[Groep G] België, Egypte, Iran, Nieuw-Zeeland

De belangrijkste optie komt eigenlijk veel te weinig ter sprake: KDB gewoon op de bank en drie fitte en scherpe middenvelders in de driehoek.
Dat gaat gewoon nooit gebeuren. We hebben nogal spelers gehad die voor de nationale ploeg de ene na de andere non-match speelden maar gewoon niet op de bank geraakten, puur omdat ze intrinsiek de beste spelers (geweest) zijn die we hebben.

En dan reken je de xG tegen Kroatië op WK 2022 er nog niet bij: 3,1 volgens Opta. En 0,99 xG tegen Marokko (meer dan Marokko ondanks het 2-0 verlies).

Dus slechts 2 zelfgemaakte doelpunten op 8 matchen met een xG van 13,08...

Dat is toch echt een lachwekkend slechte afwerking.
Zo zie je ook gewoon dat het vaak in een klein hoekje zit of dat het in details zit hé.

We spreken altijd slecht over het WK 2022 (en niet onterecht), maar de kans dat je daar toch wint van Kroatië was eigenlijk heel groot. En dan ligt Kroatië eruit. Nu niet, en Kroatië haalt uiteindelijk zelfs de halve finale (ook met veel geluk, laten we eerlijk zijn).

En dan haalt België misschien de kwartfinales en heb je toch een iets ander gevoel.

Ik ben zo één van die typische EK/WK-kijkers so brace yourself :D (Hoewel ik zelf tien jaar gevoetbald heb ... maar door tijdsgebrek volg ik het voetbal de laatste jaren veel minder)

Toch maak ik voor een EK of WK nog altijd graag tijd vrij ... alleen merk ik dat kijken naar de RD voor mij steeds meer frustratie is geworden.
1 van de problemen is toch wel het verschil tussen de verwachting en wat we uiteindelijk op het veld zien. Van deze lichting wordt ons vaak verteld dat er genoeg kwaliteit is en dan voelt een gelijkspel tegen landen als Iran of Egypte toch extreem mager/slecht aan. En das niet omdat je elke match moet winnen, maar wel omdat het totaalplaatje niet klopt met wat er vooraf wordt voorgesteld.

De laatste jaren is dat echt een blijvende bron van frustratie geworden en zowel supporters als team lijken dat stigma moeilijk kwijt te geraken door allerlei crap die maar blijft aanhouden: coaches die de vreemdste beslissingen nemen, spelers die niet topfit lijken staan toch aan de aftrap, aan de bal zie je vaak onrust, twijfel en frustratie, koppigheid in selectie/opstelling van spelers, etc. Vooraf is er gezeik, achteraf ook. En als supporter begin je dan al bijna met het gevoel: het zal weer niks zijn.

En mss nostalgisch en misschien kijk ik ook te veel met het gevoel van vroeger ... maar ik herinner mij wel nog momenten waarop ik echt uitkeek naar een wedstrijd van de Rode Duivels. De laatste jaren kijk ik echter wel meer met twijfel dan met goesting.

Voor mij mag er stilaan eens een echte nieuwe wind doorwaaien. Erg om te zeggen ... maar dan heb ik liever minder opgeblazen verwachtingen en onverwachte resultaten dan het aanhoudende gezeik over onze 'sterspelers' die het verschil gaan maken om dan met dat steeds zelfde teleurstellende gevoel uwe TV te moeten uitzetten.

Dat we niet wonnen van Kroatië tartte inderdaad werkelijk alle verbeelding. Maar zoiets wordt snel vergeten. Ook door die media die, net als veel supporters, vooral naar de score kijken.

Uiteindelijk draait voetbal natuurlijk om goals maken en winnen. Dus wat dat betreft was het WK 2022 een mislukking, net als gisteren tegen Iran.

Maar zo zwart/wit is het niet.

Kijk, als gisteren MDC één van z'n 4 kansen maakt (waarvan 1 toch echt wel een hele grote misser was), was de teneur vandaag gewoon heel anders. Terwijl de match dezelfde was (op de bal 1x binnen stampen na dan). Daar erger ik me wel geregeld aan.

Ook zoals jij zegt, als we 100% terecht doorgingen tegen Kroatië in 2022, kwam nadien Japan en stond je eventueel opnieuw tegen Brazilië in de kwartfinale (valt me nu pas op dat dat exact het parcours zou geweest zijn als in 2018...🙂). En dan sprak niemand van een mislukt WK, terwijl de "prestatie" toch dezelfde was (qua voetbal op de mat).

Dat gaat gewoon nooit gebeuren. We hebben nogal spelers gehad die voor de nationale ploeg de ene na de andere non-match speelden maar gewoon niet op de bank geraakten, puur omdat ze intrinsiek de beste spelers (geweest) zijn die we hebben.

Ik vond KDB gisteren niet goed (en ook de eerste match was matig), maar ik begrijp best dat je als coach/ploeg verwacht dat er vroeg of laat wel een klasseflits uitkomt. Tegen Egypte scoort hij bijna met die bal tegen de paal. Gisteren zorgt hij mee voor de beste kans uit de wedstrijd (die De Cuyper dan mist).

Het is ook niet zó dramatisch bij Kevin. Hij is wel aanwezig in de wedstrijd, hij legt zijn meters wel af. Alleen is hij momenteel nog te ongelukkig op technisch vlak.

