Herfst & winter 2024/25

Van -1°C naar +18°C de volgende dag, dat is toch wel een serieuze sprong voor ons klimaat.
En het is een Spaanse pluim die op ons afkomt dit weekend, geen Noordzeewind. In de zomer zou het ruim boven de 30°C worden met zo'n setup, misschien wel 35+. Je zit ook met zomerse temperaturen op het 850HPa vlak.

Het zachte weer lijkt inderdaad niet van lange duur te zijn. Zo heb ik het toch liever, wat afwisseling in het weer in plaats van lange tijd hetzelfde.
In december 2015 hebben we zo'n setup gehad met zuid tot zuidwestwalmen die bijna een hele maand aanhield. Ik weet nog dat ik mijn looptrainingen deed in t-shirt, in december ...

Laatst bewerkt:
Het is idd zo'n strook die vooral over het noordoostelijke deel van provincie Antwerpen en over Limburg trekt. Ik zit hier juist zowat op de rand van die strook. Twee uur gaan wandelen vanochtend en 5 minuutjes regen gehad. Voor de rest veel donkere wolken gezien afgewisseld met opklaringen met veel zon. Wel een gure wind.

Gisteren > 30 mm neerslag in Ukkel. Maand weer in de running om te nat te eindigen.
Van -1°C naar +18°C de volgende dag, dat is toch wel een serieuze sprong voor ons klimaat.
Zo'n scherpe afwisseling van luchtmassas maken we idd niet vaak mee hier. In de VS hebben ze dat wel vaak.
In december 2015 hebben we zo'n setup gehad met zuid tot zuidwestwalmen die bijna een hele maand aanhield.
Zuidwestwalmen hebben we de afgelopen winters, ook maanden december, toch meer dan genoeg gehad? Niet enkel 2015. Aangenaam vind ik het niet, die onnatuurlijke warmte, die toch ook weer niet warm genoeg is om er veel mee te kunnen doen. Liever opsparen voor de zomer.

Vandaag toch 7kw injectie, niet slecht voor tweede helft november.
Tussen 17u en 19u stormachtig met felle buien en sindsdien droog met snel afnemende wind.

NW-circulatie kan ook serieus winterse toestanden opleveren, hoeft daarom niet noodzakelijk een O-component in te zitten.
Dan is het misschien niet bar koud maar vanaf nu tot zeker nog eind maart potentieel wel koud genoeg voor sneeuw die kan blijven liggen.

NW-circulatie kan ook serieus winterse toestanden opleveren, hoeft daarom niet noodzakelijk een O-component in te zitten.
Dan is het misschien niet bar koud maar vanaf nu tot zeker nog eind maart potentieel wel koud genoeg voor sneeuw die kan blijven liggen.
Ja, maar NW vermeld ik liever niet :smile: . Dat is vooral heel guur in de winter, geen genotsweer. Daarmee krijg je ook geen bevroren meren oid, of toch heel moeilijk. Het risico is ook groot dat NW geen sneeuw brengt maar gewoon regen of hagel.

Liever de O-transportkou met kou en zon, ipv NW met kou en geisoleerde en onvoorspelbare buien/hagel en af en toe eens sneeuw.

Zoals nu is het vooral gevaarlijk voor gladheid als het dan opklaart 's morgens. Ze hadden zo te zien dan wel gestrooid maar ik was toch niet 100% op mijn gemak.

Ik kan me vergissen (misschien komt het vaker voor en ben ik het vergeten), maar ik vind dit toch een zeer vroege winterprik.

Eigenlijk de meest ellendig vorm van sneeuw: hij blijft niet liggen, maar je krijgt op alle wegen een laag ijs en daarna smurrie.

Ik kan me vergissen (misschien komt het vaker voor en ben ik het vergeten), maar ik vind dit toch een zeer vroege winterprik.

Eigenlijk de meest ellendig vorm van sneeuw: hij blijft niet liggen, maar je krijgt op alle wegen een laag ijs en daarna smurrie.
Oktober 2003 had het ook gesneeuwd. Toen zelfs matige vorst 's nachts.
In de tweede helft van november is het niet zo uitzonderlijk dat er eens wat (smeltende) sneeuw valt.

Een goeie 2 uur gewandeld daarnet en het was inderdaad een zeer gure wind. Gelukkig maar de laatste 10 minuten wat korrelsneeuw gehad.
Ach ja, het heeft ook wel iets. Nu met een hete tas chocomelk opwarmen.

Terug
Bovenaan