Herfst & winter 2024/25

Net op weerbericht op de radio: "het wordt droog en zonnig vandaag maar het blijft wel waaien"

*kijkt buiten*

Ik vrees voor dat zonnetje vandaag als ik de bewolking zie.

Denk dat wij in dezelfde regio wonen en op exact hetzelfde moment dit op de radio gehoord hebben (radio willy? :-p )

Het zou namiddag moeten opklaren.

Sowieso weerkundig geen dag om verlof te nemen. Tegen dat de wind echt kalm wordt is het al donker. Enkel na de werkuren genieten we even van rustig weer. Naar het begin van de nacht toe zal de wind echter alweer aanwakkeren want dan komt de volgende storm (die van zaterdag) er al aan.

Als je nog dagen verlof moet gebruiken voor nieuwjaar, de tweede helft van volgende week (wo-do-vr) zou naar decembernormen relatief mooi verlopen, met hogedruk, oostenwind en zon. Onder voorbehoud natuurlijk (zeker wat de zon betreft) want het verandert soms snel in de voorspellingen.

Ja lap, had ik dat eerder geweten.
Jammer genoeg had ik vandaag een dagje verlof genomen, het was vreselijk zoals je op onderstaande beelden kan zien. Geen seconde van kunnen genieten.

Laatst bewerkt:
Waarom tonen veel modellen te lage temperaturen in de valleien van de Alpen? ( op windy / ventusky) Dus ook in hun voorspellingen. Hebben die modellen het moeilijk met bergen? Thanks !

Sowieso weerkundig geen dag om verlof te nemen. Tegen dat de wind echt kalm wordt is het al donker. Enkel na de werkuren genieten we even van rustig weer. Naar het begin van de nacht toe zal de wind echter alweer aanwakkeren want dan komt de volgende storm (die van zaterdag) er al aan.

Als je nog dagen verlof moet gebruiken voor nieuwjaar, de tweede helft van volgende week (wo-do-vr) zou naar decembernormen relatief mooi verlopen, met hogedruk, oostenwind en zon. Onder voorbehoud natuurlijk (zeker wat de zon betreft) want het verandert soms snel in de voorspellingen.

Heeeerlijk kunnen motorrijden vanmiddag, de wind viel heel goed mee eigenlijk. Heeft deugd gedaan, de volgende dagen zal het er niet meer inzitten.

Hogedruk en zon wacht ik nog wel af met de vochtigheid van de atmosfeer. Die hogedrukperiode begin november was ook niet om over naar huis te schrijven. Al was het toen wel westenwind als ik het goed herinner.

As always, we'll see.

Heeeerlijk kunnen motorrijden vanmiddag, de wind viel heel goed mee eigenlijk. Heeft deugd gedaan, de volgende dagen zal het er niet meer inzitten.
Hier met de fiets viel de wind alleen heel goed mee in de rug. Ding reed vanzelf, moest niet meer trappen. In de andere richtingen fietsen was minder leuk.

En idd, we gaan het nog zien met de zon. Modellen zijn positief voor zon op wo, do, vr, maar dat kennen we.

Ik zie hier voor centraal België op yr.no nog best mooi meer staan zaterdagvoormiddag. Pas regen vanaf 15-16u.
En zondag enkel in de voormiddag regen.

Hopelijk klopt het, dan zijn die doemberichten van een volledig uitgeregend weekend verkeerd.
Wel veel wind op zaterdag natuurlijk.

Regen idd pas vanaf de middag, maar vanaf de ochtend al heel sterke wind die bovendien nog sterker zal worden naarmate de ochtend vordert.

Zit toch nog altijd 14 mm in voor zaterdag+zondag, wat bovenop de 20 mm komt die al gevallen is deze week. Neerslaghoeveelheid tikt weeral goed aan. Alles staat nat buiten.

Ja zeg, hopelijk zit yr.no mis met de lange termijnsvoorspelling hier. 0,0 zon de komende 10 dagen
:shutup:

Screenshot-2024-12-07-at-17-16-01.png

Waarom tonen veel modellen te lage temperaturen in de valleien van de Alpen? ( op windy / ventusky) Dus ook in hun voorspellingen. Hebben die modellen het moeilijk met bergen? Thanks !
Omdat veel modellen (zoals gfs) blokken van 21kmx21km beschrijven. Voor echt op dal niveau te weten moet je regionale modellen zoals meteoblue of wrf en arpege nemen.

Vandaag viel toch veel beter mee dan voorspeld. Heerlijk wandelweer met momenten zelfs onder blauwe hemel.

Hopelijk morgen meer van dat.
Jij woont duidelijk niet in dezelfde streek als ik. 😂
Guur herfstweertje hier, vooral de krachtige wind was spelbreker deze namiddag (letterlijk dan, want ik moest voetballen). De regen viel al bij al wel nog mee.

Guur herfstweertje hier, vooral de krachtige wind was spelbreker deze namiddag (letterlijk dan, want ik moest voetballen). De regen viel al bij al wel nog mee.

In het centrum was er nog regelmatig wat zon tot pakweg 15u. Veel wind wel ja.

Tegen de verwachtingen in deze ochtend toch ook nog goed 1,5 uur kunnen gaan wandelen. De wind viel toen nog mee met redelijk wat opklaringen. Dat viel allemaal nog goed mee.
Tegen de middag aan is de wind wel komen opzetten en na de middag regelmatig periodes van regen gehad.

Ja zeg, hopelijk zit yr.no mis met de lange termijnsvoorspelling hier. 0,0 zon de komende 10 dagen
:shutup:
Ziet er idd niet goed uit voor na de paar dagen rust onder hogedruk. Westcirculatie, weer heel veel wind en regen. Deze maand neigt meer en meer alsnog een herhaling van vorig jaar te worden. En alles ligt al zo nat buiten, het jaarrecord neerslag is al verpulverd, dit komt er allemaal nog bovenop.
Vandaag viel toch veel beter mee dan voorspeld. Heerlijk wandelweer met momenten zelfs onder blauwe hemel.
Hier toch niet. Eerst keiharde wind, vervolgens urenlang regen, nog steeds niet gedaan. Weeral meer regen dan voorspeld. Weer niets kunnen plannen op voorhand. Weer weekend om zeep.

Ziet er idd niet goed uit voor na de paar dagen rust onder hogedruk. Westcirculatie, weer heel veel wind en regen. Deze maand neigt meer en meer alsnog een herhaling van vorig jaar te worden. En alles ligt al zo nat buiten, het jaarrecord neerslag is al verpulverd, dit komt er allemaal nog bovenop.

Hier toch niet. Eerst keiharde wind, vervolgens urenlang regen, nog steeds niet gedaan. Weeral meer regen dan voorspeld. Weer niets kunnen plannen op voorhand. Weer weekend om zeep.

fcdk-nandje.gif

De wandeling was in heist-op-den-berg. Er was daar ook wel wind, maar dat vind ik net leuk aan dit seizoen. De korte buitjes waren geen probleem met een deftige jas, maar vooral de periodes onder straalblauwe hemel deden deugd.

Daarna in de popup moesbar een goeie Grimbergen winter gaan drinken terwijl de hemelsluizen even open gingen.

Terug
Bovenaan