Heb jij al een digitale meter?

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum

?

  • ja

    Stemmen: 168 57,5%
  • nee

    Stemmen: 124 42,5%

  • Totaal aantal stemmers
    292
Die Home Connect ziet er nu wel een hoopvol initiatief uit met veel grote spelers, om "slim" apparaten te kunnen doen starten
 
Digitale meter en zonnepanelen
Naar aanleiding van het arrest van het Grondwettelijk Hof, plaatsen we op dit moment geen digitale meters bij eigenaars van zonnepanelen, in dienst genomen voor 2021. Bij eigenaars met zonnepanelen, ouder dan 15 jaar of in dienst genomen vanaf 2021, plaatsen we wel digitale meters.


Ondanks bovenstaande en installatie van 2012 een brief in de bus dat ze langs komen op 27 mei voor plaatsing digitale meter. Hoe kan dit?
 
Digitale meter en zonnepanelen
Naar aanleiding van het arrest van het Grondwettelijk Hof, plaatsen we op dit moment geen digitale meters bij eigenaars van zonnepanelen, in dienst genomen voor 2021. Bij eigenaars met zonnepanelen, ouder dan 15 jaar of in dienst genomen vanaf 2021, plaatsen we wel digitale meters.


Ondanks bovenstaande en installatie van 2012 een brief in de bus dat ze langs komen op 27 mei voor plaatsing digitale meter. Hoe kan dit?

vanop hun site:

Heb je zonnepanelen geïnstalleerd voor 2021 en een klassieke elektriciteitsmeter, dan bieden we je de mogelijkheid aan om een digitale meter te laten plaatsen als we in jouw buurt digitale meters plaatsen. Je kan dan ook de retroactieve investeringspremie aanvragen. Wanneer je niet ingaat op dit aanbod, kan je de plaatsing nog uitstellen tot 1 januari 2025.

Je zou dus vrij makkelijk uitstel moeten kunnen bedingen.

Zelf ga ik er toch stilaan eens een en ander voor onderzoeken. Zonnepanelen geplaatst in 2020 en dus recht op mijn retroactieve investeringspremie. 1600 euro in het handje. Geen idee alleen in hoeverre het zeker is dat ze in 2025 snel aan uw deur staan of je gewoon achteraan de planning vliegt en voor hetzelfde geld nog 5 jaar langer een terugdraaiende teller hebt.
 
Gewoon niet reageren op die brief dus of zelf initiatief nemen om afspraak te verplaatsen/annuleren?
 
Gewoon niet reageren op die brief dus of zelf initiatief nemen om afspraak te verplaatsen/annuleren?
Als je zelf reageert bevestig je dat je die brief hebt ontvangen en kan je de plaatsing van de digitale meter maximum 1,5 maand later inplannen.
Als je niet reageert op die brief kan het zijn dat je zoals ik pas 2 jaar later een aangetekend sturen krijgt om de installatie in te plannen.
Een AS negeer je natuurlijk niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Au79
Blijkbaar moet je toch een minimum capaciteitstarief betalen in combinatie met een digitale meter ook al heb je een piekverbruik van minder dan 2,5kW. Wat een ordinaire ripoff weer.

Voor het capaciteitstarief berekent de netbeheerder elke maand opnieuw het gemiddelde van de 12 laatste maandpieken. Stel dat je gemiddelde maandpiek voor een bepaalde maand lager ligt dan 2.5 kW, dan rekent de VREG voor die maand een minimumbedrag aan. Dat minimumbedrag komt overeen met een maandpiek van 2.5 kW.

Ik had gehoopt dat ik dankzij mijn thuisbatterij en bijna 0 verbruik ook geen capaciteitstarief ging moeten betalen.
Toch opvallend hoe het alle zo geconstrueerd is dat de energieproducenten en netbeheerders werkelijk geen euro inkomsten moeten missen.

De hoeveelheid vaste kosten om gewoon een verbinding met het net te hebben is precies wel significant geworden.
Dus, 35 euro vaste kost leverancier, 104,43 capaciteitstarief, 13,95 tarief databeheer.

Voor €153,37 per jaar voor een verbinding met het energienet bij een verbruik van 0 kWh.
 
Voor €153,37 per jaar voor een verbinding met het energienet bij een verbruik van 0 kWh.
Op zich is het meer dan dat: je hebt de mogelijkheid om op eender welk ogenblik je aansluitingscapaciteit ten volle aan te spreken, je hebt de mogelijkheid om stroom te injecteren, en je hebt hardware hangen van de netbeheerder. Dat laatste betaal je eventueel inderdaad in de aansluitingskost, maar je onderschat denk ik toch hoeveel geld het kost om zo'n aansluiting tot stand te brengen en te onderhouden.

Dat je geen gebruik maakt van die capaciteit is geen argument natuurlijk, op dat vlak kan je het vergelijken met bvb een telecom aansluiting, waar je evengoed voor een capaciteit betaalt of je er nu gebruik van maakt of niet.
 
Blijkbaar moet je toch een minimum capaciteitstarief betalen in combinatie met een digitale meter ook al heb je een piekverbruik van minder dan 2,5kW. Wat een ordinaire ripoff weer.
Dat is zo met een klassieke teller ook hoor, er wordt in alle gevallen een minimum van 2,5kW gerekend.
 
Die Home Connect ziet er nu wel een hoopvol initiatief uit met veel grote spelers, om "slim" apparaten te kunnen doen starten
Home Connect is een ecosysteem van Bosch/Siemens-groep dat al bijna 10 jaar bestaat hoor. Loxone kan huishoudtoestellen met Home Connect ook al een jaar of 3 aansturen. Enige verschil is dat HomeWizard het nu ook kan aanspreken, maar zij zijn gewoon goed in marketing.

Ik heb het eens getest met mijn vaatwasser en het is pijnlijk primitief. Je kan een zonnetaak maken om het toestel automatisch te starten tussen 9u en 17u van zodra er genoeg energieoverschotten zijn. Tot zover is er niets mis en dat heeft ook goed gewerkt met 1 run. Nu is het zo dat het bij ons een dag of 2-3 duurt eer er genoeg vuile vaat opgespaard is om de vaatwasser te starten. Na de eerste run heb ik uit gewoonte het toestel terug deels gevuld met vuile vaat, en de deur dicht gedaan. Raad eens wat er op dag 2 gebeurd? Yup, HomeWizard start het vaatwasprogramma, ondanks het feit dat het toestel maar voor 20% gevuld is, en er zelfs geen zeep in gedaan werd. Ah ja, want het was helemaal niet de bedoeling dat het toestel ging draaien. Een melding op mijn smartphone met de vraag of de run mocht starten of niet had zinvol geweest. Ik heb die zonnetaak dan maar terug uitgezet omdat deze automatisatie net meer werk met zich meebrengt dan het tracht te beogen.
 
Terug
Bovenaan