Ik heb een halve bullshitjob denk ik. De ene helft is studiebegeleiding en dat is heel hands on en daar merk je direct het verschil. Praten met studenten die het moeilijk hebben, sessies aanbieden rond beter studeren, leuke activiteiten voor hen organiseren. Zelfs de vergaderingen zijn leuk, dan gaat het vaak over hoe we studenten beter kunnen helpen, welke doelgroepen we missen, hoe we iets praktisch gaan organiseren,...
Mijn ander deel van de job is innovatiemedewerker. Dat klinkt al als bullshit hé
Maar 't grootste deel van die job momenteel is een aantal zaken organiseren voor studenten om hen praktische vaardigheden aan te leren en inzicht in hun eigen kennen en kunnen. Dat zijn dan workshops, lezingen en opdrachten organiseren of reflectiesessies geven waar je met een kleine groep reflecteert over hun motivatie, doelen, talenten,...
Dat deel van mijn job vind ik al meer een duct taper. Die projecten zijn er ook allemaal gekomen doordat er een nood werd gedetecteerd bij de studenten, ze wisten niet goed wat ze nu eigenlijk konden na vier jaar universiteit. Tja, dan moet er daar blijkbaar vanalles rond georganiseerd worden ipv alles aan te pakken en het minder vaag te maken? Maar goed, 't houdt me bezig. Soms ook wel ambetante vergaderingen, waarbij er zo gedetailleerd op iets wordt ingegaan dat je buiten komt met het idee van "en wat gaan we nu precies doen voor wie en wanneer?", en waar de als-dan'en groot zijn. Aan de andere kant komt er dit jaar waarschijnlijk een stiltekamer bij ons, en hebben we dat op een paar weken tijd geregeld, dus dat is wel cool.
Maar goed, zonder mij of mijn job zou het ook wel allemaal draaien.
Bij ons heb je dat met onderzoek, onderzoek aan een hogeschool
??? De profielen zijn doorgaans te zwak om echt diepgaand onderzoek te verrichten, bovendien moeten we het warm water niet opnieuw uitvinden. Veelal resulteert dat in bullshitprojectjes met een nutteloze output en een hele hoop mensen die ten koste van lesgevend personeel worden verloond met verspilde financiering. En dan maar gaan betogen in Brussel voor meer middelen....
Ah, echt? Ik heb onderzoek gedaan aan een hogeschool en op een bepaald moment was ik daar de enige zonder doctoraat, wel een master
Ik heb ook wel samengewerkt met leerkrachten die geen onderzoeksprofiel hadden (en mijn collega's ook), maar dan deden wij de methoden en analyse en zij bvb interviews, contacten leggen, resultaten presenteren,... Maar van zwakke profielen was bij ons geen sprake.
Wel eens dat het nutteloze output opleverde. Allez, ik heb een samenwerkingsmodel
bedacht samengeplakt, daar is volgens mij nooit nog iets mee gebeurd. Een mooi geprinte boekje, grote studiedag en hoera en dan nooit meer iets van gehoord