Grensoverschrijdend gedrag op het werk - wat gedaan?

Lenfer

New member
Wat er aan de hand is, is dat in onze firma ik leiding geef aan enkele mensen, waaronder een dame ongeveer halfverwege in de 20. Die dame steunt voor haar job ook redelijk hard op een oudere collega (50+), die er redelijk wat tijd insteekt. Alles leek ok tot er enige maanden terug een conlict leek te zijn tussen die dame en mijn oudere collega, maar dat was enkele dagen later alweer vergeten (dacht ik) en alles ging verder op dezelfde manier.

Recent was er opnieuw zo'n conflict, wat geroep kennelijk, en tranen bij haar. Zelf was ik toen niet aanwezig, maar ik heb dan bij beiden eens gepolst wat er nu eigenlijk aan de hand was. De oudere collega stak het op wat persoonlijke problemen bij haar thuis, die ze meebracht naar het werk, en minimaliseerd het. De dame wou niets zeggen, ondanks een paar geruststellingen van mij dat zo'n zaken niet gaan verspreid worden. Enkele dagen passeerden, waarna de dame in kwestie mij dan toch wou spreken over wat er aan de hand is.

Blijkt dus dat die oudere collega onder de zomer zijn liefde heeft verklaard aan haar, en nadat dit natuurlijk niet in dank werd afgenomen, nogal kribbig/kinderachtig werd. Dit gedrag steekt dan ook af en toe nog eens op, met commentaar zoals dat ze er die dag sexy uitziet, allemaal ongewenst. Ook zeker niet ok, gezien er toch van een zekere machtspositie kan gesproken worden, en ze er duidelijk van afziet. Al is het niet haar leidinggevende, er is wel een zekere afhankelijkheid door zijn expertise.

Wat is nu mijn dilemma hier: zij wil hiervoor geen actie ondernemen, net omdat ze die expertise en die hulp niet wil kwijtspelen. Het project loopt binnen een dik jaar sowieso af en dan scheiden hun wegen zich. Ze wil dus dat ik hierover zwijg, en dat de samenwerking met hem verdergaat. Dit ondanks dat ik haar heb verzekerd dat ze evengoed zonder zijn hulp verder kan, en ze zich zeker niet gegijzeld moet voelen. Ethisch wringt dat geweldig vind ik, maar anderzijds zouden verdere stappen tegen haar wil zijn.

Wat is hier nu de oplossing? Grensoverschrijdend gedrag als het ware toedekken of tegen de wensen van het slachtoffer ingaan?
 
Leiding hebben, is op alle vlakken verantwoordelijkheid nemen. Ik zou hem apart roepen hem 1 keer op de vingers tikken, dat zulke conflict situaties zich niet meer voor doen. 2de keer ontslag staande voet + gerechtelijke stappen.

Dat is het enige ethische. De rest is gewoon wegkijken van het probleem.
 
hem op de vingers tikken, en op een ander project zetten, is dat geen optie? dan hou je het tussen de betrokkenen wat er precies gebeurd is, maar moeten ze niet meer samen werken.
 
Wat ik je kan aanraden:
- maak melding van de vermoedelijke feiten aan de interne/externe preventiedienst, zonder namen te noemen (ethisch zijn is ook de wens van het slachtoffer respecteren)
- je geeft regelmatig aan aan het slachtoffer dat er mogelijkheid is om een formele klacht in te dienen, zonder teveel nadruk erop te leggen (je wil haar ook niet teveel druk in de andere richting opleggen)
- je kijkt of er maatregelen mogelijk zijn om die mens van dat project te halen zonder dat de oudere man zou te weten komen dat jij door haar van de situatie afweet.
- je spreekt die persoon op elke fout duidelijk aan.

Dit natuurlijk allemaal in de veronderstelling dat de vermoedelijke feiten met aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kloppen.
 
Leiding hebben, is op alle vlakken verantwoordelijkheid nemen. Ik zou hem apart roepen hem 1 keer op de vingers tikken, dat zulke conflict situaties zich niet meer voor doen. 2de keer ontslag staande voet + gerechtelijke stappen.
Met hem erover praten (maar dat wil ze blijkbaar niet), hem extra in het oog houden, eventueel hem op een andere dienst plaatsen, of hem zelfs ontslaan (met ontslagvergoeding) kan allemaal.

Maar 'zomaar' gerechterlijke stappen nemen als werkgever met als enige bewijs 'het woord van die ene dame'?
(Die 99 kansen op 100 de waarheid wel zal zeggen, maar het tegendeel is ook ooit al gebeurd, met alle gevolgen van dien)

Ik vind hier toch dat enige voorzichtigheid geboden is.

Ik zou eerder doen wat JPV voorstelt.
 
Terug
Bovenaan