Het einde van (voordelige) managementvennootschappen?

Zoals ik al zei :p
Waar trek je dan de lijn? Niet elke vennootschap met maar 1 persoon is daarom een managementvennootschap.
Loodgieters, elektricien, ramenwassers, … just to name e few. Ook ik ben alleen en ik kan mij tov anderen hier wel meer ondernemer noemen, ookal doe ik altijd zogezegd hetzelfde, ik moet zorgen dat mijn klanten bij mij blijven komen of nieuwe klanten zoeken, anders stopt het ook. Ik doe dus ook de nodige investeringen en moeite om dat succesvol te maken, moet ik dan onder dezelfde categorie geplaatst worden als de freelancer die zogezegd het alleen maar doet voor financiele/fiscale optimalisatie?

Waar trek je dan de lijn? Niet elke vennootschap met maar 1 persoon is daarom een managementvennootschap.
Loodgieters, elektricien, ramenwassers, … just to name e few. Ook ik ben alleen en ik kan mij tov anderen hier wel meer ondernemer noemen, ookal doe ik altijd zogezegd hetzelfde, ik moet zorgen dat mijn klanten bij mij blijven komen of nieuwe klanten zoeken, anders stopt het ook. Ik doe dus ook de nodige investeringen en moeite om dat succesvol te maken, moet ik dan onder dezelfde categorie geplaatst worden als de freelancer die zogezegd het alleen maar doet voor financiele/fiscale optimalisatie?

X aantal verschillende klanten per jaar bv.

échte managementvennootschappen werken maar voor 1 grote klant, en wat kleine schnabbelingen on the side.

X aantal verschillende klanten per jaar bv.

échte managementvennootschappen werken maar voor 1 grote klant, en wat kleine schnabbelingen on the side.
Klopt, kan inderdaad maar hoe ver gaan ze daar in. Weet niet of ze dit zo gaan specifieren. Mij niet gelaten, vorig jaar 350tal facturen opgemaakt en btw listing geeft er net geen 100 individuele weer.
Is inderdaad groot verschil met 12-20 facturen en 1-5 klanten.

Gewoon de grens van die fameuze 45k/jaar wat optrekken zou een optie kunnen zijn - als minister op zoek naar geld zou ik die piste op zijn minst eens nader bekijken.

Het is imo normaal dat freelancers, zelfstandigen etc. meer verdienen - maar dat zou in de eerste plaats moeten komen van de prestaties, specifieke kennis, flexibiliteit ... en niet van een uitgekiemd systeem, als de klant dat allemaal wil moet die er maar voor betalen.

Laatst bewerkt:
Ik keer mijzelf geen enkel loon uit omdat het nog steeds een bijberoep is, ookal is het een vennootschap en heeft het proporties groter dan sommige hoofdberoepers. Ik ben een uitzondering dus maar met die 45k ben in dus ook niets.

Gewoon de grens van die fameuze 45k/jaar wat optrekken zou een optie kunnen zijn - als minister op zoek naar geld zou ik die piste op zijn minst eens nader bekijken.

Het is imo normaal dat freelancers, zelfstandigen etc. meer verdienen - maar dat zou in de eerste plaats moeten komen van de prestaties, specifieke kennis, flexibiliteit ... en niet van een uitgekiemd systeem, als de klant dat allemaal wil moet die er maar voor betalen.
Die 45k dient niet om VVPR-bis toe te passen, maar om verlaagde vennootschapsbelasting te krijgen.
Het verschil of je ze nu uitkeert of niet, is klein.
En waarom niet? Wat is dan de definitie wel volgens jou? En hoe maakt De Tijd dan die berekening?
"Een managementvennootschap is een gewone vennootschap dat zich richt op het beheer van andere bedrijven"
Dat is absoluut niet wat IT-freelancers doen he.

Die 45k dient niet om VVPR-bis toe te passen, maar om verlaagde vennootschapsbelasting te krijgen.
Het verschil of je ze nu uitkeert of niet, is klein.

"Een managementvennootschap is een gewone vennootschap dat zich richt op het beheer van andere bedrijven"
Klopt. Een managementvennootschap wordt in de puur fiscale literatuur gezien als de vennootschap die een bestuurder boven zijn operationele vennootschap plaatst om zijn bezoldiging als bedrijfsleider binnen de operationele vennootschap te optimaliseren :). Het zijn vooral die structuren die vandaag onder de loep worden genomen (met veel gedoe rond de managementcontracten en de bezoldiging van de managementvennootschap).

De freelancer die zijn diensten verkoopt aan onafhankelijke klanten staat minder onder discussie.

Letterlijk in De Tijd: "Steeds meer artsen, tandartsen, advocaten, consultants, informatici, bedienden en hoge kaderleden kiezen ervoor een managementvennootschap op te richten."
Klopt. Een managementvennootschap wordt in de puur fiscale literatuur gezien als de vennootschap die een bestuurder boven zijn operationele vennootschap plaatst om zijn bezoldiging als bedrijfsleider binnen de operationele vennootschap te optimaliseren :). Het zijn vooral die structuren die vandaag onder de loep worden genomen (met veel gedoe rond de managementcontracten en de bezoldiging van de managementvennootschap).

De freelancer die zijn diensten verkoopt aan onafhankelijke klanten staat minder onder discussie.
Zie hierboven. Waarom zou een tandarts een extra managementvennootschap bovenop zijn operationele vennootschap oprichten? Dit slaat echt nergens op.

