Herfst & winter 2024/25

Hoe dicht hebben we eigenlijk bij overstromingen gezeten de laatste weken? Ik reed daarstraks van Werchter naar Rotselaar en de bossen (Demerbroeken) staan daar volledig blank. Het is jaaaaaaren geleden dat ik het daar nog eens zo gezien heb, ik denk van de overstromingen van '98 ofzo...
Demer en Dender stonden het dichtst bij kritieke overstromingen. Alle wachtbekkens gevuld ondanks massale afvoer.

Veel geluk gehad dat het sneeuw was op het einde, en dat het nu een aantal dagen droog blijft. Anders ging het quasi zeker tot de huizen gekomen zijn.

plz laat het vrijdagnacht helder zijn! Staat nu al een paar dagen op het KMI.
Errr... zakkende luchtdruk, luchtvochtigheid 98%, temp gelijk aan dauwpunt, wind 5 km/h... vrijwel zeker een recept voor mist (in Ukkel althans)? Mist kan je wel nooit 100% zeker op voorhand voorspellen. Een beetje meer wind en het kan helder blijven.

Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend waren de temperaturen 's nachts voor volgende weekend nog positief in de voorspellingen.
Nu zijn die blijkbaar alweer negatief, vanaf donderdag op vrijdag blijkbaar alweer nachtvorst.

Doet die nachtvorst iets aan de slakkenplaag zoals we vorige zomer hebben gehad? Of is dat vooral bepaald door vochtigheid/nat weer in het voorjaar en zomer?

Doet die nachtvorst iets aan de slakkenplaag zoals we vorige zomer hebben gehad? Of is dat vooral bepaald door vochtigheid/nat weer in het voorjaar en zomer?

Blijkbaar is het vooral een nat voorjaar zonder extreme temperaturen dat leidt tot veel slakken, maar ook een zachte winter.
Deze winter is het hier ook nog niet echt heel koud geweest, het zou toch eens een weekje stevig mogen vriezen om het ongedierte dood te krijgen.

RV vrijdagnacht nu al 99%, temp = dauwpunt, ja dat wordt weer niets. Je kan niet waarnemen in een wolk. Hopen voor het kansje dat het toch nog anders uitdraait.

Is iets dat nooit vermeld wordt - maar ook voor astronomen/amateurwaarnemers zijn het echt barre tijden. Om je hobby nog te kunnen beoefenen, ben je stilaan verplicht om een som geld neer te leggen voor vliegreis (incl surcharges voor materiaal) naar een gebied waar je een garantie hebt, of een lange autoreis met nog steeds risico op bewolkt weer. Ik herinner me ook een aantal events voorbije jaar (komeet, meteorietenstorm, aurora, etc) waarbij het letterlijk geen enkele keer niet bewolkt was bij ons.

RV vrijdagnacht nu al 99%, temp = dauwpunt, ja dat wordt weer niets. Je kan niet waarnemen in een wolk. Hopen voor het kansje dat het toch nog anders uitdraait.

Is iets dat nooit vermeld wordt - maar ook voor astronomen/amateurwaarnemers zijn het echt barre tijden. Om je hobby nog te kunnen beoefenen, ben je stilaan verplicht om een som geld neer te leggen voor vliegreis (incl surcharges voor materiaal) naar een gebied waar je een garantie hebt, of een lange autoreis met nog steeds risico op bewolkt weer. Ik herinner me ook een aantal events voorbije jaar (komeet, meteorietenstorm, aurora, etc) waarbij het letterlijk geen enkele keer niet bewolkt was bij ons.

GFS geeft geen wolkje aan de lucht, waar haal je die luchtvochtigheid?

Wat is de oorzaak van zoveel bewolking dan? Ik heb de indruk dat weervoorspellers en weer experten het niet weten.

Opwarming van de noordzee? Dus meer damp in de atmosfeer?
't Is wel vooral hier in België en West-Europa heb ik de indruk, in andere klimaten heb je niet minder zonneschijn tegenover normaal.
Hier blijven we precies met een vicieuze cirkel zitten van regen, en mist en bewolking wanneer het niet regent. Moet al >1040 HPa zijn om de zon eens te zien.

Ik vind het zot hoe hard yr.no er tegenwoordig naast zit qua zon.

Bijna standaard dat er daar een zonnetje staat terwijl het in realiteit dichtbewolkt is. En dat gaat niet over een voorspelling naar de komende dagen toe, maar over wat er op dat moment zelf zou moeten zijn.

Wat is de oorzaak van zoveel bewolking dan? Ik heb de indruk dat weervoorspellers en weer experten het niet weten.

Het zeewater van de Atlantische oceaan is zeer warm. Hierdoor komt er meer vochtigheid in de lucht die erboven hangt want warme(re) lucht kan meer vocht bevatten. En we hebben overwegend zuidwestenwinden bij ons, dus die lucht komt onze kant uit en regent dan uit over het land. Daarenboven is de bodem oververzadigd waardoor er ook weer vochtigheid in de lucht komt. Als die dan gaat condenseren krijg je wolkenvorming.

inderdaad. Dat is toch een hobby waar veel parameters goed moeten vallen. Volle maan, geen volle maan, uw object in beeld. sociale verplichtingen.
e.g. Nu zaterdag is het mss beter maar dan moet ik naar verjaardagsfeest.

Terug
Bovenaan