Grote uitspraak FIFA-baas: 'In 2026 is voetbal grootste sport in VS'

Bart Goor

Active member

FIFA president Gianni Infantino: 'For 2026, soccer will be the number 1 sport in this part of the world'

With the clamor at its peak for the announcement of the official venues for the 80 matches of the 2026 FIFA World Cup, FIFA President Gianni Infantino envisioned a future in which the NFL, NBA and MLB will have to work harder to remain in the fans' taste in the face of a tough competitor.

"For 2026, soccer/football will be the number 1 sport in this part of the world", was Gianni Infantino's statement during the broadcast in which the 16 venues for the 2026 World Cup were unveiled, 2 in Canada, 3 in Mexico and 11 in the United States.

It is well known that in the United States, the love for Football, Basketball and Baseball is unparalleled. Simply put, in Forbes' 2021 list of the world's most valuable teams, the top is occupied by the Dallas Cowboys with $5.7 billion, the New York Yankees, $5.2 billion, and the New York Knicks with $5 billion. It will undoubtedly be a tough mission for soccer to steal the love of most fans, at least in the United States.
 
  • Haha
Waarderingen: asmo
Omdat ik de sportcultuur in de Verenigde Staten geweldig vind. Mooi dat fanatisme.
Paar jaar geleden moest een NFL-team dat net verhuisd was van staat spelen in het stadion van één van de bekendste soccerteams in de VS, LA Galaxy. 27k toeschouwers.

Om de vergelijking met de NFL-teams te maken, heb ik daar ooit een post van gemaakt:
https://illegibleperceiver.wordpress.com/2017/07/30/the-chargers-cosy-crib/
-LA Coliseum, 93,607 – LA Rams
-AT&T Stadium 90,000 – Dallas Cowboys
-Lambeau Field 81,435 – Green Bay

De vergelijking met College teams is nog belachelijker. En qua elke andere meetbare parameter:
SportFavorite
sport[61]
TV viewing
record
(since 2010)1
Major
professional
league
Participants
(millions)[62]
NCAA DI Teams
(Men + Women)
States
(HS)2
American football37%114.4mNFL8.9 m249 (249M + 0W)51
Basketball11%50.4 mNBA30.3 m698 (351M + 349W)51
Baseball9%40.0mMLB29.3 m589 (298M + 291W)49
Association football (soccer)7%27.3mMLS13.6 m531 (205M + 332W)51

Nah.

Edit: Ik zou zelfs durven zeggen dat met hun corruptie in de aanloop en tijdens Qatar 2022, de kans groter is dat FIFA door interne strubbelingen ofwel zijn eigen conccurent wordt, ofwel er concurrentie bij zal krijgen van buitenaf.
 
Never gonna happen, ze proberen het daar al jaren populairder te maken met die franchises, maar zolang enkel de spelers die in Europa geen top meer zijn naar ginder gaan om uit te bollen en het (Zuid) Amerikaans talent naar hier blijft verkassen komt daar niks van in huis.
 
Van mij mag het wel,

ik vind hun American Football niets speciaal eigenlijk, enkel een macho sport....

Zou leuk zijn dat ook in USA het gewone "soccer" wat meer aandacht krijgt.
 
Het fijne aan de sportcultuur van de VS is het gebrek aan hooliganisme. Daar zijn sociologische redenen voor, maar ik kan nog altijd moeilijk begrijpen dat je iemand anders in elkaar timmert omdat die supportert voor een andere ploeg. Ach ja, je had hooliganisme ook al bij de Byzantijnen. De Nika-opstand is trouwens ontstaan uit dat hooliganisme, maar hier sloegen ze de handen in elkaar in plaats van op elkaar.
 
Paar jaar geleden moest een NFL-team dat net verhuisd was van staat spelen in het stadion van één van de bekendste soccerteams in de VS, LA Galaxy. 27k toeschouwers.

