Het brillen topic - bril op sterkte en zonnebril

De mijne is 6j van zeiss. Dito. Maar begin het wel vervelend te vinden en ga nieuwe bestellen.
Door mijn verdunning en astigmatisme kost het wel veel (750) voor een paar glazen.
Ja, op mijn vorige begon ik het eigenlijk ook wel vervelend te vinden. Ik ga proberen van er bij deze toch wel iets meer op te letten.
750€ is nog "redelijk". Bij mijn huidige bril was het 650€ per glas (maximaal verdund, alle coatings, multifocaal en fotochromatisch). Chance dat er nog een promo was in oktober van 1 + 1 glas gratis bij Zeiss.

Toch wel een zeer vreemde uitspraak. Er is geen enkele reden waarom een meting door een goed opgeleide opticien minderwaardig zou zijn dan die van een oogarts.
Sterker nog iedereen is gebaat bij de meting te laten uitvoeren door een opgeleide opticien en de oogarts enkel nog in te schakelen voor hetgeen ze echt die opleiding tot oogarts gevolgd hebben, oogziektes en afwijkingen.

De toestellen die beide gebruiken zijn identiek, de methode ook.
Maar de voorwaarde is uiteraard wel dat de opticien opgeleid is. En dus geen zuivere montuurschuiver is.
Ben nu tijdje geleden voor mijn 40ste eens een volledige checkup laten doen door oogarts en dat is inderdaad gewoon een totaal ander onderzoek dan een opticien die enkel je dioptrie meet. Die meet oogdruk (pufje lucht), microscopisch onderzoek om cataract, maculadegeneratie en glaucoom te bekijken. Allez dat zal die oogarts zijn bankrekening wel spekken maar als het enkel voor dioptrie is is een gewone opticien zeker voldoende geschoold en is dan nog eens gratis.

Na 7j naar oogarts: ogen zijn stabiel (y)
Wel eens nieuwe glazen laten steken, staan vol met microkrassen/ zo een waas op.

Zoon mag vanaf 5j al getest worden. Zullen dat volgend jaar eens doen ( ik heb astimagtisme, en bij mij paar jaar te laat gezien ).
Wil niet dezelfde fout maken als mijn ouders.

Ze kunnen dat normaal toch al vroeger testen, niet?
Hier bij de zoon vastgesteld op 2,5 jaar. De oogtest bij kind en gezin was afwijkend. Doorgestuurd naar oogarts en daar astigmatisme vastgesteld. Wij hadden er zelf bij hem nog niets van opgemerkt.

Ze kunnen dat normaal toch al vroeger testen, niet?
Hier bij de zoon vastgesteld op 2,5 jaar. De oogtest bij kind en gezin was afwijkend. Doorgestuurd naar oogarts en daar astigmatisme vastgesteld. Wij hadden er zelf bij hem nog niets van opgemerkt.
Welja bij K&G was alles ok. Ga er vanuit dat de oogarts wel nog wat beter en meer test dan K&G.
Voor de moment denk ik wel dat alles ok is, want die ziet dingen waar 2 x moeten achter zoeken :crazy: wat moet het leuk zijn om alles te kunnen zien.

Enfin, dag 5 met de multifocale glazen en ik loop nog steeds half ongemakkelijk. Ik merk wel dat ik er goed en scherp mee zie als ik door het juiste gedeelte kijk maar maar echt gewoon ben ik het nog niet. Ik hoop dat het volledig weg is tegen de 2 weken die ze zeggen dat het kan duren.
Ook is mij opgevallen dat de verdonkerende glazen niet veel effect hebben in de auto omdat de voorruit al een UV filter heeft. Spijtig, maar als het echt nodig is heb ik nog mijn zonnebril op sterkte in de auto liggen.
2 weken ondertussen met de multifocale glazen en de gewenning is al redelijk ok. Ik ben niet meer ongemakkelijk en heb zo goed als nergens meer last van. Het enigste vervelende is dat ik wel iets meer mijn hoofd moet draaien om bepaalde dingen scherp te zien.

Te veel inspanning maakt de ogen lui

Is dat echt zo? Ik ben namelijk bijna 50 jaar. Ik ben al sinds mijn jeugd uren en uren op een scherm of boek aan het turen.

Voor dichtbij heb ik nog steeds géén enkele bril.
Voor ver te kijken heb ik inderdaad -1,25 aan beide ogen maar in praktijk zet ik zelden mijn bril op. (-1,25 is peanuts)
Contactlenzen heb ik niet eens.

Maar ik kom inderdaad ook nog redelijk veel buiten. De huidige jeugd zit dan misschien nog veel meer achter een scherm te turen? TE is TE hé.

Laatst bewerkt:
Ik heb -5,5 rechts en -5 ofzo links. Ik heb naast mijn gewone bril nog een koersbril op sterkte, handig want dan hoef ik niet met lenzen bezig te zijn wanneer ik een toertje doe buiten. Het nadeel daarvan is wel dat wanneer ik na de rit een pot ga drinken , ik daar met een donkere koersbril aan binnen op café zit en dat dat een beetje een raar zicht is. Maar ik zie niet goed zonder bril dus die afdoen is geen optie en ik kan moeilijk elke keer ik een caféstop maak nadien mijn gewone bril ook nog meenemen. Nuja, in de zomer heb ik dat probleem minder want dan zit ik meestal buiten om ene te drinken, op een terras val je niet echt uit de toon met een koersbril aan.

