Herfst & winter 2024/25

De zonnige zondag blijft precies ook niks meer van over? De modellen hebben het echt moeilijk met deze bewolking te voorspellen...

Hopelijk hebben degene die al weken riepen om koude genoten van een dag als vandaag.
Vanaf woensdag terug positieve temperaturen en wat regen om het zout weg te spoelen, ik kijk er al naar uit!

regen om het zout weg te spoelen, ik kijk er al naar uit!
Ik niet.

De maand is nu al te nat. Nog hogere abnormale waardes zijn niets om "naar uit te kijken" (tenzij het over zon gaat).
Regen die de komende dagen valt kan daarna weer dagenlang mist/grijs weer veroorzaken als hogedruk terug komt. Die regen kan echt het verschil maken en voor grijs weer zorgen als het anders zonnig ging zijn (afh van hoe sterk de hogedruk is). Alhoewel dat misschien in januari wel niet echt bepalend is gezien er sowieso maar weinig opdroogt.

Dus nee, de regen hoeft voor mij echt niet. De zachte temperaturen ook niet. De wind al zeker niet.

Van mij moet dat zachte weer ook niet, meer ongedierte na een zachte winter. Die paar koude dagen die we nu gehad hebben dat is ook niet genoeg, zo 1-2 graden vorst door inversie dat gaat niet echt doordringen in de grond, het is matige en strenge vorst die we nodig hebben om het ongedierte dood te krijgen.

Het zit nog in de onzekere termijn, maar de modellen teken momenteel voor alweer een terugkeer van de hogedruk eind deze maand. Het cirkeltje blijft dus rond, en westcirculatie zou dus opnieuw niet langdurig tot stand komen. Best opmerkelijk, een winter zonder ontwikkeling van een persistente WC is al een tijdje geleden.

Als dat uitkomt, zal de regen die de komende dagen zal vallen, dan opnieuw het nodige vocht leveren voor mist. Onder meer daarom is die regen echt niet welkom.

Die paar zonnige dagen die we de afgelopen weken hadden waren natuurlijk ideaal winterweer, zo mag het natuurlijk blijven.
Overall is de winter totnutoe toch vrij gevarieerd geweest. Zonnige, koude dagen; mistige, koude dagen; winderige zachte dagen, etc.
Al mogen die koude, mistige dagen nu wel stoppen, in mijn beleving hebben we er daar precies al veel van gehad. Ik kijk uit naar de weersomkeer deze week, al weet ik dat regen ook niet top is. Zolang het maar niet eentonig wordt.

Laatst bewerkt:
Die paar zonnige dagen die we de afgelopen weken hadden waren natuurlijk ideaal winterweer, zo mag het natuurlijk blijven.
Letterlijk "paar" dan, aangezien het er 2 waren. Sinds 29 december hebben we exact 2 dagen gehad waarbij de zon meer dan 4 uur geschenen heeft (in Ukkel). Sinds 1 december waren dat er 3 (!)...

Ukkel is op weg om mogelijk de derde ijsdag op rij te scoren. Puur omwille van mist en lage bewolking waardoor de temperatuur blijft steken juist onder het vriespunt.

Eigenlijk wel best triest hoe weinig zonnige dagen we krijgen de laatste tijd.
Stel dat dit ons nieuw klimaat wordt (maar ik ga nog niet gaan doemdenken, één natter en grijs jaar maakt het klimaat niet), zou ik wel eens durven migreren.

De luchtkwaliteit was ook wel erbarmelijk met momenten dezer dagen met die inversie en weinig of geen wind.

Van mij moet dat zachte weer ook niet, meer ongedierte na een zachte winter. Die paar koude dagen die we nu gehad hebben dat is ook niet genoeg, zo 1-2 graden vorst door inversie dat gaat niet echt doordringen in de grond, het is matige en strenge vorst die we nodig hebben om het ongedierte dood te krijgen.

Ongedierte? Ik heb vorige zomer nog nooit zo weinig ongedierte gezien, en we hadden een zachte winter.

Stel dat dit ons nieuw klimaat wordt (maar ik ga nog niet gaan doemdenken, één natter en grijs jaar maakt het klimaat niet), zou ik wel eens durven migreren.
Het is niet 1 jaar. Dit wordt de derde extreem sombere winter op rij.

