Het Conclaaf

Ik denk dat zij best ook veel respect geniet over de partijen heen. Niet altijd makkelijk in te schatten, maar gevoelsmatig zet ik ze ook wel bij de beste politici van het moment. Lijkt me constructief, steeds voor de dialoog kiezend en zelden of nooit vervallend in platitudes.
Zou dat ook niet tegen haar keren op een bepaald moment? Ik herken mezelf er wel in en werd op werk ook vaak als de rustige kalme gezien die nooit in conflict gaat. Maar als je dan in discussie moét gaan moet je die luide dominante steeds vertragen en ontmantelen. In zo'n hevige debatten als in de kamer lijkt me dat geen al te goede eigenschap.

De greins van Alexander de hele tijd. Iemand die de hele tijd zit te grijzen op serieuze onderwerpen vertrouw ik voor geen haar.

(...) De feiten:
2) Bij de nieuwe regeringsonderhandelingen zijn er dan blijkbaar bepaalde beloftes gemaakt door Open VLD naar N-VA toe. Die heeft de Open VLD niet ingelost omdat er intussen een ongeziene crisis was uitgebroken waarbij Open VLD geen tijd wou verspillen aan communautaire spelletjes tussen De Wever en Magnette. Dat zijn de feiten. Dan is er alleen nog discussie over N-VA die beweert dat ze überhaupt niet van plan waren om zwaar op het communautaire in te zetten omwille van die crisis en Open VLD dus hun belofte moest nakomen. Terwij Open VLD het zekere voor het onzekere genomen heeft en toch maar vlug een regering zonder N-VA heeft gevormd, gezien de urgente crisissituatie. Woord tegen woord dus want de werkelijke intentie van N-VA kan niemand achterhalen.
Met die sidenote dat je, gezien het verleden van N-VA, die scepsis van de Open VLD niet ongegrond kunt noemen.

En dààrover dan zo rancuneus zijn?! :wtf:

Volgens mij kunnen we hier nog niet over "de feiten" spreken, we kennen ze nog niet. Ik ben benieuwd naar de keien van de wetstraat in pakweg 2036 waar ze gaan terugkijken op die regeringsonderhandeling. Het is inderdaad apart dat dat "verraad" er zo heeft ingehakt bij de N-VA, en meer specifiek De Wever, dus ik ben wel benieuwd wat daar dan precies is gezegd, beloofd en gedaan. Als je bovendien ook ziet hoe ze vervolgens zijn omgegaan met Rutten, die ze dan nu wel inmiddels terug aan het reanimeren zijn, dan kan je enkel maar uitkijken naar die uitzending want ik vermoed eerlijk gezegd dat clan De Croo daar een enorm vuil spel heeft gespeeld. En daar is in se weinig mis mee, want politiek is een vuil spe.-l.

De Wetstraat in 2036 ... vooral benieuwd naar het post-BDW tijdperk voor N-VA. Francken zal wel in de voetsporen willen treden van De Wever, maar onder hem zie ik die partij toch ook eerder krimpen. Een De Croo, Van Grieken, De Sutter, Hedebouw, Mahdi, ... zijn veel inwisselbaarder dan De Wever.

Zou dat ook niet tegen haar keren op een bepaald moment? Ik herken mezelf er wel in en werd op werk ook vaak als de rustige kalme gezien die nooit in conflict gaat. Maar als je dan in discussie moét gaan moet je die luide dominante steeds vertragen en ontmantelen. In zo'n hevige debatten als in de kamer lijkt me dat geen al te goede eigenschap.
Ja, dat was ook één van de eerste opmerkingen van Goens, denk ik: 'Van iedereen die hier is, ben jij de enige waar niemand problemen mee heeft'

En dan zei ze zelf: 'Is dat positief of negatief?'

Ik kan dat toch appreciëren in politici (of bazen): respectvol, beheerst, niet op de man, geen platitudes, ... betekent niet dat je niet 'hard' kan zijn natuurlijk. Hoe stijf De Sutter haar been kan houden als het er op aankomt, geen idee...

Ja, dat was ook één van de eerste opmerkingen van Goens, denk ik: 'Van iedereen die hier is, ben jij de enige waar niemand problemen mee heeft'

En dan zei ze zelf: 'Is dat positief of negatief?'

Ik kan dat toch appreciëren in politici (of bazen): respectvol, beheerst, niet op de man, geen platitudes, ... betekent niet dat je niet 'hard' kan zijn natuurlijk. Hoe stijf De Sutter haar been kan houden als het er op aankomt, geen idee...
Petra is de enige groen politicus die ik echt en diep respecteer, lijkt me een heel aangenaam en warm mens te zijn.

