Werk Het einde van (voordelige) managementvennootschappen?

Heel wat van die freelance opdrachten zitten bij een beperkt aantal tussenpartijen dus eenmaal uw naam verbrand kom je ook niet meer aan de bak hoor.

Ik heb de afgelopen >15 jaar teveel tegenvoorbeelden gezien, al zal dat in bepaalde sectoren of types opdrachten wel kloppen.
 
Is het begrotingstekort/de giga staatsschuld gekomen door slecht beleid? Uiteraard, Covid en energiecrisis vormen een klein excuud (al zijn daar ook serieuze kemels geslagen), maar ervoor was de staatsschuld ook al heel groot.

Heeft de fiscale ongelijkheid aan dat begrotingstekort bijgedragen? Absoluut, als de topverdieners/grote bedrijven in verhouding evenveel zouden bijdragen als de sukkelaars/betere middenklasse, dan waren er een pak meer inkomstzn geweest en was de staatsschuld ook lager geweest (ervan uitgaande dat ze dat extra geld ook niet over de balk hadden gegooid natuurlikk)
@LaCucaracha , ik ga akkoord met je principes rond eerlijkere fiscaliteit. Tegelijk is het ook duidelijk dat onze overheid/overheden verre van de goedkoopste zijn, oa door ontdubbelingen en efficiëntie potentieel dat gewoon niet genomen wordt.
Twee aparte thema's die gelinkt zijn maar tegelijkertijd wel apart aangepakt kunnen (en m.i. moeten) worden.
 
Ik had het vooral op freelancers & interim managers die weinig doen, na een paar weken/maanden wordt hun opdracht gestopt en ze gaan over naar de volgende. Rinse, repeat voor jaren aan een stuk :confused2:
Tgoch, de IT wereld in Belgie is klein hoor. Denk je dat als wij freelancers aannemer we ook niet minieme rondvraging doen naar zijn verleden?

Je weet meestal wel snel hoe de vork aan de steel zit, vooral als ze eens bij u beginnen.
 
Tgoch, de IT wereld in Belgie is klein hoor. Denk je dat als wij freelancers aannemer we ook niet minieme rondvraging doen naar zijn verleden?

Je weet meestal wel snel hoe de vork aan de steel zit, vooral als ze eens bij u beginnen.

Op IT heb ik geen zicht, mijn ervaringen zijn allemaal met business/management consultants en interim managers (op niet-IT posities) :)
En ook breder dan België.
 
Op IT heb ik geen zicht, mijn ervaringen zijn allemaal met business/management consultants en interim managers (op niet-IT posities) :)
En ook breder dan België.
Ja, fair enough. Ik spreek vanuit mijn eigen hoek, maar ik kan me inbeelden dat er veel BS verkocht wordt (aan dure tarieven...)

Ik vermoed dat zo een management consultant aan de 1000 euro per dag of meer ligt?
 
Ja, fair enough. Ik spreek vanuit mijn eigen hoek, maar ik kan me inbeelden dat er veel BS verkocht wordt (aan dure tarieven...)

Ik vermoed dat zo een management consultant aan de 1000 euro per dag of meer ligt?

Degene met meer ervaring (of "ervaring" in de gevallen waar ik aan denk) zitten inderdaad in die grootte-orde, al heb ik er ook wel geweten met nog veel hogere tarieven.
Maar gelukkig zitten er ook tussen die écht goed zijn, ik wil dat nu niet laten klinken alsof ik beweer dat het merendeel BS verkoopt :)
 
Niet noodzakelijk.
Het inkomen van de 1% is ook disproportioneel groot, dus het lijkt velen nogal logisch dat ze eveneens hogere belastingen betalen.

Het is ook goed voor de economie, want de marginale neiging tot consumeren is hoger bij de lagere inkomens. (Zie covid stimulus in de US en hun absolute booming economie van de laatste jaren in vergelijking met andere landen)


Ares is een zelfverklaarde libertariër...

Als finance/economie gast anno 2024 discussiëren met een libertariër is zoals als een leraar fysica zou discussiëren met een platte-aarde aanhanger.
Je kan er even op ingaan, maar het continue negeren van data en historiek is vervelend, en de discussie zal absoluut niemand van gedacht doen veranderen.

Goed, ik noteer: @JanusDR grootste argumentatie bestaat uit geen content en een persoonlijke aanval. Go on, amuse me, daar heb je toch meer van? :D
 
Is het begrotingstekort/de giga staatsschuld gekomen door slecht beleid? Uiteraard, Covid en energiecrisis vormen een klein excuud (al zijn daar ook serieuze kemels geslagen), maar ervoor was de staatsschuld ook al heel groot.