Letterlijk in De Tijd: "Steeds meer artsen, tandartsen, advocaten, consultants, informatici, bedienden en hoge kaderleden kiezen ervoor een managementvennootschap op te richten."

Zie hierboven.
Dan gebruikt De Tijd een verkeerde definitie.
Want een Informaticus, dokter, tandarts, advocaat (al hangt het er daar wat vanaf) kunnen daar evengoed aangevuld worden met vroedvrouwen, verpleegkundigen, metsers, ... Dat zijn gewoon jobs die diensten aanbieden en dus geen managementvennootschappen.

Zie hierboven. Waarom zou een tandarts een extra managementvennootschap bovenop zijn operationele vennootschap oprichten? Dit slaat echt nergens op.
Als dat een tandartsenpraktijk is met meerdere tandartsen, dan is dat gebruikelijke praktijk ;).

Omdat moderne tandartspraktijken vaak vennootschappen zijn van 3-4 verschillende tandartsen.
Idem dokters, advocaten,...

Die 45k is geen verplichting eh; voor de 5k die je daarmee uiteindelijk bespaart hebben ze niet zo heel veel speelruimte om dat omhoog te trekken zonder mensen gewoon de keuze te laten maken om voor de hogere VB op die eerste 100k te kiezen.

Als dat een tandartsenpraktijk is met meerdere tandartsen, dan is dat gebruikelijke praktijk ;).
Omdat moderne tandartspraktijken vaak vennootschappen zijn van 3-4 verschillende tandartsen.
Ok bedankt, dat wist ik niet.

Er staat bij dat ze die cijfers bij Statbel hebben opgevraagd. Iedereen kan die downloaden op de website van Statbel, maar de hamvraag is welke filters ze daarvoor gebruikt hebben. Misschien bepaalde NACE-codes, of vennootschappen die als "Bestuurder" staan op de KBO bij andere vennootschappen?

As je het artikel van de tijd leest dan gaat het wel degelijk ook over gewone vennootschappen van 1 persoon die factureert voor allerhande diensten. De term is managementvennootschap is hier wat slecht gekozen maar het is wel duidelijk dat ze meer bedoelen dan enkel vennootschappen die factureren voor het beheer van andere vennootschappen.

As je het artikel van de tijd leest dan gaat het wel degelijk ook over gewone vennootschappen van 1 persoon die factureert voor allerhande diensten. De term is managementvennootschap is hier wat slecht gekozen maar het is wel duidelijk dat ze meer bedoelen dan enkel vennootschappen die factureren voor het beheer van andere vennootschappen.

En daarnaast doen veel van die vennootschappen de facto nog andere zaken dan enkel factureren voor het beheer van andere vennootschappen.
Kijken naar mezelf of naar mijn omgeving, gaat dat van zuivere consultancy tot interimactiviteiten, van participaties & investeringen tot vastgoed, van verhuur van allerlei goederen tot full service propositions en zelfs tot en met verkoop van goederen (als producent of als doorverkoop).

@mac-bc is daar stappen aan het in zetten en ik hoop oprecht dat zijn zelfstandige plan snel van de grond raakt en hij terug gelukkig kan zijn.
Als de stappen gaan in de richting waarover hij verteld heeft, dan zie ik die zelfstandige activiteit geen positieve invloed hebben op zijn work/life balance. Niet elke zelfstandige activiteit kan vlot aangepast worden aan de noden van het gezin.

Volgorde van belang
Kinderen
Gezin
Uzelf/partner

werk

En dat zeg ik als zelfstandige en als bedrijfsleider van een KMO.

Om het met een belachelijke slogan te zeggen: Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken.
Grotendeels mee eens, maar 't is natuurlijk complexer dan dat. Anders ging ik niet werken :). Je moet gewoon tijd voor alles vinden, maar daarnaast een "vrij potje" hebben dat je kan flexibel besteden aan werk, maar waarbij je indien nodig kinderen, gezin etc prioritair kan stellen.

Als de stappen gaan in de richting waarover hij verteld heeft, dan zie ik die zelfstandige activiteit geen positieve invloed hebben op zijn work/life balance. Niet elke zelfstandige activiteit kan vlot aangepast worden aan de noden van het gezin.

Kun je dat even uitleggen (desnoods in PM) want ik weet niet meer exact wat ik wel of niet had verteld aan jou? Plannen zijn ook nog wat ontwikkeling de laatste maanden dus daar kan ook al wat veranderd zijn.

Kun je dat even uitleggen (desnoods in PM) want ik weet niet meer exact wat ik wel of niet had verteld aan jou? Plannen zijn ook nog wat ontwikkeling de laatste maanden dus daar kan ook al wat veranderd zijn.
Je hebt verschillende keren verwezen naar een groot project in het genre van wat ik doe. Dat zal zowel veel flexibiliteit verwachten van jij naar gasten toe, maar ook extra momenten waar je weeral niet beschikbaar zal zijn voor je gezin. Gezien je beperkte capaciteit om 'stop' te zeggen tegen een werkgever, zal dit dus mogelijk enkel de situatie nog slechter maken. En zonder werkgever zal je inkomen teveel zakken of moet je met personeel werken.

Meer hierover mag je hierover in pm bespreken, dit gaat te veel off topic hier.

Of zoals in Nederland ... daar moet de vennootschap een loon uitkeren "dat minimaal 75 procent bedraagt van het gebruikelijke loon voor de betrekking" (bron). Hoewel dit uiteraard de start is voor veel discussie, zou dit wel een oplossing zijn

Terug
Bovenaan