Om de vergelijking met de NFL-teams te maken, heb ik daar ooit een post van gemaakt:
https://illegibleperceiver.wordpress.com/2017/07/30/the-chargers-cosy-crib/
-LA Coliseum, 93,607 – LA Rams
-AT&T Stadium 90,000 – Dallas Cowboys
-Lambeau Field 81,435 – Green Bay

De vergelijking met College teams is nog belachelijker. En qua elke andere meetbare parameter:
SportFavorite
sport[61]
TV viewing
record
(since 2010)1
Major
professional
league
Participants
(millions)[62]
NCAA DI Teams
(Men + Women)
States
(HS)2
American football37%114.4mNFL8.9 m249 (249M + 0W)51
Basketball11%50.4 mNBA30.3 m698 (351M + 349W)51
Baseball9%40.0mMLB29.3 m589 (298M + 291W)49
Association football (soccer)7%27.3mMLS13.6 m531 (205M + 332W)51

Nah.

Edit: Ik zou zelfs durven zeggen dat met hun corruptie in de aanloop en tijdens Qatar 2022, de kans groter is dat FIFA door interne strubbelingen ofwel zijn eigen conccurent wordt, ofwel er concurrentie bij zal krijgen van buitenaf.
Oei dit zijn geen veelbelovende cijfers. Toch heb ik gehoord dat de sport nog steeds groeit in Amerika.
 
Ik vind het persoonlijk vrij bizar dat zo'n saaie sport zo populair is inderdaad. Moeilijk voor te stellen dat voetbal daar niet van kan winnen.
Als je NFL een saaie sport vind kan ik me voorstellen dat je denkt dat voetbal daarvan kan 'winnen'. But it ain't gonna happen.
Ik ben een paar jaar terug naar NFL beginnen kijken, heb zelfs niet echt een favoriet team, en ik kijk intussen veel meer NFL dan voetbal.
Geen gezeik op refs in NFL, geen gezeik met supporters, geen komedie, veel minder voorspelbaarheid door een salary cap en NFL spelers zijn samen met die in de NBA de beste atleten die je in een balsport zal zien. Ik heb eerlijk gezegd moeite om een deftig argument naar voor te brengen om voetbal als de 'betere' sport te zien.
 
Bij staan matchen van Club op 1, maar voor de rest altijd NFL> voetbal. American football een saaie sport bewijst dat je er waarschijnlijk nog nooit naar gekeken hebt.
Ik vind rugby fijner om naar te kijken en daar lopen ook geen diva's rond zoals bij voetbal, American Football is nogal technisch vind ik.
 
Een sport waarin een match op 0-0 kan eindigen, gaat in Amerika nooit de populairste worden. Ze houden van sporten waarbij je iedere minuut eens kan roepen omdat er een punt gescoord wordt, of sporten waar korte, gefocuste plays zich constant opvolgen. Voetbal is veel te traag voor hen.

Ik scheer ze natuurlijk niet allemaal over dezelfde kam, maar in grote lijnen komt het daarop neer.
 
Paar jaar geleden moest een NFL-team dat net verhuisd was van staat spelen in het stadion van één van de bekendste soccerteams in de VS, LA Galaxy. 27k toeschouwers.

Om de vergelijking met de NFL-teams te maken, heb ik daar ooit een post van gemaakt:
https://illegibleperceiver.wordpress.com/2017/07/30/the-chargers-cosy-crib/
-LA Coliseum, 93,607 – LA Rams
-AT&T Stadium 90,000 – Dallas Cowboys
-Lambeau Field 81,435 – Green Bay

De vergelijking met College teams is nog belachelijker. En qua elke andere meetbare parameter:
SportFavorite
sport[61]
TV viewing
record
(since 2010)1
Major
professional
league
Participants
(millions)[62]
NCAA DI Teams
(Men + Women)
States
(HS)2
American football37%114.4mNFL8.9 m249 (249M + 0W)51
Basketball11%50.4 mNBA30.3 m698 (351M + 349W)51
Baseball9%40.0mMLB29.3 m589 (298M + 291W)49
Association football (soccer)7%27.3mMLS13.6 m531 (205M + 332W)51

Nah.

Edit: Ik zou zelfs durven zeggen dat met hun corruptie in de aanloop en tijdens Qatar 2022, de kans groter is dat FIFA door interne strubbelingen ofwel zijn eigen conccurent wordt, ofwel er concurrentie bij zal krijgen van buitenaf.

