Herfst & winter 2024/25

1040 hPa blijkt dan toch genoeg om het vocht eventjes te overwinnen en ons een echte klassieke zonnige koude winterdag, een prachtige dag, te bezorgen. We kunnen het ons niet meer voorstellen, maar dagen als deze kwamen nog niet zo lang geleden regelmatig voor in onze winters. In de meeste delen van de VS en Canada is dit weer nog altijd de norm in de winter.

Jammer dat het maar voor een dag is, of een dag en een half. Morgen zakt het onder de 1035 hPa en tegen de middag/avond zou de bewolking weer volop terug zijn volgens de modellen.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat het ergste is, god ganse dagen regen en grijs weer of iemand die in termen als "we kunnen het ons niet meer voorstellen" spreekt als het gaat over fenomenen die we slechts 2 jaar niet meer gezien hebben. En dan nog, zelfs vorig jaar in januari waren er nog een hoop dagen die "zonnig" waren.

Als ik naar de verwachting kijk dan zie ik toch wat zonnige dagen op het programma staan, we zitten op 12 uur zon nu, vandaag zullen we een serieuze inhaalbeweging doen. Normaal voor januari is wel 59 uur, dus we hebben nog wat in te halen.

Het zou toch droog blijven op mogelijk wat motregen op woensdag na dan.

Ik weet niet wat het ergste is, god ganse dagen regen en grijs weer of iemand die in termen als "we kunnen het ons niet meer voorstellen" spreekt als het gaat over fenomenen die we slechts 2 jaar niet meer gezien hebben. En dan nog, zelfs vorig jaar in januari waren er nog een hoop dagen die "zonnig" waren.
Ik denk het eerste omdat dat vrij echt en somber was voor velen van ons. Dat tweede is zagen over mensen die zagen, ook al hebben ze ongelijk of niet. Ik begrijp u hoor, maar daar over blijven doorbomen lost niets op.

2.5 dagen veel zon hier van de 5 dagen, en das al heel mooi als we 1.5 jaar terug gaan. Januari 2024 was daar de weinige betere maand in een zeldzame reeks van vele grijze maanden. Dat kan dit jaar idd compleet anders zijn, het is al anders dan vorig jaar zelfde tijd sowieso.

Ik denk het eerste omdat dat vrij echt en somber was voor velen van ons. Dat tweede is zagen over mensen die zagen, ook al hebben ze ongelijk of niet. Ik begrijp u hoor, maar daar over blijven doorbomen lost niets op.

2.5 dagen veel zon hier van de 5 dagen, en das al heel mooi als we 1.5 jaar terug gaan. Januari 2024 was daar de weinige betere maand in een ongeziene reeks van vele grijze maanden. Dat kan dit jaar idd compleet anders zijn, het is al anders dan vorig jaar zelfde tijd sowieso.
Net zoals het niets oplost om te blijven doorbomen over het weer dat we afgelopen maanden gehad hebben. Ik denk dat we gewoon best genieten van de tijd die we nu krijgen met de zon ipv te doen alsof dat iets is dat we niet veel meer zullen meemaken.

Net zoals het niets oplost om te blijven doorbomen over het weer dat we afgelopen maanden gehad hebben. Ik denk dat we gewoon best genieten van de tijd die we nu krijgen met de zon ipv te doen alsof dat iets is dat we niet veel meer zullen meemaken.
Daarom reageer ik er niet echt (meer) op, maar ieder zijn foruumdink ;)

2.5 dagen veel zon hier van de 5 dagen, en das al heel mooi als we 1.5 jaar terug gaan. Januari 2024 was daar de weinige betere maand in een zeldzame reeks van vele grijze maanden.Dat kan dit jaar idd compleet anders zijn, het is al anders dan vorig jaar zelfde tijd sowieso.
Augustus 2024: 235u zon, normaal 192u.
Juli 2024: 198u zon, normaal 204u.

Klimaatontkenners kennen we allemaal al. Maar op dit forum zitten we met zonontkenners.

Augustus 2024: 235u zon, normaal 192u.
Juli 2024: 198u zon, normaal 204u.

Klimaatontkenners kennen we allemaal al. Maar op dit forum zitten we met zonontkenners.

Mja het zijn alle andere maanden waar er te weinig zon was.

Los daarvan vind ik ook wel dat we niet moeten piekeren over wat er misschien komt, wanneer wat we nu hebben eens goed is. Prachtige dag vandaag. Wel behoorlijk koud, maar het is putje winter, dus dat hoort zo te zijn.

yr.no geeft voor hier morgen ook nog zon, trouwens, dus we zien wel...

