Al het bovenstaande is natuurlijk het gevolg van de media aandacht die naar de CEO is gegaan, hoe dat zou verlopen zijn hebben we het raden naar - maar, opnieuw veronderstellend, dat de preventieadviseur quasi nergens te bespeuren was - bestaat ook de kans dat het gewoon niets zou geweest zijn -> mocht ik tot het bestuur van Studio 100 behoren zou ik ook in die afdeling eens een grondig woordje uitleg vragen want dat is namelijk de taak van een preventieadviseur en zijn team: toegankelijk zijn, klachten onderzoeken, communiceren en een passend gevolg daar aan geven of laten geven, op basis van wat ik heb gelezen heeft men daar gefaald.
Maar het is een blijft een moeilijke materie, op elk mogelijk vlak.
Het lijkt mij wel duidelijk dat er bij Plopsa een algemene angstcultuur doorheen de rangen heerste. Dan krijg je zelfcensuur want niemand wil het wagen z'n kop boven het maaiveld uit te steken. Het gaat om de pretpark industrie. Extreem seizoensgebonden werkgelegenheid in een regio die al niet echt uitblinkt in werkgelegenheid. Mensen hebben schrik om hun werk te verliezen. En dus zwijgen ze.
Weet de preventieadviseur daarvan of niet? Met een beetje kwaaie wil zegt die geen klachten ik kan dus niks doen. Noem mij cynisch maar ik heb dat vaak genoeg gezien. Misschien is het toeval natuurlijk.