Herfst en winter 2023/24

Ja goeiedag zeg het is weer de zondvloed vandaag...
Tot nu was het voorbije weken nat maar wel nog vrij zacht, intussen is het nog steeds nat maar nog eens koud erbij ook. En copy paste voor de rest van de week...

Waar o waar zijn die winters naartoe met wekenlang 's nachts lichte tot matige vorst en overdag een graad of 5-6 met een stralende zon? Lijkt een eeuwigheid geleden. Ingeruild voor wekenlang nat en grijs (en nu ook nog koud).

Ja goeiedag zeg het is weer de zondvloed vandaag...
Tot nu was het voorbije weken nat maar wel nog vrij zacht, intussen is het nog steeds nat maar nog eens koud erbij ook. En copy paste voor de rest van de week...

Waar o waar zijn die winters naartoe met wekenlang 's nachts lichte tot matige vorst en overdag een graad of 5-6 met een stralende zon? Lijkt een eeuwigheid geleden. Ingeruild voor wekenlang nat en grijs (en nu ook nog koud).
Buiten dat het hier volgens mij altijd overwegend bewolkt is, is het ook gewoon nog geen winter hé.

Vanaf dinsdag wel winterweer (naar Belgische normen)
Woensdag kans op winterse buien en vrijdag zelfs in Vlaanderen kans op sneeuw, maar het wordt wel precisiewerk , 100km meer noord of zuid geeft het verschil tussen onder of boven 0 en regen of sneeuw.
Ik hoop dat het eens lukt want de laatste jaren is de sneeuwliefhebber op zijn honger blijven zitten. Laatste keer sneeuw hier die bleef liggen was in februari 2021.

Om mezelf eens te quoteren: toen ik deze post maakte stond er op het KMI voor deze week elke dag een wolk met zonnetje, geen ene keer zelfs met een druppeltje.

Ik kijk naar buiten en het is aan het regenen en waaien, al de hele week. Alleen woensdag was een dag zoals ze voorspeld hadden.

Is me ook al opgevallen. Deze week ook: tot gisteren gaven ze, behalve maandag, droog voor de rest van de week. Nu is enkel dinsdag droog. En zou het pas vanaf zondag droog zijn.

Toen we die droge periode hadden was het net omgekeerd: steeds een halve week op voorhand regen voorspellen. Om dan niets van regen te hebben.

Gisterenavond de KMI app gecheckt en die gaf voor vandaag een hele dag regen, en toch maar 5 mm dagtotaal? Natuurlijk zitten we nu al bijna aan 15 mm en het is nog maar net na de middag...
Ga denk ik overstappen naar een andere app want KMI trekt op niet veel de laatste tijd.

Fantastisch slecht pendelweer dit. Ik fiets door elk type weer maar de combinatie regen + koud + 3/4 beaufort, dat steekt snel tegen.

Laatst bewerkt:
Ik kijk de avond ervoor om te zien of ik plan met de fiets te gaan of niet. Want meer op voorhand kan je je er niet op vertrouwen.
Ik ga met de fiets wanneer het 's morgens droog is, 's avonds regen is minder erg, maar ik kom niet graag kletsnat toe op het werk.
Nu als ik zie dat het 's avonds 5-6 beaufort is, dan pas ik ook, want meestal heb ik tegenwind om terug te fietsen. Ik heb zo eens moeten terugfietsen bij 5 bft in de regen, en deed toen een dik uur over net geen 20km. Fietsen met al 3 lagen overeen en nog een regenpak daarover gaat toch wat minder vlot.

Ik werk dinsdag van thuis, hoop dat ik woensdag of donderdag toch eens kan met de fiets gaan.

Laatst bewerkt:
Buiten dat het hier volgens mij altijd overwegend bewolkt is, is het ook gewoon nog geen winter hé.
Tjah geen winter, dat is meteorologisch natuurlijk waar wat je zegt maar het kan begin december even hard winteren als pakweg begin februari. Het is nu ook niet zo als ik de pluim bekijk dat er op korte termijn een grote omslag zit aan te komen dus we zijn nog een eind zoet.
Ik herinner me zo verschillende jaren dat december hoewel niet strikt 'winter' de koudste maand was en in jan-feb weer zachter

Eén ding is zeker, het is een buitensporig natte herfst, met ook precies toch meer winderige dagen.
Kouder en natter ben ik gewoon van november, maar dit jaar begon de 'november rain' toch vroeg half oktober, en die bleef/blijft maar duren.
Echt koud vond ik het ook nog niet echt. Dat kan van december tot maart nog omslaan natuurlijk. Liefst dan koud en regelmatig wat zon. Koud en nat weer is inderdaad het meest irritant weer van al. Er zullen er altijd zijn die zeggen: neen hitte, want tegen de koude kan je u kleden. Maar kijk eens hoeveel mensen buiten of op straat lopen vgl met goed weer op zo'n kille natte winderige dag? Je jaagt er nog geen hond door is het volksgezegde.

Laatst bewerkt:
Tjah geen winter, dat is meteorologisch natuurlijk waar wat je zegt maar het kan begin december even hard winteren als pakweg begin februari. Het is nu ook niet zo als ik de pluim bekijk dat er op korte termijn een grote omslag zit aan te komen dus we zijn nog een eind zoet.
Ik herinner me zo verschillende jaren dat december hoewel niet strikt 'winter' de koudste maand was en in jan-feb weer zachter
Als ik snel eens kijk op wikipedia is december toch gemiddeld zachter en natter dan januari/februari dus je gaat dan toch al uit van iets dat niet zo standaard is.

Maar algemeen is het hier gewoon een gematigd zeeklimaat dus vooral grijs wat de klok slaat. Het is ook nog een paar dagen november. Niet dat het niet zeer nat is/was, maar laat ons nog zien voor de winter. Natuurlijk lijkt het me wel dat de voorspellingen rond klimaatverandering gewoon lijken te kloppen: lange droogteperiodes en zeer natte periodes, meer extremen.

Dit zie ik hier staan voor bij mij. Dat is al geen herfstweer maar gewoon winterweer. Het KMI komt vanaf morgen af met maxima van 3-5°C, dat is vrij fris voor december.
Overigens moeten het geen ijsdagen zijn met strenge vorst, of dikke pakken sneeuw om van winterweer te spreken. Anderzijds, 15°C in december is ook abnormaal.

fiEa5IT.png

December heeft samen met januari de grootste potentie om koud weer te produceren, maar het zeewater is nog warmer dan in februari. Januari is gemiddeld gesproken de koudste maand, de zon heeft nog niet genoeg aan kracht gewonnen om het koudere zeewater te compenseren.

Morgen dan toch droog en de wind die precies nog zal meevallen. Goed kleden en dan kan ik morgen nog eens met de fiets denk ik.
Gisteren en zaterdag nog 2 muggen dood gemept trouwens :unsure:.

Viel al bij al nog mee met de fiets vanochtend. Wel wat wind. In het naar huis rijden had ik het kouder dan vanochtend precies.

Ik ben met de fiets naar het werk gereden, op bruggen en zo was het glad maar voor de rest te doen.
Maar dan wel met een tourfiets met dikke banden, zou het nu nu niet met de koersfiets riskeren (ik zag nochtans iemand rijden deze morgen met een racefiets).

Om 20u gisterenavond waren de ruiten al bevroren v d auto die buiten stond.
Ik dacht ja lap
Deze morgend om 6u zag ik dat het geregend had en was het 2-3 graden.

Terug
Bovenaan