Herfst & winter 2024/25

Het is niet 1 jaar. Dit wordt de derde extreem sombere winter op rij.

.....

De vraag is: hoeveel te sombere winters op rij moeten er zijn voor we openlijk mogen zeggen dat dit effectief ons nieuwe klimaat wordt?
Dat is idd de vraag. Tjah, dat laat ik aan het KMI en onderzoekers over.
Werk aan de winkel wel voor KMI en weerdiensten en wetenschappers wereldwijd.
En betreft de opwarming idem. CO2 onderzoek in ijslagen tot 800 000 jaar oud (recenter zelfs 1.5 miljoen jaar dacht ik) toonden al hogere concentraties CO2 aan heel lang geleden, en mogelijks warmere periodes met oa smeltende gletsjers. De vraag is dan, wanneer kantelt de balans te veel als we als mens daarbij nog eens uitstoot creëren van broeikasgassen etc.

Laatst bewerkt:
Het echte probleem is volgens mij dat hoe langer dit aansleept, hoe moeilijker het wordt om ooit terug te keren naar normale waarden.
We hebben een gans decennium verloren met het idee dat we nog konden terugkeren naar normale waarden, met klimaatakkoorden die niets opgeleverd hebben. Meer zelfs: het opschonen van de lucht boven de oceaan - een van de weinige successen van die akkoorden - leidt er net toe dat de oceaan nu nog sneller opwarmt dan voorheen!

We moeten niet meer nadenken over hoe we het gaan voorkomen. We moeten denk ik ook niet terug kostbare jaren verliezen met de vraag of de natuur het gaat compenseren door bv veel meer hogedrukgebieden boven Europa te zetten, om de neerslag op afstand te houden. Ik denk dat we vooral moeten uitgaan van het slechtst mogelijke scenario, en hopen dat het uiteindelijk niet zo erg wordt. De vraag waar we echt mee moeten bezig zijn is hoe we de gevolgen, die er al deels zijn en waarvan er nog gaan komen, nu gaan opvangen.

Er is nood aan urgentie. Hoe sneller we daarmee beginnen, hoe beter. We zullen misschien geluk hebben dat we dit jaar meer hogedruk zullen hebben dan de vorige 2 jaar. Want hogedruk is back in town: na 2 jaar met lagedruk zitten nu al aan de vierde opeenvolgende maand met overwegend hogedruk. We zullen dan misschien zelfs een mooi en relatief droog voorjaar en zomer krijgen dit jaar, maar dat is uitstel: tegen volgend jaar is de oceaan weer zoveel warmer - als we dan terug veel lagedruk gaan krijgen gaat dat jaar nog natter eindigen dan 2024.

Na twee relatief droge zomers (zonder records te breken) was er al genoeg urgentie om een droogtecommissie op te richten. Voor neerslag ligt de lat daarentegen duidelijk veel hoger. Als het absolute record neerslaghoeveelheid 2 keer kort na elkaar gebroken wordt, gaat de discussie dan eindelijk mogen beginnen?

Laatst bewerkt:
We kunnen alweer een kruis maken over de winter vanaf morgen. De herfst komt er weer aan.
Ik hoop dat de weergoden zich herpakken in het voorjaar, weer een nat voorjaar zoals de twee vorige jaren daar zit ik toch niet op te wachten.

De modellen zitten er weer al dagenlang grandioos naast. En wat erger is, ze blijven volharden in de boosheid en opklaringen geven die er niet zijn en ook niet gaan komen. Daar is maar 1 mogelijke verklaring voor en dat is dat minstens een deel van hun inputparameters fundamenteel verkeerd zijn. Je ziet daar ook members compleet absurde berekeningen doen.

Ik heb de computermodellen nog nooit zo'n slechte voorspellingen zien doen als de voorbije paar maanden, eigenlijk bijna het voorbije jaar zelfs. Zelfs Armand Pien deed het beter en dat wil al wat zeggen... En dat in de tijd van AI... Enige wat je kan doen is zelf naar de kaarten kijken en deze proberen te her-interpreteren want met de pluimverwachting ben je weinig tot niets.

Er waren toch meer muggen dan andere jaren.
Door de natte zomer en alle natte maanden die er aan voorafgingen.
Muggen houden van zacht en vochtig weer.
Als de zomer droog en heet is gaan er veel minder muggen zijn.

