Het doctoraat (ingenieur vs wetenschappelijke richtingen)

Dag allen,

Ik vroeg mij af of er een verschil in waarde (naar bedrijven toe, academische wereld is me minder relevant) bestaat tussen een doctoraat in een puur wetenschappelijke richting (als chemie of fysica) of een doctoraat in (bio-) ingenieurswetenschappen/industriële wetenschappen?

Als ik naar mijn vrienden kijk die momenteel chemie studeren, is het bijna vanzelfsprekend dat ze een PhD aanvangen na hun master. Dit is in groot contrast tov mijn kennissen die ingenieurs-richtingen volgen.

Zorgt het doctoraat op zichzelf altijd voor meer kansen binnen de bedrijfswereld?
 
Ik vroeg mij af of er een verschil in waarde (naar bedrijven toe, academische wereld is me minder relevant) bestaat tussen een doctoraat in een puur wetenschappelijke richting (als chemie of fysica) of een doctoraat in (bio-) ingenieurswetenschappen/industriële wetenschappen?

In het algemeen niet.
Uitzondering is wanneer je doctoraat rechtstreekse relevantie heeft voor de job die je wil uitoefenen (bv. PhD in oncologie onderzoek => werken in oncologie R&D op zelfde onderwerp).

Zorgt het doctoraat op zichzelf altijd voor meer kansen binnen de bedrijfswereld?

Neen, een incompetente PhD gaat et zelden ver schoppen.
 
Dag allen,

Ik vroeg mij af of er een verschil in waarde (naar bedrijven toe, academische wereld is me minder relevant) bestaat tussen een doctoraat in een puur wetenschappelijke richting (als chemie of fysica) of een doctoraat in (bio-) ingenieurswetenschappen/industriële wetenschappen?

Nop. Er zitten 6 of 8 PhDs in de bureau bij ons. Allemaal iets anders gedaan, no idea what. Nu werken we allemaal op hetzelfde.

Als ik naar mijn vrienden kijk die momenteel chemie studeren, is het bijna vanzelfsprekend dat ze een PhD aanvangen na hun master. Dit is in groot contrast tov mijn kennissen die ingenieurs-richtingen volgen.

Zorgt het doctoraat op zichzelf altijd voor meer kansen binnen de bedrijfswereld?

Zoals Slash hierboven zegt, screw up and you're out. Aangezien ze typisch meer gaan verwachten, ga je minder moeten verkloten om buiten te vliegen...
 
Veel PHd's hier op kantoor ook. Slechts 1 iemand werkt verder (op zelfstandige basis) met betrekking tot zijn PHD
 
bedankt voor de responses!

Waar ik eigenlijk op doelde met het verschil tussen een wetenschappelijke of ingenieur richting, is het feit of een doctoraat in een ingenieurs richting minder relevant is dan in een wetenschappelijke richting? (behalve als de persoon in kwestie richting R&D wilt?)

Wanneer ik de engelstalige literatuur doorzoek met deze vraag, krijg ik soms te lezen dat een ingenieur minder heeft aan een PhD dan een wetenschapper...
 
@SlashDotDash 's antwoord geldt ook voor ingenieurs richtingen: doctoraat heeft over het algemeen weinig meerwaarde tenzij het een zeer specifiek onderwerp is dat in lijn ligt met je job ambities / interesses, of je richting een academische carrière of onderzoek wil gaan.

Daardoor zie je in de meer theoretische / academische ingenieursrichtingen (bv. natuurkunde) over het algemeen meer doctoraten.
 
bedankt voor de responses!

Waar ik eigenlijk op doelde met het verschil tussen een wetenschappelijke of ingenieur richting, is het feit of een doctoraat in een ingenieurs richting minder relevant is dan in een wetenschappelijke richting? (behalve als de persoon in kwestie richting R&D wilt?)

Wanneer ik de engelstalige literatuur doorzoek met deze vraag, krijg ik soms te lezen dat een ingenieur minder heeft aan een PhD dan een wetenschapper...
Het kan ook omgekeerd zijn natuurlijk, waar mensen uit zuiver wetenschappelijke richting liever/meer naar de R&D gaan, waardoor een doctoraat is aangewezen.

Specifiek in België denk ik dat vooral vroeger wel de gangbare mening was dat lic. < ir. < dr. wanneer het op capabiliteiten en doorgroeien aankwam. Maar ik denk dat dit er nu wel grotendeels uit is.

EDIT: ik zou daar aan willen toevoegen dat ik denk dat in Angelsaksische opleidingen ingenieur sowieso meer toegepast is dan hier, door het ontbreken van het onderscheid tussen ing. en ir., waar die laatste bij ons eigenlijk zeer theoretisch is. Dus voor R&D is dat ook anders.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan