Even deze thread opgraven. Benieuwd welke perspectieven ik hier zal vinden voor men situatie.
Anderhalf jaar gelukkig samen, enkele maanden terug een leuk appartement gekocht en we hebben het goed. Mijn vriendin, is *tegen* het vaccin. Niet in de stijl van conspiracy-theory-BS à la 5G-nanobots, maar eerder het type dat dingen zegt zoals
-de bijwerkingen die zich wel voordoen worden geminimaliseerd
-niet-gevacinneerden toegang ontzeggen is discriminatie
-als ge uw vaccin gehad hebt kunt ge het alsnog krijgen en doorgeven.
Mijn standpunt hierover is vrij simpel: ik heb me laten vaccineren omdat ik geloof dat ik zo bijdraag aan een vooruitgang uit de hele corona-situatie. Verder ben ik relatief onverschillig als het aankomt op corona-discussies. Ik voel geen enkele nood om een anti-vaxxer in discussies te volgen of betrekken. De enige uitzondering is mijn vriendin omdat ze 1) zij hier zelf over begon in het verleden en 2)ik uit respect voor haar mijn keuze over iets wel wil toelichten. Ze maakt mij nooit verwijten of geplaag over het feit dat ik mijn beide prikken heb gehad. Ze begint nooit tegen anderen over vaccins/corona en zal niemand het verwijten of kleineren.
Zij is geen risicopatiënt en mij stoorde het eerlijk niet dat ze deze keuze heeft gemaakt. Nu je vanaf 1/11 maatregelen hebt die het covid safety ticket op vele plaatsen verplichten is een gezellig etentje echter uitgesloten voor enige tijd. Tenzij ze zich alsnog laat vaccineren of een test laat doen die minstens €30 kost.
Persoonlijk ben ik iemand die niet de nood voelt om elke week 1/2 keer uit te gaan naar een gelegenheid waar ge een CST voor nodig zult hebben. Als het zo een tijd duurt met die CST-regeling, vind ik het vooral jammer voor haar.
Het grootste pijnpunt -en de reden waarom ik deze thread maak- is de reactie van mijn familie op haar houding. Ze behandelen mijn vriendin altijd zeer vriendelijk en zeggen quasi nooit een slecht woord over haar... behalve dan over haar niet-vaccinatie. Ik hoor het quasi elk bezoek van de afgelopen weken: "Ja, Michsterina is nu wel ferm benadeeld hé", "Die mensen die beginnen over persoonlijke vrijheid en dat een vaccin niet zodanig moet opgedrongen worden zijn gewoon aanstellers en egoïsten" en "Gaat Michsterina haar echt niet laten vaccineren? Zou ge haar niet beter proberen te overtuigen?"
Ik wil het eigenlijk niet eens tegen mijn vriendin naar bovenbrengen dat mijn familie zo doet omdat ze haar sowieso al een beetje geviseerd voelt als "anti-vaxxer" en haar waarschijnlijk nog slechter zou voelen. Anderzijds is mijn familie statements aant opdringen zoals "eigenlijk moogt ge nog van geluk spreken dat we ze niet beschimpen/uitsluiten". Ergens is het logisch dat ik mijn familie gewoon moet zeggen "Respecteer haar mening en stop met dit gedoe steeds op te dringen". Waarschijnlijk (mijn kant van de familie kennende) zullen ze op zo een opmerking *gevoelig* reageren.
Voor alle duidelijkheid: deze post is niet bedoeld om logica te zoeken achter de argumenten van anti-vaxxers. Ik vermoed dat het merendeel van dit forum "pro-vaccin" is. Misschien heeft het merendeel moeite om te sympathiseren met Michsterina. Ik zie het belang wel in van een meerderheidspercentage-vaccinatiegraad, maar ik kan geen enkele reden zien waarom ik mijn vriendin moet overtuigen. Als ik nadenk over hoeveel ze voor ons al gedaan heeft en nog steeds dagelijks doet, voel ik alleen de nood om haar bij te staan.