Werk Het einde van (voordelige) managementvennootschappen?

Tomski

Well-known member
Crowdfunder FE
ik voorspel dat ze in de toekomst wel iets gaan doen aan de managementsvennootschappen dat ze even hard belast worden als een eenmanszaak in de personenbelasting en dat je pas je voordeel krijgt als je personeel in dienst neemt.
 
ik voorspel dat ze in de toekomst wel iets gaan doen aan de managementsvennootschappen dat ze even hard belast worden als een eenmanszaak in de personenbelasting en dat je pas je voordeel krijgt als je personeel in dienst neemt.

Onwaarschijnlijk, zie eerder de eenmanszaak sneuvelen dan, het zijn immers de mgmt vennootschappen, freelancers en zelfstandigen die het land doen draaien, bijkomend is geld nog steeds macht, hebben alle ministers en partners van ministers dergelijke zaken, en die hun kennissen ook.

Als plan B: een hervorming in de fiscaliteit in ons land duurt gemiddeld 500 jaar, staat ook niet als eerste op de lijst en er zijn talrijke tegenstanders.

Als plan C: alvorens we aan dit puntje belanden kunnen eerste nog 100 andere zaken ingevoerd worden om de inkomsten voor de overheden op te krikken.

Als plan D: we vergeten de inkomsten uit toekomstige jobs en toekomstige fraudebestrijding, die 2 alleen zijn goed voor 30-40 miljard extra op jaarbasis.

Plan E: we passen een 0 tolerantie toe op verkeersboetes en aanvaarden een duizend extra werknemers om alles te verwerken
 
Meh, ik denk het toch niet. Ze gaan kapitaal willen belasten zonder de grote vogels aan te pakken. En waar zit dan het geld? In de gemiddelde BV.
 
Meh, ik denk het toch niet. Ze gaan kapitaal willen belasten zonder de grote vogels aan te pakken. En waar zit dan het geld? In de gemiddelde BV.

Men zal dan kiezen voor de gemakkelijkste oplossing - werknemers zijn een sitting duck, het enige wat ontbreekt is een roos om op te schieten.

edit: ik ben toch eens benieuwd hoe slim de witte sector is - indien daar wat initiatief, creativiteit aanwezig is zie ik die sector massaal gaan freelancen, ... al zou dat wellicht in het nadeel kunnen zijn voor de bestaande statuten, de witte sector kan ons land compleet doen kraken en barsten.
 
Laatst bewerkt:
Meh, ik denk het toch niet. Ze gaan kapitaal willen belasten zonder de grote vogels aan te pakken. En waar zit dan het geld? In de gemiddelde BV.

Je zit weer angst te zaaien voor niets.

1) Politici hebben zelf vaak managementvennootschappen :p. Snijden in eigen vel noemen ze dat :p. Hoeveel advocaten zitten er niet in het parlement...
2) Politieke voorkeur is dat er veel meer vennootschappen bijkomen. (wat begrijpelijk is. Beter voor financieel krediet, "mooiere cijfers" als het aantal vennootschappen groeit, kapitaal is "zichtbaarder" op een vennootschap.) Ze gaan dan niets "anti-vennootschap" doen.
3) een paar van die speciallekes gaan verdwijnen in de toekomst qua dividenden. Thats it. Dus wat meer dividendbelasting in ruil voor een vennootschapsbelastingverlaging en ze verhogen nog eens de minimum uit te keren bezoldiging of zoiets :p. Zodat er wat meer geld komt qua sociale bijdragen.
 
Het zal à la Belgique zijn => Managementvennootschappen worden "aangepakt" maar hebben ergens anders dan weer een voordeel waardoor ze gesust worden...
 
Meh, ik denk het toch niet. Ze gaan kapitaal willen belasten zonder de grote vogels aan te pakken. En waar zit dan het geld? In de gemiddelde BV.

Los van de zaken die al gezegd zijn: als ze de toets van gelijkheidsbeginsel willen doorstaan, gaan ze daarmee alle vennootschappen raken en dus de economie. Zo idioot zijn zelfs de sossen en de Groenen niet. Van de Hedebouws van deze wereld durf ik dat nog als enige betwijfelen en zelfs dat is al een far reach.
 
Langs de andere kant... Als je bodyshop-firm je zomaar wegzet voor een jaar, weliswaar 1 of 2 bedrijfsfeestjes en een training geeft, ben je dan ook niet beter af om het volledig op jezelf te doen?

Imho begint iedereen zich meer en meer te realiseren dat die achterliggende bedrijven vaak een lege doos zijn, zonder methodologie, zonder begeleiding van junior profielen,... En ook vaak kunnen zij niet snel iemand leveren, dus echt heel veel voordeel t.a.v. een freelancer doe je er niet meer mee. Voor een senior profiel wordt zo'n freelancer dan zelfs snel 30-50% goedkoper en is iedereen gelukkig.
Die bedrijven zijn wel diegene die vandaag de crisis voelen ;). Ze krijgen hun consultants amper geplaatst. De bank zit vol.
Het zijn voor freelancers met een stevige portie ervaring wel nog steeds gouden dagen. Bedrijven hebben helpende handen nodig. Ze zijn de dure opleidingskost van juniors inderdaad kotsbeu. De gouden dagen van de bodyshoppers is gedaan, mensen hebben inderdaad door dat er zero begeleiding is, hun zogenoemde business managers kennen niets van het vakgebied en zijn puur sales profielen. Trainingen die voorzien worden zijn te algemeen en zonder direct nut voor de klant.
Maar dat wil nog niet zeggen dat die junior het plots zelf kan gaan doen. Opleidingen zijn vaak extreem duur, als je dat met een startersrate van 300-350 per dag moet gaan bekostigen is het imo beter om werknemer te blijven.
 
