Groep E (Oekraïne, Slovakije, BELGIË, Roemenië)

Geloof je werkelijk in groeien in het toernooi? Noem eens een ploeg die dat de afgelopen 20 jaar gedaan heeft en in de buurt kwam van de titel of de titel won? Misschien dan de Italianen in 2006 maar vaak zegt het heel veel als een ploeg slecht speelt in de groepsfase van een toernooi.

Portugal 2016 vind ik ook geen goed voorbeeld, die waren het hele toernooi aan het worstelen en sleepten hem uiteindelijk binnen. Die moesten tegen de Polen en Wales in de kwartfinale en halve finale en wonnen de finale op geluk.
Zowel Spanje als Argentinië verloren hun eerste groepswedstrijd op het WK.

En Argentinië was weldegelijk groeien hoor.

Portugal 2016 vind ik ook geen goed voorbeeld, die waren het hele toernooi aan het worstelen en sleepten hem uiteindelijk binnen. Die moesten tegen de Polen en Wales in de kwartfinale en halve finale en wonnen de finale op geluk.
Wales was wel een wereldploeg die zelfs de Rode Duivels (met Hazard, Lukaku, De Bruyne, Kompany, Courtois... en uiteraard wereldcoach Wilmots) met 3-1 naar huis hadden gespeeld.

Zowel Spanje als Argentinië verloren hun eerste groepswedstrijd op het WK.

En Argentinië was weldegelijk groeien hoor.
Maar beiden zwaar tegen de verhouding in:

-Spanje-Zwitserland heb ik geen kansenverhouding van maar wel veel meer schoten op doel. 25 tegen 9.
-Argentinië-Saudi-Arabië was 2.27 xg tegen 0,14 xg. Die match was bijna onmogelijk te verliezen en toch slaagden ze er in.

Scorebordjournalistiek dus. Net als de eerste match van de Belgen al is Slowakije natuurlijk wel zo'n matige ploeg dat het nog steeds niet heel veel zegt.

Ik ging net dezelfde voorbeelden geven.
Maar zijn dit nu goede voorbeelden die werkelijk iets zeggen? Beide ploegen hadden die eerste wedstrijd op basis van vorm ruimschoots moeten winnen. Er kan altijd eens een unlucky nederlaag tussen zitten.

(Dat geldt ook voor de Belgen nu natuurlijk, al is de weerstand in deze poule wel zo ontzettend mager dat het vooral relevant wordt tegen de topploegen)

-Spanje-Zwitserland heb ik geen kansenverhouding van maar wel veel meer schoten op doel. 25 tegen 9.
-Argentinië-Saudi-Arabië was 2.27 xg tegen 0,14 xg. Die match was bijna onmogelijk te verliezen en toch slaagden ze er in.

Scorebordjournalistiek dus. Net als de eerste match van de Belgen al is Slowakije natuurlijk wel zo'n matige ploeg dat het nog steeds niet heel veel zegt.
Goh, Argentinië heeft wel wat verandert na die match toen. Ik herinner me dat Mac Allister (& Enzo Fernandez) pas na die verliesmatch in de basis gedropt werd. Als ze niet hadden verloren die eerste match had Mac Allister niet kunnen doorbreken (en Argentinië 'doen' groeien).

Goh, Argentinië heeft wel wat verandert na die match toen. Ik herinner me dat Mac Allister (& Enzo Fernandez) pas na die verliesmatch in de basis gedropt werd. Als ze niet hadden verloren die eerste match had Mac Allister niet kunnen doorbreken (en Argentinië 'doen' groeien).
En ook Alvarez ipv Lautaro

Aha! Ik zie nog meer gelijkenis! Tielemans!

Maakt niet uit hé, ze hebben beiden hun openingsmatch verloren en hebben effectief moeten groeien.
Portugal in 2016 idem, die waren in de groepfase ook aan het prutsen.

'Groeien' kan je ook bekijken als tactiek aanpassen, spelersmateriaal inschatten, inspelen op blessures en vormpeil. Dus dat kan zeker. Je mag zeggen wat je wil, maar Tedesco heeft ook geleerd uit de match tegen Slovakije en dat wierp zijn vruchten af (waarmee ik nog niet wil zeggen dat ze een wereldpartij speelden zoals Ruben Van Gucht trachtte voor te houden in zijn post match interview met KDB).

Maakt niet uit hé, ze hebben beiden hun openingsmatch verloren en hebben effectief moeten groeien.
Portugal in 2016 idem, die waren in de groepfase ook aan het prutsen.

'Groeien' kan je ook bekijken als tactiek aanpassen, spelersmateriaal inschatten, inspelen op blessures en vormpeil. Dus dat kan zeker. Je mag zeggen wat je wil, maar Tedesco heeft ook geleerd uit de match tegen Slovakije en dat wierp zijn vruchten af (waarmee ik nog niet wil zeggen dat ze een wereldpartij speelden zoals Ruben Van Gucht trachtte voor te houden in zijn post match interview met KDB).
Uiteindelijk kun je alles helemaal kapot analyseren maar ik zie op basis van het spel weinig ploegen die slecht zijn in de groep en later sensationeel goed in de eindfase van het toernooi.

Mja, 'sensationeel goed' is wel iets helemaal anders nog. Zeker zo'n finale is zelden reclame voor het voetbal, met twee ploegen die stijf staan van de stress en vooral schrik hebben om te verliezen. Italië op het vorige EK heeft nooit echt sensationeel goed gespeeld, maar bouwden na elke gewonnen match wat extra geloof en wilskracht op.

De finale van het afgelopen WK is een beetje een uitzondering op de regel, met die 4-4.

Mja, 'sensationeel goed' is wel iets helemaal anders nog. Zeker zo'n finale is zelden reclame voor het voetbal, met twee ploegen die stijf staan van de stress en vooral schrik hebben om te verliezen. Italië op het vorige EK heeft nooit echt sensationeel goed gespeeld, maar bouwden na elke gewonnen match wat extra geloof en wilskracht op.

De finale van het afgelopen WK is een beetje een uitzondering op de regel, met die 4-4.
3-3

Uiteindelijk kun je alles helemaal kapot analyseren maar ik zie op basis van het spel weinig ploegen die slecht zijn in de groep en later sensationeel goed in de eindfase van het toernooi.
Ik haal maar aan omdat je eerst zei dat het amper tot niet voorkomt dat een ploeg groeit in het tornooi, terwijl dit wel geregeld voorkomt. Herinner trouwens ook Ivoorkust die hun bondscoach ontsloeg tijdens de Africacup en die alsnog won.

Geloof je werkelijk in groeien in het toernooi? Noem eens een ploeg die dat de afgelopen 20 jaar gedaan heeft en in de buurt kwam van de titel of de titel won? Misschien dan de Italianen in 2006 maar vaak zegt het heel veel als een ploeg slecht speelt in de groepsfase van een toernooi.

Ik ben dat laatste dan weer niet geheel met je eens. Toernooivoetbal is momentenvoetbal. Een ontzettend slechte wedstrijd kan de geschiedenis ingaan als een wereldpartij door een paar absolute wereldgoals. Het mooiste voorbeeld daarvan noem ik Kroatië-Turkije in 2008, herinner je die nog?

Goh ja, groeien of niet... Er zijn in ieder geval weinig winnaars die al hun wedstrijden overtuigen op een toernooi hoor.

De voorbeelden van Spanje (2010) en Argentinië (2022) die hun openingsmatch verloren, zijn al gegeven. Evenals Portugal (2016) die met de hakken over de sloot de groepsfase overleefden.

Ik denk ook aan Duitsland (2014) die heel veel moeite hadden met Algerije in de 2e ronde.

Ook het omgekeerde kan evenzeer, dan denk ik aan Nederland (2008) die overtuigend 9/9 haalden in een groep met Frankrijk, Italië en Roemenië, om dan in de kwartfinale ten onder te gaan tegen godbetert Rusland...

Ploegen kunnen gerust aan vertrouwen winnen in het toernooi. Daarnaast kan een goede coach ook bijsturen, door tactische aanpassingen of door andere spelers neer te zetten op basis van de eerste wedstrijd(en).

De groepsfase vertelt ons wel iets, maar zeker niet alles.

Ik ben dat laatste dan weer niet geheel met je eens. Toernooivoetbal is momentenvoetbal. Een ontzettend slechte wedstrijd kan de geschiedenis ingaan als een wereldpartij door een paar absolute wereldgoals. Het mooiste voorbeeld daarvan noem ik Kroatië-Turkije in 2008, herinner je die nog?
Dat klopt volledig maar wat heeft dat verder met dit verhaal te maken?

Met de huidige selectie, dient wat mij betreft de eerste ambitie van deze Rode Duivels te zijn om het spektakel te verzorgen. En dat hebben we tegen Roemenië alvast gedaan (en met vlagen ook tegen Slovakije).
De ambitie om het tornooi te winnen, lijkt mij compleet onrealistisch (de meerderheid beseft dat ook en spreekt over een mogelijk geslaagd tornooi bij een kwartfinale). Ik sluit mij aan bij HVH, die stelde dat het doorgaans solide defensies zijn die de basis vormen voor tornooiwinst. Dan mag het daarvoor nét iets minder zijn. Als outsider komt men dan eerder uit bij Zwitserland of Nederland dan bij België.

Ik vond het wel goed wat Sonck zei na de match tegen Roemenië: we zijn momenteel niet zo efficiënt, maar we creëren wel kansen bij de vleet.

Er zijn denk ik weinig toplanden die al zoveel doelkansen gecreëerd hebben als de rode duivels. Nochtans dat de meesten ook nog niet tegen andere toplanden hebben moeten spelen.

Dus ja, we zijn niet volledig kansloos, de kans op succes is gewoon erg klein en hangt af van geluk. 'Groeien' betekent voor ons dat we onze kansen veel efficiënter moeten afmaken, en dat we onze wankele defensie op orde krijgen.

Dat laatste lijkt me veruit het moeilijkste. In de veronderstelling dat Theate fit is (lijkt zo te zijn?): hebben we al ooit geprobeerd om hem centraal naast Vertonghen te zetten? Dus v.l.n.r. De Cuyper - Vertonghen - Theate - Castagne?
Misschien is het niet de moment (en Tedesco gaat dat toch nooit doen), maar het enige nadeel is dat Theate dan tegen zijn voet staat. Maar 2 rechtsvoetige centrale verdedigers is schering en inslag (pak bv. Real in de CL finale met Nacho en Rudiger), dus 2 linksvoetige centrale verdedigers mag toch ook geen issue zijn.

Ik vond het wel goed wat Sonck zei na de match tegen Roemenië: we zijn momenteel niet zo efficiënt, maar we creëren wel kansen bij de vleet.

Er zijn denk ik weinig toplanden die al zoveel doelkansen gecreëerd hebben als de rode duivels. Nochtans dat de meesten ook nog niet tegen andere toplanden hebben moeten spelen.

Dus ja, we zijn niet volledig kansloos, de kans op succes is gewoon erg klein en hangt af van geluk. 'Groeien' betekent voor ons dat we onze kansen veel efficiënter moeten afmaken, en dat we onze wankele defensie op orde krijgen.

Dat laatste lijkt me veruit het moeilijkste. In de veronderstelling dat Theate fit is (lijkt zo te zijn?): hebben we al ooit geprobeerd om hem centraal naast Vertonghen te zetten? Dus v.l.n.r. De Cuyper - Vertonghen - Theate - Castagne?
Misschien is het niet de moment (en Tedesco gaat dat toch nooit doen), maar het enige nadeel is dat Theate dan tegen zijn voet staat. Maar 2 rechtsvoetige centrale verdedigers is schering en inslag (pak bv. Real in de CL finale met Nacho en Rudiger), dus 2 linksvoetige centrale verdedigers mag toch ook geen issue zijn.
Vind ik op zich geen slecht voorstel, alleen gaat Tedesco nooit De Cuyper laten starten. Hij heeft er duidelijk (nog) geen vertrouwen in.
Wie we ook nog achter de hand houden is Witsel. Die is uiteraard een pak trager dan Faes of Debast maar puur verdedigend wel solide (zie zijn seizoen bij Atletico). Dan moeten we laag gaan hangen, zeker met een Vertonghen er ook nog eens naast, dus je offert altijd wel iets op.

Iedere match heeft na afloop zijn eigen analyses maar één vaststelling zal altijd terugkomen: de verdediging staat niet als een huis. Dat zullen we moeten accepteren, er is geen ideale defensie voor deze editie. Men kan helaas geen Vermaelen's of Kompany's uit het luchtledige toveren.

Castagne, Faes of Theate zijn geen wereldverdedigers, maar gaan er wel steeds 100% voor. Da's ook al veel.
En Meunier gaat morgen bij de groep aansluiten.

Terug
Bovenaan