Herfst en winter 2023/24

Tussen Ninove en Geraardsbergen. Die eerste foto is van de Gavers in Geraardsbergen , die daaronder is langs de Dender.
Ik dacht al dat ik dat stuk dender kon. Engeveer ter hoogte v d "zelfbouwmarkt"
Maar twijfelde dan door de ander foto... nee dit kan niet de forten v dendermonde zijn of de vijver van de "Gates"😊

Jammer dat de lucht hier deze morgen nog niet kon opklaren. IJskoud én grijs. 🥶 😒
Moest op de bus wachten en mijn tenen zijn nog steeds bevroren.

Met opklaringen was het nog veel kouder geweest wellicht :) daardoor is het vannacht maar -3 geweest, terwijl met een heldere hemel het gemakkelijk richting -8 of plaatselijk -10 kon gaan

Met opklaringen was het nog veel kouder geweest wellicht :) daardoor is het vannacht maar -3 geweest, terwijl met een heldere hemel het gemakkelijk richting -8 of plaatselijk -10 kon gaan
De gevoelstemperatuur was hier vanmorgen sowieso -9. Nu is het -1, maar gevoel nog -6. 🥶

Ik was gaan mountainbiken en het was echt de moeite, alsof ik in de Ardennen zat :)
Spijtig dat mijn hiel open ligt, anders ging ik nog eens wandelen ook in de namiddag.
Vanaf morgen is het gedaan helaas.

Deze winter is toch al geslaagd hier door de afgelopen dagen.

Jammer dat het weer gedaan is. Ik ben al depri aan het worden als ik denk aan de komende dagen. Grijs, veel wind en regen. :headshake::headshake:

Laatst bewerkt:
Zal nog wel meevallen, ZW-circulatie idd. weer hersteld (wat ook de 'normale' situatie is hier) maar geen echt grote neerslaghoeveelheden in de langetermijnpluim.
Althans niets dat ook maar van ver vergelijkbaar is met wat we in november-december kregen.

Hopelijk nog wat winterse dagen in februari, anders mag van mij de lente vroeg beginnen, ben dat herfstweer met wind en regen ook beu.

Zal nog wel meevallen, ZW-circulatie idd. weer hersteld (wat ook de 'normale' situatie is hier) maar geen echt grote neerslaghoeveelheden in de langetermijnpluim.
Althans niets dat ook maar van ver vergelijkbaar is met wat we in november-december kregen.
Maar al die dagen met >10°C zijn toch iets van de laatste jaren me dunkt. Vroeger was dat wel eens 10°C maar dat bleef niet weken lang aanhouden. Zo tussen 5 en 10°C was meer normaal (en dan af en toe een koudere periode waardoor de Tmax rond de 5°C zat - tegenwoordig is de normaal gebaseerd op de laatste 30 jaar en al opgetrokken naar 6°C door het opwarmende klimaat - 30 jaar geleden was dat 5°C en als je >100 jaar teruggaat zal dat 4°C geweest zijn, voor het aantal dagen met sneeuw toch een gigantisch verschil). Januari zit nu nog onder normaal qua temperatuur, ik ben benieuwd of we nog steeds onder normaal gaan eindigen of het einde van de maand dat gemiddelde zodanig omhoog gaat trekken dat het toch nog een zachte maand wordt.
Tegenwoordig is het moeilijk om nog eens een wintermaand onder normaal te scoren, terwijl dat in de lente dan wel gemakkelijker lukt.

De winters rond 2010 zullen misschien de strenge winters van het huidige klimaat zijn, terwijl dat vroeger iets te koude winters waren, en als je nog verder teruggaat in de jaren 1800 normale winters waren.

Laatst bewerkt:
Als het volgend weekend zonnig en droog is, en ik misschien deze week woensdag/donderdag eens met de fiets kan gaan werken , dan klaag ik niet.
Probleem is, dat het weer met deze setup altijd zeer onzeker is, de enige constante is dat het wisselvallig gaat zijn. Maar je moet geen 4-5 dagen op voorhand plannen maken.

Terug
Bovenaan