Heeft de fiscale ongelijkheid aan dat begrotingstekort bijgedragen? Absoluut, als de topverdieners/grote bedrijven in verhouding evenveel zouden bijdragen als de sukkelaars/betere middenklasse, dan waren er een pak meer inkomstzn geweest en was de staatsschuld ook lager geweest (ervan uitgaande dat ze dat extra geld ook niet over de balk hadden gegooid natuurlikk)

Aangezien de rest van je reacties weinig meer zijn dan een rehash zijn van wat je eerder al zonder onderbouw meegaf, en in essentie neerkomen op weinig meer dan een pleidooi voor een nog hoger overheidsbeslag dat anderen maar moeten betalen, aangezien jij je niet organiseert: onderbouw dit eens met wat cijfers?

Het is immers mooie grootspraak om te stellen dat vennootschappen en ondernemers dé bron zijn van het gat in de begroting, en dat alles veel beter zou zijn als zij als gewone werknemers belast zouden worden, maar onderbouw dat eens concreet met wat cijfers. Hoeveel meerinkomsten zie je dan concreet naar boven komen? Hoeveel minder staatsschuld zou er geweest zijn? En hoe zou de economie er aan toe zijn?
 
Laatst bewerkt:
De discussie is niet of het mogelijk of interessant is he, het gaat over het feit of het logisch, proportioneel en fair is ten aanzien van andere statuten, en wat de maatschappelijke impact is.

Daar gaat zelfs de echte discussie niet over :).

Als je mordicus wil dat er een 100% gelijkwaardige fiscaliteit is rond werknemers, zelfstandigen, ondernemers, freelancers en bedrijven, dan is de echte vraag waarom je alles naar het slechtst mogelijke zou harmoniseren, en niet naar het beste.
 
Klassieke dooddoener hoor, zo vrij is dat immers niet - het zijn vooral een aantal sectoren die het aanvaarden of zelfs promoten, vaak ook hogere profielen die zich ook nog eens goed organiseren. Voor velen is het dan ook niet meer als een theoretische mogelijkheid

Er is nochtans geen enkele wetmatigheid die je waar dan ook tegenhoudt. Je bent aan kosten grootteorde 2500€ kwijt verspreid over boehouder en notaris, en van daaruit kan je aan de slag met je eigen BV en wat dan ook dat je wil vermarkten. Een dooddoener is dat allerminst.
 
Het is immers mooie grootspraak om te stellen dat vennootschappen en ondernemers dé bron zijn van het gat in de begroting,(...)
Goh,is dat de essentie?

Je zit toch gewoon met een systeem dat niet goed/eerlijk in elkaar zit? Met als resultaat de 'vervennootschappelijking' die we hier hebben.... Waarbij iedere IT'er, arts, notaris met hetzelfde envoudige rekensommetje tot de conclusie komt dat die werkingsvorm gewoon minder belastingen betekent (los nog van de inherent hogere 'werkingskosten' als boekhouder)? Je kan daar toch vragen bij hebben?

Oplossingen zijn er zeker, relatief eenvoudig ook, zoals ik hieronder al zei:
Of zoals in Nederland ... daar moet de vennootschap een loon uitkeren "dat minimaal 75 procent bedraagt van het gebruikelijke loon voor de betrekking" (bron). Hoewel dit uiteraard de start is voor veel discussie, zou dit wel een oplossing zijn
 
Er is nochtans geen enkele wetmatigheid die je waar dan ook tegenhoudt. Je bent aan kosten grootteorde 2500€ kwijt verspreid over boehouder en notaris, en van daaruit kan je aan de slag met je eigen BV en wat dan ook dat je wil vermarkten. Een dooddoener is dat allerminst.
Ik zou eerder 3k rekenen. Je hebt naast het financieel plan vaak nog wat admin om alles op te starten (registratie KBO/activatie BTW/ estox/ client acceptance procedure/ UBO/ opstart bezoldiging bedrijfsleider etc).

In het kantoor waar ik werkte was het een 3200€ om precies te zijn.

Het is niet veel maar om de nummers juist te vermelden :p.
 
Ik zou eerder 3k rekenen. Je hebt naast het financieel plan vaak nog wat admin om alles op te starten (registratie KBO/activatie BTW/ estox/ client acceptance procedure/ UBO/ opstart bezoldiging bedrijfsleider etc).

In het kantoor waar ik werkte was het een 3200€ om precies te zijn.

Het is niet veel maar om de nummers juist te vermelden :p.
Inderdaad, ik lag aan ongeveer 4000 euro eens alles gezegd en gedaan was. Give or take.
 
@LaCucaracha , ik ga akkoord met je principes rond eerlijkere fiscaliteit. Tegelijk is het ook duidelijk dat onze overheid/overheden verre van de goedkoopste zijn, oa door ontdubbelingen en efficiëntie potentieel dat gewoon niet genomen wordt.
Twee aparte thema's die gelinkt zijn maar tegelijkertijd wel apart aangepakt kunnen (en m.i. moeten) worden.
Ik heb het in een andere topic ook al gezegd, maar de overheden kost eigenlijk een peulenschil op de gehele begroting. Zelfs al schaf je ze helemaal af, bespaar je amper iets aan belastingen. Dat is zo'n fabeltje dat altijd blijft terug komen.

Wel opvallend dat hier de regel die Nederland toepast wordt aangehaald. Alle zelfstandigen keren zich 45000€/jaar uit. Dat is 75% van 5000€ bruto. Dat lijkt me quasi dezelfde regeling als in Nederland dus...
 
Alle zelfstandigen keren zich 45000€/jaar uit. Dat is 75% van 5000€ bruto.
Alle? Ik ken er toch een paar die zichzelf het absolute minimum uitkeren.
En hier op het forum zit ook iemand die een berekening maakte waarbij de 45k regel niet interessant was.
 
Alle? Ik ken er toch een paar die zichzelf het absolute minimum uitkeren.
En hier op het forum zit ook iemand die een berekening maakte waarbij de 45k regel niet interessant was.
Ja, er zijn een paar uitzonderingen, maar ga je het gat in de begroting opvullen met die paar uitzonderingen die zich geen 45000€ uitkeren? Want die hun belastingsvoet is ook al hoger he...
 
Goed, ik noteer: @JanusDR grootste argumentatie bestaat uit geen content en een persoonlijke aanval. Go on, amuse me, daar heb je toch meer van? :D
Dat is geen persoonlijke aanval, je bent toch een libertariër?
Mijn mening is dat dat equivalent is aan een platte-aarde aanhanger.
Je hebt het recht om die mening te hebben, maar anno 2024 en na 100 jaar economische geschiedenis vind ik dat even onwetend als een platte aarde.

Daarnaast hebben we het al over cijfers gehad (mediane rijkdom Belgen versus belastingen) waarbij je gewoon wegloopt en vrolijk elders uw anti-overheid discours gaat verderzetten.
Dan moet je niet verwonderd zijn dat het wat directer wordt :)
 
Alle? Ik ken er toch een paar die zichzelf het absolute minimum uitkeren.
En hier op het forum zit ook iemand die een berekening maakte waarbij de 45k regel niet interessant was.
Het ligt op het randje, dus het maakt ook zoveel niet uit als je geen 45.000 euro uitkeert. Het is idd meestal interessanter om dat niet te doen maar het gaat over iets van een paar duizend euro's verschil, niet betekenisloos, maar niet iets dat gaten in de begroting gaat dichtrijden.

In Nederland is de vennootschapsbelasting 15%, in België is dat 25% als je die 45K niet uitkeert, de berekening is dus ook helemaal anders. Die 45K verplichting in Nederland heeft een pak meer impact omdat het verschil tussen vennootschapsbelasting en personenbelasting daar groter is.
 
Daar gaat zelfs de echte discussie niet over :).

Als je mordicus wil dat er een 100% gelijkwaardige fiscaliteit is rond werknemers, zelfstandigen, ondernemers, freelancers en bedrijven, dan is de echte vraag waarom je alles naar het slechtst mogelijke zou harmoniseren, en niet naar het beste.

Het beste of het slechtste is sterk afhankelijk van de eigen situatie of het perspectief van waaruit je vertrekt - ik weet dus niet of er iets bestaat als het beste/slechtste in een algemene context. Ik denk vooral dat het, zowel voor werknemers/zelfstandigen/bedrijven en overheden vooral wat in balans moet zijn en een zekere roi bieden voor elk van deze - momenteel is deze voor kosten overheid VS dienstverlening etc die ze biedt voor verbetering vatbaar, net zoals bepaalde werknemers teveel belast worden en bepaalde systemen vrij gunstig ogen in vergelijking met andere zaken enz...

Het beste is voor sommigen mss wel geen belastingen en basically individueel gewoon de effectieve kost betalen van een dienst of product ... . In principe kan je daar op het eerste zicht weinig op tegen hebben maar in de praktijk bots je toch best snel op wat hindernissen en bedenkingen - ook al zou het voor bepaalde zaken zeer efficiënt kunnen zijn.
 
Terug
Bovenaan