Herfst & winter 2024/25

Zeker een vooruitgang vergeleken met vorig jaar. Toen werden we nog overspoeld door een complete moesson.

Jammer van het grote gebrek aan zonneschijn maar liever 100 keer dat dan het drassige weer dat we een jaar lang hebben doorstaan.
Nog steeds geen ideale herfst, voor zover die mogelijk is in ons land. Maar soms moet je onthouden vanwaar je komt om het relatief droge weer te appreciëren.

Akkoord met noemer "relatief droog" gezien de omstandigheden, maar toch opmerken dat het nog zeker niet droog is of dat er al enige normaliteit in de hoeveelheid neerslag te bespeuren is.

Na 12 te natte maanden was de vorige maand te droog ja, welgeteld 0.1 mm te droog. Maar komende woensdag gaan we die 0.1 mm "achterstand" alweer ruimschoots gecompenseerd hebben en zal ook deze maand wederom te nat eindigen. Daarmee wordt dit de 10de maand dit jaar die te nat eindigt, en de 11de maand gerekend in de laatste 12 maanden.

We zijn dus nog altijd niet klaar met die overdreven lange periode van overdreven veel neerslag, alhoewel het wel lijkt dat het hoogtepunt (beter: dieptepunt) enkele maanden geleden gepasseerd is en we nu in een geleidelijk afnemende trend zitten. Hopelijk toch, zeker gaan we dat pas later zijn.

Laatst bewerkt:
Afwachten, want als de westcirculatie invalt in december vrees ik dat het weer voor een hele tijd gaat veel te nat zijn.
De enige maand om een relatief droge maand te krijgen is dat de wind vanuit een andere richting dan het westen (of NW of ZW) komt.

Er komt, voor de zoveelste keer in het laatste jaar, weer een sombere werkweek met heel veel regen aan.

Op woensdag zal de normale hoeveelheid neerslag voor deze maand weer overschreden worden, en dat voor de 10de keer dit jaar. Opmerkelijk, omdat het in de eerste helft van de maand amper geregend heeft. Daarbij regelmatig veel wind, vandaag en zeker woensdag venijnig veel wind. En tenslotte weeral erg somber. Volop guur herfstweer dus.

In de loop van vrijdag komen we terug onder invloed van een hogedrukgebied, en wordt het droger, koeler en zonniger. Volgens de voorspellingen althans, of het werkelijk zonniger wordt zullen we nog moeten zien natuurlijk, want de vele neerslag die nu valt kan dat nog verpesten. Maar het weekend zou toch wat beter te verteren moeten zijn dan de werkweek.

Als het echt zo zonnig wordt op de laatste paar dagen van de maand, zal het record somber voor november overigens niet meer sneuvelen. Momenteel is er amper 20 uur en 15 minuten zon gemeten deze maand. Het diepterecord voor de ganse maand dateert van 2010, en is 23 uur en 46 minuten. De normaal is trouwens 65 uur en 46 minuten, iets wat we absoluut niet meer kunnen halen zelfs al zou elke dag de zon volop schijnen.
Werk jij vrijdag dan niet?
KMI voorspelt voor regio Brussel morgen ook een droge dag.

De verwachting voor morgen is een stuk opgedroogd, ik denk dat er 1 of 2 dagen geleden nog regen voor morgen werd voorspeld.
Nu wordt er quasi geen regen meer verwacht. Vandaag en woensdag zijn de slechtste dagen precies.

De verwachting voor morgen is een stuk opgedroogd, ik denk dat er 1 of 2 dagen geleden nog regen voor morgen werd voorspeld.
Nu wordt er quasi geen regen meer verwacht. Vandaag en woensdag zijn de slechtste dagen precies.

Hier schijnt de zon al de hele ochtend, heerlijk!
En buiten morgen ziet de rest van de week er ook goed uit.

Allez, er moet nog 1.8 mm vallen in Ukkel en de maand is weeral eens te nat. Nog 2.0 mm en het "tekort' van vorige maand is ook weer gecompenseerd.

Voor morgen staat er nog altijd 5.6 mm op de planning, dus dat zouden we wel moeten halen. Het zou ook al vandaag kunnen zijn, na de middag zouden er ook wat druppeltjes kunnen vallen in Ukkel, to be seen.

Allez, er moet nog 1.8 mm vallen in Ukkel en de maand is weeral eens te nat. Nog 2.0 mm en het "tekort' van vorige maand is ook weer gecompenseerd.