Mijn indruk was dat het lokaal sterk verschilde. Bij mij thuis waren er opvallend weinig muggen de afgelopen zomer, en ongelofelijk weinig wespen. Maar als je dan ging wandelen in het bos was het bij momenten niet te doen qua muggen.

Zal te maken hebben met stilstaand water, en ja, dat was er genoeg op sommige plekken na de "lente" van 2024.

De modellen zitten er weer al dagenlang grandioos naast. En wat erger is, ze blijven volharden in de boosheid en opklaringen geven die er niet zijn en ook niet gaan komen. Daar is maar 1 mogelijke verklaring voor en dat is dat minstens een deel van hun inputparameters fundamenteel verkeerd zijn. Je ziet daar ook members compleet absurde berekeningen doen.

Ik heb de computermodellen nog nooit zo'n slechte voorspellingen zien doen als de voorbije paar maanden, eigenlijk bijna het voorbije jaar zelfs. Zelfs Armand Pien deed het beter en dat wil al wat zeggen... En dat in de tijd van AI... Enige wat je kan doen is zelf naar de kaarten kijken en deze proberen te her-interpreteren want met de pluimverwachting ben je weinig tot niets.

Ik ben zeer nieuwsgierig of ik vandaag de zon zal zien of niet. Men is daar van vorige week al over bezig, dat we opklaringen zouden krijgen.

Bram Verbruggen zei ook begin vorige week al dat de sneeuwmannen allemaal gesmolten zouden zijn. Maar ik zag gisteren nog steeds hoopjes sneeuw liggen.

Ik ben zeer nieuwsgierig of ik vandaag de zon zal zien of niet. Men is daar van vorige week al over bezig, dat we opklaringen zouden krijgen.

Bram Verbruggen zei ook begin vorige week al dat de sneeuwmannen allemaal gesmolten zouden zijn. Maar ik zag gisteren nog steeds hoopjes sneeuw liggen.
We hebben een aantal zeer kille dagen gehad die volgens de eerdere voorspellingen zacht en zonnig moesten verlopen.

We hebben een aantal zeer kille dagen gehad die volgens de eerdere voorspellingen zacht en zonnig moesten verlopen.
Inderdaad, 3 ijsdagen op rij gehad in Ukkel. Geen idee hoelang dat eigenlijk al geleden was, aangezien het al van de winter van 2012-13 geleden was dat we nog eens meer dan 6 ijsdagen hadden in totaal. Op dit moment zitten we "al" aan 4 ijsdagen. (Kan natuurlijk perfect zijn dat we geen ijsdagen meer krijgen deze winter...)

Inderdaad, 3 ijsdagen op rij gehad in Ukkel. Geen idee hoelang dat eigenlijk al geleden was, aangezien het al van de winter van 2012-13 geleden was dat we nog eens meer dan 6 ijsdagen hadden in totaal. Op dit moment zitten we "al" aan 4 ijsdagen. (Kan natuurlijk perfect zijn dat we geen ijsdagen meer krijgen deze winter...)
Niet zo lang denk ik, volgens mij van 2021, ik herinner mij in dat coronajaar dat er toch een 5-6 dagen sneeuw heeft gelegen. Nadien werd het dan extreem zacht met temperaturen tot boven 18°C.

Daar is maar 1 mogelijke verklaring voor en dat is dat minstens een deel van hun inputparameters fundamenteel verkeerd zijn.
Zijn ze dan verkeerd? En is dat de enige verklaring? Zou het niet eerder zijn dat ze gewoon geen enkele houvast hebben om te voorspellen met de huidige toestand van de atmosfeer, die nog nooit gemeten is in dit land (wat niet betekent dat het nog nooit voorgekomen is, maar dus niet in de laatste 200 jaar).

Hoe werken ze als ze geen houvast hebben? Werken ze met extrapolatie? Dan gaan je foutmarges meteen spectaculair omhoog natuurlijk.

Er is ook geen linear verband tussen meer neerslag en meer bewolking. Zoals ik al eens zei: x meer neerslag zorgt niet voor x meer bewolking; x meer neerslag zorgt voor x*y meer bewolking waarbij er momenteel dus geen houvast is om iets van indicatie te hebben van wat y ongeveer zou kunnen zijn nu (en waarbij y op zich ook nog eens elke seconde varieert).