Welke microvezeldoekjes gebruiken jullie om de bril te poetsen?
Heb net een nieuwe bril en wil toch mijn best doen om die zo lang mogelijk laten mee te gaan. Met de vorige gebruikte ik van die vochtige brildoekjes, maar ik zag toch serieuze aantasting aan de coating.

Heb net een nieuwe bril en wil toch mijn best doen om die zo lang mogelijk laten mee te gaan. Met de vorige gebruikte ik van die vochtige brildoekjes, maar ik zag toch serieuze aantasting aan de coating.
Gewoon die wat bij de bril zit.

Ik heb er enkele van bij de opticien. Die vochtige doekjes geven gegarandeerd ook krassen op termijn.

Ja, er wordt voor die doekjes gewaarschuwd omdat in sommige soms te agressieve producten zit verwerkt. Nu gebruik ik een oude zachte katoenen doek die alleen voor mijn bril is icm spul om de bril mee schoon te maken. Dat koop ik dan wel bij de opticien, een grote fles, en overal in het huis kleine navulspuitflesjes. Ook kreeg ik de tip van een opticien om mijn bril met de ouderwetse groene dreft (afwasmiddel) onder de kraan met koud water te wassen. (Of, als je niet thuis bent, zachte handzeep, zacht voor de handen dus). De andere varianten zouden niet geschikt zijn. Tot nu toe geen problemen mee gehad.

Ik heb ook wel eens aan de opticien gevraagd of mijn bril daar schoongemaakt kan worden. Soms doen ze dat, als er tijd is.. punt is dat ze de bril zo poetsen dat de glazen, net als bij een ballon waar je over wrijft, geladen wordt waardoor het juist stofdeeltjes aantrekt.

Ja, er wordt voor die doekjes gewaarschuwd omdat in sommige soms te agressieve producten zit verwerkt. Nu gebruik ik een oude zachte katoenen doek die alleen voor mijn bril is icm spul om de bril mee schoon te maken. Dat koop ik dan wel bij de opticien, een grote fles, en overal in het huis kleine navulspuitflesjes. Ook kreeg ik de tip van een opticien om mijn bril met de ouderwetse groene dreft (afwasmiddel) onder de kraan met koud water te wassen. (Of, als je niet thuis bent, zachte handzeep, zacht voor de handen dus). De andere varianten zouden niet geschikt zijn. Tot nu toe geen problemen mee gehad.

Ik heb ook wel eens aan de opticien gevraagd of mijn bril daar schoongemaakt kan worden. Soms doen ze dat, als er tijd is.. punt is dat ze de bril zo poetsen dat de glazen, net als bij een ballon waar je over wrijft, geladen wordt waardoor het juist stofdeeltjes aantrekt.
nah dat doe ik al jaren en die coating op de glazen vliegt er na 2-3 jaar ook gewoon af.

Serieus? Ik heb deze bril al een jaar of 10 en de coating zit er nog gewoon op. Wel een kras, die
hinderlijk is, dus ik wil weer een nieuwe bril.
Nieuwe glazen kan ook natuurlijk :biglaugh:

Ik heb net in mijn 25 jaar oude Ray-ban zonnebril nog eens nieuwe glazen laten steken. Dat montuur heeft al keiveel afgezien maar doet het nog steeds goed dus waarom vervangen.
Daarnaast heb ik ook wel nog twee andere zonnebrillen op sterkte omdat ik graag eens afwissel. Zelfde met de gewone bril, daar heb ik er ook twee paar van.

Nieuwe glazen kan ook natuurlijk :biglaugh:

Ik heb net in mijn 25 jaar oude Ray-ban zonnebril nog eens nieuwe glazen laten steken. Dat montuur heeft al keiveel afgezien maar doet het nog steeds goed dus waarom vervangen.
Daarnaast heb ik ook wel nog twee andere zonnebrillen op sterkte omdat ik graag eens afwissel. Zelfde met de gewone bril, daar heb ik er ook twee paar van.
Uh ja, daar zeg je wat. Niet eerder zo gedacht, eigenlijk. De glazen zijn zo duur itt het montuur. Mag ik vragen hoe duur de jouwe zijn? De mijne gemiddeld €1000 (prisma, cylinder, +7, ontspiegeld en glazen worden dunner gemaakt (ik weet niet hoe het heet, dus noem het even zo) anders krijg je dikke glazen met +7). Maw het montuur maakt niet zoveel verschil.

Hier ondertussen 20 jaar een bril, maar ogen zijn al lang stabiel.
Ik overweeg al een tijdje om te laten laseren (een bril heeft toch nadelen, en ik heb een fobie om mijn ogen aan te raken, dus geen lenzen), maar het blijft wel een serieuze drempel.

Ook het feit dat iedereen mij al 20 jaar met bril kent...

