Exact dit, de reden dat we aan optimalisatie doen, is omdat het alternatief is dat we volledig genaaid worden op loonlasten en sociale bijdragen en we er ook veel minder voor terugkrijgen.
Dit geld trouwens ook voor werknemers, hoor. Maar die hebben nog iets meer vangnet dan zelfstandigen hiervoor in ruil.
Dus je kiest voor de minst belaste weg. NIets mis mee, maar de wetgever zou je eigenlijk die kans daarop niet mogen geven. De oplossing - in een budgetair krappe situatie- is dus om die minst belaste weg toe te gooien. Niet om die open te laten, maar de fiscale sukkelaars dan ook een been toewerpen. Want zo gaan we nooit uit die schuldenput geraken.
Half
Als werknemer werd ik verkocht aan 1000 euro per dag. Ik verdiende 2400 euro netto.
Als zelfstandige factureer ik minder, maar ik moet niet al die "succes managers", "teamleads", "resource planning", "directie en shareholders" en wie weet nog wie anders betalen.
En ik moet geen KPI's halen die altijd onrealistisch waren
En ik moet geen pro forma evaluatie gesprekken volgen die altijd "supergoed" waren, maar "tzal toch moeilijk worden om opslag te krijgen dit jaar, het zal financieel krap worden"
Ik moet niet op woensdag-avond te horen te krijgen dat ik naar Charleroi moet de dag er op omdat een klant daar in de miserie zit en er een Waalse client manager mij al belooft heeft daar zonder mij te raadplegen.
Ik heb nu iets waar ik zo blij mee ben: ik heb vrijheid en alleen verantwoording aan mezelf af te leggen. Wat ik ermee doe, dat is aan mij.
Genoeg redenen dus om zelfstandige te worden. Dat moet dus niet nog eens fiscaal en parafiscaal gestimuleerd worden.
Ivm fiscaliteit:
Economisch is er geen enkele reden dat een zelfstandige die alleen werkt , zich via een vennootschap organiseert
Aansprakelijkheid op profesioneel vlak is duidelijk, bescherming van persoonlijke assets zoals uw woning, investeerders zoals familieleden kunnen aandelen krijgen.
En veel van mijn klanten eisen gewoon een BTW nummer om zaken met u te doen en je moet zelfs kunnen voorleggen dat uw vennootschap voor honderden duizenden euro is verzekert voor ze u overwegen, we verkopen geen pistolets he...
Newsflash: een eenmanszaak heeft ook een BTW-nummer.
Allez, we zijn er weer met de beperkte aansprakelijkheid-drogreden. Ik kan perfect snappen dat je als klant eist dat je contractor zich verzekert voor zijn beroepsaansprakelijkheid. Maak daar dan een wettelijke verplichting van ( beetje zoals de verplichte burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering voor auto's) zowel voor vennootschappen als eenmanszaken. Dan kan je het beperkte aansprakelijkheid principe voor vennootschappen afschaffen. En zo is dit geen reden meer om voor een vennootschap te kiezen. Als je dan toch nog zelf moet dokken, is het ofwel omdat de verzekering het niet dekt ( en daar zal dan wel een goede reden voor zijn) ofwel omdat het bedrag dermate astronomisch is, dat het de max uitkering overschrijdt. En dan zal je vermoedelijk ook iets serieus mispeuterd hebben, dus dan vind ik dat ook ergens wel te verantwoorden

Maar bon, dat moet misschien nog wat verfijnd worden
Trouwens, beperkte aansprakelijkheid heeft immers een belangrijk negatief neveneffect: namelijk dat het onderpand van schuldeisers een stuk kleiner wordt. Zeker in geval van malafide faillissementen, vind ik dat toch ook niet ideaal.
Nog redenen nodig?
Als het allemaal toch zoveel beter is als vennootschap: richt er zelf een op en plots ga je wel merken dat het toch niet alles is wat je denkt wat het is hoor...
Allez, we zijn er weer met het "doeget dan zelf he, alst allemaal zo gemakkelijk is"- argument. Dat is 1) veel te gemakkelijk en 2) niet ter zake dienend. Van mij mag iedereen verdienen wat hij wil, maar de fiscaliteit moet wel eerlijk verdeeld zijn. En dat is vandaag allerminst het geval.
Ondernemen is een risico nemen: als het goed uitraait, kan je substantieel meer verdienen dan een loontrekkenden ( en meer vrijheid hebben qua kiezen van je werk etc, organisatie + meer voldoening), draait het slecht uit, dan ben je een pak slechter af dan als loontrekkende. Dat is de keuze die je maakt en het risico dat je neemt. De fiscaliteit zou echter neutraal moeten zijn in die keuze.