Gebrek aan zonneschijn ontkennen zou strafbaar moeten zijn!

:p

Ik bedoelde feb ma apr mei 24 en daarvoor van half okt tot gans nov dec 23: GRIJS. Weinig zon.
Maar laat ons idd vooruit kijken nu, dat moet beter deze lente, veel beter dan de vorige.

Blij met die dagen zon die we nu hadden of hebben hoor.

Laatst bewerkt:
Gebrek aan zonneschijn ontkennen zou strafbaar moeten zijn!

:p

Ik bedoelde feb ma apr mei 24 en daarvoor van half okt tot gans nov dec 23: GRIJS. Weinig zon.
Maar laat ons idd vooruit kijken nu, dat moet beter deze lente, veel beter dan de vorige.

Blij met die dagen zon die we nu hadden of hebben hoor.
Een nieuw jaar, met hopelijk meer zon en minder regen dan vorig jaar. Ik hoop dat het een éénmalige anomalie was en geen trend want anders ga ik nog klimaatvluchteling worden.
Elke dag zon zoals vandaag is uiteraard welkom.

Als we in 2025 opnieuw zoveel neerslag zouden krijgen zou dat misschien ook wel problematisch kunnen worden.

Maar ok, we hebben in 2024 het vorige record verpulverd, dus het zou toch heel onwaarschijnlijk zijn dat het nog eens gebeurt.

Het hoog gaat op wandel en vanaf vanmiddag draait de wind weer naar het ZW. Bewolking van over zee en voorlopig gedaan dus met zon en nachtvorst. Misschien hebben we donderdag wat geluk als de wind voldoende zuidelijk zit en er minder vocht wordt aangevoerd maar dat is 50-50 voorlopig. Waar er nog sneeuw ligt (en voor zover het al geen smerige troep is) de laatste dag om ervan te 'genieten'.

Hoe dicht hebben we eigenlijk bij overstromingen gezeten de laatste weken? Ik reed daarstraks van Werchter naar Rotselaar en de bossen (Demerbroeken) staan daar volledig blank. Het is jaaaaaaren geleden dat ik het daar nog eens zo gezien heb, ik denk van de overstromingen van '98 ofzo...

Hoe dicht hebben we eigenlijk bij overstromingen gezeten de laatste weken? Ik reed daarstraks van Werchter naar Rotselaar en de bossen (Demerbroeken) staan daar volledig blank. Het is jaaaaaaren geleden dat ik het daar nog eens zo gezien heb, ik denk van de overstromingen van '98 ofzo...
Vrij dicht in bepaalde bekkens...
Meerdere stonden op Waterinfo in de pre-waakfase.
Gelukkig kijken HLN&co daar niet op of er werd weer paniek gezaaid met Code Appelblauwzeegroen.

Dit schreef ik op 5 januari...
Intussen gaan de helft van alle meetpunten al vlotjes boven de 20mm neerslag over de voorbije 24u en we zijn er nog niet vanaf...
De velden liggen er verzopen bij want de bodem is nu echt wel oververzadigd.
Er moet echt hoogdringend een langere drogere periode komen of anders zal het bij de eerste de beste "waterbom light" weer dik prijs zijn.

Deze periode zit er nu precies wel aan te komen na donderdag maar het blijft in dit 'nieuwe normaal' altijd afwachten hoe het uitdraait...
Nog een paar opeenvolgende dagen met 20mm en meer konden/kunnen er echt niet meer bij.

Gezien er nauwelijks verdamping is en je met een super verzadigde bodem zit, zijn we nog niet uit de gevarenzone. MAAR we hebben eens geluk dat er zelfs in de LT pluim geen grote neerslaghoeveelheden te zien zijn.

Net terug van vijf dagen Canarische Eilanden. Halleluja, wat heb ik ervan genoten. Iedere dag blauwe hemel, geen wolkje te zien en een mooie 25 graden. Zonachterstand toch een beetje ingehaald en echt het gevoel dat die vijf dagen een hele donkere, sombere en natte periode toch wat konden compenseren. Nog 6 weken en we gaan richting skireis. Bij terugkomst daarvan zal de lentemodus toch ook stilaan in gang schieten. Kortom, ik zie het einde van de winter al naderen.

20u zon tot nu toe deze maand, en vandaag zullen we er wel nog enkele uren bijdoen. Morgen minder zon.
De dagen beginnen ook merkbaar te lengen, 't is al tot na 17u klaar en tegen eind deze maand zal dat al rond 17:30 zijn.

Terug
Bovenaan