Grote uitspraak FIFA-baas: 'In 2026 is voetbal grootste sport in VS'

In 2020 waren 28 van de top 100 meest bekeken tv uitzendingen in Amerika NFL games (7 in de top 10, en op plaats 7 stond een college game) in 2021 waren het er nog meer dacht ik maar dat vind ik niet direct terug.
Die sport is daar gigantisch populair en dat spektakel ga je nooit vervangen door "saaie" voetbal.

Diegenen die de NFL saai vinden kennen de sport trouwens even slecht als al die Amerikanen die hun neus ophalen voor soccer ;)
 
@DogFacedGod : In de laatste 25 jaar, heb ik nog maar 3 teams weten verhuizen, waarvan 2 in een deal samen. En dat is altijd gepaard gegaan met zware rechtszaken, petities, heel veel gedoe. En jaren en jaren voorbereidend werk. En dan nog zijn de Rams en de Chargers beiden teruggegaan naar de plek waar ze eigenlijk begonnen zijn.

Ja maar is dat niet eerder uit commerciële belangen dan "supporters"? De sporttempels zijn groter, hotels en logies zijn veel meer van belang bij sportevenementen daar, horeca, toerisme,...)
Ik ben curieus wat ze in de NBA gaan doen als Lebron zijn eigen team opricht in Las Vegas en nog een paar ploegen bijkomen.


Men noemt soms Philadelphia als meest gedreven fans maar als ik zie wat bijvoorbeeld de supporters van Standard Luik soms uitspoken, lijken die Philly fans nog al bij al meevallen. :p


Ik zou toch niet echt bij het woord "fanatisme" komen bij Amerikaanse sports. Dan denk ik eerder Europa of Zuid-Amerika. Maar fanatisme heeft duidelijk ook zijn nadelen.

De Amerikanen lijken vooral goed te zijn in "belevenis" gezien hun stadiums, randgebeuren, presentatie,...
Als je die regels ziet in NHL en NBA (shot clocks, terugpassen naar je eigen helft,...), lijkt het ook allemaal gericht te zijn op "actie".

Als je voetbal daar populair moet maken, zou je regels moeten invoeren waar terugpassen naar je eigen keeper verboden is. Binnen de minuut moet er een schot op doel zijn anders verlies je balvoordeel, lange bal verbieden, max aantal seconden bal in eigen helft,...
 
In 2020 waren 28 van de top 100 meest bekeken tv uitzendingen in Amerika NFL games (7 in de top 10, en op plaats 7 stond een college game) in 2021 waren het er nog meer dacht ik maar dat vind ik niet direct terug.
Die sport is daar gigantisch populair en dat spektakel ga je nooit vervangen door "saaie" voetbal.

Diegenen die de NFL saai vinden kennen de sport trouwens even slecht als al die Amerikanen die hun neus ophalen voor soccer ;)

De cijfers zijn nog spectaculairder. Zelfs NBA, MLB en NHL komen er niet aan te pas.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sond
Ondertussen is er een nieuwe TV-deal voor de MLS ter waarde van 2,5 miljard over 10 jaar. De NFL heeft momenteel ook een TV-deal voor 10 jaar, maar die is wel 110 miljard waard.
 
Ja maar is dat niet eerder uit commerciële belangen dan "supporters"? De sporttempels zijn groter, hotels en logies zijn veel meer van belang bij sportevenementen daar, horeca, toerisme,...)
Ik ben curieus wat ze in de NBA gaan doen als Lebron zijn eigen team opricht in Las Vegas en nog een paar ploegen bijkomen.


Men noemt soms Philadelphia als meest gedreven fans maar als ik zie wat bijvoorbeeld de supporters van Standard Luik soms uitspoken, lijken die Philly fans nog al bij al meevallen. :p


Ik zou toch niet echt bij het woord "fanatisme" komen bij Amerikaanse sports. Dan denk ik eerder Europa of Zuid-Amerika. Maar fanatisme heeft duidelijk ook zijn nadelen.

De Amerikanen lijken vooral goed te zijn in "belevenis" gezien hun stadiums, randgebeuren, presentatie,...
Als je die regels ziet in NHL en NBA (shot clocks, terugpassen naar je eigen helft,...), lijkt het ook allemaal gericht te zijn op "actie".

Als je voetbal daar populair moet maken, zou je regels moeten invoeren waar terugpassen naar je eigen keeper verboden is. Binnen de minuut moet er een schot op doel zijn anders verlies je balvoordeel, lange bal verbieden, max aantal seconden bal in eigen helft,...
Dan hebben we vooral een andere definitie van fanatisme, denk ik :D
De merchandising en randfenomenen rond de teams zijn enorm. Op een gewone zondag in Denver is het weerbericht in teken van de wedstrijd 's avonds: hoeveel wind er zal staan en welke QB daarmee het meeste gebaat is. Het lokale highschool football team mag gratis winkelen in de WalMart. Soms is er een verlofdag voor kampioenschappen in College. Elke zondag loopt een footballstad vol met jerseys.