Moest hij nu geen poot meer vooruitkomen, dan is het een ander verhaal. Daarom is het voor mij nu niet zo overduidelijk om KDB op de bank te zetten voor Tielemans/Vanaken. Maar het kan, het kan. Het mag ook geen te groot taboe zijn om hem eens op 60 min. naar de kant te halen bv.

En toch ist nen dikke prutser 😅
Als het aan mij lag had ik zelf Lukaku, KDB, Meunier, enz... zeg maar de oude rukkers die dit seizoen maar middelmatig waren niet meegenomen hebben. Courtois zou ik nog uitzondering nemen...

Ik ging vol voor de 'jeugd' en nieuwe lichting gegaan zijn

Ik zie ook weinig reden om KDB eruit te halen. Kan zomaar flitsen met een goal/assist, werkt als een paard en is dé aanjager van de ploeg.

Die 2 dingen heb ik 2 matchen na elkaar niet gezien.
Ik heb alleen paar brave passjes in de breedte gezien. En veel geloop, maar weinig vooruit gestuw.
KDB probeerde wel degelijk enkele malen een risicovolle pass, maar mislukt gewoon telkens. Net als veel van z'n dribbels of zelfs controles. Heeft gewoon de vorm niet momenteel helaas. Het blijven lopen en druk zetten lijkt me toch wel wat met de achterliggende bedoeling om de rest mee te trekken.

Ik heb vooral waanzinnig veel gevaarlijk balverlies van De Bruyne gezien. En loopt er ook elke wedstrijd bij alsof hij liever ergens anders is.

Ik zie ook weinig reden om KDB eruit te halen. Kan zomaar flitsen met een goal/assist, werkt als een paard en is dé aanjager van de ploeg.
Ik heb vooral waanzinnig veel gevaarlijk balverlies van De Bruyne gezien. En loopt er ook elke wedstrijd bij alsof hij liever ergens anders is.

Zo zie je maar hoe verschillend mensen de situatie soms bekijken :biglaugh:

Ik ben het eerder eens met Finisterra. Ik heb niet de indruk dat De Bruyne er geen zin in heeft. Ook in de oefenwedstrijden zag ik toch een actieve De Bruyne. Wat hij natuurlijk wél heeft (had hij vroeger ook in zijn topperiode), is dat hij in interviews niet de meest enthousiaste mens is en als een droogstoppel overkomt.

KDB probeerde wel degelijk enkele malen een risicovolle pass, maar mislukt gewoon telkens. Net als veel van z'n dribbels of zelfs controles. Heeft gewoon de vorm niet momenteel helaas. Het blijven lopen en druk zetten lijkt me toch wel wat met de achterliggende bedoeling om de rest mee te trekken.
Dat is het hele punt. Fysiek gewoon op, haalt zijn topniveau al lang niet meer en zowat alles wat hij probeert mislukt. Symptomatisch gisteren was in de tweede helft dat balverlies op eigen helft waardoor alles zowat open lag. Vanaken had een kwartier later hetzelfde bijna voor maar die was wel scherp genoeg om daar gewoon onderuit te voetballen. Lopen en druk zetten kunnen zijn vervangers ook hoor.

Aan De Bruyne zijn gezicht lees je altijd of een match goed loopt of niet, die kan zijn frustratie niet wegsteken. Maar aan inzet kan je hem echt niets verwijten.

De Bruyne wordt gelauwerd om zijn passing en spelinzicht, maar het zijn zijn runs die hem de full package maakten en er voor zorgden dat hij een tijd land de beste middenvelder ter wereld was. De Bruyne is ook iemand die als het slecht loopt, zich dubbel plooit en het zelf probeert te forceren, waarbij hij nog meer begint te lopen. Dat begint hij fysiek echter niet meer aan te kunnen, en hij haalt ook niet meer zijn snelheid van weleer. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, je moet dan vooral voor een systeem zorgen met veel lopende mensen rond hem zodat hij zich in de eerste plaats kan focussen op het verdelen van het spel. Alleen zie je dat de Duivels nog altijd spelen met de verwachting dat hij wel die runs doet en speelt hijzelf ook nog altijd met de verwachting dat hij die runs kan doen. En het loopt vaak ook niet goed bij ons, waardoor hij dus continue zit te rennen ... en daardoor net minder in staat is om te doen wat hij moet doen.

Naar mijn gevoel moet De Bruyne, wil hij op topniveau blijven voetballen, een stuk lager gaan voetballen. En zijn runs beter doseren. Maar van zover ik begrijp uit interviews, heeft hij daar geen zin in. En toch zie ik nog altijd potentieel voor een tweede adem als hij zich herschoolt ala Pirlo indertijd. We hebben in principe ook de mogelijkheden om hem de werkpaarden rond hem te geven zoals Pirlo die ook had, zodat hij zich echt kan focussen op het spel verdelen.

Ik denk dat De Bruyne juist uitkeek naar dit WK. Samen met Lukaku, Courtois,...

Zijn allemaal usa-sport fans. Maar de slijtage zit erin bij KDB en Lukaku. De leeftijd, de blessures,...

De Bruyne is sowieso al twee wedstrijden oprij véél te lang op het veld blijven staan. Gisteren was hij ook erg matig vond ik, dus dat was voor mij nog een extra reden om hem sneller te wisselen, buiten het feit dat hij het fysiek ook allemaal niet meer kan belopen zoals vroeger.

Terug
Bovenaan