur kan hangen zonder zichtbare tekens aan de voorkant ( dus niet gewoon in de muur vijzen :p )
 
Iemand een idee of suggestie hoe ik een plaat van pakweg 100x150 (mdf of multiplex) op een muur kan hangen zonder zichtbare tekens aan de voorkant ( dus niet gewoon in de muur vijzen :p )
Wordt de plaat nog geschilderd of iets dergelijks? Dan gewoon met pluggen en schroeven en achteraf opvullen met houtvuller.
Als ze niet wordt geschilderd dan moet je eens een propperboor googlen maar dat ga je meestal ook nog lichtjes zien.
 
Iemand een idee of suggestie hoe ik een plaat van pakweg 100x150 (mdf of multiplex) op een muur kan hangen zonder zichtbare tekens aan de voorkant ( dus niet gewoon in de muur vijzen :p )

Wil je ze er later nog mooi vanaf krijgen?
Anders gewoon purlijm of TEC7 ofzo.
Wel tijdelijk ondersteunen dan.

Of mechanisch bevestigen met randdragers of vijzen/Slagpluggen. En afwerken met houtvuller + schilderen of er een dun plaatje van iets oplijmen.

Je zou ook openingen kunnen frezen in de achterkant van de plaat waarin een breedkop vijs of dergelijke past. Dan schuif je uw MDF op z'n plaats en zie je die bevestigingen niet. Maar dan moet je dat op een of andere manier wel wat onder spanning zetten dat het vast hangt.

Zware magneten inwerken kan ook

Of mag het gewoon hangen zoals een schilderij?

Maw wat wil je eigenlijk uiteindelijk bereiken?
 
Wil je ze er later nog mooi vanaf krijgen?
Anders gewoon purlijm of TEC7 ofzo.
Wel tijdelijk ondersteunen dan.

Of mechanisch bevestigen met randdragers of vijzen/Slagpluggen. En afwerken met houtvuller + schilderen of er een dun plaatje van iets oplijmen.

Je zou ook openingen kunnen frezen in de achterkant van de plaat waarin een breedkop vijs of dergelijke past. Dan schuif je uw MDF op z'n plaats en zie je die bevestigingen niet. Maar dan moet je dat op een of andere manier wel wat onder spanning zetten dat het vast hangt.

Zware magneten inwerken kan ook

Of mag het gewoon hangen zoals een schilderij?

Maw wat wil je eigenlijk uiteindelijk bereiken?
Wordt de plaat nog geschilderd of iets dergelijks? Dan gewoon met pluggen en schroeven en achteraf opvullen met houtvuller.
Als ze niet wordt geschilderd dan moet je eens een propperboor googlen maar dat ga je meestal ook nog lichtjes zien.

Kleine situatie schets.

De muren hier zijn van de houten lamellen ( want Noorwegen) van mid jaren 80 dus niet echt geweldig recht/vlak. Vriendin heeft zo een 'boom' gekregen die op de muur moet gemonteerd worden. ( denk metalen buis in de vorm van een boom, met haakje om kleren aan op te hangen)

Dus het idee was om een bord te maken uit mdf/multiplex, met een groef rondom met een led strip zodat het van de muur lijkt te zweven. Probleem is dat het niet echt ter plaatse kan geverfd worden, of toch moeilijk. En ik wil het inderdaad van de muur kunnen nemen indien nodig. IKEA gebruikt van die metalen vormen om hun prikborden enzo met op te hangen. Dus ik dacht mss zoiets, maar ik weet niet echt waar ik op moet zoeken.
 
Kleine situatie schets.

De muren hier zijn van de houten lamellen ( want Noorwegen) van mid jaren 80 dus niet echt geweldig recht/vlak. Vriendin heeft zo een 'boom' gekregen die op de muur moet gemonteerd worden. ( denk metalen buis in de vorm van een boom, met haakje om kleren aan op te hangen)

Dus het idee was om een bord te maken uit mdf/multiplex, met een groef rondom met een led strip zodat het van de muur lijkt te zweven. Probleem is dat het niet echt ter plaatse kan geverfd worden, of toch moeilijk. En ik wil het inderdaad van de muur kunnen nemen indien nodig. IKEA gebruikt van die metalen vormen om hun prikborden enzo met op te hangen. Dus ik dacht mss zoiets, maar ik weet niet echt waar ik op moet zoeken.
Systeem van French Cleats! en dan zorgt ge dat uw muur bevestiging wat verder naar voor komt. https://www.amazon.co.uk/french-cleat/s?k=french+cleat ter referentie.
 
dat is exact wat ik in gedachten had, ik kon niet op de naam komen. En nu dat je het zegt is 'ja duh, uiteraard'.

bedankt ^^
Henk Rijckaert heeft daar op zijn Youtube DIY-kanaal nog een paar afleveringen over gemaakt:

Heel dat kanaal is trouwens wel leuk voor kleine projectjes.
 
Een op maat gemaakte kast ineengeflanst. Ben fier op het resultaat.
Sokkel gemaakt en wit gelakt, ikea kastjes erop gezet (verstevigd met multiplex achteraan want ikea is brol), 4mm cortenstaal laten plooien voor het brandhout in te bergen.. Bonus heel gemakkelijk om zo het meubel even breed als de muur laten uitkomen en afgewerkt met rubberwood 18mm die dan nog eens op multiplex van 3mm ligt zodat er een schaduwvoeg is.

Meubel is 360cm op 50cm en een 72cm hoog

Whats-App-Image-2023-03-19-at-19-17-49.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een op maat gemaakte kast ineengeflanst. Ben fier op het resultaat.
Sokkel gemaakt en wit gelakt, ikea kastjes erop gezet (verstevigd met multiplex achteraan want ikea is brol), 4mm cortenstaal laten plooien voor het brandhout in te bergen.. Bonus heel gemakkelijk om zo het meubel even breed als de muur laten uitkomen en afgewerkt met rubberwood 18mm die dan nog eens op multiplex van 3mm ligt zodat er een schaduwvoeg is.

Meubel is 360cm op 50cm en een 72cm hoog

Whats-App-Image-2023-03-19-at-19-17-49.jpg
Misschien ook leuk om te vermelden hoeveel dat projectje in totaal gekost heeft? :)
 
Misschien ook leuk om te vermelden hoeveel dat projectje in totaal gekost heeft? :)
Kleine 1000 euro wel.
Rubberwood was 298 euro voor plaat 1100x4500x18mm
Cortenstaal 350 euro
Kasten Ikea dacht ik 265 euro.
En dan nog wat prullaria zoals hout voor sokkel en lakverf
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Terug
Bovenaan