Om nog maar te zwijgen van de wedstrijd zelf. Stadions met 90k man die gevuld worden. Ik noem nu de Cardinals, dat is 61 wedstrijden op rij uitverkocht. Uiteraard zijn dat commerciële belangen, maar niet voor die supporters. Die staan daar voor hun team.

Wat je wel een héél pak minder ziet, is hooliganisme. Maar dat stel ik dus absoluut niet gelijk aan fanatisme. Thuis- en uitsupporters zitten door elkaar, parkeren door elkaar en komen gelijk binnen. Nog nooit echt een grimmig sfeertje gevoeld, behalve een klein beetje vijandigheid toen we als enige tussen een kudde 49'ers fans liepen op een achterafstukje op de parking, maar ook daar kregen ze snel tegengas vanuit hun eigen supporters. Integendeel: Chic dat je komt, wat vond je ervan, proficiat met de winst, volgende keer zal het anders zijn.
 
Dat is me ook al opgevallen in de vele bars in Las Vegas bijvoorbeeld, supportersgroepen van zogenaamde rivalenteams zitten door elkaar. Beginnen ze soms tegen elkaar te praten zonder meer. Ik ga daar gigantisch graag tussen zitten. Plagerijen aan beide kanten, maar daar blijft het bij. En toch zijn ze heerlijk fanatiek, op een goede manier.

Moet u voorstellen dat 40 RSCA-supporters in 1 café met 40 FCB-supporters zitten, en dat er toevallig ook nog 10 Standard- en 10 Antwerp-supporters rondlopen. Op wat zou dat uitdraaien denk je…
 
Wat je wel een héél pak minder ziet, is hooliganisme. Maar dat stel ik dus absoluut niet gelijk aan fanatisme. Thuis- en uitsupporters zitten door elkaar, parkeren door elkaar en komen gelijk binnen. Nog nooit echt een grimmig sfeertje gevoeld, behalve een klein beetje vijandigheid toen we als enige tussen een kudde 49'ers fans liepen op een achterafstukje op de parking, maar ook daar kregen ze snel tegengas vanuit hun eigen supporters. Integendeel: Chic dat je komt, wat vond je ervan, proficiat met de winst, volgende keer zal het anders zijn.
Da's sowieso wel cool.
In Duitsland is dat bij voetbalmatchen ook. Ik heb de laatste keer in München zelfs tijdens de rust gewoon met fans van Freiburg staan babbelen, voor de match en na de match liep ook iedereen gewoon door elkaar.
 
Dan hebben we vooral een andere definitie van fanatisme, denk ik :D
De merchandising en randfenomenen rond de teams zijn enorm. Op een gewone zondag in Denver is het weerbericht in teken van de wedstrijd 's avonds: hoeveel wind er zal staan en welke QB daarmee het meeste gebaat is. Het lokale highschool football team mag gratis winkelen in de WalMart. Soms is er een verlofdag voor kampioenschappen in College. Elke zondag loopt een footballstad vol met jerseys.

Om nog maar te zwijgen van de wedstrijd zelf. Stadions met 90k man die gevuld worden. Ik noem nu de Cardinals, dat is 61 wedstrijden op rij uitverkocht. Uiteraard zijn dat commerciële belangen, maar niet voor die supporters. Die staan daar voor hun team.

Wat je wel een héél pak minder ziet, is hooliganisme. Maar dat stel ik dus absoluut niet gelijk aan fanatisme. Thuis- en uitsupporters zitten door elkaar, parkeren door elkaar en komen gelijk binnen. Nog nooit echt een grimmig sfeertje gevoeld, behalve een klein beetje vijandigheid toen we als enige tussen een kudde 49'ers fans liepen op een achterafstukje op de parking, maar ook daar kregen ze snel tegengas vanuit hun eigen supporters. Integendeel: Chic dat je komt, wat vond je ervan, proficiat met de winst, volgende keer zal het anders zijn.

Ik vind dat, zeker voor zo'n schietgraag land als de VS, enorm hallucinant. Als er nu 1 ding is waar iedereen in Europa over kwaad kan worden op mekaar, en waar je in elk land last mee hebt, dan is het voetbalgeweld. Zowel hardcore hooliganisme als toevallig geweld, bv "normale" fans van rivaliserende teams die elkaar tegenkomen en elkaar wat jennen. Meestal zorgt dat niet voor problemen, maar vanaf als er alcohol in het spel komt, heb je toch gegarandeerd een paar mensen die aanstoot nemen en agressief worden.
En dan net in de VS waar zoals je zegt dat fanatisme nog groter is, heb je zulke zaken niet.

Da's sowieso wel cool.
In Duitsland is dat bij voetbalmatchen ook. Ik heb de laatste keer in München zelfs tijdens de rust gewoon met fans van Freiburg staan babbelen, voor de match en na de match liep ook iedereen gewoon door elkaar.

Dat hangt ook wel van team tot team af. Zo'n dingen ga je moeilijker zien in Frankfurt of in Keulen bv.
 
Ik vind dat, zeker voor zo'n schietgraag land als de VS, enorm hallucinant. Als er nu 1 ding is waar iedereen in Europa over kwaad kan worden op mekaar, en waar je in elk land last mee hebt, dan is het voetbalgeweld. Zowel hardcore hooliganisme als toevallig geweld, bv "normale" fans van rivaliserende teams die elkaar tegenkomen en elkaar wat jennen. Meestal zorgt dat niet voor problemen, maar vanaf als er alcohol in het spel komt, heb je toch gegarandeerd een paar mensen die aanstoot nemen en agressief worden.
En dan net in de VS waar zoals je zegt dat fanatisme nog groter is, heb je zulke zaken niet.



Dat hangt ook wel van team tot team af. Zo'n dingen ga je moeilijker zien in Frankfurt of in Keulen bv.
Tuurlijk, ik ben 1 keer naar Schalke - Dortmund geweest en dat was ook niet allemaal zo vriendschappelijk :unsure:.
 
Het commerciële van het voetbal is inderdaad een punt dat eerder zal afstoten dan aantrekken. Dat gezegd zijnde weet ik ook niet wat de aantrekkingskracht van veel ander genoemde sporten hier zijn, maar dat is misschien ook omdat ik ze niet echt volg. Maar zo een sporten bouwen wel verder op "traditie", dat is er gewoon niet echt in de VS, en ook blijven de spelers en het geld vooral in Europa. Formule 1 slaagt er bijvoorbeeld beter in om de sport te promoten in de VS.

Je kan wel een sport promoten, maar het duurt wel eventjes, maar bijvoorbeeld wielrennen is populairder gewonnen in het Verenigd Koninkrijk tegenover veel vroeger. Maar wielrennen is eerder een sport van de hoge(re) (midden)klasse die eerder in de steden wonen en ook vrij jong/progressief minded zijn, terwijl hier van ouds af aan het meer de volkssport van het Vlaamse/Franse platteland zijn, dus eigenlijk totaal andere demografische groepen die aangetrokken worden tot de sport, en op dat vlak zie ik wel de vergelijking met voetbal waar ik denk dat door de "globalistische" natuur/populariteit het eerder progressieve Amerikanen zijn dat zullen aangetrokken worden tot voetbal, ook al omdat bij de vrouwen enkele iconen daar ook uitgesproken progressief zijn, en de Amerikaanse vrouwen zijn bijna de beste nationale voetbalploeg bij de vrouwen.

Dus het kan min of meer wel. Je moet ook geen 300 miljoen mensen overtuigen om succesvol te zijn. De VS alleen al hebben evenveel inwoners als de EU. Zelfs al kan je maar 10% overtuigen, dan nog zit je aan 30 miljoen. Er zal wel vooruitgang komen, maar geleidelijk aan.

Van China wordt ook al langer gezegd dat ze een grote ploeg willen worden, en er gaat veel geld mee gemoeid, maar tot nu toe heeft het op nationaal niveau nog niet tot resultaten geleid. China mist het WK eigenlijk keer op keer, en het is niet eens (zo) nipt. Misschien dat als meer teams mogen meedoen China zich dan wel kan kwalificeren volgende keer.

Het fijne aan de sportcultuur van de VS is het gebrek aan hooliganisme. Daar zijn sociologische redenen voor, maar ik kan nog altijd moeilijk begrijpen dat je iemand anders in elkaar timmert omdat die supportert voor een andere ploeg. Ach ja, je had hooliganisme ook al bij de Byzantijnen. De Nika-opstand is trouwens ontstaan uit dat hooliganisme, maar hier sloegen ze de handen in elkaar in plaats van op elkaar.
Stereotiep ook wel een beetje. Daarnaast heeft ook niet elke sport het probleem hooliganisme. Ik vind het zelfs redelijk "eigen" aan voetbal hier. Ik denk dat het eerder een probleem is van het voetbal dan van "Europa".

Een sport waarin een match op 0-0 kan eindigen, gaat in Amerika nooit de populairste worden. Ze houden van sporten waarbij je iedere minuut eens kan roepen omdat er een punt gescoord wordt, of sporten waar korte, gefocuste plays zich constant opvolgen. Voetbal is veel te traag voor hen.

Ik scheer ze natuurlijk niet allemaal over dezelfde kam, maar in grote lijnen komt het daarop neer.

Stuur gewoon Jan Mulder naar de VS en voer daar voetbal in zonder buitenspel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan