Herfst en winter 2023/24

Ik zie dat ze vandaag weer zo’n 14mm water verwachten dat gaan ze in de westhoek echt niet kunnen gebruiken.

Voor morgen en donderdag wordt er droger weer voorspeld.

26 dagen regen op 30. Idd niet echt normaal.
Dit weerpatroon kan zo tot eind november nog aanhouden. Pfff. Teveel regen en wind, niet aangenaam gewoon.
Gemiddeld gezien is december de natste maand van het jaar, dus we zullen wel boven de 1000mm neerslag vallen dit jaar vermoed ik.

Westen en Noorden van Frankrijk vandaag toch ook weer de volle laag vandaag. Eens benieuwd wat de impact zal zijn op de waterstanden.

Hier trekt het water met moeite nog de gazon in. Paardenweien achter ons zijn ook grote plassen op de moment. 't mag een paar dagen droog zijn denk ik :unsure:

De kustregio ging vandaag ontsnappen aan de regen zegden ze vanmorgen nog bij het KMI :ROFLMAO:
Die mannen kunnen nog geen 4 uur op voorhand juiste voorspellingen maken

Ukkel was twee keer niets hé
Kijk eens op Waterinfo naar een willekeurig meetstation in de westhoek

Dit bijvoorbeeld van Poperinge, meer dan 300mm, alleen al de voorbije 30 dagen! Moet er nog water zijn...

Vergeet niet dat voorjaar en juli tot begin augustus ook al heel nat was

Ik pendel sinds 2016 quasi dagelijks met de fiets naar het werk en 2023 is veruit het natste jaar geweest naar mijn gevoel.
Hier ligt drainage onder heel de gazon en zelfs op het laagst gelegen gedeelte staat het water gewoon op het gazon vandaag.
Wat een ellende.

QR08ihE.png

Gaat problemen geven. Dat is de regen die tot nu toe gevallen is vanaf middernacht, dus daar zal nog bijvallen ...
Tegen 18u zou het moeten gedaan zijn in het westen van het land. Alweer veel regen in West-Vlaanderen, maar ook in de omgeving van Zottegem - Ninove.

QR08ihE.png

Gaat problemen geven. Dat is de regen die tot nu toe gevallen is vanaf middernacht, dus daar zal nog bijvallen ...
Tegen 18u zou het moeten gedaan zijn in het westen van het land. Alweer veel regen in West-Vlaanderen, maar ook in de omgeving van Zottegem - Ninove.
Dat van Bokrijk kan ik beamen, dat heeft hier nog niet anders gedaan dan geregend vandaag.

Regio Gavere - Gent.
Hier veel regen sinds 10h vanochtend en nog bezig. Ging om 17h ongeveer ophouden maar is al opgeschoven naar bijna 19h met lichtere regen vanaf 17h. Veel regen dus vandaag, zeer veel. W-VL en O-VL kregen er goed van, gans het noordelijk deel van Belgie precies als ik op de radar keek.

Ik zit 30m boven zee niveau boven op een kleine helling, dus van wateroverlast weinig last.
Tuin is ook meter opgehoogd (de straat begint hier bergaf te lopen), en het water kan er diep in precies. In zomer nadeel, sneller uitgedroogd.

Afijn tmag es een paar dagen of weekske droger zijn van me (en voor hen die last hebben van wateroverlast zeker). Tis gewoon teveel.

Ge moet voor de grap eens de 14-dagen verwachting op het KMI bekijken, die tweede week geven ze altijd min of meer goed weer, maar eens het zover is wordt dat altijd naar beneden bijgesteld.

Ik hou dit nu al enkele maanden in de gaten om te kijken wanneer ik met de moto kan rijden zonder in de regen te zitten, het is altijd hetzelfde. Week 2 goed weer, eens het week 2 is plots regen en bewolkt.

Je zou er voor minder een complot in zien om mensen naar de kust te lokken :hurrr:

Ge moet voor de grap eens de 14-dagen verwachting op het KMI bekijken, die tweede week geven ze altijd min of meer goed weer, maar eens het zover is wordt dat altijd naar beneden bijgesteld.

Ik hou dit nu al enkele maanden in de gaten om te kijken wanneer ik met de moto kan rijden zonder in de regen te zitten, het is altijd hetzelfde. Week 2 goed weer, eens het week 2 is plots regen en bewolkt.

Je zou er voor minder een complot in zien om mensen naar de kust te lokken :hurrr:
Die termijn is eigenlijk gewoon te ver om al nuttige uitspraken over te doen. In de zomer is dat net hetzelfde, maar dan omgekeerd. Week 2 zijn er kansen op regen, maar eens het zover is drogen die kansen letterlijk en figuurlijk op.

Midden West-Vlaanderen dikke miserie hier voor het moment. Tientallen straten ondergelopen en enkele huizen. Pff hopelijk is het ergste gepasseerd.

En dan krijgt men via b-alert de melding dat een deel van de gemeente deze nacht onder water kan komen door water dat op weg is hierheen. Al 19 straten afgesloten in de gemeente.

haha herkenbaar. ik zit hier elke dag wel te kijken wanneer ik mijn telescoop nog eens buiten kan zetten.

Terug
Bovenaan