JorisBlack
Well-known member
De VUB definieert het als: Onder grensoverschrijdend gedrag vallen alle vormen van ongewenst gedrag die je op de campus, de werkvloer en in de studieomgeving kan tegenkomen. Vaak gaat het over een vorm van verbaal of fysiek geweld, pestgedrag, ongewenste seksuele handelingen, intimidatie, racisme of discriminatie.
Grensoverschrijdend gedrag is geen juridische term, en daar kan van alles onder vallen, gaande van juridische feiten tot gewoon ongewenst gedrag. Slechte werkomstandigheden of te hoge eisen kunnen zeker grensoverschrijdend gedrag zijn. Ik vind ook niet dat zoiets op papier moet staan binnen de organisatie. Alle mogelijke grensoverschrijdende situaties opsommen, en iemand bedenkt nog een andere manier, en dan kun je zeggen "het stond niet op je papier".
Maar je kunt natuurlijk wel systemen hebben om dat grensoverschrijdende gedrag tegen te gaan, zoals een vertrouwenspersoon of een preventieadviseur. En die zijn, dacht ik, verplicht. Dat het hier niet goed heeft gewerkt, is wel duidelijk als de aantijgingen kloppen. Maar dat betekent niet dat het nooit goed werkt. Misbruik zal er altijd zijn, en dan zal dat hopelijk aangekaart worden zoals nu.
Allemaal goed en wel, maar dan blijft die definitie van 'grensoverschrijdend' natuurlijk heel erg persoonlijk / subjectief.
Wat voor de ene 'ongewenst gedrag' is, is dat voor de andere niet.
Bv. wat @polar bear hierboven gepost heeft, "Als vakantiejob moet je blijkbaar uitchecken als je wil gaan plassen in sommige restaurants", is dat ongewenst? Naar mijn mening gewoon gebaseerd op slechte afspraken. Je kan dat vastleggen door een aantal regels op papier te zetten.
Maar het kan subtieler: stel bv. dat jouw baas op een botte manier zegt "dit document dat je gemaakt hebt trekt echt weeral op niks". Dat is niet fijn, en als dat regelmatig gebeurt gaat dat bij sommigen ook als ongewenst of grensoverschrijdend ervaren worden.
Ik bedoel maar dat je in ieder geval toch een aantal basisregels over 'correct gedrag' op papier kan zetten. Dat kan nog altijd breed genoeg zijn, bv. "Schreeuwen, schelden, of andere vormen van agressieve communicatie worden niet getolereerd in dit bedrijf". Dat lijkt voor de meesten iets evident, maar blijkbaar niet voor iedereen, dus als je dat op papier zet als gedragscode en dit laat ondertekenen door iedere werknemer heb je alvast iets om aan vast te houden / naar te verwijzen indien iemand over de schreef ('de 'grens') gaat...

?