Voor morgen staat er nog altijd 5.6 mm op de planning, dus dat zouden we wel moeten halen. Het zou ook al vandaag kunnen zijn, na de middag zouden er ook wat druppeltjes kunnen vallen in Ukkel, to be seen.
nogal ne positivo gij he

nogal ne positivo gij he
Er is helemaal niets positiefs aan een 10de maand dit jaar die te nat is (stel je even voor dat het de 10de maand te droog was), omdat de bodem verzadigd blijft terwijl de natste maanden nu gaan komen, en dat dit ook de kansen voor een deftige winter sterk mindert en in theorie zelfs al kan bijdragen aan het verpesten van de volgende zomer, alhoewel dat laatste nog wel ruim gecompenseerd kan worden door een droog voorjaar. En wie is er die altijd weer overvoedige regen niet beu?

Als ik iets positiefs moet zeggen dan is het dat er na de ellende van morgen alvast tijdelijk een hogedruk zal ontstaan. Hopelijk blijft ie lang hangen (alhoewel het er niet naar uitziet). Maar dat hogedruk uberhaupt passeert maakt deze herfst/winter al duidelijk minder rot dan die van vorig jaar. Nog steeds te nat wel.

Laatst bewerkt:
Daar waar we vorig jaar vooral veel natte dagen hebben, heb ik nu wel het gevoel dat er ook veel dagen met zon zijn en vooral dat er veel droge dagen zijn wat het wel mogelijk maakt om buiten te komen (al is het wandelen met de botten aan). Doet toch imo enorm veel. Ik vind het tot nu toe best wel een goede herfst.

Ja, de duur van de regen lijkt mij nu niet abnormaal. Ik heb dan liever dat er 10mm valt op 1 dag dan 10mm gespreid over 10 dagen motregen.

Ik beaam toch ook wel dat ik het een fijne herfst aan het beleven ben. Zondag heel de dag gewandeld en zelfs een terrasje gedaan. Deze morgen in de stralende zon naar het werk gereden en een prachtige zonsopgang gezien.

Het is vrij somber -dat moet gezegd worden- en qua neerslagtotaal gaan we wederom boven het gemiddelde uitkomen, echter gaat het AANTAL neerslagdagen ofwel minder dan gemiddeld zijn ofwel net gemiddeld. Persoonlijk ervaar ik dit dus niet als een herfst met overvloedige regen. Even terzijde: regen en guur weer zijn dan ook wel te verwachten in de herfst he mensen!

Er zijn zeer zeker totaal uitgeregende dagen en fijn is dat zeer zeker niet. Echter prefeer ik -zoals Voidski- toch dit soort herfst boven een herfst waarin het bijvoorbeeld qua hoeveelheid minder dan gemiddeld regent maar het dan wel hele dagen aan een stuk miezert.

Het verschil met vorig jaar deze periode is voor mij dag en nacht. Ik ervaar een meer normalere wisselvallige herfst. Tikje warmer met klein koude prikje, maar what else is new de laatste jaren.

De kans is groot dat dat vandaag al valt, want er is nog wat op komst richting Ukkel.

We zijn dus nog altijd niet klaar met die overdreven lange periode van overdreven veel neerslag, alhoewel het wel lijkt dat het hoogtepunt (beter: dieptepunt) enkele maanden geleden gepasseerd is en we nu in een geleidelijk afnemende trend zitten. Hopelijk toch, zeker gaan we dat pas later zijn.
Net gezien dat dit de eerste keer ooit is dat we in 3 van 4 opeenvolgende jaren boven de 1000mm neerslag zitten in Ukkel.
Dat terwijl we de 4 jaar daarvoor (2017-2020) een reeks van 4 erg droge jaren op een rij hadden.

Morgen of overmorgen, als de maand weer te nat wordt, breken we ook het absolute jaarrecord neerslag. En let wel: dat is niet gemeten op de laatste 12 maanden (dat record is eerder al verbroken), maar dat is gemeten sinds 1 januari. Dus alles wat nog valt t/m 31 december zal het record nog verder verscherpen.

Toch historisch waar we nu doorgaan.

Ik hoorde het ook net op het weerbericht op één. Redelijk zot wel inderdaad.

Ben benieuwd met hoeveel we dat record gaan breken, met nog een volledige maand te gaan...

Alles wat er zal vallen in december zal bonus zijn. Als december weer een natte maand wordt dan zouden we zelfs boven de 1200mm kunnen gaan dit jaar. De verwachting is wel droger na morgen.

Terug
Bovenaan