Waarschuwing voor mensen die bij Pearl klant zijn.

Even een kopie paste van mijn post in het Laserbehandeling topic:

Context: Voor een lasik oogoperatie te mogen doen, gebeuren er veel testen;
Ik droeg een bril, na de testen vroegen ze of dit wel mijn bril was. Huh? Ja, natuurlijk, waarom zou ik iemand anders zijn bril aanhebben. Bleek dat mijn bril links -1.25 en rechts -1 te zwaar gecorrigeerd werd. Meteen een verklaring voor de vele hoofdpijn erbij. Er is schade aan de linkse oogzenuw (geen impact voor de lasik procedure) hierdoor, opvolgen of dit na 1 jaar zal beteren, gelijk blijven of slechter worden. Uiteraard is mijn echte dioptrie gelaserd - voor alle duidelijkheid.
Bij deze een oproep aan iedereen die ooit bij een keten die iets met parels te maken heeft een bril hebben gekocht - ga asap langs bij een echte professionele optiek voor een meting.
Ik 'had' zwaar astigmatisme en -7.5. Bij Pearl hebben ze met 4 mensen mijn ogen proberen meten en het is hun nooit gelukt.
Ze hebben dat toegegeven en gezegd, ga naar een oogarts wij kunnen het niet.

Altijd heel raar gevonden.

Ik heb trouwens van nature zeer lange wimpers. Die schuurde bij het knipperen tegen het brilglas aan, met als gevolg na 1 a 2 jaar gigantische waas en krassen op die glazen aan de binnenkant. Heel frustrerend.

Hier trouwens al 10 jaar gelaserd. Doodangsten uitgestaan maar het was het zo hard waard! De luxe en comfort die je daarmee krijgt is onbetaalbaar, zeker als je op gigantische sterktes zat zoals mij.

Voor het eerst in mijn leven de klok naast mijn bed kunnen lezen
Voor het eerst de juiste shampoo nemen in de douche
...

Laatst bewerkt:
Ik 'had' zwaar astigmatisme en -7.5. Bij Pearl hebben ze met 4 mensen mijn ogen proberen meten en het is hun nooit gelukt.
Ze hebben dat toegegeven en gezegd, ga naar een oogarts wij kunnen het niet.

Altijd heel raar gevonden.

...

Ik weet niet wat astigmatisme is, behalve het sumiere wat ik zo 1-2-3 met google kan vinden. Een cylindrische afwijking is dan ook een astigmatisme?

Ja, Pearl.. de hadden/ hebben de naam slordig te zijn, maar oogheelkunde die hebben voor mij weer de naam niet nauwkeurig genoeg te zijn.

De hele schooltijd ben ik bij oogheelkunde geweest die alleen de ogen druppelden en vervolgens keken wat de sterkte zou zijn. En daarbij dus ook geen onderscheid maakten tussen lezen en veraf: ik kreeg 1 sterkte mee. Nu blijkt voor beiden ogen dus een flink plus bril nodig, leesdeel én veraf. Ik kreeg dus een recept mee dat aan mijn zicht niets verbeterde, laat staan het cylinder en prisma deel ervan oploste. Dus, als je het deel van mijn leesbril optelde met dat voor veraf, kwam je op het getal van oogheelkunde.
Van nature zie ik alles dubbel met 1 oog en met het andere oog overal een schaduwrand, geen diepte (prisma) en iets dat ik niet goed weet te omschrijven maar wat dus opgelost wordt met een cylinder. Een romeinse 1 ziet er uit als een dansende romeinse 3.

Dus ik was weer bij oogheelkunde geweest, ging naar de opticien in de buurt om naar monturen te kijken, die ving het gesprek tussen mijn moeder en mij hierover op en kwam met de gouden tip: een oogarts die nog op ouderwetse manier werkte (niet dmv oogdruppels maar door de tijd te nemen en met verschillende lenzen de sterkte vast te stellen). Die man is nu met pensioen en heeft zijn praktijk overgedaan aan iemand in Antwerpen. Hoewel mijn ogen al jaren stabiel zijn, toch daar eens mijn ogen eens laten opmeten.

Trouwens, deze oogarts liet de opticien mijn bril naar hem opsturen om ‘m te controleren. De bril is wel eens terug geweest omdat het niet klopte met het recept. Deze oogarts had ook een lijst van opticiens die goed werk afleverde. En hij vroeg ook altijd naar welke opticien je ging en dan kreeg je een instemmende knik, een “probeer het maar en laat de bril nog even door mij controleren” of een alternatief.

Laatst bewerkt:
Hier trouwens al 10 jaar gelaserd. Doodangsten uitgestaan maar het was het zo hard waard! De luxe en comfort die je daarmee krijgt is onbetaalbaar, zeker als je op gigantische sterktes zat zoals mij.

Voor het eerst in mijn leven de klok naast mijn bed kunnen lezen
Voor het eerst de juiste shampoo nemen in de douche
...

Ja, daar denk ik ook wel eens aan. Mag ik daar eens wat over vragen? Dat kan ook privé, trouwens als je dat liever wilt.

Terug
Bovenaan