Een appartement huren of een credit card aanvragen is als buitenlander wel aanzienlijk moeilijker ja. Kwa gedrag van de mensen op straat of op café valt dat allemaal wel mee.
Zo nu en dan zijn er wel eens Japanners die hun beeld van "de onwetende gaijin" op uw projecteren en ongevraagd beginnen te onderwijzen in de Japanse cultuur. Als dat alles is wat ge tegenkomt kan dat wel irritant zijn maar voor mij geen probleem. Ik heb meer dan genoeg Japanse vrienden, collega's en schoonfamilie die mij wel normaal behandelen dus wanneer ik zo'n "onderwijzer" tegenkom moet ik daar vooral eens ne keer goed mee lachen.
Eén van de grappigste was iemand die mij voor het eerst zag op café en begon over hoe ik mijn lief ten huwelijk moest vragen want trouwen is wat Japanse vrouwen willen. Kheb hem gezegd dat ik dat chapeau vond hoe hij aan de hand van enkel haar nationaliteit beter wist wat ze wil dan ik die er al zo'n tien jaar mee samen leefde.
Al bij al valt het dus echt wel mee. Ding is natuurlijk ook wel dat ik een blanke man ben. Dat is en blijft een geprivilegieerde positie. Als Chinees of Indiër zal het wel weer een pak anders zijn.
De vraag is ook een beetje wat ge bedoelt met "echte bewoner" he. Ik ben iemand die geboren en getogen is in België en daarna pas hier komen wonen. Dat is sowieso anders dan iemand die heel z'n leven in Japan heeft gewoond en dat is ok.
Op 9lives vroeger wel eens maar die thread is nadien op mijn vraag terug verwijderd. Ik vond het wat raar dat zo'n momentopname uit mijn leven permanent online stond.