Petra is de enige groen politicus die ik echt en diep respecteer, lijkt me een heel aangenaam en warm mens te zijn.
Ik heb Björn Rzoska ook altijd weten te appreciëren, die heeft ook diezelfde serene stijl en sérieux, spijtig dat die zich op de lokale politiek gaat toespitsen in Lokeren. Had volgens mij als kandidaat-voorzitter in 2019 het potentieel om het kiespubliek van Groen wat te verruimen en een serieuzer gezicht te geven, het olijke duo van vandaag slaagt daar toch ook niet echt in: https://www.hln.be/aalter/ook-dit-i...aan-kunst-kapot-om-bossen-te-redden~a7c6ae61/ :unsure:

Awel, ik heb exact dezelfde mening. Ik kan niet verder weg staan van de ideologieën van Groen en ik blijf een vreemd gevoel hebben bij mensen die van geslacht veranderd zijn (ik sta ook totaal niet achter dat idee), maar als persoon lijkt ze me een aangenaam mens.

Awel, ik heb exact dezelfde mening. Ik kan niet verder weg staan van de ideologieën van Groen en ik blijf een vreemd gevoel hebben bij mensen die van geslacht veranderd zijn (ik sta ook totaal niet achter dat idee), maar als persoon lijkt ze me een aangenaam mens.

Ik deel ook dat idee. Groen is iets waar ik nooit of te nimmer op zou stemmen. Het groene idee kan ik mee leven, maar de partij Groen is voor mij zelfs niet groen meer. Eens de rode sociale kant groter is dan de groene kant, ben je niet meer groen imo. Dat De Sutter een van onze beste politiekers is, is voor mij een feit, maar ze zit jammergenoeg bij de verkeerde partij. Als je die in interviews vergelijkt met pakweg Tinne, dat niveau is gewoon van een andere planeet.

Bart De Wever blijft Bart De Wever: een intelligente, eloquente persoonlijkheid. Een uitstekende debater. Alles wat je nodig hebt om een "goede" maar vooral populaire politicus te worden. Dus geen wonder dat hij de populairste politicus blijft bij het volk.

Maar Jezus Christus, hoe rancuneus is die man? :wtf: De feiten:
1) De N-VA heeft zélf de stekker uit de regering Michel getrokken (met dé ideale coalitie) omwille van een Marrakeshpact waar moord en brand over werd geschreeuwd maar die eigenlijk door vriend en vijand als een symbooldossier wordt beschouwd. M.a.w. de N-VA heeft uit electorale redenen de regering laten vallen.
2) Bij de nieuwe regeringsonderhandelingen zijn er dan blijkbaar bepaalde beloftes gemaakt door Open VLD naar N-VA toe. Die heeft de Open VLD niet ingelost omdat er intussen een ongeziene crisis was uitgebroken waarbij Open VLD geen tijd wou verspillen aan communautaire spelletjes tussen De Wever en Magnette. Dat zijn de feiten. Dan is er alleen nog discussie over N-VA die beweert dat ze überhaupt niet van plan waren om zwaar op het communautaire in te zetten omwille van die crisis en Open VLD dus hun belofte moest nakomen. Terwij Open VLD het zekere voor het onzekere genomen heeft en toch maar vlug een regering zonder N-VA heeft gevormd, gezien de urgente crisissituatie. Woord tegen woord dus want de werkelijke intentie van N-VA kan niemand achterhalen.
Met die sidenote dat je, gezien het verleden van N-VA, die scepsis van de Open VLD niet ongegrond kunt noemen.

En dààrover dan zo rancuneus zijn?! :wtf: Dat is toch pure realpolitiek zoals we die elke dag overal zien? Het spel van coalitievorming. De intriges. Zich positioneren. Alsof Bart De Wever zelf zo vies is van een gebroken belofte, zelfs zónder urgente crisissituatie.
Ik zou zeggen: Bart De Wever, wees een man, take your losses and move on. Om daar nu zo hoogdravend over te doen is het equivalent van een klein kind die niet tegen zijn verlies kan. Dat maakt hem zo ongeschikt als leidersfiguur.
Als het een symbooldossier is kon men ook zeggen "We stemmen niet voor, we onthouden ons". Blijkbaar ook te moeilijk?

De Croo is zuiver voor zijn postje en carrière gegaan/aan het gaan
Nu is hij een plan/beleid aan het verdedigen/promoten in die discussie, maar vergeet precies wel dat hij al 4j premier is van een regering en de mogelijkheid had om beleid te voeren

Over die regeringsvorming is een boek geschreven op basis van interne bronnen en de hoofdrolspelers hè.