Verder zijn het ook stugge modellen die niet meteen leren uit fouten, maar pas bij de volgende update van het model. AIFS heeft daar wel een groot voordeel dat die veel sneller leert uit fouten.

Ongedierte? Ik heb vorige zomer nog nooit zo weinig ongedierte gezien, en we hadden een zachte winter.

En zo waren er in 2024 nog wel een paar artikels te vinden. Combinatie van een zachte winter, waardoor ze meer kweken en een te vochtige periode, waardoor gewassen vaak bleven staan en ze dus enorm veel voedsel vinden. Het lijkt me niet wenselijk dat 2 jaar op rij te hebben.

Daarnaast zat het bijna het hele jaar vol muggen.

Zijn ze dan verkeerd? En is dat de enige verklaring? Zou het niet eerder zijn dat ze gewoon geen enkele houvast hebben om te voorspellen met de huidige toestand van de atmosfeer, die nog nooit gemeten is in dit land (wat niet betekent dat het nog nooit voorgekomen is, maar dus niet in de laatste 200 jaar).

Hoe werken ze als ze geen houvast hebben? Werken ze met extrapolatie? Dan gaan je foutmarges meteen spectaculair omhoog natuurlijk.

Er is ook geen linear verband tussen meer neerslag en meer bewolking. Zoals ik al eens zei: x meer neerslag zorgt niet voor x meer bewolking; x meer neerslag zorgt voor x*y meer bewolking waarbij er momenteel dus geen houvast is om iets van indicatie te hebben van wat y ongeveer zou kunnen zijn nu (en waarbij y op zich ook nog eens elke seconde varieert).

Verder zijn het ook stugge modellen die niet meteen leren uit fouten, maar pas bij de volgende update van het model. AIFS heeft daar wel een groot voordeel dat die veel sneller leert uit fouten.
Een model voorspelt weer xyz op basis van parameters abcde.
Het kan zowel foutlopen op het niveau van de parameters (inschattingen) als in de vertaling ervan naar het weer toe. In de praktijk gebeuren beide.

Goede illustratie zijn de periodes van hoge druk sinds pakweg november. In verhouding hadden die volgens de modellen veel meer zonnige dagen moeten opleveren. Maar die kwamen er dus niet. Tel er 10 over een periode van 3 maanden en het zal veel zijn. Dan vaak nog sterke regionale verschillen.

Het is niet moeilijk om te zien waar het verschil ligt tussen theorie en praktijk, het volstaat door het raam te kijken. In dit geval ook niet moeilijk om te zien waar de 'fout' lag, namelijk het totaal verkeerd inschatten van de luchtvochtigheid/dauwpunt. Zit daarmee verkeerd in je input en de rest van je voorspelling mag al meteen de prullenbak in: m.a.w. je voorspelt zon maar wat je krijgt is lage bewolking, nevel, mist en inversie.
En dag na dag na dag na dag steeds dezelfde fout. Dat die dingen anno 2025 nog niet zelflerend zijn gezien de gigantische hoeveelheden beschikbare data snap ik toch niet. De kwaliteit van de voorspellingen zou moeten verbeteren maar ik zie eerder het tegendeel.

Sowieso is er voor periodes van 5 dagen en langer extrapolatie o.b.v. gemiddelden want de input is op die termijn niet betrouwbaar. En wat we intussen al weten, is dat die gemiddelden op zich ook maar weinig meer zeggen. Vandaar automatisch hoe langer, hoe meer nattevingerwerk. Dat zijn dus de groene lijntjes in de pluim die alle kanten op schieten naarmate de termijn langer wordt.

We zitten nu in de overgang van hogedruk naar lagedruk, met al genoeg wind om de mist op te klaren. Dus even kunnen we zien hoe de voorbije dagen verlopen zouden zijn als er niet al dat vocht gevallen was de voorbije maand (en maanden).

Maar morgen zitten we volop onder de lagedruk en dus opnieuw grijs, weliswaar een ander soort grijs, en nu ook weer regen en wind, en dat voor zeker een week. De verwachte neerslaghoeveelheden zijn weeral niet min.

Overigens zitten we al in de laatste decade van deze maand, en we hebben nog niet eens de helft van de normale zonuren bereikt. We gaan wederom richting een flink somber maandje. De normale neerslaghoeveelheid, die is natuurlijk wel weer al lang binnen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan