Misschien moeten we Conte halenDe Bruyne moet de ploeg op sleeptouw nemen, maar hij is compleet uit vorm of het is gewoon het jaar teveel.
Welke trainer durft hem op de bank te zetten? Geen enkele, vrees ik…

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Misschien moeten we Conte halenDe Bruyne moet de ploeg op sleeptouw nemen, maar hij is compleet uit vorm of het is gewoon het jaar teveel.
Welke trainer durft hem op de bank te zetten? Geen enkele, vrees ik…

EK 2024: 5,94 xG — 2 goals gemaakt
WK 2026 (tot nu toe): 3,14 xG — 0 goals gemaakt (1 owngoal gekregen)ConteDe Bruyne moet de ploeg op sleeptouw nemen, maar hij is compleet uit vorm of het is gewoon het jaar teveel.
Welke trainer durft hem op de bank te zetten? Geen enkele, vrees ik…

We hebben de ongelofelijke pech dat we een van de beste Belgische spitsen ooit in onze selectie hebben, maar dat die al 2 toernooien op rij het jaar voor het WK een zware blessure oploopt en met spuug en paktouw toch moet opdraven. En helaas is er in die periode nog geen enkele speler opgestaan die hem enigszins kan vervangen, en hebben onze coaches ook nagelaten om een echt alternatief systeem uit te werken om met een ander type spits te spelen.Ik heb de statistieken van het afgelopen EK 2024 en ons huidige WK 2026 er eens bij gepakt, en de cijfers liegen niet. Het probleem bij de Rode Duivels ligt momenteel niet aan het creëren van kansen, maar aan een ongeziene inefficiëntie voor doel.
Als je de data van het laatste EK en dit WK optelt, zie je pas echt hoe diep de crisis zit:
We hebben dus over twee toernooien heen recht gehad op ruim 9 doelpunten, maar onze eigen spelers kregen er welgeteld 2 tegen de touwen. Dat is een gigantische onderprestatie van maar liefst 7 doelpunten.
- Totale Expected Goals (xG): 9,08 xG
- Aantal gemaakte doelpunten door Belgen: Exact 2 goals (Tielemans en De Bruyne op het EK)
- Eigen doelpunten van de tegenstander: 1 owngoal (tegen Egypte)
Hier is de pijnlijke breakdown per toernooi:
EK 2024: 5,94 xG — 2 goals gemaakt
- vs Slowakije (0-1): 1,91 xG -> 0 goals (en twee afgekeurde goals van Lukaku).
- vs Roemenië (2-0): ~2,00 xG -> 2 goals (Tielemans & De Bruyne). Onze enige aanvallende opflakkering.
- vs Oekraïne (0-0): 0,85 xG -> 0 goals.
- vs Frankrijk (1-0): 0,24 xG -> 0 goals (uitgeschakeld door een owngoal van Vertonghen).
WK 2026 (tot nu toe): 3,14 xG — 0 goals gemaakt (1 owngoal gekregen)
De pijnlijke conclusie:
- vs Egypte (1-1): 1,35 xG -> 0 goals. We "scoorden" enkel dankzij een owngoal van de Egyptenaar Hany.
- vs Iran (0-0): 1,79 xG -> 0 goals. Maar liefst 23 schoten en 70% balbezit, maar nul efficiëntie.
We zitten ondertussen aan een hallucinante reeks van 69 schoten op rij op een WK zonder dat een Belgische speler zelf heeft gescoord. De laatste Belg die effectief scoorde op een WK was Michy Batshuayi in de groepsfase van 2022 tegen Canada.
De spoeling wordt heel dun voor de beslissende match tegen Nieuw-Zeeland.
Alleen Mechele is een goede kopper. Wat logisch is voor een cv.Mechele, Vanaken, De Ketelaere zijn allemaal goeie koppers en zijn in tegenstelling tot Onana dan ook nog eens voetballers.
Nochtans heeft Lukaku nog maar 5 basisplaatsen gehad bij België onder Garcia. Dus 10 matchen tijd gehad om iets anders te bedenkenWe hebben de ongelofelijke pech dat we een van de beste Belgische spitsen ooit in onze selectie hebben, maar dat die al 2 toernooien op rij het jaar voor het WK een zware blessure oploopt en met spuug en paktouw toch moet opdraven. En helaas is er in die periode nog geen enkele speler opgestaan die hem enigszins kan vervangen, en hebben onze coaches ook nagelaten om een echt alternatief systeem uit te werken om met een ander type spits te spelen.
Alle grote kansen van Iran kwamen er omdat Meunier zijn kopduels verloor. Allez ja, hij ging eigenlijk gewoon de duels niet aan, wat nog erger is.Zonder Ngoy, dus Meunier hard nodig voor het kopwerk achterin. Onana ook nodig. Die anderen zijn kabouters. Tenzij je weer wil beginnen met Lukaku
38 kopbaldoelpunten voor van Vanaken, toont nog maar eens aan hoe weinig je ervan snaptAlleen Mechele is een goede kopper. Wat logisch is voor een cv.
Die andere twee zijn oude wijven in de lucht. Ondanks hun 1m90
Dat wordt nog leuk want Wood, Boxall en Surman zijn echte varkens in de luchtduels.

Het is al van het WK 2018 geleden in de groepsfase dat Lukaku, onze topscorer aller tijden, nog eens kunnen scoren heeft op een WK.
Topargument zeg. Ook eens gekeken hoeveel wk minuten hij speelde na dat wk?Het is al van het WK 2018 geleden in de groepsfase dat Lukaku, onze topscorer aller tijden, nog eens kunnen scoren heeft op een WK.

Hij maakt ook belangrijke bijdragen op WK's zonder te scoren, zoals de gelijkmaker tegen Egypte of de winner van Chadli tegen Japan in 2018.Het is al van het WK 2018 geleden in de groepsfase dat Lukaku, onze topscorer aller tijden, nog eens kunnen scoren heeft op een WK.

Ja de spelers van United, Arsenal, Aston Villa, Lille, Real Madrid etc zijn niet zo fit als die van Iran en dara ligt het aan.Baraque Fraiture is ook al goed. Ze moeten uithouding kweken. En fysiek. En hoogtemeters. Wie niet fris is, is een sitting duck.
Ze zijn niet fris. Dan kom je in elk duel te kort. Lukaku komt altijd 1m te kort. Wie niet fris is reageert 10msec te traag, geeft de pass die het net niet is, kopt er net over, schiet altijd op de keeper.
3 maand op hoogtestage in afzondering, desnoods bij de para's van marche-lesdames. Wij hebben veel compassie met onze Duivels. Veel te veel compassie.
De belangrijkste optie komt eigenlijk veel te weinig ter sprake: KDB gewoon op de bank en drie fitte en scherpe middenvelders in de driehoek.Iedereen bondscoach!
En dat merk je zeker aan de discussies over het middenveld. Als je reacties hier of daar leest, als je podcasts besluistert...
Eigenlijk komt zowat elke optie eens ergens ter sprake:
- Tielemans op 6, Vanaken op 8, De Bruyne op 10
- Onana op 6, Vanaken op 8, De Bruyne op 10
- Raskin op 6, Vanaken op 8, De Bruyne op 10
- Onana op 6, Tielmans op 8, Vanaken op 10 (en dan De Bruyne eventueel op rechts)
- ...
Of zelfs De Bruyne op 6. Ook vaak Onana op de 8.
Tielemans op 10 (wat in mijn ogen niet slecht zou zijn, speelde volgens mij daar al zijn beste wedstrijden bij de RD)
Soit, eigenlijk komt het er gewoon op neer dat we Lavia nodig hadden hé![]()
En dan reken je de xG tegen Kroatië op WK 2022 er nog niet bij: 3,1 volgens Opta. En 0,99 xG tegen Marokko (meer dan Marokko ondanks het 2-0 verlies).Ik heb de statistieken van het afgelopen EK 2024 en ons huidige WK 2026 er eens bij gepakt, en de cijfers liegen niet. Het probleem bij de Rode Duivels ligt momenteel niet aan het creëren van kansen, maar aan een ongeziene inefficiëntie voor doel.
Als je de data van het laatste EK en dit WK optelt, zie je pas echt hoe diep de crisis zit:
We hebben dus over twee toernooien heen recht gehad op ruim 9 doelpunten, maar onze eigen spelers kregen er welgeteld 2 tegen de touwen. Dat is een gigantische onderprestatie van maar liefst 7 doelpunten.
- Totale Expected Goals (xG): 9,08 xG
- Aantal gemaakte doelpunten door Belgen: Exact 2 goals (Tielemans en De Bruyne op het EK)
- Eigen doelpunten van de tegenstander: 1 owngoal (tegen Egypte)
Hier is de pijnlijke breakdown per toernooi:
EK 2024: 5,94 xG — 2 goals gemaakt
- vs Slowakije (0-1): 1,91 xG -> 0 goals (en twee afgekeurde goals van Lukaku).
- vs Roemenië (2-0): ~2,00 xG -> 2 goals (Tielemans & De Bruyne). Onze enige aanvallende opflakkering.
- vs Oekraïne (0-0): 0,85 xG -> 0 goals.
- vs Frankrijk (1-0): 0,24 xG -> 0 goals (uitgeschakeld door een owngoal van Vertonghen).
WK 2026 (tot nu toe): 3,14 xG — 0 goals gemaakt (1 owngoal gekregen)
De pijnlijke conclusie:
- vs Egypte (1-1): 1,35 xG -> 0 goals. We "scoorden" enkel dankzij een owngoal van de Egyptenaar Hany.
- vs Iran (0-0): 1,79 xG -> 0 goals. Maar liefst 23 schoten en 70% balbezit, maar nul efficiëntie.
We zitten ondertussen aan een hallucinante reeks van 69 schoten op rij op een WK zonder dat een Belgische speler zelf heeft gescoord. De laatste Belg die effectief scoorde op een WK was Michy Batshuayi in de groepsfase van 2022 tegen Canada.
De spoeling wordt heel dun voor de beslissende match tegen Nieuw-Zeeland.