En dit ligt volledig in lijn met de stijging van de temperaturen van de oceaan. Het is er ook een perfecte verklaring voor. De wind komt dominant van over die oceaan, warmere oceaan = warmere lucht, warmere lucht kan meer vocht opnemen = meer wolken en meer regen wanneer die warme lucht in contact komt met ons koude land.

Hoe warmer de oceaan wordt, hoe somberder en natter onze winters zullen worden. Tenzij we volop hogedruk zouden gaan krijgen in de winter (als soort van tegenreactie van de natuur - wat perfect kan) maar daar is er nog geen indicatie voor. Deze winter hebben we wel opmerkelijk veel hogedruk, maar er is momenteel geen aanleiding om te denken dat dezelfde omstandigheden zich volgend jaar ook zullen voordoen.

De vraag is: hoeveel te sombere winters op rij moeten er zijn voor we openlijk mogen zeggen dat dit effectief ons nieuwe klimaat wordt?

Laatst bewerkt:
Ongedierte? Ik heb vorige zomer nog nooit zo weinig ongedierte gezien, en we hadden een zachte winter.
Er waren toch meer muggen dan andere jaren.
Door de natte zomer en alle natte maanden die er aan voorafgingen.
Muggen houden van zacht en vochtig weer.
Als de zomer droog en heet is gaan er veel minder muggen zijn.

Het is niet 1 jaar. Dit wordt de derde extreem sombere winter op rij.

En dit ligt volledig in lijn met de stijging van de temperaturen van de oceaan. Het is er ook een perfecte verklaring voor. De wind komt dominant van over die oceaan, warmere oceaan = warmere lucht, warmere lucht kan meer vocht opnemen = meer wolken en meer regen wanneer die warme lucht in contact komt met ons koude land.

Hoe warmer de oceaan wordt, hoe somberder en natter onze winters zullen worden. Tenzij we volop hogedruk zouden gaan krijgen in de winter (als soort van tegenreactie van de natuur - wat perfect kan) maar daar is er nog geen indicatie voor. Deze winter hebben we wel opmerkelijk veel hogedruk, maar er is momenteel geen aanleiding om te denken dat dezelfde omstandigheden zich volgend jaar ook zullen voordoen.

De vraag is: hoeveel te sombere winters op rij moeten er zijn voor we openlijk mogen zeggen dat dit effectief ons nieuwe klimaat wordt?
Het KMI hanteert altijd een termijn van minstens 30 jaar. Tegenwoordig rekenen ze van 1990 tot nu. Dus binnen 10-20-30 jaar gaan we dat beginnen te zien in de statistieken als een jaar zoals vorig jaar de normaal zou worden.

Het KMI hanteert altijd een termijn van minstens 30 jaar. Tegenwoordig rekenen ze van 1990 tot nu. Dus binnen 10-20-30 jaar gaan we dat beginnen te zien in de statistieken als een jaar zoals vorig jaar de normaal zou worden.
Sowieso zullen we in de normalen vanaf 2031 al duidelijke wijzigingen zien als de oceaan verder blijft opwarmen.

Maar ik hoop toch dat we niet zolang moeten wachten voor deze wijziging van klimaat erkend wordt en er naar oplossingen gezocht wordt (want ja: die zijn er wel, maar ze kosten heel veel geld). Want ik denk niet dat de landbouw het zo lang uithoudt, naast nog heel wat industrieën.

De beruchte - en nu werkloze - droogtecommissie werd opgericht in juni 2018, nog voor de droge zomer (en na een relatief normale lente en normale zomers, de aanleiding was toen vooral paniek gecreëerd door professoren en experten in media). Hopelijk ziet men dat nu niet als een domme beslissing waardoor men terughoudend is om nu opnieuw te reageren.

Wil niet te negatief klinken, maar laten we eerlijk zijn, erkent of niet, dit gaat aan ons klimaat niks veranderen. De opwarming van de oceanen is een wereldwijd probleem, en tenzij er op dat niveau harde maatregelen komen, lijkt het me onwaarschijnlijk dat we verbetering zullen zien. En we weten ondertussen, degenen die echt invloed hebben op dat niveau kan het eingelijk geen knijt schelen.

Het echte probleem is volgens mij dat hoe langer dit aansleept, hoe moeilijker het wordt om ooit terug te keren naar normale waarden. Het enige lichtpuntje is dat het klimaat ook ergens zijn zin doet, en dat, ondanks alle doemdenken, er net zo goed een natuurlijk evenwicht kan ontstaan dat de balans herstelt.

Terug
Bovenaan