Herfst & winter 2024/25

hopelijk ligt het morgen een beetje droog dat ik kan gaan fietsen.

Het zal eerder een schaatsbaan worden

Ik vrees er ook voor. We gingen vanavond nog ergens heen, maar ik heb het afgezegd omdat de terugweg mogelijks gevaarlijk zou worden.
Ik heb om te fietsen ook wel mijn route aangepast, anders ging ik 's morgens langs het Ijzerpad richting Lo, maar ik heb geen goesting om er in te liggen. :cautious:
Morgen eens de Vleterse broeken doen. 't Is wel MTB van mij, dus ik kan makkelijk afwijken naar een offroad route. Met de koersfiets zou ik het nu toch ook niet zien zitten.

Zon heb ik nog niet gezien. Ik vrees ook dat de sneeuw niet op tijd gesmolten zal zijn voordat het opnieuw gaat vriezen.

M.a.w. schaatsbaan morgenochtend, dat wordt tof met de fiets :unsure:

Amai, als ik de reacties hier lees dan waren wij hier (regio Leuven) bij de "gelukkigen". Het heeft hier gesneeuwd tot de middag. Toen het gestopt was eens gaan meten: 12 cm!

Zon heb ik nog niet gezien. Ik vrees ook dat de sneeuw niet op tijd gesmolten zal zijn voordat het opnieuw gaat vriezen.

M.a.w. schaatsbaan morgenochtend, dat wordt tof met de fiets :unsure:
Als het is voor de MTB, dan heb ik liever droge sneeuw in de velden dan de (aangevroren) smeltbrol die het nu gaat zijn.
Dus ik zou me de komende dagen beperken tot de MTB op de baan denk ik.

Er is nog geen derde van de maand gepasseerd, en deze ochtend werd de normale hoeveelheid neerslag voor januari in Ukkel reeds overschreden...
Dat is echt zot, na 9 dagen zitten we al voorbij de normale neerslaghoeveelheid voor januari. Ik vraag het mij toch af wanneer er ooit eens een einde gaat komen aan die overvloedige neerslag.
Met oktober en december die wat droger waren dan normaal was er toch hoop dat een ommekeer van de trend was ingezet, dat lijkt nu toch nog niet het geval te zijn.

Laatst bewerkt:
Dat is echt zot, na 9 dagen zitten we al voorbij de normale neerslaghoeveelheid voor januari. Ik vraag het mij toch af wanneer er ooit eens een einde gaat komen aan die overvloedige neerslag.
Met oktober en november die wat droger waren dan normaal was er toch hoop dat een ommekeer van de trend was ingezet, dat lijkt nu toch nog niet het geval te zijn.

En nu moet al dat smeltwater nog komen!!!

@Tomski heeft het waarschijnlijk over de beken en rivieren die zo kunnen aanzwellen.
Gelukkig geen gletsjers hier, maar ik merkte het al goed aan de beken in het bos en de velden rond 13h toen het goed aan het dooien was.

Het vriest nog niet en toch is het hier al glad op straat op sommige plekken
Er ligt hier een laag ijs in de tuin van een paar centimeter. Je kan het niet echt meer sneeuw noemen.

@Tomski heeft het waarschijnlijk over de beken en rivieren die zo kunnen aanzwellen.
Heel wat waakdrempels op de waterlopen/waterwegen zijn al overschreden door de neerslag van de laatste week, terwijl het water maximaal wordt afgevoerd. Op meerdere plaatsen zijn de opvangbekkens momenteel ook volledig gevuld.

We mogen van veel geluk spreken denk ik dat het de komende dagen droog zal blijven, en dat de laatste neerslag als sneeuw viel, en niet als regen, zodat het pas naar de waterwegen zal lopen wanneer het dooit. Zeker Demer/Dender gingen anders kritieke overstromingen geriskeerd hebben (buiten de voorziene bekkens).

Laatst bewerkt:
Ik vrees voor morgenochtend, daarnet al een stukje geschoven met de auto (op een hellend stuk weg met van die kleine klinkers, dat was een spiegel)… De banen liggen kletsnat.

Ik vrees voor morgenochtend, daarnet al een stukje geschoven met de auto (op een hellend stuk weg met van die kleine klinkers, dat was een spiegel)… De banen liggen kletsnat.
Het was al glad van toen ik naar huis reed van mijn werk rond 18u. Terwijl de luchttemperatuur boven nul was. De regen en de sneeuw zal het zout op veel plaatsen weggespoeld hebben.

Met oktober en november die wat droger waren dan normaal was er toch hoop dat een ommekeer van de trend was ingezet, dat lijkt nu toch nog niet het geval te zijn.
Enkel december was wat droger dan normaal.
November was natter dan normaal en oktober was gewoon normaal.

Hier ook (wel een alternatieve route langs de steenweg en geen jaagpaden genomen). De occasionele ijsplek daargelaten, lag het er goed bij. Enkel om de wijk uit geraken was het oppassen.

Terug
Bovenaan