Ik 'had' zwaar astigmatisme en -7.5. Bij Pearl hebben ze met 4 mensen mijn ogen proberen meten en het is hun nooit gelukt.
Ze hebben dat toegegeven en gezegd, ga naar een oogarts wij kunnen het niet.
Altijd heel raar gevonden.
...
Ik weet niet wat astigmatisme is, behalve het sumiere wat ik zo 1-2-3 met google kan vinden. Een cylindrische afwijking is dan ook een astigmatisme?
Ja, Pearl.. de hadden/ hebben de naam slordig te zijn, maar oogheelkunde die hebben voor mij weer de naam niet nauwkeurig genoeg te zijn.
De hele schooltijd ben ik bij oogheelkunde geweest die alleen de ogen druppelden en vervolgens keken wat de sterkte zou zijn. En daarbij dus ook geen onderscheid maakten tussen lezen en veraf: ik kreeg 1 sterkte mee. Nu blijkt voor beiden ogen dus een flink plus bril nodig, leesdeel én veraf. Ik kreeg dus een recept mee dat aan mijn zicht niets verbeterde, laat staan het cylinder en prisma deel ervan oploste. Dus, als je het deel van mijn leesbril optelde met dat voor veraf, kwam je op het getal van oogheelkunde.
Van nature zie ik alles dubbel met 1 oog en met het andere oog overal een schaduwrand, geen diepte (prisma) en iets dat ik niet goed weet te omschrijven maar wat dus opgelost wordt met een cylinder. Een romeinse 1 ziet er uit als een dansende romeinse 3.
Dus ik was weer bij oogheelkunde geweest, ging naar de opticien in de buurt om naar monturen te kijken, die ving het gesprek tussen mijn moeder en mij hierover op en kwam met de gouden tip: een oogarts die nog op ouderwetse manier werkte (niet dmv oogdruppels maar door de tijd te nemen en met verschillende lenzen de sterkte vast te stellen). Die man is nu met pensioen en heeft zijn praktijk overgedaan aan iemand in Antwerpen. Hoewel mijn ogen al jaren stabiel zijn, toch daar eens mijn ogen eens laten opmeten.
Trouwens, deze oogarts liet de opticien mijn bril naar hem opsturen om ‘m te controleren. De bril is wel eens terug geweest omdat het niet klopte met het recept. Deze oogarts had ook een lijst van opticiens die goed werk afleverde. En hij vroeg ook altijd naar welke opticien je ging en dan kreeg je een instemmende knik, een “probeer het maar en laat de bril nog even door mij controleren” of een alternatief.