Waarom is College Football zoveel populairder dan Professional Football? Ik snap de logica daarachter niet, normaal verwacht je dat de professionele atleten beter zijn, dat hun team meer stabiliteit biedt gezien een College team vermoedelijk elk jaar nieuwe studenten/spelers heeft, etc.
 
Waarom is College Football zoveel populairder dan Professional Football? Ik snap de logica daarachter niet, normaal verwacht je dat de professionele atleten beter zijn, dat hun team meer stabiliteit biedt gezien een College team vermoedelijk elk jaar nieuwe studenten/spelers heeft, etc.
College football is heus niet groter dan de NFL. Sommige universiteiten hebben wel een grote aanhang, omdat ze praktisch een cult zijn. Denk dan vooral aan het zuiden en Ohio state, maar qua kijkcijfers is er echt een groot verschil.
 
College football is heus niet groter dan de NFL. Sommige universiteiten hebben wel een grote aanhang, omdat ze praktisch een cult zijn. Denk dan vooral aan het zuiden en Ohio state, maar qua kijkcijfers is er echt een groot verschil.

Maar in het artikel waar @Loser naar linkt, staat net dat de grootste stadions allemaal voor College football zijn en dat het grootste NFL stadion pas onderin de top 10 staat bv.
 
Omdat ik de sportcultuur in de Verenigde Staten geweldig vind. Mooi dat fanatisme.
Fanatisme?

We spreken toch over Amerikaanse teams die plots weggekocht worden, 200km verder verhuisd worden en dat wordt daar allemaal geaccepteerd. :p


Doe zoiets in Italië en je hebt een nieuwe Mussolini aan de macht.
 
Waarom is College Football zoveel populairder dan Professional Football? Ik snap de logica daarachter niet, normaal verwacht je dat de professionele atleten beter zijn, dat hun team meer stabiliteit biedt gezien een College team vermoedelijk elk jaar nieuwe studenten/spelers heeft, etc.
Dat hangt er vanaf hoe je het telt. Viewership? Dan wint de NFL. Attendance of door hoeveel mensen het wordt gespeeld? College (en highscool niet vergeten).
Daar zijn verschillende redenen voor, maar de belangrijkste is wel dat daar de oorsprong ligt van football. Het was al dertig jaar (van 1860) een heel populaire sport in colleges voor de eerste profploeg nog maar werd opgericht. Die zijn spelers gaan betalen, maar bleven altijd redelijk ver onder het niveau van college. Ze werden vaak zelfs weggelachen. Pas in 1950 is het een beetje gekenterd, vooral door tv.

Maar die roots in college zijn nog altijd heel belangrijk. Traditioneel speelt de NFL geen wedstrijden door het seizoen op vrijdag of zaterdag, omdat die dagen voor college en highschool blijven. School spirit is ook niet te onderschatten, daar en hoort echt bij je cv. Iedereen die naar een unief gaat, is vanaf dan fan van alle sportteams, zo lijkt het. Je mag ook pas spelen in de NFL 3j na je middelbare diploma, om geen 18-jarigen de kans om te studeren te ontzeggen.

En een college team heeft elk jaar nieuwe studenten, maar de supersterren blijven daardoor toch vaak 3j. En 3-4j in een sportteam is toch al even :)
En niet iedereen gaat naar de NFL, dus die blijven al wat langer. Er zijn 1.700 NFL-spelers en 71.000 college-spelers (1M in highschool, trouwens), wat ook wel voor een bredere interesse zorgt.

Daar blijft dus niet veel plaats over voor soccer. Het zit er niet in van in de jeugd, dus kun je dat niet top down instellen. Het enige wat er wel is, is dat het vrouwensoccer sterk groeit, omdat dat er wél in zit van bij de jeugd. Die meisjes kunnen nooit tot bijna nooit terecht in een football-ploeg, en wel in soccer.

@DogFacedGod : In de laatste 25 jaar, heb ik nog maar 3 teams weten verhuizen, waarvan 2 in een deal samen. En dat is altijd gepaard gegaan met zware rechtszaken, petities, heel veel gedoe. En jaren en jaren voorbereidend werk. En dan nog zijn de Rams en de Chargers beiden teruggegaan naar de plek waar ze eigenlijk begonnen zijn.
 
Terug
Bovenaan