Ik deel de mening van zovelen, De Sutter lijkt me zeer verstandig en aimabel, en als politica kan ik ze wel smaken. Alleen zou ik nooit of te nimmer voor Groen kunnen stemmen.

En ik vind dit erg van mezelf maar als ik haar op tv zie denk ik altijd eerst aan haar transgender-zijn.
Ik denk van mezelf dat ik geen problemen heb met transgenders, maar als Goens bijvoorbeeld zei dat ze de enige vrouw is tussen al die mannen dan heb ik toch even een ackward momentje.

Voorts een paar jaar geleden in dat kasteel overnacht dus heel leuk om dat nog eens terug te zien. Eigenlijk een echt topprogramma.

Voor een Vlaamse meerderheid in de federale regering kijkt De Croo dus per provincie?
In hoeveel scheve bochten kunt ge u wringen

Goens, wat voor leugenaar is dat?
Eerst aan Van Grieken "U heeft zwanworstjes naar kinderen gegooid, daar is een filmpje van"

Om daar 3 zinnen later van te maken dat er geen filmpje is en worsten op borden zijn gelegd
Continu woorden omdraaien of in de mond leggen.

Laatst bewerkt:
Petra De Sutter zit gewoon bij de verkeerde partij, mocht je haar niet kennen en in een debat blind oordelen welke partij ze vertegenwoordigd denk ik echt dat het niet zo duidelijk zou zijn.

Petra De Sutter zit gewoon bij de verkeerde partij, mocht je haar niet kennen en in een debat blind oordelen welke partij ze vertegenwoordigd denk ik echt dat het niet zo duidelijk zou zijn.
Ik denk dat dat eerder te maken heeft met een scheve kijk op de Groenen, het gevolg van jarenlange verkeerde framing. Ge hoeft niet voor de groenen te stemmen, maar de hoeveelheid pek en veren dat die over zich heen hebben gekregen, omdat ze een gemakkelijk doelwit zijn voor zowat elke andere partij, is imo volledig onterecht. Ze leveren door de band genomen integere politiekers op met het hart op de juiste plaats, maar worden continu onterecht gereduceerd tot een dogmatische 1-issue-partij, en ik ben blij dat De Sutter ook hier op het forum op zijn minst een paar ogen is aan het openen.

Dat ze dan ook in 1 ruk een aantal mensen verder op weg kan helpen met het ongemakkelijke gevoel dat ze schijnbaar nog altijd voelen bij het zien van een transgender persoon is alleen maar positief.

Tom Van Grieken heeft een serieuze bolwassing gekregen van De Wever, die duidelijk een categorie hoger verbaal kan boksen, in die mate dat hij 's avonds efkes zijn hart moest gaan luchten bij Goens en dat hij er misschien slecht van ging slapen. Hij was erna ook de hele avond niet meer te zien, stond braaf naar een ketel kokende spaghetti te loeren.

Laatst bewerkt:
Ik heb Björn Rzoska ook altijd weten te appreciëren, die heeft ook diezelfde serene stijl en sérieux, spijtig dat die zich op de lokale politiek gaat toespitsen in Lokeren. Had volgens mij als kandidaat-voorzitter in 2019 het potentieel om het kiespubliek van Groen wat te verruimen en een serieuzer gezicht te geven, het olijke duo van vandaag slaagt daar toch ook niet echt in: https://www.hln.be/aalter/ook-dit-i...aan-kunst-kapot-om-bossen-te-redden~a7c6ae61/ :unsure:

Inderdaad. Die had bovendien ook altijd uitstekende scores voor zijn parlementair werk. Ik heb nog op hem gestemd. Net zoals Luckas Vander Thaelen behoorde hij tot de gematigdere Groen-politici. En daarmee bedoel ik: ecologisch en op klimaatvlak even sterk, maar minder van dat extreem-links op socio-economisch en migratievlak.

Het is uitgerekend dat extreem-links kantje van Groen op socio-economisch vlak die ervoor zal zorgen dat ik niet langer op Groen zal stemmen.

Inderdaad. Die had bovendien ook altijd uitstekende scores voor zijn parlementair werk. Ik heb nog op hem gestemd. Net zoals Luckas Vander Thaelen behoorde hij tot de gematigdere Groen-politici. En daarmee bedoel ik: ecologisch en op klimaatvlak even sterk, maar minder van dat extreem-links op socio-economisch en migratievlak.

Het is uitgerekend dat extreem-links kantje van Groen op socio-economisch vlak die ervoor zal zorgen dat ik niet langer op Groen zal stemmen.

Inderdaad jammer dat de fundi's niet doorhebben dat je geen gelijk moet hebben maar gelijk moet krijgen. Lees: beetje gematigd doen en water in de wijn doen om je andere punten wel erdoor te krijgen. Nu zijn ze zo extreem dat ze niks gedaan krijgen, ook niet hun gematigde punten.

Moest Groen meer gematigd zijn, haalden ze vlot 10-15% en zouden ze effectieve groene dingen gedaan krijgen. Ik zou er zelfs mogelijks op stemmen. Telkens er een duw in die richting komt, komt er een fundi opstaan om het weer in de extreme richting te duwen. OF een zelf-sabbotage die alle verbeelding tart.

Ik zag net een reclame op facebook passeren 'Ik moet juist niks' van Jeremy. "Ik doe mijn snor niet weg". Dan denk ik, ja jong. Daar ga je nu eens stemmen mee winnen. Heeft iemand Jeremy al gehoord de laatste 4 weken waar hij niet over zichzelf moppert, "niks moet", "weg met VB" en "wij zijn de democratie". Maar wat is het programma en standpunt van Groen. Ik zou het niet weten. 6% in de recente peiling. Pwapwapwa.

Als het een symbooldossier is kon men ook zeggen "We stemmen niet voor, we onthouden ons". Blijkbaar ook te moeilijk?

De Croo is zuiver voor zijn postje en carrière gegaan/aan het gaan
Nu is hij een plan/beleid aan het verdedigen/promoten in die discussie, maar vergeet precies wel dat hij al 4j premier is van een regering en de mogelijkheid had om beleid te voeren

Dat is het N-VA narratief (en dus bullshit :unsure: ).

De postjes, de postjes, ... Alsof het populair is als politicus om postjes te bezetten. :sarcastic:
Elk onderzoek wijst uit dat je je verbrandt aan de macht. Het is dus electoraal veel makkelijker om in de oppositie te blijven zitten (Vlaams Belang) of stekkers uit regeringen te trekken omwille van een populair idee (N-VA). Maar ik ben verdomd blij dat er partijen zijn die hun verantwoordelijkheid hebben genomen na tig dagen onderhandelen, op het moment dat er een urgente crisis uitbrak.

Is het ideaal om met 7 partijen te regeren? Uiteraard niet. Je weet al op voorhand dat je het verwijt zal krijgen om slechts een fractie van uw verkiezingsprogramma te kunnen uitvoeren. Maar ik ben toch blij dat er nog mensen zijn die zich constructief willen opstellen.

Over die regeringsvorming is een boek geschreven op basis van interne bronnen en de hoofdrolspelers hè.

Verklaar u nader.

Soms denk ik dat Groen wat overdrijft met hun focus op die inclusiviteit thematiek maar als ik dan sommige reacties hier zie over De Sutter haar geslacht, is er toch nog veel werk aan de winkel hoor.

Dat is het N-VA narratief (en dus bullshit :unsure: ).

De postjes, de postjes, ... Alsof het populair is als politicus om postjes te bezetten. :sarcastic:
Elk onderzoek wijst uit dat je je verbrandt aan de macht. Het is dus electoraal veel makkelijker om in de oppositie te blijven zitten (Vlaams Belang) of stekkers uit regeringen te trekken omwille van een populair idee (N-VA).

Dat is ook niet helemaal waar hé Mac.

Want je gooit hier het individuele nu ook op één hoop met de partij. OpenVLD heeft niet bepaald gescoord met zijn deelname en dat zal op 9 juni te zien zijn, klopt.

Maar een De Croo heeft nu wel die titel van (ex-)premier. Dat is voor altijd. Die heeft naam gemaakt, vooral ook in het buitenland. De contacten die je doorheen de jaren kan leggen in zo'n topfunctie zijn op individueel vlak van goudwaarde. Een Rutte is nu topkandidaat om baas van de NAVO te worden, dat was hij niet geweest moest hij altijd in de Nederlandse oppositie gebleven zijn. Je bekomt geen Europese of andere internationale topfunctie door nooit bestuurd te hebben.

We zullen eens zien waar De Croo binnen dit en 10 jaar allemaal nog gezeten heeft. Het zal niet gewoon schepen van Brakel zijn...

De Sutter zou ook gewoon die partij moeten leiden. Ik moet van de partij niks hebben, heb er ideologisch amper overeenkomsten mee, maar als je haar vergelijkt met het olijke duo dat nu de teugels in handen heeft... En lijkt me ook gewoon een vrouw waar je bruggen mee kan bouwen, dat denk ik dan niet van Van Eeckhout / Naji.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan