En dan komen ze terecht op een leefloon, ocmw, ... wat uiteindelijk een andere kolom in de Excel is maar evengoed van de overheid komt. Dat is geen duurzame oplossing.
Anderzijds is het ook een marginale minderheid die misbruik maakt van zulke systemen. Is the juice worth de squeeze? Maw, er 100k tegenaan gooien om 50k fraude op te sporen is meer een symbolische dan een zinnige daad.
/end reaction Horse
Zijn daar eigenlijk betrouwbare nummers van? Het percentage van steuntrekkers die perfect kunnen een normale job doen?
Spijtig genoeg ken ik er meer dan me lief is, ik noem ze de "klussende steuntrekkers", echte wel een aantal mensen die hun steun, in welke vorm het ook mag zijn, aanvullen.
Ken er ook eentje die tegen de lamp gelopen is, ligt er ook niet echt van wakker, op papier bezit hij toch niets, ze kunnen hem ook quasi niets afnemen.
We zitten nog altijd (vooral Wallonië dan) zeer zwaar onder de gemiddelde tewerkstellingsgraad vergeleken met de meeste andere landen in Europa, en je gaat me niet wijsmaken dat er zoveel meer Belgen in zulke slechte gezondheid zijn of andere geldige redenen hebben om niet te kunnen werken.
Gemiddelde in Wallonië is 65%, Europa 75%. Zijn er echt zoveel meer mensen niet in staat van te werken dan in Wallonnie? Die 10% gaat niet over 500 man hé!
Vlaanderen zit ongeveer op het Europese gemiddelde (een gemiddelde dat omlaag getrokken wordt door landen waar het economisch veel slechter gaat dan Vlaanderen/België).
Volledig Belgenland staat zo rond de 25ste plaats in Europa betreft werkzaamheidsgraad, triestig laag... En het is nu niet dat we hier in een crisis zitten en er geen werk is!
Nederland zit 6% boven Vlaanderen, 10% boven België en 17% boven Wallonnie.
Ik kan alleen maar denken dat niet werken hier véél te gemakkelijk gemaakt wordt.
Een zelfstandige (al dan niet met BV) geeft veel zekerheden op en krijgt ook wat onzekerheden in ruil, dat ze hierdoor meer verdienen dan mij als loontrekkende zal me worst wezen. Een ondernemer als Coucke die zich jarenlang de pleuris heeft ingewerkt mag daarop gegeven moment ook royaal voor beloond worden wat mij betreft. Als je niet rijk kan worden met te ondernemen en hard werken, welke incentive biedt je ondernemers dan nog?
Inderdaad!
Neemt niet weg dat de Belgische fiscaliteit een rommeltje is, en wat onnodig voordelig is voor de zelfstandige (al dan niet "ondernemer").
Die incentive om als zelfstandige boven het gemiddelde te kunnen uitstijgen gaat altijd nodig blijven, een groot aantal van dat soort mensen zijn een drijvende kracht achter ondernemerschap, en dat creëert werkgelegenheid en welvaart!
We hebben risiconemers nodig, en dat risico moet beloond kunnen worden.
Hoe graag dat PVDA ook naar een meer communistisch scenario wenst....