Die bedrijven zijn wel diegene die vandaag de crisis voelen ;). Ze krijgen hun consultants amper geplaatst. De bank zit vol.
Het zijn voor freelancers met een stevige portie ervaring wel nog steeds gouden dagen. Bedrijven hebben helpende handen nodig. Ze zijn de dure opleidingskost van juniors inderdaad kotsbeu. De gouden dagen van de bodyshoppers is gedaan, mensen hebben inderdaad door dat er zero begeleiding is, hun zogenoemde business managers kennen niets van het vakgebied en zijn puur sales profielen. Trainingen die voorzien worden zijn te algemeen en zonder direct nut voor de klant.
Maar dat wil nog niet zeggen dat die junior het plots zelf kan gaan doen. Opleidingen zijn vaak extreem duur, als je dat met een startersrate van 300-350 per dag moet gaan bekostigen is het imo beter om werknemer te blijven.
Startersrate van 300-350? Bij ons vragen ze het dubbele voor een starter.
 
Startersrate van 300-350? Bij ons vragen ze het dubbele voor een starter.
Die bodyshoppers, zelf als starter kan je dat niet vragen. Een ervaren freelancer mag al blij zijn met 650-700 eur.
Die bodyshoppers hebben het lang verkocht onder het mom van de meerwaarde van hun begeleiding en kennisnetwerk..
 
Die bodyshoppers, zelf als starter kan je dat niet vragen. Een ervaren freelancer mag al blij zijn met 650-700 eur.
Die bodyshoppers hebben het lang verkocht onder het mom van de meerwaarde van hun begeleiding en kennisnetwerk..
Inderdaad, we noemen ze niet voor niets al een paar jaar "de pooiers" of "human traffickers"...

Toen ik bij een reputabele consultancy boite zat werd het ook verkocht met een "ja, ze hebben al die resources achter hun als junior"

Ik noem normaal gezien geen namen, maar een collega van mij spuugde er op dat hij als starter begon (omscholing naar IT) en die werd door SpotIT verkocht aan 1000 euro per dag, een senior rate. De redenering: "onze juniors kunnen alles toch vragen aan de seniors als dat nodig is".

Maar het is en blijft soms een lege belofte achter de coulissen hoor. "trek u plan".

Ikzelf lig ook aan een 700 euro per dag, en dat is een koopje voor die bedrijven vergeleken wat iemand in loondienst voor een consultancy firma met mijn profiel hun zou kosten per dag. Ik weet niet hoe lang het gaat duren, maar het gaat stevig momenteel.

Ik zeg soms (maar half voor te lachen): als het echt niet meer gaat en ik niet meer aan de bak raak kan ik ook postbode worden eh.
 
Je zit weer angst te zaaien voor niets.

1) Politici hebben zelf vaak managementvennootschappen :p. Snijden in eigen vel noemen ze dat :p. Hoeveel advocaten zitten er niet in het parlement...
2) Politieke voorkeur is dat er veel meer vennootschappen bijkomen. (wat begrijpelijk is. Beter voor financieel krediet, "mooiere cijfers" als het aantal vennootschappen groeit, kapitaal is "zichtbaarder" op een vennootschap.) Ze gaan dan niets "anti-vennootschap" doen.
3) een paar van die speciallekes gaan verdwijnen in de toekomst qua dividenden. Thats it. Dus wat meer dividendbelasting in ruil voor een vennootschapsbelastingverlaging en ze verhogen nog eens de minimum uit te keren bezoldiging of zoiets :p. Zodat er wat meer geld komt qua sociale bijdragen.
Ik denk dat dit dicht bij de waarheid komt.

Sommige van de "voordelige" mechanismen gaan er misschien uit, maar dat gaat dan ook iets of wat gecompenseerd worden met lagere vennootschapsbelastingen. Het zal iets duurder worden maar het zal inherent niet zo bijster veel veranderen.

Vergeet niet dat hoewel management vennootschappen en dergelijke verdubbeld zijn in aantal, ze nog altijd een relatief klein stukje van de arbeidsmarkt zijn. De grote kudde is nog altijd... loondienst.

En ik denk dat de kans ook heel groot is dat er inderdaad weer "iets" gaat gebeuren dat die omvorming terug in de ijskast gaat. Vorige keer is het ook afgeschoten wegens een bizarre reden, maar dat was volgens mij tussen de regels niet meer dan "we gaan daar voor onszelf toch niet aankomen, eh?"
 
Op een dikke 6,5mio aangiften is dat dus ongeveer 1%. Daar gaan ze het niet mee redden :)

Beetje kort door de bocht imo.

De top 10% aangiften vertegenwoordigen c46% van de totale opbrengsten in de personenbelasting (cijfers statbel voor 2022). Het tiende deciel begon toen al vanaf cEUR 71k netto belastbaar inkomen. Het gross van die 76.578 managementvennootschappen genereren (schat ik?) verdiensten die hen vlotjes in de top 3-5% plaatsen.

Het feit dat ze maar 1% van de aangiften vertegenwoordigen maakt ze volgens mij net een aantrekkelijker target. Er valt namelijk relatief veel geld te "rapen" bij een groep die slechts een fractie van de kiezers/stemmen vertegenwoordigt.
 
Terug
Bovenaan